Fa anys que els gurus tecnològics de Silicon Valley van decidir reduir a la mínima expressió l'ús de pantalles mòbils per part dels fills davant els perjudicis que poden ocasionar en el seu desenvolupament. “Estic convençuda que el diable viu als nostres mòbils i està arruïnant la ment dels nostres joves”, va arribar a declarar a The New York Times Athena Chavarria, que fou assistenta executiva a Facebook.
A l'altra banda de l'Atlàntic molts pares no estan al corrent dels riscos. Una enquesta entre les escoles bressol privades de Catalunya indica que dos de cada tres centres han detectat casos en què la sobreexposició a les pantalles ha provocat un retard en el desenvolupament del nen, principalment en el llenguatge.
“Fa uns quants anys que els que ens dediquem a la primera infància ens hem adonat que l'aparició del llenguatge és cada cop més tardana, quan nosaltres estem fent la mateixa estimulació de sempre”, explica Mireia Català, portaveu de l'Associació Catalana de Llars d'Infants. El 75% de les escoles bressol pertanyents a aquesta organització (més d'un centenar) considera que l'abús de pantalles a la primera infància ha provocat un increment de problemes de llenguatge en forma de retards i alternacions.
Després del llenguatge, els aspectes del desenvolupament alterats són el menjar (46%, el nen té dificultats per menjar sense pantalla) i l'aïllament social (42%). Més del 30% dels centres identifica problemes a l'hora d'establir vincles relacionats amb el professorat i altres nens, dificultat per agafar el son i retard en el desenvolupament psicomotriu.
Josep Lluís Matalí: “Utilitzar la pantalla com a 'cangur' hauria d'estar prohibit”
Durant la pandèmia i amb el teletreball els pares van estar més pendents de les pantalles que dels nens. Aquests, al seu torn, es distreuen amb el mòbil o la tauleta. Així no molesten. A casa, al restaurant, al bus, de passeig al cotxet... “Abans al bus, a la cua de la botiga, la gent parlava als nens, els deien alguna cosa. Ara el nen, que necessita els estímuls per anar creixent i aprenent, no rep aquesta comunicació perquè al parc o al metro la gent està mirant el mòbil. Així es retarda el llenguatge. Com a pedagoga i experta en educació ho atribueixo als moments quotidians, i és una situació alarmant”, argumenta Català.
"Els estudis demostren que utilitzar la pantalla com a cangur hauria d'estar prohibit", assevera el psicòleg Josep Lluís Matalí, cap de la unitat de conductes addictives de l'hospital Sant Joan de Déu. “De zero a cinc anys és l'època de més creixement neuronal i tenim moltes dades sobre els efectes de les pantalles en aquesta població: problemes oftalmològics, de sedentarisme, en l'adquisició del llenguatge, musculoesquelètics, i una cosa que ens preocupa molt, que és l'impacte al neurodesenvolupament, a l'atenció, a la socialització. Són nens amb menys regulació emocional, que tenen més rebequeries, i pot ser un factor de risc per al desenvolupament d'algun trastorn com TDAH o quadres d'ansietat o depressió”.
S'entén per què les pantalles a la primera infància estan injuriades a la meca de la tecnologia? A Catalunya, la major part de les escoles bressol enquestades declara tenir casos de famílies a les quals el pediatre recomana portar els nens a aquests centres perquè es deshabituïn de les pantalles a casa. El 80% considera que el nombre de nens amb un retard global en el desenvolupament a causa de la sobreexposició a les pantalles “es va incrementant curs rere curs”.
“És un tema candent que preocupa molt i comencem a tenir dades significatives”, diu Matalí. A aquestes edats, el més important és l'enllaç i el joc. El nen necessita atenció plena, estímul de joc i de paraula i interacció, afegeix el psicòleg. I no tot és culpa de la tecnologia, adverteix: “Estic escoltant debats molt extremistes bipolaritzats, i la cosa és més complexa i multicausal. Sembla que si traiem les pantalles el món serà fantàstic, però, si segueixes sense fer-li cas, el nen tindrà altres dificultats”.
