BERLIN WERBEFREI

  • Una iniciativa signada per 30.000 persones reclama la limitació de la presència de publicitat a Berlín i la prohibició de les pantalles electròniques. "A diferència de la televisió o la ràdio, que es poden apagar, a l'espai públic això no és possible", diu el portaveu de la campanya.
  • Divendres acaba el termini per a la recollida de signatures iniciada per un grup de berlinesos per prohibir la publicitat a la capital alemanya. Estudiants, professionals de la publicitat i altres persones van començar el 2017 a redactar una proposta de llei popular per regular els anuncis que es poden veure a l'espai públic berlinès. Ja han reunit més de 30.000 firmes, més de les 20.000 necessàries perquè el Senat de Berlín hagi de pronunciar-se sobre la mesura.
La iniciativa "Berlín lliure de publicitat" (Berlin Werbefrei, en alemany) ha escrit una llei amb el títol "per a la regulació de la publicitat en els edificis i l'espai públics" amb la qual pretén prohibir els anuncis en escoles, llars d'infants i universitats , així com regular de forma estricta la poca publicitat que seria permesa, i sobretot lluitar contra la publicitat discriminatòria, com és el cas de la publicitat sexista.
Així mateix, pretenen que els contractes publicitaris siguin públics. La publicitat amb fins socials i d'activitats tindria llocs dedicats especialment per a aquesta funció en de la ciutat. D'altra banda, la publicitat en forma de pantalles electròniques estaria prohibida en tots els casos. Aquest últim tipus d'anuncis està augmentant en els carrers de Berlín i està planejada la instal·lació de desenes de noves pantalles per tota la ciutat.
Raons no els falten: Berlín està plena de publicitat, tant, que és difícil imaginar-se com seria sense ella. Per això els activistes han penjat al seu web una galeria d'imatges que han creat amb el que seria l'abans i el després d'aprovar la llei.
Per als iniciadors, la publicitat pot ser en molts casos "una forma d'embrutar la ciutat", escriuen al seu web. Organitzacions com Ecologistes en acció porten dècades a Espanya alertant sobre l'anomenada "contaminació visual".

A causa de la dificultat per discernir quina publicitat seria discriminatòria, la llei proposta contempla en realitat el ja existent catàleg de recomanacions del consell publicitari alemany. La diferència seria que aquestes normes no serien voluntàries per a les empreses anunciants, sinó obligatòries, de manera que quan s'incompleixin, la publicitat pugui ser retirada dels carrers per l'Administració.

"Amb aquesta llei qüestionem el principi fonamental de la nostra societat segons el qual tot ha de regir-se en funció de regles comercials", assegura l'advocat. L'acollida de la proposta en els mitjans ha estat positiva i El-Ghazi assegura que les persones que han signat afirmen sovint que "per fi passa alguna cosa en aquest sentit".
Una vegada que es realitzi un recompte dels vots es comprovarà si efectivament s'arriba al nombre necessari, ja que pel que sembla en ocasions signen persones que no tenen dret a participar en aquestes propostes legislatives, com és el cas de ciutadans de la Unió residents habituals a la ciutat. A continuació, la norma ha de ser exposada a una anàlisi jurídic que determini la seva legalitat, en comprovar que no entri en col·lisió amb altres lleis nacionals.

Superades les dues barreres, el Senat de Berlín haurà de decidir si aprova la mesura. En cas afirmatiu, en 2019 Berlín podria passar a ser una ciutat com Són Paulo, on ja fa més d'una dècada es va prohibir la publicitat als carrers amb la llei Ciutat Neta, gràcies a la qual es van retirar uns 15.000 cartells publicitaris.

A Berlín es miren en l'exemple de Grenoble a França, que el 2014 va ser la primera ciutat europea a prohibir la publicitat. Segons l'alcalde d'aquesta ciutat, Eric Piolle, del partit Europa Ecologia Els Verds (EELV, per les seves sigles en francès), s'haurien perdut uns 150.000 euros en recaptació que el seu govern va suplir retallant el pressupost en altres àrees i plantant arbres en els llocs que abans ocupaven les tanques publicitàries. - eldiario.es - berlin werbefrei

La traducció de youtube de l'alemany al català és diguessim peculiar, igual però que al castellà
Comparteix:  

Comentaris

  1. En Barcelona sólo hubo una prohibición de este tipo.
    Fue la propaganda del bar de las tres modelos Naomi Campbell, Claudia Shiffer y Elle Macpherson, en Aragón esquina Paseo de Gracia, y que se llamaba Fashión café. En la fachada del edificio se veía a las tres señoras muy escotadas. Resultó que un conductor que bajaba por Aragón miró con más concentración a la imágen que al semáforo y arrolló justo en el paso de peatones, donde había cantidad ingente de personas esperando el verde, a todo el grupo. Hubieron muertos, pero nunca dijeron cuantos. Aquello se tapó. Al cabo de un año el café ya había cerrado sus puertas.

    ResponElimina
  2. Por cierto, no he dicho lo que pasó con el cartel, fue quitado a las horas de aquella fachada, en realidad del cristal gigantesco que daba a la calle Aragón porque ponía en peligro la circulación por distracción a los conductores. Me acuerdo de aquello y del motivo.
    salut

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hombre yo recuerdo,que la pifiaron económicamente,una cosa es ser buena artista y otra serlo como empresaria.Pero puede ser lo que tú dices.

      Elimina
  3. Yo hablo del cartel, CAR RES. NO se porqué cerraron, no lo se, pero si se que el cartel se quitó por presiones del Ay untamiento, que era una foto a tamaño de fachada de las tres tops, y estaban ligeras de ropa...aquello atraía.
    salut

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada