A Saint Denis, deu quilòmetres al nord de París, els nadons que tenen un nom de pila àrab o musulmà van passar de ser el 15% el 1983 al 45% el 2016; són el 19% a tot França. Extreure els percentatges del llibre Arde París. La nova revolució francesa (Llengua de Trapo, 2023), del periodista vitorià Iñaki Gil. Un text beneït pel déu de l'oportunitat, que no pas de l'oportunisme, ja que només es va publicar unes setmanes abans que França sencera tornés, en el sentit més literal, a incendiar-se. - Josep Martí Blanch. 

Més dades del mateix volum: el 61% dels francesos considera, segons un estudi de Harris Interactive datat el 2021, que la teoria del gran reemplaçament es materialitzarà. És a dir, donen per cert que els blancs de tradició cristiana seran substituïts per gent d'altres pobles no europeus que destruiran la cultura. L'últim treball d'Ipsos per a Le Monde ho diu d'una altra manera: només el 40% dels francesos considera compatible l'islam amb els valors de la societat gala. I només el 45% creu que els immigrants fan algun esforç per integrar-s'hi.

Els aldarulls d'aquests dies al país veí han reflotat el debat al voltant d'aquestes qüestions de fons. També aquí, atès que la immigració i la seva integració o inadaptació és i serà un dels temes de conversa d'aquest cicle electoral i dels futurs. Hi ha qui creu que això és així perquè la ultradreta s'hi entesten. Qui raona així pensa molt però camina poc.

Si parlem d'Espanya, tant Vox com Aliança Catalana no són més que l'articulació populista i demagògica d'una preocupació present en les discussions ciutadanes des de fa més d'una dècada. Fins i tot es podria dir que tots dos han arribat amb retard. Entre nosaltres, l'anàlisi del que ha passat tendeix a culpar majoritàriament la política i les institucions franceses. Es responsabilitza la République per no complir el contracte fundacional d'igualtat. La pobresa, la manca d'oportunitats, l'abandonament institucional dels guetos... en serien la causa –i en certa manera la justificació– de la plaga de delinqüència juvenil i aldarulls viscuda aquests dies passats a les ciutats franceses.

L'altra mirada, més marginal per aquestes llars, se situa al pol contrari. Accepta, encara sense esmentar-ho, les tesis de l'ultradretà Éric Zemmour. França ja està en guerra civil. D'un bàndol, els francesos de debò, aferrats als valors del republicanisme. De l'altra, els que professen la cultura i la fe musulmanes, portadors d'uns valors cridats a destruir els fonaments de la nació que els va acollir ja fa dècades o en el present.

He vist dues vegades aquesta setmana la pel·lícula Atenea de Romain Gabras, per recomanació de Pep Prieto, el crític cinematogràfic de RAC1. El film és una profecia del que ha passat. Sense moralina fàcil. Dóna compte que hi ha una França que viu al marge de la llei i dels valors republicans. I certifica també que les condicions de vida i les perspectives de futur en aquestes no go zone són més equiparables a les del tercer món que no pas al que consideraríem un estàndard europeu. L'ou o la gallina? Dues gallines?

Sigui quina sigui la resposta, el que ja sabem és que aquest conflicte entre vells i nous europeus empitjorarà. L'ONU va fixar el 2022 en seixanta milions el nombre d'immigrants que necessitarà el Vell Continent fins al 2050 per atendre les necessitats del mercat de treball. Cal seguir cobrint els llocs que els caucàsics decidim que ja no volíem fer i altres que quedaran buits pel suïcid demogràfic a què ens aboquen els nostres valors i estil de vida.

A això cal sumar que els europeus naturalitzats administrativament, però fidels a la seva cultura i tradicions d'origen, són els que maquillen les estadístiques de natalitat als països europeus. El paisatge humà del que en realitat ja és passat seguirà canviant. I molt, molt ràpid.

Així que és fàcil advertir que les borses de marginació, enquadrades majoritàriament sota la influència de l'islam, continuaran creixent. I que també ho farà la convicció dels autòctons d'estar sent tant ells com els seus costums, substituïts per altres que els són aliens. El foc ha il·luminat l'escenari només per uns dies. Però l'obra continuarà. No s'endevina cap altra solució que no sigui procurar que les explosions del volcà siguin les menys i més controlades possibles. I potser això és el màxim al que es pot aspirar. I no només a França.