Segons Català, l'avantatge és que els nens de fins a 3 anys segrestats pel mòbil o la tauleta es recuperen en poc temps d'aquesta dependència quan es produeix un canvi dràstic d'hàbits a la família ia la guarderia. la vanguardia.com
Aquestes recomanacions estan molt bé, però el primer que haurien de fer els pares és donar exemple amb el seu ús del mòbil a casa. “Les famílies acaben pensant que no passa res si deixen una estona el mòbil al nen. El problema és que aquesta estona és cada cop més llarga i no en són conscients”, apunta Mireia Català, partidària d'una política de zero pantalles a l'educació infantil: “El nen necessita un procés d'experimentació, contacte i socialització. La tecnologia ja l'aprendran més endavant; no els costa res”. Josep Matalí al·ludeix a un estudi que vincula l'ús més gran de pantalles per part dels pares al dels seus petits. “Pares, quan estigueu amb els vostres fills, zero pantalles, desconnecteu el mòbil. Un adult a casa contestant whatsapp està dispers i no està per al que ha de ser”, proclama el psicòleg, que defineix com a negligència paterna prestar el mòbil a menors de tres anys. Per als nens, com més temps d'exposició, més conseqüències. Hi ha un temps prudencial? “Nosaltres diem zero”. I tenen raó, el nostre net de 4 anys presenta els símptomes, és molt espavilat i llest, però té problemes amb el llenguatge, per menjar i relacionar-se. Sembla que d'ençà que va a l'escola bressol es va adaptant i millorant, amb l'ajut d'una logopeda i més control per part dels seus pares.
Casi todos los críos tienen ese problema. Lo veo por mi nieto de cinco años, hay cosas de la tablet que no se como funcionan y el crio la maneja como si nada.
ResponEliminaTodo ese tiempo que pasan con ella es tiempo robado a los padres y los abuelos. pero es lo que hay y no puedes decir nada.
Un abrazo
Ja, i el cert és que els pares poc exemple donen en l'ús excessiu del mòbil. ho parlàvem un dia amb l'Anna, ella deia que la idea si que era que el nen tingues poc accés al mòbil, però clar, hi ha la realitat, i quan la criatura et dona la llauna, l'endolles al mòbil o a la tauleta i et deixa tranqui-la.
EliminaSalut.
Tengo mis dudas,mi nieto más pequeño es un fiera con los nuevos dispositivos,lento en el aprendizaje lector (en el colegio Alemán, no tienen prisa),pero rápido en lectura y comprensión de la simbologia propia de aparatos.
ResponEliminaSu madre,que es la que manda y educa,le pone límites,que él obedece.Pero cuando está en mi casa,se relaja y yo me hago el loco, a ver cosas de yayos.
Saludos
De hecho, aprenden de otra manera a como lo hicimos nosotros, son nativos digitales, y eso a nosotros nos cuesta de entender. Cuando viene BIel a casa juega a la antigua usanza, tiene asimilado que aquí no tiene móvil ni tableta, tiene sus juguetes e incluso un par de cuentos que mira a menudo. Lo que no le gusta es ir al parque y eso que lo tenemos debajo de casa.
EliminaSaudos.
Fíjate ! de todo lo q he leído, lo único q realmente me ha sorprendido es q a tu nieto no le guste ir al parque ¿...? Vivimos un mundo en constantes cambios , los niños no son ajenos a nada , cada uno tiene su personalidad desde muy pronto y por eso , a cada uno hay q tratarlo según sus propias características y necesidades, yo no creo ni en las estadísticas, ni en los percentiles, creo en el tiempo q se les dedica , cada vez menos, de ahí el sobre uso de las máquinas y sus efectos nocivos ...así q sobre todo vosotros ,los abuelos q sois un lujo para ellos y disponéis de tiempo..disfrutad de/con ellos ..Francesc, creo q te va a tocar hacer de Sherlock y averiguar qué no le gusta del.parque ...si el jugar con otros niños o hacer ejercicio, ambas cosas muy importantes...aunq los geniecillos suelen ser introvertidos tú airealo todo lo q puedas ,la luz y el sol para ellos, es tan necesario como para las plantas ...os vais los dos al parque con la tablet ; )
ResponEliminaAbrazo fuerte!!
No le gusta jugar con otros niños, aunque últimamente desde que va al parvulario parece que se va socializando. Sucede que en casa no tiene asociado ir al parque y prefiere jugar conmigo o con mi mujer. Como decía el pediatra de las niñas, a los cinco años todos los niños hablan, andan y juegan, y no les gusta la sopa.
EliminaUn abrazo
¡Ep! Mirat la meva resposta al teu darrer coment. al meu blog (tema Bing). Que no sé si estàs al cas
ResponEliminaM'has agafat dinant, i ara toca migdiada. Després m'hi miro això de Maggie, que per cert, té nom de brou.
EliminaSalut.