Un cop a dalt de l'avió, vaig sentir un relaxament que fa dies no experimentava. No obstant, el que havia viscut donava voltes al meu cap i no em deixava descansar. Repassava cada instant de la meva estada a Palestina; les fotografies al meu ordinador, imaginant les frases amb què convertiria cada pas, cada imatge, en un text que descrivís i expressés tots els escenaris, els fets, les emocions i les reflexions que cada porció de territori, cada història i cada nova adquisició , pel que fa a coneixement pràctic de la realitat, m'havia provocat. El viatge m'havia transformat profundament i només podia intentar transmetre a totes i tots els meus germans de la diàspora que no tenen l'oportunitat de viatjar ia aquells homes i dones que busquen conèixer una mica més la realitat d'aquest conflicte, el que jo havia sentit . Havia descobert que es pot tornar on mai un ha estat, si pertanys a aquest lloc mitjançant la memòria col·lectiva dels teus avantpassats. Pots tornar on mai no has estat, si coneixes aquest lloc en profunditat, a través de les emocions, de les sensacions i de la cultura que es traspassa de generació en generació.
No podia agafar el son. Vaig decidir escriure, alternant entre les notes realitzades, la revisió de les imatges i les reflexions sorgides de tot allò, intentant cercar respostes sobre la situació actual i el futur de la qüestió de Palestina. De sobte se'm va venir al cap una faceta diferent del conflicte. Vaig creure reconèixer dos patiments generalitzats que, segons el meu parer, ofeguen els nostres pobles i es troben gairebé en un punt de no retorn, en camí a convertir-se en trets culturals, que s'han anat sedimentant fins a formar part de l'ADN de tots dos i l'impacte dels quals és molt més gran a tot el patiment acumulat, en aquests llargs anys.
Vaig recordar el mural de la nena palestina de Banksy, inspeccionant el militar i vaig pensar que era la mostra més eloqüent d'una incapacitat crònica per reconèixer el que és real i el que no, que el sionisme ha inoculat a la majoria dels ciutadans israelians de religió jueva i que troba ressò, a més, en gran part de la comunitat internacional. Això porta a la societat israeliana ia part de la comunitat internacional a interpretar la realitat d'una manera que es podria considerar anormal. Com a contrapunt, vaig recordar les cares dels meus germans, sempre marcats per una mena de desesperança apresa, tan àmpliament difosa, que gairebé defineix avui, l'ésser palestí, no podent ser-ho, a Palestina

El concepte d'esquizofrènia col·lectiva se'm presentava com a possibilitat, des de fa alguns anys, a partir de diversos autors jueus d'esquerra, molts d'ells antisionistes, que afirmen fa molt de temps, que el sionisme és un moviment esquizofrènic. Que ho afligeixi una incongruència irreconciliable entre el seu missatge, suposadament alliberador i les pràctiques que utilitza per posar-lo en pràctica. Que el cultiu d'una autoimatge irreprotxable i l'adopció discursiva de l'èpica dels pocs contra els molts; a imatge de l'èpica de l'heroic David enfrontant el brutal Goliat, era i continua sent la manera primordial que el sionisme fa servir per tractar de mediar entre les seves contradiccions irreconciliables i la crua i indesmentible realitat. Molts proclamen, més en privat que en públic per descomptat, que la utilització política i econòmica de l'holocaust, ha estat l'únic element discursiu que ha permès que les diferents cultures que van convergir a l'Israel actual s'unifiquessin, a través de la victimització, en la forma d'un xec en blanc per accionar israelià. L'Holocaust, sumat a la producció cultural d'un passat usable, que els caracteritza com a víctimes històriques i permanents d'una humanitat majoritàriament «antisemita» ha estat utilitzat per fundar una identitat nacional nova, capaç de justificar els crims més horribles en nom d'una suposada emancipació històricament determinada per un déu que ha estat traït i posat al servei d'interessos absolutament humans, mesquins

Com a diagnòstic psiquiàtric, l'esquizofrènia es caracteritza per trastorns mentals crònics i greus, definits per alteracions profundes a la percepció de la realitat. En el cas dels israelians, el sionisme ha generat una societat que, pertanyent a un país amb un dels exèrcits més poderosos i avançats del món, capaç de destruir tota amenaça, real, potencial o inventada i que gaudeix d'una impunitat sense comparació en la història de la humanitat. se sent amenaçada per un poble desarmat, sense exèrcit ni suport internacional i que com en el millor dels acudits, sembla tenir del seu costat, només déu. Una societat que malgrat tota la destrucció que ella mateixa genera, dels crims que executa i del terrorisme d'estat que desenvolupa, se sent víctima d'un conflicte en què ella apareix com l'única víctima. Una societat que mira i tracta els nens palestins com a subjectes perillosos perquè desconfia fins i tot de la seva pròpia ombra, representada en el cas de la societat israeliana, per la crítica política, racional i democràtica d'alguns dels seus propis ciutadans que, fastiguejats de tant horror , han decidit alçar la seva veu per defensar els palestins.


Palestina. Crónica de un asedio», de Daniel Jadue 
Fragmento - descontexto.blogspot.com