Sí, queda molt bonic reivindicar ara Los Chunguitos, però no oblidem que Los Chunguitos, quan eren supervendes, mai van trepitjar un Sónar, ni un Benicàssim, ni un Low Festival, ni un BBK... ni van sonar en radiofórmules. Perquè eren gitanos.
A mi m’agrada molt Rosalía i la meva filla n’és superfan, però crec que les gitanes feministes tenen les seves raons quan es queixen. Si posem de moda cantar a l'estil gitano, impostant l’accent (Rosalía canta amb un accent i en entrevistes parla amb un altre accent) ¿per què no donem visibilitat a les autèntiques ‘cantaoras’ gitanes? A La Pinini, a Esperanza Fernández, a Remedios Amaya, a Lela Soto, a María Terremoto, a Esmeralda Rancapino, a Gema Moneo, a Anabel Valencia, a Soleá Morente, a Aitana de los Reyes, a María José Llergo... a tots aquests noms que ni tan sols conec perquè no se’ls dedica campanyes de màrqueting, ni diners, ni atenció. Tot i que les gitanes van ser les primeres a barrejar flamenc amb totes les músiques (rap, blues, electrònica, trap...), intentant fer-se un forat, mentre els mitjans i els programadors les marginen se’ls nega el títol d’innovadores i l’hi donen a una paia.
Si posem de moda cantar a la gitana, posem de moda que cantin les gitanes.
Perdoneu, pero algú ho havia de dir, en aquest cas, Lucía Etxebarria a el periódico, amb qui poques opinions subscriuria, pero aquesta si. De fet com diu la dita, hay gente pa too. També n'hi ha gent a la que els agrada Manel, Joc de Trons o Breaking Bad.
Es que no hay más que lo que acabas de decir.
ResponEliminaY cágate lorito, la gitana esta con el coro detrás...
Aix`no pot ser... Aiii deu meu del sacrosant sepulcre inmaculat de Monserrat...(no cullons...noooo) ara hi ha depredadors...ummm
Tornen hi...ay senyor del deus apocaliptics de Llefià ¡¡¡ amparáns ¡¡¡
joderrrr me ha salio y escribio... bordao.
salut
PER CERT, he vist el trailer de Le Havre, i m'ha fet gracia que l'home diu que el nen negre que recull es germà seu, que ell es albí, l'unic albí de la familia. Nomès li falta cantar flamenc.
ResponEliminaPor favor esa chica es un amor,me ha trasladado a mi juventud.No se si es teatro o siente lo que canta,es igual es un amor,dulce amor de juventud.Los chunguitos locos por cantar con ella,lo entiendo,pero mejor que no.
ResponEliminaun amor como Silvia Perez Cruz que le da cien vueltas y muchas más, lo que sucede es aquello de mas vale caer en gracia que ser gracioso, y este seria el caso. Lo de los chunguitos desde mi punto de vista era puro exhibicionismo y poco más.
ResponEliminaL'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaSara Pi es muy buena, como Judit Nedermann, Andrea Motis, Paula Valls, Silvia Pérez Cruz, Gemma Humet, i más que ahora no recuerdo, pero ninguna de ellas ni Rosalia, tienen el 'duende', quizás Rosario, y és que el 'duende' és muy dificil, Lola Flores lo tenia, y eso que ni cantaba ni bailaba nada del otro mundo, pero tenia 'duende'.
ResponEliminaAdemás de duende vosotros tenéis nietecitos (duendes)
Eliminaesos son locos bajitos.
ResponEliminaNo estic d¡acord en això de què no s'hagi escoltat a la gent gitana cantar o no se'ls hagi donat suport en el ball, la veritat, podria posar molts exemples i ja des del temps de l'avi, a més a més això de la 'fusió' està de moda fa temps, no sé a què ve tot això. O és que els dels boleros es queixaven de què en cantés en Monxo, un dels meus ídols, per cert?
ResponEliminaMoncho tenia d'amagar que era gitano per cantar els boleros, el feien pasar per cubà. Si s'ha escoltat ha estat a Catalunya i dins de Catalunya a Barcelona i rodalies, la resta del país no ho tinc tan clar.
EliminaA mi aquesta versio , coro afegit, m'encanta. I els Chunguitos tenien molt èxit, molts alumnes meus n'eren fans, fa anys.
ResponEliminajo ja sé que sóc molt rar en els meus gustos musicals, pero aquesta versió dels Rosalia dels Chunguitos i el cor em sembla: flamenco sofisticado para flamencos postmodernos. Buidor emocional... Seria com el Bach en ritmo de Jacques Loussier.
