A les generacions que van créixer en les penúries de postguerra, els pot costar entendre el que està passant amb el clima. Van créixer idealitzant el progrés. Van accedir lentament a conforts bàsics: cuina de gas, dutxa, alimentació. Dues dècades després, el consum es desbordava. Les classes mitjanes, primer, i després les populars accedien a luxes que al segle XVIII eren aristocràtics: cotxe, restaurants, moda, viatges. Les generacions que hem vingut després ja estàvem avisades: hem sabut des de sempre que el planeta estava amenaçat. El perill nuclear ens aclaparava, però també la contaminació de rius i oceans (tot i que vam folrar la nostra vida amb plàstic; i cremàvem apassionadament benzina). I els joves? Ja de petits aprenien a l’escola a renyar els pares pel reciclatge. Van llençar la corbata al foc, van entronitzar la samarreta, però només el coronavirus els ha impedit volar cada dos per tres amb low cost.
No, no ens ve de nou que l’ONU ens digui ara que fa 125.000 anys que no feia tanta calor. Les prediccions ecologistes han trigat trenta anys a cristal·litzar i l’economia del petroli ha pogut fer calaix fins a esgotar les existències. Per altra banda, incendis a part, qui rep de valent no és Occident, sinó Àfrica. Són els de Madagascar els que, a causa d’una sequera severíssima, han de menjar fulles, insectes i fins la pell de les sabates.
La geoeconomia del canvi climàtic no veu tragèdies, sinó oportunitats
Els que podrien frenar l’escalfament no faran cas de l’ONU. Hi ha qui hi guanya molt, a la curta, amb el canvi climàtic. Desglaçada, Grenlàndia serà la nova terra promesa. Amples territoris canadencs, escandinaus, russos o australs estan per explotar i poblar. Aspra i muntanyenca, però escalfada, l’Antàrtida pot ser el “nou món”. El desglaç del permafrost és un xoc ecològic, però obre grans perspectives a Sibèria. La possibilitat de navegació per l’Àrtic capgirarà les rutes i els centres de comerç. Per descomptat, la desertificació de molts territoris i la mort dels oceans causaran tragèdies inefables, però l’economia només veu les oportunitats. La geopolítica no pensa en les tragèdies. Les deixa per a nosaltres, espectadors estressats. Com a individus, podem fer ben poc per frenar el canvi climàtic, però, cada dia, mentre l’infern regna als boscos, periodistes i científics ens responsabilitzen de la fi del món. - Antoni Puigverd - lavanguardia
No se si Puigverd havia de titular el seu article com la FI D'UN MÓN, d'una manera de viure, perquè la vida seguirà amb més o menys fortuna en totes parts, i simplement aquesta humanitat culpable de tot i adotzenada, s'haurà d'adaptar a aquest Nou Món, i potser si que sigui ara quan per fi, davant aquesta nova oportunitat apareixi Déu, o l'home és comporti - mai millor dit - com Déu mana i aprengui a conviure amb harmonia amb la natura.
Antes de que aparezca Dios, se nos representará el Diablo.´
ResponEliminaSalut
No estaria malament, el dimoni és més raonable i en el fons ens cau més bé, el mal sempre ens atrau. Pensa peró que l'Infern tampoc existeix segons va dir Juan Pau II, i el més preocupant, desde el cel, el cel no es veu.
EliminaEl Infierno no es un lugar, sino la situación de quien se aparta de Dios, va dir Juan Pau II. Pulutant la teoria de que l'infern és a la terra es confirma, almenys pels que ens hem apartat de Déu.
Dios, por la cuenta que le trae, no se meterá en nada. Ya tiene práctica, de cuando se mete en un asunto sale mal parado. Si ayuda a los humanos a progresar a que todos tengan coche, lavadora, aire acondicionado, mira lo que pasa. Si manda un diluvio, se carga hasta a los animales que no tienen culpa de nada. Lo tendremos que arreglar entre todos, si es que es posible.
ResponEliminaY yo que pensaba que lo del coche, lavadora y aire acondicionado era gracias a Franco. Mecachis en la mar, otro mito que se me cae del pedestal.
ResponEliminaLes religions es fan servir per combatre la idea angoixosa de la mort, la por al no-res. Però no sé què és pitjor, el no-res o el déu justicier que pot condemnar-nos al foc etern. Sempre he pensat que la millor forma de combatre la por a la mort és el humor, encara que sigui humor negre. El politeisme clàssic ple de déus i deesses humanitzats amb passions, odis i febleses ... eran una forma divertida de ser religiós. El monoteisme va fer que la comedia es transformés en tragedia
ResponEliminaJa ho deia Fuster, les religions, totes les religions estan fetes només per fotre l'home. Ara supose que diria l'home, la dona, i els LGTBI.
Elimina