BLOCS MEUS

BLOC D'EN FRANCESC PUIGCARBÓ

EL DRET A REPARAR


El pare arreglava moltes coses amb un palillo, quan no era vell, clar, en aquell temps encara no hi havia escuradents, però no era un manetes, aquesta és una figura gairebé desapareguda. El manetes era un senyor, senyora, o senyoreta (aquesta és una altra bestiesa d'ara, abans hauria dit un senyor i prou), que ho arreglava tot, des del cotxe, a la tele, la radio, una canonada, pintar el pis, empaperar, etc etc, solia haver-n'hi un a cada família, i la veritat és que era molt útil. Com deia, aquesta figura ja pràcticament desapareguda, ha estat substituïda per l'inútil, o l'incompetent. 
Actualment poc es repara, sovint haureu escoltat aquesta frase: «Ui, arreglar això és molt difícil, és millor que en compri un de nou». O bé, «ha d’anar al servei tècnic oficial». Explica Juli Capella a el periódico d'avui que l’associació americana Repair.org està reivindicant una cosa que abans era òbvia i ara no tant: el dret a arreglar el producte que has comprat. Històricament les grans empreses han preferit monopolitzar aquest dret. Ens diuen que només ells són competents i fiables, quan el que és segur és que són els més cars. Argüeixen que es violen les seves patents i copyright. Però no és cert, és totalment legal la reparació pel teu compte. Una vegada has comprat un bé, com a propietari tens dret a arreglar-lo de la manera que et sembli. I no poden exercir cap control sobre com decideixis modificar-lo, reparar-lo o revendre’l.
En el món dels automòbils succeeix el mateix. Un cop acaba la garantia, defugiu del sevei oficial de l'automòbil, cal anar al mecánic de tota la vida, millor i més barat, el problema rau en que amb la seva progressiva computerització, han aprofitat per lligar-nos al seu servei tècnic, ja que només ells disposen del software adequat. Abans, podies anar amb qualsevol vehicle a qualsevol taller, ara hauria de seguir sent igual. El cas contrari és una pràctica abusiva, incoherent amb el liberalisme que proclama el sistema. I el dret a reparar no és només un acte de llibertat, és així mateix un estalvi, no només econòmic, sinó també mediambiental. 
Fa uns mesos se'm va trencar el canvi de la bicicleta, reparar-lo, més car que em va costar nova la bicicleta, aquesta és una altra, a banda que reparar deu fer molta mandra. Val més que t'en compris una de nova, fou la resposta del mecànic. Solució, per nomès 70€ en vaig trobar una de segona mà a Cash&Converters.
L’associació Repair.org ja té acords amb diversos sectors i ha aconseguit lleis favorables en diversos estats dels EUA que li donen la raó. A més a més, es constata que les empreses que ofereixen una possibilitat oberta de reparació estan aconseguint més favor del públic. Una vegada més, comprar es mostra com la solució més fàcil, reparem, reparem que quelcom hi guanyarem. Pose'm un MacGiver a la nostra llar.

4 comentaris :

  1. Hace años que la cuestión está en usar, romper y tirar.
    Ya no se repara nada.
    Mi cuñada tiene una lavadora Edesa, de cerámica. Una pasada, pero el desagüe ya no está para trotes, y no encuentra otro similar. O se lo hacen a medida , o ha de tirar y cambiar de lavadora. Y es una pena, porque después de trenta años está como nueva y no quiere desprenderse. La entiendo.

    ResponElimina
    Respostes
    1. prou li dura la rentadora a la teva cunyada, Miquel. Tinc entés que ja està estudiat quan s'han d'avariar LA RENTADORA per que la canviis, ja surt de fàbrica amb data de caducitat.

      salut

      Elimina
  2. Puedes elegir el taller que te haga las reparaciones libremente, incluso en periodo de garantía, pero te debes asegurar que sigue las recomendaciones del fabricante en cuanto especificaciones de aceites y filtros, viscosidad, permeabilidad etc,etc, etc y no se pierde la garantia, pero si la política comercial posterior, que no se en coches, pero en camiones es muy importante.
    Ayer repare mi maquina de segar de 14 años y si , se puede reparar, otra cosa son los teléfonos móviles con aplicaciones o chismes electrónicos.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Daniel, Tu reparas, pero yo destrozo, cuando cogia el potro (mi mujer me lo secuestró) ya venia ella detrás con la pala y la escoba, el desastre estaba asegurado. En cuanto al coche, es que ahora los nuevos ya no se reparan se cambian piezas y el mecánico del barrio no dispone de los aparatos para testear y todo eso, todo es electrónico.

      Elimina

Copyright © BLOC D'EN FRANCESC PUIGCARBÓ. Designed by OddThemes & VineThemes