Què és la cultura de la mort?
Una experiència d'amor et dona vida. L'amistat dona vida. La bellesa dona vida. La justícia dona vida. La veritat, el mètode dona vida. En una cultura de la mort, aquests valors ja no compten. Quan tot es redueix a la tecnologia, als números i als diners, al que jo anomeno la falsa grandesa, quan tot es tracta de poder i persona, no hi ha vida. És la cultura, i fins i tot, és el culte a la mort. És matar l'ànima humana, com si la gent ja no en tingués, com si fossis un robot en un cos humà. La cultura de la mort és tot allò que priva les persones de la seva dignitat humana.
I com es manifesta?
La cultura de la mort més notòria són les formes de totalitarisme, però també les formes de fonamentalisme. En una cultura de la mort, les persones es redueixen a ser robots i, per tant, ja no són individus de vida lliure que poden lluitar per trobar el seu propi sentit a la vida.
Però estem immersos en la cultura de la mort o en la mort de la cultura?
Estan unides. La cultura és una expressió dels valors més alts als quals hem d'aspirar, per convertir-nos en les persones que hauríem de ser. Naixem amb tots els nostres instints, desitjos i pors. És la nostra naturalesa animal. Però també estem dotats d'esperit. Gràcies al nostre esperit, sabem coses que no són empíriques. La veritat no és empírica. La bondat no és empírica. L'amor no és empíric. La cultura és aquest conjunt de valors amb què podem saber, gairebé per intuïció, què és bo o què no és bo, què és veritat i què és mentida.
”La filosofia és el cultiu de l'ànima”, recorda vostè constantment al llibre...
En aquesta frase de Ciceró hi ha el significat original de la paraula cultura. Quan es fa fora la cultura? Quan s'elimina l'educació i ja no ens interessen les humanitats, la poesia, la música, les arts i només ens interessa el nivell més banal i popular. Vull dir, no hi ha res de dolent amb Beyoncé o qui sigui que hi hagi ara, però no es pot comparar amb el repertori clàssic de Mozart, perquè hi ha una diferència fonamental entre les muses i amusement (entreteniment). L'amusement hi és per entretenir-nos, però no per dotar-nos de certes idees o pensaments.
Vostè apel·la a la noblesa de l'esperit, que és l'art de viure, segons diu. Però afirma que “aquest art de viure no és possible sense l'art de llegir”. I alhora afirma que la gent no llegeix. És un carreró sense sortida...
El 45% dels nord-americans no han tocat mai un llibre. Al meu país, els Països Baixos, el 25% dels nens petits de quinze anys són analfabets. Poden llegir un missatge d'Instagram o Facebook, pero no poden llegir una pàgina d'una novel•la o una carta del govern. I això té conseqüències. Ara està creixent tota una generació que és víctima d'aquest fenomen de les xarxes socials, que ara estan oficialment etiquetades com a drogues digitals. Sabem que són completament destructives per al seu cervell, en el sentit que ja no es poden concentrar. El període de concentració ara es redueix a només un parell de minuts. Les xarxes són completament addictives. Ja no es poden comunicar. Tota una generació està creixent sentint-se profundament insegura. Estan plens de pors. El nombre de nens amb problemes psicològics s'està disparant. La depressió s'està disparant. El suïcidi, s'està disparant. Tot això està relacionat amb el fet que viuen en un buit.
I això ho aprofiten certs polítics?
No és casualitat que els Trump, els Orban i els que fan cua, com Marine Le Pen i altres, estiguin esperant per imposar-nos el que anomeno política feixista. Odien la ciència i l'educació perquè són enemics. És una política feixista perquè va en contra del cor del que és la democràcia. La democràcia és molt més que, per exemple, la llibertat de premsa o la llibertat de vot. És cultivar un cert esperit de societat que té un coneixement del bé comú, que té un sentit de responsabilitat comuna. Per poder tenir una societat així, cal gent que no només tingui llibertat de vot o d'expressió, sinó que com a mínim sàpiga pensar. I no estic parlant de tenir una educació superior, sinó de tenir un cert sentit de quins valors són importants o de quina és la diferència entre el bé i el mal. Està creixent tota una generació que és víctima d'aquest fenomen de les xarxes socials, que ara estan etiquetades oficialment com a drogues digitals”
Escriu al llibre que “l'esperit feixista es manifesta en formes que canvien constantment”. Ara esmentat Trump i Orban. Hi ha Putin...
