BLOC D'EN FRANCESC PUIGCARBÓ - ÚLTIMS ESCRITS

EL ROBATORI DE LA NENA TRISTA


Una esmoladora és una eina elèctrica i manual que compta amb un motor elèctric d’alta potència que s’utilitza principalment per a tasques de bricolatge tant en l’àmbit domèstic com industrial. Inventada el 1954, té un disc que gira a revolucions molt altes i que, entre altres tasques, pot servir per serrar una porta. Això és el que van fer tres homes encaputxats la matinada del 26 de gener del 2019 per robar una porta posterior d’una sala de concerts de París, que ara, informa AFP, s’ha recuperat a Itàlia després d’una investigació complexa. No era una porta qualsevol: hi havia impresa una obra de l’artista britànic Banksy. No era una sala de concerts qualsevol. 

El teatre Bataclan està situat al número 50 del boulevard, va ser erigit el 1864 i es va convertir en escenari habitual de vodevils. El 1892, hi va actuar Buffallo Bill. El teatre es va convertir un símbol per ser un dels escenaris dels atacs terroristes que va patir París el 13 de novembre del 2015. Aquella nit actuava a la sala el grup Eagles of Death Metal quan, a les 21.30, quatre homes armats amb fusells kalàixnikov van entrar, van cridar que actuaven en venjança per la guerra de Síria i van començar a disparar als assistents. Van morir 89 persones. De l’interior sortien missatges a Twitter que advertien que els terroristes estaven executant el públic. Tres dels atacants van morir al fer esclatar les armilles explosives que portaven i el quart va ser abatut per la policia.

La nena robada - En homenatge a les víctimes i en record del que va passar, l’artista britànic Banksy va deixar la seva obra en aquesta porta posterior. Es coneix com ‘La nena trista’, ‘The sad young girl’. El gener del 2019, n’hi va haver prou amb uns minuts i l’esmoladora perquè els tres lladres s’emportessin l’obra. Les imatges de videovigilància no van permetre veure la matrícula de la furgoneta Citröen que van fer servir els sostractors. La policia va prendre’s el cas amb inquietud especial: alguns dels agents havien estat al teatre la nit de l’atac terrorista. «Era una investigació important per a ells», declara a AFP una font pròxima a la investigació. 

Tot i que no es va poder veure la matrícula, es va aconseguir identificar els telèfons dels lladres, que van ser intervinguts. Un any després, la policia va detenir tres sospitosos de robar en una botiga de bricolatge a Isère, a l’est de França, uns dies abans que es robés la porta del Bataclan, la porta de Banksy. A la botiga de bricolatge havien robat una esmoladora.

Hoteler amb inquietuds - Les escoltes telefòniques van permetre identificar els tres homes com a responsables de la desaparició de ‘La nena trista’ i la policia va descobrir que la porta es va dur de París a Isère, després més al sud, encara a França, i després a Itàlia: la van guardar en un hotel a la localitat de Tortoreto, a la regió dels Abruços, i d’allà la van traslladar a una granja en Sant’Omero, a 15 quilòmetres. I quan la policia es disposava a detenir tots els implicats, l’operació es va haver d’ajornar perquè va arribar el confinament dictat a causa de la crisi del coronavirus.

Quan ja havia tornat a sortir al carrer, una operació conjunta en què van participar agents francesos i italians va permetre recuperar la porta el 19 de juny. Es van detenir un total de nou persones. Dues van ser acusades per robatori amb banda organitzada i quatre més, per encobriment. Entre aquestes últimes, l’amo de l’hotel que va allotjar la porta en primera instància, malgrat que va adduir que no sabia què contenia el paquet que li va entregar un dels lladres. Es diu Mehdi Meftah, té 39 anys, físic de boxejador i és el creador d’una marca de samarretes de luxe anomenades BL1.D, la particularitat de les quals és que tenen cosit al coll un veritable lingot d’or de 18 quirats. La policia el considera sospitós d’haver ordenat el robatori.

