Comencem per descartar un tòpic babau i fals: "Totes les opinions són respectables". Doncs no, ni molt menys. Totes les persones han de ser respectades, això sí, siguin quines siguin les seves opinions. Si algú sosté que dos i dos són cinc, no per això ha de ser empresonat, ni executat a la plaça pública (tampoc recomanat com a professor d'aritmètica). Però la seva opinió pot i ha de ser refutada, rebutjada i, si ve a el cas, ridiculitzada.
Les opinions o creences no són propietat intangible de cadascú, perquè quan s'expressen poden i han de ser discutides (etimològicament, sacsades com qui tira d'un arbust per comprovar la solidesa de les seves arrels). Tot el progrés intel·lectual humà ve de la discussió d'opinions santificades pel costum o la superstició. En les democràcies, el preu que paguem per poder expressar sense embuts les nostres opinions i creences és el risc de veure-les posades en solfa per uns altres. Ningú té dret a dir que, qui ho fa, el "fereix" en el més íntim. Cal acceptar la diferència entre la nostra integritat física o les nostres possessions materials i les idees que professem. Qui no les comparteix o les pren en broma no ens està atacant com si ens apunyalés. Ans al contrari, al desmentir-nos és guardià del nostre seny, perquè ens obliga a distingir entre el que pensem i el que som. Per la resta, recordem a Thomas Jefferson, quan deia, més o menys: "si el meu veí no em roba la bossa o trenca la cama, tant me fa que cregui en un déu, en tres o en cap".
S'ha posat de moda que els que detesten veure les seves opinions ridiculitzades o discutides ho atribueixin a una "fòbia" contra ells. Anomenar-la així és una forma de convertir qualsevol animadversió, per raonada que estigui, en una mena de malaltia o plaga social. Però, com queda dit, la fòbia consisteix a perseguir amb acarnissament persones, no en rebutjar o sacsar creences i costums. El curiós és que l'apel·lació a les "fòbies" és selectiva: no he sentit parlar de "nazifobia" per desqualificar als que detestem als nazis, ni de "lepenfobia" per als que no volen manifestar-se per París amb Marine Le Pen i els seus (actitud, per cert, que em sembla més fòbica que democràticament raonable).
Doncs bé, no és fòbia antisemita oposar-se a la polítia d'Israel a Gaza, ni fòbia anticatalana qüestionar les manipulacions dels nacionalistes a Catalunya, ni fòbia antibasca denunciar a ETA i els seus serveis auxiliars. També sobren arguments contra la teoria i pràctica de l'islam, el mateix que no en falten contra el catolicisme. Si no hagués estat pels adversaris que no van respectar les creences religioses, seguiria havent-hi encara sacrificis humans.
Els eixerits que s'encrespen si s'invoca un "dret a la blasfèmia" volen un Occident sense Voltaire o Nietzsche i comprenen que es cremés a Giordano Bruno. Si un un particular o una institució se senten calumniats, insultats o difamats faran bé a acudir a defensar la seva causa davant els tribunals. Però, si us plau, sense atribuir fòbies als que els porten la contrària, a manera de cuirassa que els dispensi d'argumentar.
Les opinions o creences no són propietat intangible de cadascú, perquè quan s'expressen poden i han de ser discutides (etimològicament, sacsades com qui tira d'un arbust per comprovar la solidesa de les seves arrels). Tot el progrés intel·lectual humà ve de la discussió d'opinions santificades pel costum o la superstició. En les democràcies, el preu que paguem per poder expressar sense embuts les nostres opinions i creences és el risc de veure-les posades en solfa per uns altres. Ningú té dret a dir que, qui ho fa, el "fereix" en el més íntim. Cal acceptar la diferència entre la nostra integritat física o les nostres possessions materials i les idees que professem. Qui no les comparteix o les pren en broma no ens està atacant com si ens apunyalés. Ans al contrari, al desmentir-nos és guardià del nostre seny, perquè ens obliga a distingir entre el que pensem i el que som. Per la resta, recordem a Thomas Jefferson, quan deia, més o menys: "si el meu veí no em roba la bossa o trenca la cama, tant me fa que cregui en un déu, en tres o en cap".
