Steve Bannon va encunyar l'expressió “flood the zone with shit” (“inundar la zona amb merda”) per descriure una estratègia de comunicació destinada a saturar els mitjans amb una allau de notícies, polèmiques i desinformació, de manera que els periodistes quedessin desbordats i no poguessin desmuntar cada bitlla.
El 2018, Bannon va declarar al periodista Michael Lewis: "Els demòcrates no importen... La veritable oposició és la premsa. I la manera de bregar amb ells és inundar la zona amb merda". La idea era desorientar l'opinió pública i fragmentar la narrativa mediàtica, impedint que els periodistes poguessin verificar i desmentir cada afirmació falsa o exagerada.
Aquesta tàctica va ser utilitzada durant la campanya de Donald Trump el 2016 i posteriorment a la seva administració, generant un flux constant de notícies, escàndols i declaracions que mantenien a la premsa ocupada. La intenció és saturar l'agenda mediàtica: en llançar múltiples històries simultàniament, es redueix el temps i la capacitat dels mitjans per investigar i refutar. D'aquesta manera, s'aconsegueix desviar l'atenció: les notícies importants o crítiques queden enterrades sota un mar de titulars secundaris. També s'aconsegueix afeblir la credibilitat periodística: en obligar els mitjans a reaccionar constantment, es genera la percepció de caos i s'erosiona la confiança en la informació verificada.
Aquest enfocament es considera una forma de desinformació sistemàtica i ha estat criticat per contribuir a la polarització política i a l'erosió de la confiança en les institucions democràtiques. Bannon va defensar explícitament la idea d'inundar els mitjans amb notícies falses o irrellevants per neutralitzar la seva capacitat de resposta.
És una estratègia deliberada de manipulació informativa que ha tingut un impacte notable a la política contemporània. I sembla que almenys a la Comunitat de Madrid té un parell d'alumnes avantatjats.


0 Comments:
Publica un comentari a l'entrada