«Els seus còmplices diuen que volia guardar la porta per a una de les seves cases», explica una font coneixedora de la investigació, que remarca que la porta és un tipus d’obra «molt difícil de revendre». «És com revendre la Gioconda», afirma, en declaracions al ‘Journal du Dimanche’, l’advocat de Meftah, Yves Sauvayre, que nega que el seu client sigui l’autor intel·lectual del robatori: «El van col·locar davant un fet consumat. Va acceptar aquesta porta per ajudar uns vells coneguts». La porta ha tornat a París i es troba sota forta vigilància a les oficines de la policia judicial parisenca. - elperiodico.cat/ca/
Comparteix:  

Comentaris

  1. El asunto es que cada día se cotiza más, y sin necesidad de tener managers, ni representantes.
    ¿Cómo lo hace?, pues con actos como este

    ResponSuprimeix
    Respostes
    1. Encara que en aquest cas no hi té res a veure, és un expert en l'autopromoció de la seva obra, com quan va destruir in quadre en directe.

      Suprimeix
  2. Mig destruir, va quedar-se a mitjas. I el marc-destructor i el dibuix mitg tallat es van vendre per una cifra astrònomica.

    Es un paio amb una bona sensibilitat sociàl i un mestre am la tecnica aerográfica del estarcit, pintar amb aerosol i plantillas fetes previament.

    Ja sabeu que em dedico al modelisme, i sé perfectament el que costa fer un treball digne amb aquest sistema, i a mes, si ha que fer-ho de nit i a tota pressa.

    ResponSuprimeix
    Respostes
    1. A Sabadell tenim uns quants grafiters bons, Werens d'és un d'ells.

      https://werens.com/es/werens-worksss/

      Suprimeix
  3. M´agrada el grafiti de cualitat, els que m´emprenyen son el dels "tags" i las tacas amorfas sense sentit

    ResponSuprimeix
    Respostes
    1. https://www.elperiodico.com/es/extra/20180919/sergio-odeith-artista-portugues-graffiti-3d-7042325

      Mira aquest grafiter Portugués, és massa.

      Suprimeix
  4. Un paso más hacia la fama... Yo si robase algo, robaría efectivo o diamantes, es lo más práctico.
    Un saludo.

    ResponSuprimeix
    Respostes
    1. Mejor roba una barra de pan, tienes cuatro años de alojamiento y manutencion gratis, en la trena eso si.

      Suprimeix
  5. Ostras como se revoluciana el patio .... no confundir el street art con el muralismo son como el bocadillo y un potaje nada que ver aunque sacien el hambre.
    Bansky es un artista que promociona su anonimato para intrigar a sus seguidores. Bansky es un oportunista que valora mucho donde hace una pintada, a ser posible en puntos donde haya ocurrido algo que pueda hacer que los medios públicos se interesen en su obra como medio de "ampliar" sus comentarios sobre la noticia...
    Bansky se puso a vender en la acera del la 5ª avenida de Nueva york hace unos años a 60 $ la obra y solo vendió 8...................
    En fin, https://es.gizmodo.com/banksy-hace-de-la-broma-un-arte-vendiendo-obras-autenti-1444820116

    ResponSuprimeix
    Respostes
    1. Hay tipos mucho mejores que Bansky, que no deja de ser un alumno aventajado de David Bowie, que mejoraba lo que copia y lo hacia suyo.

      Suprimeix
  6. La genialidad de Bansky resulta patente, entre otras cosas, porque consigue exactamente lo que se se propone: Convertirse en un excelente polemista. Además, utilizando técnicas clásicas o recurriendo al stencil, aerosol o fotografía nos regala una vez tras otra mucho más que imágenes. Y no poetiza el presente. Lo descuartiza.

    ResponSuprimeix
    Respostes
    1. Tiene el enorme don de la oportunidad oportuna. Y en lenguaje casero, sabe vender muy bien la burra,

      Suprimeix
  7. En el primer mundo todo, bueno o no, se transforma en mercancía. ¿Te refieres a ese tipo de burra?

    ResponSuprimeix
    Respostes
    1. Á esa misma, es una expresión usada por estas tierras, por lo menos antes, ahora no se, todo es lenguaje postmoderno y seguramente hay una expresión parecida en inglés.

      Suprimeix

Publica un comentari