Un dels perills que comporta la IA (i ja estàvem avisats) és l'ús maldestre i fins i tot obscè que s'en pot arribar a fer. Aquest seria el cas d'aquest vídeo a Tik Tok. Es el penúltim experiment amb la IA i en diuen AI storytelling”, la narrativa construïda amb intel·ligència artificial. El que no sé si Delia Rodríguez s'ha preguntat fins a quin punt narrar aquest tipus d'històries no és tan sols incorrecte, sinó il·legal. Crec que s'hauria de respectar la memòria dels morts, en comptes de fabular-hi.

"El meu nom és Suleman Dawood i la meva tràgica història porta 67 milions de visites. Un vídeo sobre el jove mort en el submergible del Titanic és el més reeixit d'un nou gènere que triomfa a TikTok: l'AI storytelling, la narrativa construïda amb intel·ligència artificial Suleman Dawood IA. Així es construeixen els contes del segle XXI. A la imatge, el jove de 19 anys que va morir al costat del seu pare mentre buscaven el Titanic. El meu nom és Suleman Dawood i la meva tràgica història porta 67 milions de visites Newsletter 'Artificial' - Delia Rodríguez per a l'avantguarda.

El vídeo comença fort. “El meu cos es va desintegrar al fons de l'oceà i tot per complaure el meu pare”, diu la imatge hiperrealista d'un jove amb una dessuadora taronja, mirant a càmera i amb una escena submarina de fons, que continua narrant: “el meu nom és Suleman Dawood i aquesta és la meva tràgica història”.

Durant més de dos minuts el vídeo, clarament generat amb intel·ligència artificial i tan cridaner que resulta difícil apartar-ne la vista, continua imaginant en primera persona com s'hagués sentit el jove de 19 anys que va morir amb el seu pare multimilionari al submergible que volia visitar les restes del Titanic, els seus pensaments, els seus últims minuts i els seus sentiments cap a l'home que li va regalar el viatge sense saber que no en tornarien. El vídeo porta més de 67 milions de reproduccions a TikTok, una quantitat espectacular per a aquesta plataforma. El compte que el va publicar fa menys de dues setmanes, "Relatos Humanos", que promet “històries reals explicades pels seus protagonistes”, té més d'un milió de seguidors. Hi ha desenes de comptes molt similars. @yestaesmihistoria també supera el milió. Altres com @historiasvividas, @estaesmihistoria_ia o @memoriasinmortales superen el mig milió.

El viral sobre Suleman Dawood és el més reeixit que he trobat d'un nou gènere que triomfa a TikTok: l'AI storytelling, la narrativa construïda amb intel·ligència artificial, que suma les noves eines amb alguns vells trucs de l'audiovisual per aconseguir imatges animades sintètiques impactants. El seu hashtag a TikTok reuneix més de 13.000 milions de visualitzacions.

Tant el vídeo sobre Dawood com la resta dels publicats per aquest tipus de comptes comparteixen certes característiques. Els seus protagonistes són víctimes o malvats d'alguns dels successos més coneguts de la història, encara que també s'utilitza el gènere de terror i l'experiència autobiogràfica de grans personatges. Els narradors expliquen la seva història en primera persona i mirant a càmera en allò que sembla una foto animada, probablement construïda amb MidJourney + alguna eina que aporta moviment als llavis i veu, com HeyGen o Studio D-ID. El guió també sembla haver estat creat amb intel·ligència artificial, diu Victoriano Izquierdo, cofundador de Graphex i fotògraf que ha creat imatges amb IA per a The New York Times.

Des de la nena Asunta Basterra a Cleòpatra, de la dona que matava tots els seus fills segons els anava tenint Josef Fritzl, les històries més o menys reals són addictives. Als comentaristes no sembla importar-los tant el format, que semblen acceptar com una cosa tan natural com uns dibuixos animats, com els detalls truculents de la narració en si. “Haurien de donar-te un premi”, contesten algunes persones als comentaris a algú que gosa trencar la màgia del conte per cridar l'atenció sobre el fet que aquesta dona que parla no s'assembla a la víctima real d'un crim o que la nena peruana que va ser mare al cap de cinc anys era bruna i no rossa. La combinació de l'algorisme de TikTok i la intel·ligència artificial generativa és una bomba. Si la narració captura el teu interès durant uns segons (com evitar-ho?), la plataforma et mostrarà una vegada i una altra qüestions similars.

