Aquest article de Miquel Gimenez a vozpopuli, encerta en el seu diagnòstic sobre els catalans, o aixó crec, encara que omet que n'hi ha molts que fa ja temps que estem cansats de ser catalans, encara que no podem o no sabem ser altra cosa. No podem, no sabem, o potser no ens deixen. No l'he traduìt, no cal, perquè en certa manera, fer-ho seria la mostra de que potser en realitat no sabem...
"En la célebre entrevista que Joaquín Soler Serrano le hizo al patriarca de las letras catalanas – programa A fondo de RTVE, búsquenla porque deberíamos verla en bucle todos quienes nos vemos afectados por esta parte de España que llamamos Cataluña – hay un instante en el que le pregunta al escritor acerca de qué somos los catalanes. Pla, con gesto más escéptico que de costumbre, mirada socarrona, el eterno cigarrillo a medio fumar y la voz sabia y cansada de quien se ha pasado la vida diciendo verdades a un pueblo que no ha querido escucharlas, responde lacónico. “Mire usted, el catalán es un perfecto español al que le han estado diciendo toda la vida que debería ser otra cosa”. Inapelable. El solitario de Palafrugell, todavía proscrito en su tierra décadas después de morirse, retrató el auténtico drama que ha producido el separatismo. Esa idea perniciosa acerca de que los catalanes somos algo que solo aparece en libros de personas perfectamente insoportables y vanidosas mientras que la realidad, es decir, que catalán y español son la misma cosa, es una quimera. Todo esto nos ha llevado a la ruina económica, la ruina política y, mucho peor, la ruina moral.
Porque no hay sociedad que pueda prosperar si al levantarse lo primero que tiene que hacer es preguntarse si es catalán o español. Esto no hay organización social que lo resista, porque es una duda metafísica y así no se crea riqueza, no se hace empresa, no se genera industria, no circula el dinero y, en suma, no hay ni Dios que pueda hacer nada concreto y sustancial porque todo se lo come la maldita pregunta. Que no es baladí, porque la política se lo preguntará, y la sociedad, y la cultura y hasta en el bar cuando pida usted un café, a ver si despabila y se aclara la cabeza después de tanta metafísica. El catalán ha vivido desde hace muchísimo tiempo atado a esa duda existencial que le ha impedido hacer muchas más cosas de las que ha hecho e, indiscutiblemente, menos de las que debería haber realizado por imperativos históricos.
Comprendo que, por vía de ejemplo, a un madrileño esto le parezca raro, incluso ridículo, pero hay que vivir aquí para comprobar la losa que supone esta pregunta, esta imposición, estas ganas de abrir debates donde no lo hay. ¿Usted que es, catalán o español? Fíjense que no se intenta discernir si el individuo es mejor o peor persona, más sabio o más burro, más trabajador o más gandul. La cuestión es conocer su grado de catalanidad y, aceptada esta, el resto es absolutamente disculpable. Porque si eres catalán los separatistas te lo perdonan todo. Lo estamos viendo estos últimos tiempos con el intento de blanquear a Pujol desde los medios de comunicación. Pujol vuelve a hablar, a criticar, a proclamar, está más vivo que muchos políticos con cargo y dice que nunca ha sido corrupto, que no sabe si alguien de su familia lo fue y que, manda carallo, que siempre defendió la posibilidad de una Cataluña dentro de España. Está claro que él siempre tuvo clara la respuesta. Como claras son también las consecuencias del tema."
El solitario de Palafrugell, todavía proscrito en su tierra décadas después de morirse, retrató el auténtico drama que ha producido el separatismo.
ResponEliminaCompletamente de acuerdo.
Y a lo que vamos. No renegaría nunca de ser catalán, charnego, eso si, pero catalán, vamos como Peret que decía que era gitano, pero gitano catalán.
Bien, lo que me fastidia de todo esto es que antes se nos tenía como personas trabajadoras, con sentido común (seny), laboriosas además de infatigables. Ahora sólo nos miran por lo tonto que hemos sido proclamando una república que ellos mos mismos sabían que era imposible, y que además hay quien le sigue dando a la matraca de que todo esto es posible porque...España nos roba, que dicho sea de paso el creador de tal manifestación ya se ha arrepentido de tal frase y no comulga con el independentismo. López Tena, inventor del 'España nos roba': “Convergència y ERC han hecho cosas que sólo se atrevió a hacer Hitler (sic).
En fin, hay que darle a la máquina de entretener porque está visto de que los hay aburridos.
salut
Espanya ens roba deia López Tena, i va fer fortuna, fins que es va veure qui ens robaba realment, i no era precisament Espanya.
EliminaSobre els catalans, o sobre qui sigui, diria el que va dir Churchill pregutat sobre els francesos 'son molts i no els conec tots', aquestes generalitzacions son sempre absurdes però ens agraden. Sobre Pla, no li trec mèrit com escriptor, que en té molt, més enllà d'això era un misògin, un espavilat i no crec que pugui ser exemple de res encara que amollés frases brillants, també va dir allò de què un espanyol de dretes és el mateix que un espanyol d'esquerres, de proscrit, res de res, té moltes devocions, I, en tot cas, la cosa no anava tan sols de ''catalanisme poc correcte'. I una cosa son els governs i, l'altra, la gent normaleta que fa el que pot. El catalanisme també l'ha fomentat l'anticatalanisme espanyolista, tot es retroalimenta.
ResponEliminaJo crec que Pla es referia al catalá polític o polititzat, com Churchill la resta no els coneixem, a banda que quan parlem dels catalans a quins ens referim?: als andalusos, als gallecs, als italians, als extremenys...., als marroquins (290.000 n'hi ha) , als xinesos?. Estem molt barrejats, el que no és pas dolent. Ans al contrari.
EliminaLa ximpleria tragicòmica del Premi d'Honor, que hi ha qui diu que es va inventar per no-donar-li a Pla, no anava de catalanisme sinó de postura política, que potser encara és un camp més relliscós.
ResponEliminaOpino com Júlia, que Pla és un gran escriptor però ideològicament era un reaccionari. No sempre és fàcil esbrinar l'obra de la persona, ho intento però no sempre ho aconsegueixo.
ResponEliminaCadascú viu el catalanisme com vol, o com li convé. Jo sempre he tingut utopies perquè m'ajuden a viure amb alegria, i el fet de que siguin difícils o fins i tot, imposibles, no m'atura. Soc independentista perquè no m'agrada el dependentisme, l'autonomisme actual i passat el trobo submisió lacaia. Que la prudència no ens faci submisos (no recordo de qui és la frase)
Ja ho som i ho son de submisos, sinó ja l'haurien declarat la independencia que no va ser. El català és un poble covard,no ho oblidis
EliminaBé, vegem. A mi el que em passa es que tinc una síndrome, crec que més complicat.
ResponEliminaNo qüestiono sobre "això de ser català" sinó que em pregunto que collons és això de ser espanyol en un país mes semblant a un patchwork fet de teixits vells cosits amb fil podrit, que qualsevol altra cosa.
Ah Ricard, aquesta és la gran incógnita. Saramago somiava amb la peninsula de Iberia. Clar que encara seria més patchwork
EliminaNo, Francesc, no és veritat, no som un poble covard. El fet de que portem segles de dominació i explotació espanyola, només indica que el desequilibri és brutal i que l'esforç que requereix l'embat no tan sols és una qüestió de valentia, fan falta un munt de complexes circumstàncies
ResponEliminaSi encara tenim pendent de fer la revolta, i mira si en fa de temps. Digues-li covards,. digues-li mandrosos.
Elimina