"Mai en la meva vida he estimat a cap poble ni col·lectiu, ni al poble alemany, ni al francès, ni al nord-americà, ni a la classe obrera, ni a res semblant. En efecte, només estimo als meus amics i l'únic gènere d'amor que conec i en el que crec és l'amor a les persones." Deia Hannah Arendt, reflexió que podria compartir perfectament, com ho podria fer amb la frase següent de Theo Angelopoulos: "No aniré a cap manifestació nacionalista, sota cap bandera. Sé que aquesta opció em predisposa a ser la primera víctima. Perquè seré sempre un estranger."
Sempre he estat un estranger i això em manté viu diu Jaume Plensa. És com aquests llibres a què tornes una i altra vegada, i cada vegada ho fas de forma diferent. Una cosa semblant passa amb l'escultura. No es mou, ho fas tu. És el lloc al qual sempre pots tornar. No sóc competitiu, mai ho he fet amb altres artistes. A cadascun sempre l'he considerat com una illa. Cada ésser humà és únic amb una geografia delimitada dins d'un oceà comú. Jo sóc una illa més, molt emocional, de manera que la meva obra sempre respon a la meva vida. No sóc diferent, però tampoc pot ser d'una altra manera. No intento ser el que té la veritat, perquè, ¿què és la veritat? Ara bé, em molesta la veritat oficial, el que se suposa que és el que s'ha de dir o el que s'ha de defensar si vols ser-hi. El meu sempre ha estat un camí paral·lel i crec que ha funcionat bé per trobar el que buscava. A vegades tot és molt senzill, i no cal grans escrits ni anàlisis profundes, es tracta només de ser sincer amb un mateix. Com diria Víctor Canicio: lo bue si bre cuatro veces bre.