Els valencians tenen un pare fundador, el rei Jaume, i un pare redescobridor, Joan Fuster. Aquesta seria la típica boutade que faria somriure Fuster, sempre amant dels salts històrics i els sil·logismes filosòfics. Però és cert que el cas de Fuster és únic en l’àmbit europeu. Un Montaigne de poble (Sueca) que escriu en ple franquisme en una llengua minoritzada i que té un impacte decisiu en la seua societat. Com? Bastint una visió alternativa a l’espanyolisme identitari oficial que acabarà impregnant, per adhesió o oposició, tots els programes polítics posteriors.
Tot i que les seues reflexions sobre la condició nacional dels valencians, i per extensió dels catalans, comencen a finals dels 40 en la correspondència que manté amb l’exili català de Mèxic, no serà fins a la publicació de Nosaltres els valencians l’any 1962 que Fuster es convertirà en el pare redescobridor que comentava adés, ja que serà a través de la seua lectura que molts joves valencians aprendran a pensar-se a si mateixos com a valencians. I descobriran, de retruc, que alguns dels trets fonamentals d’aquesta identitat fins llavors soterrada són compartits amb una comunitat més àmplia: la catalanoparlant. "Ser valencians és la nostra manera de ser catalans", escriurà Fuster, en una afirmació que caurà com una bomba nuclear en una societat adotzenada i dominada per unes forces vives clarament hostils a qualsevol amenaça a l’statu quo.
Fuster, doncs, redescobreix un país, i de fet popularitza l’expressió País Valencià, que serà adoptada per totes les formacions d’esquerra valencianes i que serà, precisament pel que conté de projecte polític, anatematitzada per la dreta indígena, des d’Abril Martorell fins a Carlos Mazón fa uns dies a Sevilla. Però Fuster va més enllà. Defensa la unitat dels Països Catalans, fórmula que també ajuda a posar en circulació en pamflets com Qüestió de noms (1962) o Ara o mai (1981). Com ja li va passar a Lluís Vives al segle XV, Fuster és acusat d’heretgia, cremat simbòlicament com un ninot de falla i objecte de dos atemptats terroristes que no van acabar amb la seua vida de pura casualitat durant la Transició. Quina tecla havia tocat aquell homenot de Sueca, aquell lector impenitent dels francesos del XVIII i dels filòsofs alemanys del XIX, per indignar d’aquesta manera els que remenaven les cireres? Fuster havia creat un univers simbòlic alternatiu, estava desvetllant les consciències dels millors joves universitaris, estava posant les bases del redreçament nacional d’un país...
Però alguna cosa va fallar. La primera cosa és que Fuster no era un ideòleg; de fet, la seua obra és profundament antiideològica, allà hi trobarem més preguntes més respostes, més dubtes que certeses. Per això, no hi ha res més antinatural que agafar els textos de Fuster i intentar convertir-los en una Bíblia perquè ell mateix va deixar per escrit allò que "totes les meves idees són provisionals". Una part del nacionalisme valencià, però, va caure en l’error de fer una lectura dogmàtica de Fuster i això li va impedir ser un moviment de masses. Afortunadament, el mateix moviment fusterià va ser capaç de qüestionar el seu pare i adaptar-lo a la realitat. Primer amb intel·lectuals com Joan F. Mira i els seus Crítica de la nació pura i La nació dels valencians, i després amb els milers i milers de treballs acadèmics que van acabar de donar forma o directament refutar moltes de les idees que Fuster havia assajat (perquè això és el que feia, assajar) en els seus escrits. Avui dia es pot ser fusterià i discrepar de Fuster. I no passa res.
A Catalunya, Fuster també va tenir un fort impacte i va fer que una petita elit del nacionalisme es considerés pancatalanista i, per tant, d’alguna manera superior a la resta. Aquests mateixos pancatalanistes van ser els primers a abandonar Fuster i la teòrica unitat dels Països Catalans quan es va posar en marxa la reforma de l’Estatut o el Procés sobiranista. Els valencians, en aquest sentit, mai hem deixat de ser uns veïns incòmodes. Els darrers anys de la seua vida Fuster va guardar un silenci que cadascú ha interpretat a la seua conveniència. Però sembla que era conscient que qualsevol intent de catalanització del País Valencià passava abans per una necessària revalencianització. I en aquesta tasca formidable ell va posar la primera pedra. - David Miró - diari ARA.