I el sr. Wilders al meu país.
Pensa en Putin i Wilders, també?
El 2010 vaig escriure un assaig sobre l'etern retorn del feixisme, perquè ja veia el que venia als Països Baixos. L'error que s'està cometent és, en primer lloc, pensar en aquesta estranya idea que la història mai es repeteix. Es repeteix constantment perquè la naturalesa humana no ha canviat. El segon error: només es reconeix el feixisme pels uniformes negres i els gestos ximples i aquestes coses. Ximpleries. Això va format part d'aquella cultura. El feixisme pren moltes formes diferents. El tercer error: hem vist massa pel·lícules on el bo és guapo i el dolent lleig. Però el feixisme porta màscara. Se'l pot reconèixer perquè adopta la forma d'una democràcia de masses. M'explico. Una democràcia es guia per valors morals i espirituals; una democràcia de masses es guia per la por i la cobdícia. Quan aquests altres valors desapareixen i només hi ha por i cobdícia, aleshores arriba el ressentiment. Trump i Wilders tenen un carisma enorme i en la seva condició de demagogs sempre utilitzen consignes i propaganda, utilitzen la política de les mentides -menteixen tot el temps, i són les millors mentides del món- i fan una política d'odi, una política de bocs expiatoris, una política de ressentiment.
D'acord. El feixisme és cultura de la mort. Però pot arribar a autodestruir-se?
Aquestes forces fosques, que només estan interessades a destruir, finalment es destruiran a si mateixes. Però la pregunta és: quant de mal faran mentrestant? Trump desapareixerà, però quant de mal haurà causat fins llavors? Però hi ha una segona cosa: la cultura de la mort, que ara hi ha a la nostra pròpia societat i està instal·lada totalment a Europa, es basa en un paradigma racional tecnològic. Dins d'aquest paradigma de racionalitat tecnològica, quin és l'enfocament polític? L'enfocament polític està constantment en el creixement econòmic i en la innovació. L'educació ara se centra i es redueix a la ciència, la tecnologia, l'economia i les matemàtiques. “Sí, si voleu estudiar una mica de poesia o humanitats, d'acord, només sou un grapat de bojos i us en donarem una mica, però només malgastareu la vostra pròpia vida i no formareu part d'aquest creixement”, ens diuen.
Adopta vostè una posició dura contra els polítics, al que acusa de només mirar pel creixement econòmic.
No anem bé si continuem en aquest camí de cultivar la creació d'una societat centrada només en tots aquests valors utilitaristes definits pels poders polítics i econòmics. Cal que es protegeixi tot allò que sigui vulnerable: els joves, la gent gran, els malalts, el planeta, tot és vulnerable. El Club de Roma ja va advertir als anys 70 dels límits del creixement econòmic [sense atendre als límits físics del planeta]. Quants cotxes hauria de tenir la gent? Quant luxe hi hauria d'haver? La vulgaritat d'Elon Musk i tota aquesta gent... argh, de debò...
Com se supera el moment actual?
El món feixista no té res a oferir. És una força destructiva completa. L'estalinisme també és una força destructiva completa. Aquí és on entra la meva súplica per continuar cultivant el món de l'humanisme europeu, des de Sòcrates fins a Spinoza, passant per Thomas Mann, Pasternac i, bé, Octavio Paz, García Márquez, Mario Vargas Llosa... Aquesta gent posa per davant la dignitat humana. I per a la dignitat humana, no cal intel·ligència artificial, sinó saviesa.
Vostè advoca per garantir la llibertat, la veritat i la dignitat. És una trinitat que s'assembla molt a la de liberté, égalité, fraternité. Quina hem de prioritzar avui dia?
Són coses diferents. Però que sigui dit: la fraternitat és la cosa més oblidada. Si això hagués existit, els francesos no serien tan estúpids fent caure el govern cada sis mesos. El món de la política no ha de tractar només del seu propi interès o de l'interès del seu propi partit, sinó del bé comú.
