El dia 1 d'octubre, és el dia internacional de la gent gran. El dia 1 d'Octubre de 2017, no tenia previst anar a votar, pero vaig sortir a primera hora a veure l'ambient, com anava tot, i a la vista dels fets, de l'actuació desmesurada de la policia i sobretot, de la força i tenacitat de la gent, vaig votar i vaig votar Si.  Aquest vot meu d'aleshores, no va ser l'ùnic, n'hi va haver molts més, però aquest és un vot que actualment s'ha perdut. Reflexionava un any després de la nova desfeta sobre els nacionalismes...

"Cap nacionalisme és bo, menys encara si està armat, i potser el més nociu sigui l'Espanyol en no ser capaç de reconèixer-se com a tal, i el català, encara que no és el cas (com s'ha pogut veure) no és diferent dels altres, que en aquest assumpte no hi ha fet diferencial que valgui, i pàtries i banderes l'únic que arrosseguen rere seu és frustració, odi, sang, morts i violència. Un nacionalisme s'irrita quan sent l'amenaça d'un altre nacionalisme, quan percep l'ambició d'aquest altre, i en aquest punt seguim actualment, ancorats i sense possibilitat de solució, ans al contrari, amb la sentencia del TC a meitat d'octubre les posicions serán encara més aferrissades. Pero no donem la culpa de tot el desastre als autèntics responsables, També els ciutadans tenim la nostra part de culpa. Ens correspon a la ciutadania assumir les nostres responsabilitats. I la primera de totes hauria estar fer fora a tots els polítics responsables d'haver-nos portat a aquest sensdéu en el que s'ha convertit el nostre país. Feren malament la seva feina i calia fer-los fora."

Suposo que hauria de ser d'una altra manera, i voldria que fos així, però no m'hi veig, em sento incapaç de identificar-me amb els actes de cel·lebració d'avui, encara que sembla hi aniràn tots a una, que aparcaran les seves diferencies nomès un dia, i faig meva la frase de Theo Angelopoulos:

"No aniré a cap manifestació nacionalista, sota cap bandera. Sé que aquesta opció em predisposa a ser la primera víctima. Perquè sóc sempre i arreu un estranger."