'Palabras para el fin de un mundo' és un documental dirigit per Manuel Menchón, en el qual basant-se «en dades i declaracions contrastades i en documents oficials» es desvetllen una sèrie de suposades irregularitats comeses arran de la mort de l'escriptor i filòsof Miguel de Unamuno la tarda d'al 31 de desembre de 1936 que qüestionen la versió oficial de la seva mort comunament admesa fins ara. Ahir el varen emetre a las 2 de TVE
El documental recrea els esdeveniments succeïts des de les hores prèvies a la visita de Bartolomé Aragón (tingut fins a la data per «alumne i amic» [per als hispanistes Colette i Jean-Claude Rabaté es tractaria d'un sanguinari que va participar en la repressió de Riu Negre i un adepte de Goebbels, el que el va portar a organitzar cremes esgarrifoses de llibres»] i únic testimoni de la mort d'Unamuno) fins al precipitat enterrament de l'autor del matí de l'1 de gener de 1937 sense esperar les vint hores que havien de transcórrer com a mínim, segons la legislació vigent, ni practicar-li l'autòpsia quan ja en aquells llavors les morts produïdes a conseqüència d'una hemorràgia bulbar (un tipus d'hemorràgia intracranial) es consideraven «sospitoses de criminalitat» ja que aquelles podien provocar «amb escassa o cap senyal extern».
Però el documental és molt més, és un relat que no deixa indiferent, que et fereix fins al fons de l'ànima, és el retrat, un fresc històric d'aquesta Espanya que a uns i als altres trenca el cor una vegada i una altra. L'Espanya tràgica que no aprèn, l'Espanya que tant defensen PP i VOX, a aquests als qui no els va servir de res l'indult del 78, i segueixen reincidint en les seves misèries, en els seus errors, encenent l'odi en comptes de clamar per la compassió. Aquesta Espanya que tant fascinava a Cioran, encara no sé per què, però és la que tenim, entestada una i altra vegada en cometre els mateixos errors.
Diuen que la història no es repeteix, pero si assembla molt una i altra vegada en cada una de les seves versions, diguessim que es copia a ella mateixa, sense aprendre res de la versió anterior. España..., tots la invoquen, tots es posen obscenament a la boca el ceit de 'Viva España', mentre, maten, maten i la traeixen. La España 'Roja i rota alhora'.
Yo que he acusado de locos a mis compatriotas, siento que me veo envuelto en su locura, que se me está criando mala sangre - Unamuno.
El documental d'una hora i 36 minuts el podeu veure aqui fins al 8 de Juliol.
Tengo el recuerdo, de los años cincuenta, cuando estudiaba el bachillerato(en pleno franquismo),que tanto Unamuno como Ortega y Gasset eran muy respetados por el sistema, como filósofos y españoles. Supongo que ambos estarían de acuerdo con la gracia concedida a los presos independentistas, pero hubiese sido interesante su opinión a tiempos actuales, sobre todo la exigencia en el cumplimiento del deber en su nueva situación como indultados. No me cabe la menor duda del españolismo de ambos.
ResponEliminaIgual de Sánchez y de Casado, cada uno en su posición. Desde luego, por lo que ellos dicen no es el caso de los políticos independentistas. Hasta dudo que se comporten, con la exigencia que ha dado lugar a su gracia .Es que ni la pidieron, que ya tiene gracia la cosa.
Sánchez, Casado y los políticos independentistas, no son más que actores secundarios de una mala obra de teatro. A todos España les viene muy grande y a la vez lejana.
EliminaUnamuno es el gran desconocido.
ResponEliminaSi hubiera nacido en Francia sería más respetado que Sartre. Cuando este puso en boca de todos la filosofía de la existencia, Unamuno ya en 1913, o sea casi cincuenta años antes, en su "Sentimiento trágico de la vida" ya nos hablaba del estado permanente de congoja.
Yo no se lo que hubiera dicho hoy día referente a todo lo que está sucediendo, no lo se; los unos le negaron el Nobel en 1935 porque Alemania estaba enfurecida por sus críticas contra la quema de libros, y en esa época la influencia alemana era más de la que nos imaginamos, y los otros, de la mano de Azaña, le quitaron el rectorado de la universidad de Salamanca, cierto es que como no se casaba con nadie, dijo de Azaña lo siguiente: "cuidado con Azaña, es un escritor sin lectores y pretende una revolución para tenerlos".