Hi ha una mica de pessimisme al llibre, quan diu que amb l'aparició de la bomba atòmica, ja no és evident que hi pugui haver períodes de reconstrucció.
Això no és pessimisme. No, això és un fet.

Tengo el libro pendiente de que me lo traigan. Es muy bueno, nada ya nos extraña porque todo lo vamos normalizando, como si fuera natural, y no es natural que a un niño en un carrito le den un teléfono para que "no moleste", porque los niños requieren la atención de sus padres y no de una máquina.
ResponEliminasalut
Explicava una educadora que quan una mare va amb el menut al coyxe o al cotxet, i aquest no para de donar la tabarra, acaba posant-li el mòbil perquè es quedi tranquil·la la criatura i la mare.
EliminaSalut.
Qué buenas e interesantes opiniones, las comparto. Habrá que tantear el libro citado, aunque veo que hay varios más suyos editados en España.
ResponEliminaEste y los otros publicados lo tienes Amazon y en la casa del libro. Aunque este es especial, además se ha publicado en el momento oportuno.
EliminaSaludos.
Mira, lo que es interesante de este filósofo, es que te pone en la misma recta a García Márquez y Mario Vargas Llosa.
ResponEliminaTodos sabemos, que en un principio, cuando la señora Balcells les dio el último empujón hacia la fama y los puso a vivir en Barcelona, en la calle Caponata, eran amigos íntimos. Y sabemos que uno derivó hacia la amistad de Fidel y el otro hacia la congratulación de Balaunde Terry, el liberal pro-americano al estilo Milei.
¿Qué quiero decir?, pues que pone por delante de sus convicciones políticas sus manifestaciones humanísticas, eso que ha ido desapareciendo en este país, España, donde todo se ha politizado de tal manera que si no estás conmigo es que estás contra mi.
Esta es la filosofía trascendente, la del diálogo, en donde premia más la convicción humana que no la formación ideológica, por eso este filósofo se puede decir que es neutral, que no está escorado, que no participa de los políticos en general y que sus opiniones son valiosas en tanto no están contaminadas por uno ni otro bando.
Salut
Quizás por eso , políticos como Moreno Bonilla o Illa que apuestan por el diálogo calmado, lejos de la crispación, están al alza.
Eliminahttps://www.granadablogs.com/juezcalatayud/
EliminaDoncs que s'en vagi fent a la idea, a temps nous eines noves, per aquesta mainada el mòbil és una eina més que els acompanyarà tota la seva vida en les seves evolucions. El jutge Calatayud, per raó d'edat està ancorat en un passat que ja no existeix.
EliminaSalut.
Antes,si un niño daba la tabarra le dabas un caramelo,dejaba de llorar,pero era malo para sus dientes.Ahora le puedes dar el móvil, lo toca,se encienden luces,colores al tacto,deja de llorar.
ResponEliminaCuando en un escrito,repites tantas veces la palabra fascismo,es el caramelo,el móvil deseado.Cuidado con estas cosas.Por supuesto el amor es la solución.
Ayer en el partido del Español y el Mallorca,se vio lo malos que son los arbitros españoles, con la intención de cargarse el partido y ser el protagonista
Vi la primera parte. yo, con lo de los penaltis, me pierdo, ya no sé qué criterio se emplea. De todos modos, el Español mejor que no se clasifique para Europa, al año siguiente a segunda otra vez, Fíjate el Girona como el 'met de Ribes',
EliminaEn cuanto a lo de los niños, madres y abuelos saben de qué va lo de dejarles el móvil cuando se ponen pesados.
Saludos.,
Como abuelo,con mi bebé, si sé lo que significa el móvil, que es muy llamativo,no deja de ser un juguete atrayente,con sus luces y colores,todo un espectáculo. Lo será para toda su vida,primero como niño,luego como joven,como padre y al final de su vida,pero mucho más desarrollado tecnológicamente. Todo consiste en educarlo correctamente y que sepa hacer el uso correcto.Como todo en la vida,incluida la lectura.
ResponEliminaEs que el móvil es un brazo más para los nativos digitales.
Elimina