843.- Dir-nos "valencians" és la nostra manera de dir-nos "catalans" - Joan Fuster i Ortells.
Me parece que crear universos paralelos es fácil,la realidad como siempre es la diversidad.Paises catalanes,valencianos y catalanes es lo mismo,son terminos que pueden agradar a muchos,pero crear lo contrario.He vivido 6 años en Valencia y otros más esporádicamente,es una tierra llena de encantos.Cuando digo que me gusta es porque la he vivido plenamente en todas sus expresiones.Tengo un nieto valenciano.
ResponEliminaEl Barcelona un desastre,potros salvajes sin orden ni control.Xavi,ya no sabe a quién poner,ahora saco a este y luego saco al otro.Inmadurez,como entrenador.
EliminaAyer escribistes sobre Cruif,de él me quedo con su labor social que hizo en sus últimos años,con las categorias inferiores catalanas,visitando campos y fotografiandose con los chicos,para ellos era un ídolo.
He escrito sobre Fuster por què hay que reivindicar su figura, aunque no se compartan del todo sus ideas. ste año se cumplen 100 años de su nacimiento.
EliminaEn cuando a 'aquello' de ayer, de Jong Sufre la síndrome de Kodro, lo que hace que se note aun más la ausencia de Pedri. No hay un director, y los equipos como los músicos necesitan un director en el campo de juego. Mención aparte merece el árbitro, aunque igual pita el penalty a Gavi y lo fallan. Y este fin de semana viene otro paria a ser rescatado, el Mallorca.
ResponEliminaNo he leído mucho de él.
ResponEliminaHabré de ponerme al día.
Salut
Se t'ha girat feina, la seva obra en prosa y en vers es extensa, i a més els aforismes.
Eliminahttps://ca.wikipedia.org/wiki/Joan_Fuster_i_Ortells
Salut
Alguns diuen que l'Enfumati ho arreglarà tot. Uns altres diuen que directors d'orquestra en sobren, que Piqué té la batuta molt llarga i no li tragueu punta a això que després Shakira s'enfada. El problema dels directors d'orquestra és que a vegades no tenen la mateixa partitura que els solistes. Carpe Diem.
ResponEliminaSóc valencià, de la ciutat de València, una ciutat on es parla castellà de forma majoritària, dins d'un País Valencià que té una part castellana, perquè al seu moment va ser repoblada per aragonesos, com molt be va explicar Fuster. Aquest bilingüisme marca molt la realitat política i quotidiana del País Valencià. La dreta, no és que sigui castellana (que ho és), es que és anticatalana. La dreta valencianista no existeix. Fuster intenta explicar als seus escrits aquesta complexa realitat
ResponEliminaHo sé, pero em temo que nomès se l'ha escoltat en part dels sectors catalans, però no a València..
EliminaEm temo, i em sap greu que l'Enfumati ja ha acabat la seva carrera com a jugador, com li va passar a Bustillo.
ResponEliminasi pobret, és molt possible. Una carrera mes curta que un polvet d'un "quinceañero" (que no sé com es diu en català de la Bisbal)
Eliminapots dir un polvet d'un vailet, i a més rima i tot.
EliminaNo viene al caso,pero puede ser que sí. En el Califato de Córdoba, había cordobeses de origen musulmán,otros de origen judio y otros de origen crustiano.Habian venido de diferentes lugares de la penisula,pero todos eran cordobese.Varias generaciones habian bebido el agua de la sierra,comido el trigo de la campiña ,el aceite de sus olivos y los frutos de las huertas que bañaban el Gualdaquivir.Si iban a hablar con algún reino cristiano de la penisula,fuera su origen el que fuera lo hacía como cordobés, de su Califato universal.
ResponEliminaBueno, a veces los intereses comunes están por encima de las diferencias, pero eso cada vez se da menos.
ResponElimina