El nou gènere és molt recent. Només a finals de maig van començar a aparèixer algunes mencions a la premsa, amb un article de la revista Rolling Stone que advertia de l'auge del true crime artificial escenificat per nens. Tot i això, aquesta escena anglosaxona (Kotaku se sorprenia davant d'un vídeo amb 100.000 visualitzacions) empal·lideix davant l'èxit dels vídeos en castellà, molt més virals. El fenomen no és estrany: tot i comptar amb un públic teòricament més limitat per l'idioma, certes narratives relacionades amb l'storytelling sempre han estat més compartides a Facebook entre els hispans. Sembla que ens agrada molt una bona història, sense importar-ne el format o el nostre país d'origen. Potser hi ha èxits similars en anglès, però no hem trobat vídeos o comptes amb un abast comparable als que hem esmentat.

A Janira Planes, experta en comunicació digital i creadora a TikTok, aquests vídeos recorden un altre gènere hipnòtic de la plataforma: els vídeos on se sobreimprimeixen grans històries del fòrum Reddit a imatges, per exemple, de Minecraft. La manera com els autors poden monetitzar el contingut no és clara, però alguns prometen explicar com fer diners creant vídeos virals amb eines d'IA. Fa diversos dies que investigo aquests vídeos. No he aconseguit contactar amb els autors, però podrien ser qualsevol: jo mateixa vaig provar les eines que hem citat i vaig trigar uns vint minuts a generar un Salvador Dalí força simpàtic explicant com es portava a la seva ocelote a les festes. No sóc gaire original, tampoc els creadors que s'han posat a jugar per crear sèries com “si Harry Potter passés a Itàlia”.

Sí que em semblen més interessants les narracions de successos en primera persona, per molt atroços, inquietants o sensacionalistes que siguin: tenim a les nostres mans eines sofisticadíssimes i la nostra imaginació torna als contes del voltant de la foguera i al crim, amb les seves advertències i els seus morals, a les tècniques bàsiques de la narració. No som capaços de resistir-nos a una primera frase com “el meu cos es va desintegrar al fons de l'oceà i tot per complaure el meu pare”. Sobretot quan vam ser testimonis del fet i es tracta de la nostra pròpia mitologia compartida, els nostres contes del segle XXI”.

A Janira Planes, experta en comunicació digital i creadora a TikTok, aquests vídeos recorden un altre gènere hipnòtic de la plataforma: els vídeos on se sobreimprimeixen grans històries del fòrum Reddit a imatges, per exemple, de Minecraft. La manera com els autors poden monetitzar el contingut no és clara, però alguns prometen explicar com fer diners creant vídeos virals amb eines d'IA. Fa diversos dies que investigo aquests vídeos. No he aconseguit contactar amb els autors, però podrien ser qualsevol: jo mateixa vaig provar les eines que hem citat i vaig trigar uns vint minuts a generar un Salvador Dalí força simpàtic explicant com es portava a la seva ocelote a les festes. No sóc gaire original, tampoc els creadors que s'han posat a jugar per crear sèries com “si Harry Potter passés a Itàlia”.

Sí que em semblen més interessants les narracions de successos en primera persona, per molt atroços, inquietants o sensacionalistes que siguin: tenim a les nostres mans eines sofisticadíssimes i la nostra imaginació torna als contes del voltant de la foguera i al crim, amb les seves advertències i la seva moral, a les tècniques bàsiques de la narració. No som capaços de resistir-nos a una primera frase com “el meu cos es va desintegrar al fons de l'oceà i tot per complaure el meu pare”. Sobretot quan vam ser testimonis del fet i es tracta de la nostra pròpia mitologia compartida, els nostres contes del segle XXI”.