¿Qué significa esto CAR RES, FRANCESC ? pues significa que ser neutral, no aceptar las gilipolladas de unos ni las baladronadas de otros al final, si vives, trabajas, te relacionas y tienes un círculo, te ves perjudicado por no posicionarte, y al final pensarán, como así fue, eso de: "o estás conmigo o contra mi".
Salut
Ai Miquel, que difícil és ser equidistant, ets botifler per uns i massa tou pels altres, vol dir que reps de tots dos bàndols.
ResponEliminaNo entenc que el documental tan sols sigui a les xarxes fins al vuit de juliol ni que el passessin el dia de la revetlla, a banda d'això barrejar el tema amb els independentistes o el que sigui em sembla fugir del context. Unamuno va ser un home amb molts defectes i cavis, això el fa humà cosa molt positiva. Sartre, avui, és un personatge molt controvertit del que s'han sabut molts disbarats, tampoc no els compararia pas. Tampoc crec que sigui un gran desconegut, potser avui no esta 'de moda' pero se l'ha llegit molt a les universitats i cursos diversos. Això dels Nobel que no es donen a gent de casa és un classic, Galdós, Guimerà...
ResponEliminaAixó és el que posa a la WEB de la 2, que fins el dia 8 de juliol. Potser no les tenen totes amb PP i VOX i volen que passi desapercebut.
EliminaPel que fa al tema català, Unamuno no el va entendre mai, i això que tenia amics molt bons per aquí, de les seves converses amb Riba hi ha aquella anècdota, atribuïda també a d'altres, segons la qual Unamuno li va criticar la insistència en escriure i parlar en català quan, amb el pas del temps, tot seria en anglès (cosa que em sembla que era ben premonitòria) i Riba i va dir que passaríem directament a l'anglès.
ResponEliminaEra ell qui deia que als catalans ens perdía l'estètica, oi? en aixó va encertar. Quan a no comprendren's, ja hi estem acostumats, si no ens comprenem ni nosaltres m ateixos.
EliminaUna aclaración
ResponEliminaLas épocas de las que hablamos, el ayer nuestro y el hoy de ellos (la gente joven) son bien diferentes.
En nuestra época, y en Cataluña, se hablaba de Unamuno y de la generación del 98 y eran sin excepción, incluidas en la pruebas de examen de bachillerato, al menos en el Ingreso (10/11 años).
Hoy, en los planes de educación no interesa tan siquiera ni Cervantes. Es otra historia.
Por otra parte no comparo Sartre con Unamuno. Lo que digo es que aquí no se le ha dado el valor que merece al último y que si hubiera nacido en Marsella, por decir algo, saldría como lo hace Sartre , en todos los libros de filosofía como un filósofo trascendente, especulativo, humanista y metafísico, y se recomendarían sus libros para el bachillerato, al menos sus obras filosóficas.
Por mi parte decir que nos hemos convertido en aldeas grandes, donde sólo nos preocupa donde desemboca el Ebro a los de aquí, y donde nace a los de Cantabria, y así con todas las diez y siete autonomías y sus comparsas.
Sólo vale lo nuestro, y aún así, Martí i Pol queda en el olvido, pues preguntas a bachilleres de aquí (yo lo suelo hacer) y no saben si es defensa o carrilero del Barsa.
Salut
Martí i Pol encara és del poetes coneguts, pitjor ho té Vinyoli.
EliminaEs normal, que lo anterior se compare con lo actual, en este momento son los indultos y el separatismo. Dentro de unos años el tema será otro, lo mismo el precio de las alubias. Lo interesante es que figuras como Unamuno sea en cada momento, el punto de referencia. En si el 98 ha sido y lo seguirá siendo, en donde fijarnos, tocamos fondo.
ResponEliminaLo más curioso es la poca información que hay en Google sobre Bartolomé Aragón, del que apenas hay fotos, y no creo que sea casual.
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