El transhumanisme -i el seu derivat extrem, el posthumanisme- consideren que l'evolució darwiniana ha tocat sostre i que el desenvolupament exponencial de la intel·ligència artificial, IA a partir d'ara- no ens deixa altra sortida que integrar-nos en la tecnologia. "És la convicció que l'ésser humà està en el suport inadequat", diu Antonio Diéguez, catedràtic de Lògica i Filosofia de la Ciència de la Universitat de Màlaga. "Aristòtil es riuria d'això...", afegeix. Diéguez és autor de Transhumanismo: la recerca tecnològica de la millora humà (Herder, 2017), i sosté que aquesta doctrina "té més base en la biotecnologia que a la IA i en la robòtica. Sóc bastant escèptic, però hi ha filòsofs important que s'ho prenen seriosament".
Molt probablement no es parlaria en una aula magna universitària de biohackers, de ciborgs o de cervells bolcats en un avatar digital després de la mort si no fos perquè tot això té un component escatològic important, no en el sentit excremental del terme (encara que alguna cosa hi podria haver) sinó en el filosòfic. Es tracta de la transcendència.
"El transhumanisme és la nova utopia de segle XXI; ve a dir: canviarem l'evolució", diu un estudiós del tema, l'urbanista Albert Cortina. I s'observa que tot això té darrere a les grans corporacions de Silicon Valley. En efecte, és molt possible que aquestes idees no haguessin sortit mai d'un àmbit ciberpunk si no fos perquè el seu gran apologeta és ni més ni menys que el director d'enginyeria de Google, Raymond Kurzweil, per més dades inventor (va dissenyar, sent molt jove, una màquina lectora per a cecs), teòric visionari, un home obstinat en la prolongació de la vida, especialment la seva pròpia.
Kurzweil, a 'La Singularitat és a prop': quan els humans transcendeixen la biologia (Lola Books, 2012), publicat originalment el 2005, va un pas més enllà del transhumanisme modern formulat quinze anys abans pel filòsof futurista Max More (pseudònim de l'irlandès Max O'Connor que es tradueix per Max Més), a l'afirmar que el desenvolupament exponencial de la IA farà que per a l'any 2100 s'assoleixi la "superinteligenc-ia": cada nou cervell artificial serà capaç de dissenyar un altre encara més potent; aquest farà el mateix que l'anterior, i així successivament...
Alguns dels teòrics del transhumanisme, antics desenvolupadors d'IA avui seriosament preocupats pel seu impacte, així com els de vegades inefables biohackers de Califòrnia exposen les seves idees en un llibre de molt recent publicació: 'Com ser una màquina', de Mark O'Connell (Capità swing, 2019). Inclòs Max More, que sembla avui més interessat en la "extensió de la vida" (com Kurzweil) mitjançant la criogenització de cadàvers o dels seus caps ficades en un pot tot esperant ser un dia inserides en un cos artificial.
Els experts li han donat voltes a la idea de la Singularitat i han presentat tota mena d'hipòtesis, algunes d'elles apocalíptiques a el millor estil de Terminator: aquesta "explosió d'intel·ligència" farà que els humans acabem sent prescindibles; una IA forta fins pot arribar a assassinar-... ¿Exageren? Podria ser. Però quan aquests vaticinis vénen de Steve Hawking - "El desenvolupament d'una intel·ligència artificial completa podria significar la fi de la raça humana", va dir el 2014, quatre anys abans de fallecer- o d'Elon Musk, una de les grans personalitats de moment , és com per pensar-ho. Musk no ha deixat de reiterar aquesta advertència, però aposta perquè l'ésser humà s'imposi a les computadores.
Si ens posem en el millor dels mons possibles, una comunió amb la màquina, el que tenim davant de moment és, en paraules d'Albert Cortina, "un nou messianisme, un pseudoreligió", que ven una nova forma d'immortalitat.
No cal estranyar-se llavors de que la teologia cristiana porti "anys atempta a la intel·ligència artificial", segons afirma el doctor en la matèria, professor de bioètica a la Universitat Blanquerna i enginyer químic a més de sacerdot Juan Ramon La Parra. "Els treballs en IA han contribuït al coneix-te a tu mateix" socràtic, diu, però "una IA forta -la singularitat- i el transhumanisme corren el risc de rebaixar a l'home. Els defensors d'una IA forta parteixen d'una base religiosa secularitzada, apocalíptica. Però quin relat de salvació ofereix la IA en un escenari apocalíptic?".
En el fons Frankenstein va ser el primer intent de transhumanisme literari, i és que el transhumanisme no deixa de ser una variant de l'Home nou que perseguien els nazis i posteriorment el Che, i ni uns ni altres ho van aconseguir, potser perquè l'home nou no és més que una utopia, mentre que el transhumanisme comença a deixar de ser-ho. 
Amb informació de:la vanguardia i filosof-ia.com