Quan jo era petit m'encantaven els circs, i el que més m'agradava dels circs eren els animals. Em cridava especialment l'atenció l'elefant que, com més tard vaig saber, era també l'animal preferit d'altres nens.

Durant la funció, l'enorme bèstia feia gala d'un pes, una mida i una força descomunals... Però després de la seva actuació i fins poc abans de tornar a l'escenari, l'elefant sempre es quedava lligat a una petita estaca clavada a terra amb una cadena que empresonava una de les potes. No obstant això,  l'estaca era només un minúscul tros de fusta amb prou feines enterrat uns centímetres a terra. I, encara que la cadena era gruixuda i poderosa, em semblava obvi que un animal capaç d'arrencar un arbre de soca-rel amb la seva força, podria alliberar-se amb facilitat de l'estaca i fugir. El misteri segueix semblant-me evident ....més

Aquest, no és un conte qualsevol, no l'ha escrit Pere Calders, Monterroso o Virginia Woolf; el seu autor, d'aquest i altres contes (un cada més de l'any) és diu Jano Galan. Aquest home de 37 anys pateix una malaltia incurable degenerativa, ELA, i en un extraordinari exemple de valentia i superació davant la seva adversitat, va obrir el blog DGeneracion.com, on explica el dia a dia de la seva malaltia i a banda penja els seus contes, un cada més com he dit. És d'amirar la seva postura davant la fatalitat i la serenor amb que ho afronta. Perduts com estem en el dia dia emmig de fotesses que considerem importants, Jano Galan, és per a mi, un exemple de que hi ha quelcom que diferència als homínids de la resta d'animals, i és la capacitat d'afrontar l'adversitat amb un coratge del que cap animal en seria capaç. Deia Bebo Valdes, a qui el seu fill li retrà un homenatge un dia d'aquests, que viure i morir és el mateix, i potser sia així, peró emmig hi ha un estat intermig que és el més dificil, i no sempre les persones ho afronten amb la força i serenor de Jano, realment dignes d'admirar. Aquest és l'enllaç del seu blog.