Eliminaoi tant, fins i tot Jordi Pujol duia un casette al cotxe oficial, segons deia. Encara que em sembla que és com alló de parlar català en la intimitat d'Aznar.
ResponEliminaEl pobre Moncho no podía decir de su etnia,tenía que pasar por cubano,por su estilo de cantar.Recuerdo de bailar en la Pérgola ,él cantaba,con señoritas bien vestidas y muy serías,había que solicitar un baile con mucho respeto,ir con traje y corbata.Tampoco te podías arrimar demasiado,pero valía la pena por los boleros y por la sonrisa de Moncho.
ResponEliminaCar res, eso solo lo hacía al principio, hacia muchos,muchos años que no se hacía pasar por cubano.
ResponEliminaInsisteixo en què la versió de Rosalia amb la coral m'encanta. Segons aquests purismes, això de què la Morente canti Volver hauria de fer protestar als argentins, doncs. Tot es pot fer si es fa bé i crec que la noia ho fa molt bé.
ResponEliminano dic pas que ho faci malament, el que passa és que s'ha exagerat des del meu punt de vista, i hi ha moltes que canten igual o millor que ella i en la mateixa línia musical.
EliminaSisplau, el Moncho, ell mateix estava tip d'explicar-ho, tan sols havia de dir això de ser cubà de jovenet, la seva gent també l'havia criticat per no cantar el que tocava, però ara l'adorava tothom, jo, també. I tenia èxit a molts llocs, era molt conegut.
ResponEliminaho deien els del lloc on actuaba perqué els semblava que si deien que era gitano no se'l prendrien seriosament.
EliminaÉs com aquell disc sobre poetes catalans del Poveda, m'encanta. Trobo que hi ha gent molt estreta de mires, amb això de la música.
ResponEliminaPoveda és un prodigi de sensibilitat, canti el que canti...
EliminaMoncho era conegut a tot el país i part de l'estranger.
ResponEliminade l'estranger de fora, ho sé, també Julio iglesias, el que passa que el Moncho era un artista extraordinari que deia molt bé els boleros, perquè els bolerpos s'han de dir més que cantar, nomès que ell aconseguia les dues coses.
EliminaJùlia te tota la raó : en Moncho es feia pasar per cubà al començament de la seva carrera. I a aquella època, no era pas l´unic. Estaba de moda, y teniem "cubans" de Montornés del vallés, de Salamanca y de Navalcarnero.
ResponEliminaI feu el favor de deixar de banda el "purisme", perquè el flamenc ha estat sempre un producte del mestissatge entre cultures molt diferents.
I no parlem de la rumba catalana. Gato Pérez, el seu gran exponent, era argentí.
Ho sé, ja ho he dit que li deien perque els semblava als qui el contractaven que no seria creïble dient que era gitano y cantaba boleros.
ResponEliminaEl Gato que vivía a sentmenat i era molt bó.
Amb Rosalia el que em passa és que ni entro. En vaig sentir parlar i vaig escoltar Malamente i veure el video, i no em va fer ni fu ni fa, ja ho havia escoltat abans en més d'una dues i tres dones, en un país en que de dones que cantin i molt bé, en tenim un munt. I despr´ñes l'altre, sembla que Rosalia hagi descobert o inventat el mestissatge, que és més vell que anar a peu. El meu pronòstic és que a nivell mediàtic serà debut i comiat, no dona per a més.
Los gitanos ya no son lo que eran...
ResponEliminahttps://www.youtube.com/watch?v=w5g1Y6pMjAc
Donde hay gitanos y una guitarra hay música..
Creo que el que empezó de verdad y con exito a juntar músicas, fue Camaron, pero no lo se, en música, como en otras muchas cosas, soy bastante ignorante..
Un saludo
Madre del amor hermoso, tienes razón, los gitanos ya no son lo que eran.
EliminaNo estic d'acord amb les profecies sobre Rosalia, en tot cas ja es veurà, però en això de la música, com en tot, hi ha gustos per a tots els gustos, jo, per exemple, no li trobo el què a la Pérez Cruz, va com va.
ResponEliminaDe Silvia Perez Cruz en destaco la veu , la seva calidesa i el gust que té a l'hora de cantar, però tampoc és que m'acabi de fer el pes, més que res pel seu repertori. El tiempo este juez que da y quita razones que deia José Maria Garcia, decidirà...
Elimina