Quan jo tenia un mes, o sia a l'abril del 1945, un matí la meva tieta Teresa va desaparèixer i durant tres dies no s'en va saber res d'ella. Al cap d'aquest termini el meu avi (era viduu) va rebre una trucada del Bisbat de Vic que la tieta era en un convent atès havia escoltat la veu del senyor i decidit fer-se monja. concretament de les Dominiques de l'Anunciata que va fundar el Pare Coll, fill de Gombrén. La meva mare no ho va païr mai i de fet va estar gairebé quaranta anys sense voler veure-la quan un cop a l'any venia a Sabadell desde Rwanda on exercia no precisament de misionera com ara explicaré. La Teresina, o germana Teresina com li diuen a la Tieta, va estar a Vic, Cardedeu i també a Toulouse a França. Allí, en un moment determinat va veure que no aportava res a la seva vida estar en un convent i previ permís a la congregació va aconseguir que la deixessin anar de misionera a Rwanda. Arribada alli, del primer que es va adonar era que aquella bona gent el que menys necessitava era una misionera i si netedad, informació i una llevadora. "El que salva més vides a l'Àfrica és la higiene" li he senti a dir en més d'una ocasió. La Teresina, s'en va tornar a Espanya, a Madrid concretament a aprendre de llevadora per a poder dur nens al món amb un mínim de garanties i un cop aprés l'ofici se'n va tornar Rwanda. Ha portat al món milers de criatures a llarg de tots aquests anys i sempre els hi recalcava a les mares, sobretot higiene, higiene i higiene. Allí, rebien ajudes, sobretot gracias a un capellá Italià que era de bona familia i aconseguia moltes aportacions de diners, però per a fer hospitals, escoles, coses ùtils, ah! i un estri molt important per poder anar pels pobles, un Land Rover que la tieta mai va conduïr ni en va voler saber res. Quan la guerra fratricida de Rwanda, uns soldats d'ambdos bàndols varen anar al covent a buscar-les a totes per treure-les del país car corrien un seriós perill de ser assassinades. La majoria ella els havia dut al món i la gent a Àfrica i arreu és agraïda. Després de Rwanda va estar un temps a Benin i d'allí a Costa de Marfil, sempre fent de llevadora més que de monja, sempre aconsellant, higiene, higiene, higiene. Ja gran (les monges no es jubilen) va tornar a Catalunya i ara és al convent de la seva ordre al carrer d'Elisabets a Barcelona on cuida de monges més grans encara que ella i col·labora també amb Arrels. - De gent com ella l'Àfrica n'ès plena, de persones altruïstes que dediquen la seva vida als més desvàlids, i no els hi donen peix, els ensenyen a pescar, i els regalen amb dedicació la seva vida. No solen sortir als diaris ni als telediaris i no tenen noms ni cognoms. Són la oenegé a l'ombra, sense publicitat ni caravanes uniformades, si els maten o segresten, sovint ni se sap, no són noticia, però aquesta gent, aquesta bona gent si que fa i bé una feina lloable i necessària. .
-
Fa un temps, la tieta Teresina i una altra germana varen celebrar les seves noces d'or com a monges. Tothom es va escaquejar a l'hora danar-hi i finalment la Nuri i jo hi varem fer acte de presència. A priori havia de ser un acte llarg i avorrit..., a priori. Mai he presenciat i participat d'una cerimònia amb tanta intensitat i espiritualitat, amb aquella sensació de benestar, de pau interior, de felicitat, com aquell dia. Potser en el rostre, en la mirada de la Teresina Reixach, la meva Tieta hi ha la resposta.
-
Fa un temps, la tieta Teresina i una altra germana varen celebrar les seves noces d'or com a monges. Tothom es va escaquejar a l'hora danar-hi i finalment la Nuri i jo hi varem fer acte de presència. A priori havia de ser un acte llarg i avorrit..., a priori. Mai he presenciat i participat d'una cerimònia amb tanta intensitat i espiritualitat, amb aquella sensació de benestar, de pau interior, de felicitat, com aquell dia. Potser en el rostre, en la mirada de la Teresina Reixach, la meva Tieta hi ha la resposta.
Un apunt interessant, i també molt oportú. Ara que els cooperants volen ser mediàtics, no està de més dir-ho. De tota manera (i sense voler ofendre ningú, que consti) em demano si tota aquesta forma de veure la solidaritat i el desenvolupament dels països pobres ha estat la correcta, si és efectiva i si genera el desenvolupament o tan sols practica la caritat.
ResponEliminaNO la conec, però m'encanta la teva tieta, felicitats per la celebració!
ResponEliminaHan fet molts més disbarats aquests darrers anys els cooperants laics que no els religiosos amb més experiència sobre el tema. No parlo d'èpoques passades, ep.
Las ONG's de les ombres...
ResponEliminaEspléndida definicó que nega lo mediatic...
Pietat, diría jo, abans que caritat, que també, es el que mou a la bona gent. El que resta es sempre sospitos.
Yo defiendo la Justicia Social más que la piedad o la caridad. Tengo una familiar que he conocido cuando yo cumplí cuarenta años. Es una prima de mi padre; es misionera y también estuvo en Ruanda. Desconozco su labor ahí, pues cuando estuve con ella, no se dedico a alabarse sino que preguntaba por mis hijos y demás cosas de aquí. Solo ver su cara, (tendrá 68 ó 69 años) esos coloretes en las mejillas y su mirada; lo decía todo, había tenido una vida feliz ayudando a todo el mundo. Su mirada era limpia y deja entrever una sabiduría y un conocimiento de la Humanidad que para si quisieran muchos. Desprendía bondad y dulzura. Pensaba si yo a su edad, podre decir si mi vida ha sido plena...
ResponEliminaComo bien dices, ONG en la sombra...
"La felicidad es ayudar a los demás..." para ella creo que esta frase alcanza todo su valor...
La perfecta harmonia entre el que es fa i el que es vol fer ha de ser el secret d’aquesta entelèquia que en diem felicitat. He conegut gent que ha trobat aquest equilibri dedicant la seva vida a l’altruisme. Una altra cosa és el concepte paternalista i la conveniència social de la que ens parla en Lluís Bosch, però valgui l’actitud personal i positiva cap a l’ajuda dels demès com a valor en si mateix. Un bravo per la teva tia i l’altra gent generosa i despresa com ella.
ResponEliminaPor la época la tieta me retrotrae a las carnicerías de Ruanda, a la independencia del Congo Belga, a la secesión de Katanga, a las matanzas salvajes de los hutus y a la angustia y valor de monjas y voluntarios del mundo aislados entonces en el infierno abrasador de la selva. Conozco esas historias por boca de personas como la tieta. Aquellos que amaron y enseñan a amar al África huérfana.
ResponEliminaEstuvo 30 años en Rwanda, luego en Benin y Costa de Marfil. La próxima semana voy a ir a verla, hace un par de meses que no voy, me gusta hablar y escucharla en el cuarto de la plancha donde siempre hay dos o tres monjas más mayores, hay tanta paz, tanta calma, tanto amor...
ResponElimina