S'ha posat de moda que els que detesten veure les seves opinions ridiculitzades o discutides ho atribueixin a una "fòbia" contra ells. Anomenar-la així és una forma de convertir qualsevol animadversió, per raonada que estigui, en una mena de malaltia o plaga social. Però, com queda dit, la fòbia consisteix a perseguir amb acarnissament persones, no en rebutjar o sacsar creences i costums. El curiós és que l'apel·lació a les "fòbies" és selectiva: no he sentit parlar de "nazifobia" per desqualificar als que detestem als nazis, ni de "lepenfobia" per als que no volen manifestar-se per París amb Marine Le Pen i els seus (actitud, per cert, que em sembla més fòbica que democràticament raonable).
Doncs bé, no és fòbia antisemita oposar-se a la polítia d'Israel a Gaza, ni fòbia anticatalana qüestionar les manipulacions dels nacionalistes a Catalunya, ni fòbia antibasca denunciar a ETA i els seus serveis auxiliars. També sobren arguments contra la teoria i pràctica de l'islam, el mateix que no en falten contra el catolicisme. Si no hagués estat pels adversaris que no van respectar les creences religioses, seguiria havent-hi encara sacrificis humans.
Els eixerits que s'encrespen si s'invoca un "dret a la blasfèmia" volen un Occident sense Voltaire o Nietzsche i comprenen que es cremés a Giordano Bruno. Si un un particular o una institució se senten calumniats, insultats o difamats faran bé a acudir a defensar la seva causa davant els tribunals. Però, si us plau, sense atribuir fòbies als que els porten la contrària, a manera de cuirassa que els dispensi d'argumentar.
FOBIA A LAS FOBIAS - FERNANDO SAVATER
en Voltaire contra los fanáticos, 2015
DEL BLOG:descontexto.blogspot.com
"...no és fòbia antisemita oposar-se a la polítia d'Israel a Gaza, ni fòbia anticatalana qüestionar les manipulacions dels nacionalistes a Catalunya, ni fòbia antibasca denunciar a ETA i els seus serveis auxiliars..."
ResponEliminaJusta la fusta. Y diré más, no creo que Junqueras tenga fobia al Estado Español, simplemente desea otro tipo de concierto, algo similar al vasco y el navarro. Y todo lo contrario al Sr Torra, que lo único que desea es el hundimiento de las tierras del Ebro para abajo. He ahí la diferencia entre personas de planteamiento similar.
salut
El més sorprenent es qui signa l'escrit. Savater quan encara estava lúcid.
ResponEliminaEl texto es lucido, el que lo escribe tambienn. Comi una vez con él en Madrid hace ya un tiempo, sin saber quew era él, la verdad, porque estaba en la mesa conmigo y otros cinco y me pareció una persona normal, ni más ni menos.
ResponEliminaUn saludo
últimamente se le ha ido bastante la olla, precisamente hace y practica lo contrario de lo que dice en este escrito de 2015.
EliminaPor cierto, que se me olvidó, mi padre no multiplicaba tres por tres mentalmente, multiplicaba tres cifras por dos cifras mentalmente, que se me fue la "olla" en mi cariño y admiracion hacia él. Corrijo..
ResponEliminaPrueba tu a multiplicar 3 cifras por dos, a ver si te sale. Tiene muchísimo mérito lo de tu padre.
ResponEliminaSaludos
Ya te digo, mi padre y mi hijo son personas muy inteligentes, el de "enmedio" es la excepción...
ResponElimina¿que eres entonces? ¿el de enmedio de los Chichos?
ResponEliminaMi hijo se parece mucho a su abuelo (al bueno, no al "tontoelhaba" de mi ex suegro), saca diez y nueve en todas las notas y tiene una mente lucida para los 16 años que va a cumplir.
EliminaYo como era un poco o un mucho cabrón de joven, pues me he quedado en vendedor de camiones, que soy bueno en lo mio, pero es lo que es..
Un saludo