El negoci de la neteja és ingrat perquè és molt intensiu en personal i requereix una gestió complexa. Per això, constructores com ACS, Ferrovial, Sacyr, FCC i OHLA han venut les divisions de serveis o ho estan fent per enfocar-se en àrees més rendibles com les concessions. Fonts del mercat indiquen que Acciona també es podria plantejar la venda de la seva filial.
Un informe recent de Scope Group mostra que les grans constructores espanyoles han venut actius per 7.000 milions els dos últims anys per reduir deute i centrar-se en negocis amb marges més elevats. D'aquest import, la major part correspon als serveis, amb la neteja i les escombraries a primera línia.
És en aquest punt on entren els fons d'inversió. Fonts d'un banc d'inversió expliquen que aquestes firmes estan molt interessades en les filials que rebutgen les empreses perquè també els dóna accés a infraestructures de reciclatge i als projectes d'economia circular. Es tracta de comprar-los a bon preu i després agrupar-los en una nova societat, com ha fet Portobello amb Serveo, conformada amb actius de Sacyr i Ferrovial.
Els canvis de propietari impliquen també el trasllat d'un exèrcit de treballadors, els contractes dels quals queden subrogats en les mateixes condicions. L'operació de Sorigué, que també afecta Lleida i Tarragona, farà que 1.500 treballadors canviïn d'uniforme. Valoritza, venuda a Morgan Stanley, ocupa a tot Espanya gairebé 20.000 persones.
Valentin Carrera a La Nueva crónica parla de la màfia. No em refereixo a la màfia local, que estem en horari infantil, sinó a la màfia napolitana i siciliana, la de Vito Corleone i El Padrino; i més concretament, a un assumpte que ens hauria de preocupar tots els ciutadans i no només els ecologistes: la relació entre la màfia i les escombraries, i Carrera ens fa una pregunta: Per què a la societat actual les escombraries, en lloc de disminuir, creixen cada dia més i més?: La resposta és senzilla: perquè és un negoci, un immens negoci, a les mans de la màfia. I com més escombraries es produeixi, més gran serà el negoci. És la màfia ―a Sicília, per descomptat, aquestes coses aquí no passen― la que controla les milionàries concessions municipals, els monopolis de recollida d'escombraries, la venda de contenidors, les escombraries i les incineradores de residus, l'últim cercle d'un Infern digne de Dante.
La pregunta que ens fa Carrera és una, però la que em faig jo és una altra: hi ha alguna diferència entre les empreses napolitanes i les espanyoles.
Las constructoras,tienen un problema ,los ciclos económicos asociados a los tipos de interés. Si son altos,como ahora,la financiación de las grandes obras resulta muy caro y se aparcan para mejor momento.Es por lo que se dedican también a otras actividades, como es el caso del negocio de las basuras.Ahora lo abandona,por otra actividad con más valor añadido ,las energías limpias,obtenidas del viento,el sol,el mar....Resultan más rentables y están asociadas a la construccion(sinergia),pero no me extraña que pasado unos años las abandonen por otro tipo de actividad.No se trata de mafias,por lo que léo eso ocurre en algunos lugares de Italia,que copan ese espacio de la basura utilizando métodos no legales.
ResponEliminaQue llueva,que llueva,la Virgen de la Cueva
Que caiga un chaparrón
Que rompa los cristales de la estación
¿Y Florentino?
EliminaEn Italia aquello es la leche, lo ponen en containers y se la llevan a África, tal como suena.
ResponEliminaEn Euskadi otro tanto, recuerda que aún no han encontrado el cadáver de Zaldibar, y que sigue sin estar cerrado y es ilegal a todas luces.
Ahí los del PNV jamás han dicho nada.
https://elpais.com/espana/2023-02-11/el-vertedero-de-zaldibar-sigue-sin-estar-sellado-tres-anos-despues-del-derrumbe-que-sepulto-a-dos-trabajadores.html
Per això dic lo de màfies, i no només a Itàlia.
EliminaEn España,la legislación no permite otra forma,son concesiones administrativas por un número de años,donde las grandes constructoras por sus grandes medios las ganaron.En Esplugues la concesión es de Fomento,una empresa de origen catalán. FLorentino,es presidente de ACS,una constructora bien gestionada.
ResponEliminaYa te digo que si hace años entraron en este negocio,ahora su interés es en las renovables.Por lo tanto venden la división de basuras .Es el negocio,lícito que crea puestos de trabajo y riqueza para el país,al ser españolas.
De acuerdo, aceptamos a Florentino como animal legal de compañía.
EliminaCuando Fomento se hizo cargo de la limpieza y basuras de Esplugues, sustituyó el sistema de barrenderos y camiones viejos, por una flota de camiones y otros vehículos automatizados, conducidos por una sola persona, se gano
ResponEliminaen todos los sentidos, se perdieron puestos de trabajo, se ganaron otros mejor cualificados y valorados.
Saludos