La primera pel·lícula de Ken Loach que vaig veure, cap al 1990, va ser Agenda oculta, que li va valer un premi al Festival de Cannes i el va donar a conèixer internacionalment. Des d'aleshores crec no haver-me'n perdut cap fins arribar a la molt recent The Old Oak, amb la qual ha donat per tancada la seva llarga i fructífera filmografia, sempre atenta a les transformacions i contradiccions de la societat. La raó de l'adéu és senzilla: fa uns quants mesos, Loach va fer 87 anys. El vaig conèixer breument a la primavera de 1994 al rodatge de Terra i llibertat, que vaig visitar amb l'encàrrec de fer un reportatge per a un suplement dominical. La pel·lícula es va rodar en un dels racons més bonics d'Espanya, el Maestrat, i el meu treball consistia a prendre notes del que veia mentre gaudia del paisatge i xerrava amb actors i figurants, que seguien amb el vestidor d'època quan ja la sessió de rodatge havia conclòs. Jo vaig estar-hi tres dies; l'equip artístic, dos mesos. D'aquest equip en formaven part Icíar Bollaín i Paul Laverty. Al món del cinema se sol dir que els amors de rodatge no arriben al muntatge, però el seu, que va sorgir llavors, és a punt d'assolir les tres dècades. Laverty, actor secundari en aquesta pel·lícula, es va convertir poc després en el guionista de capçalera de Loach. Seus són els guions de 14 de les seves últimes pel·lícules. Seu també és el guió de The Old Oak, ambientada en un empobrit poble miner en què el Govern ha decidit allotjar diverses famílies de refugiats sirians. El conflicte sorgeix quan una part del veïnat expressa la seva animadversió cap als nouvinguts, que consideren culpables de la depreciació dels seus propis habitatges. Així doncs, el tema, tan antic i tan actual, no és cap altre que la xenofòbia.
Aquesta, en el fons una por atàvica als qui no són com nosaltres, és cada dia present als diaris. Recordeu-vos dels salvatges disturbis de fa poc a Dublín, quan centenars d'ultradretans van voler organitzar la seva particular nit dels vidres trencats, després que un immigrant hagués atacat amb un ganivet tres nens i una mestra. No sembla que als xenòfobs els mereixés un instant de reflexió el fet que l'home que va aconseguir reduir l'agressor colpejant-lo amb el casc de repartidor de Deliveroo fos també un immigrant.
Les classes treballadores estan fent el salt de l'esquerra tradicional als partits d'ultradreta.
Dublín s'ha convertit en una de les capitals més cares d'Europa, amb uns lloguers que dupliquen els preus de Madrid, i pels carrers és habitual veure manifestar-se extremistes que reclamen habitatges només per als irlandesos. Que curiós que, tant en el cas de la pel·lícula de Loach com en el del vandalisme dublinès, el pretext per al brot de xenofòbia sigui el preu de l'habitatge! Si s'abarateixen, perquè s'abarateixen. Si s'encareixen perquè s'encareixen. Però el culpable sempre és el mateix: el foraster, el nouvingut, el diferent.
A The Old Oak, un personatge s'encara amb un dels xenòfobs i l'acusa de donar sempre la culpa als de baix, els que en tenen menys, i mai els de dalt, els que en tenen més. El problema, precisament, és que la xenofòbia s'ha estès entre les que solíem conèixer com a classes treballadores, que estan fent el salt de les organitzacions tradicionals d'esquerra als partits d'ultradreta. Em pregunto quina explicació hi trobaria el materialisme històric i, sobretot, quines solucions proposarien Karl Marx i els seus. Es pot ser d'esquerres i compartir els arguments dels xenòfobs?
El més preocupant és que hi ha qui creu que es pot fer. La carismàtica Sahra Wagenknecht, una mena de Yolanda Díaz alemanya, diputada de la formació esquerrana Die Linke, casada amb l'històric socialista Oskar Lafontaine, ha estat notícia recentment per la seva intenció de crear una nova organització política que advocarà per apujar els impostos als rics però també per restringir la immigració. Les enquestes anuncien que el nou partit li traurà un bon grapat de vots a l'extrema dreta, i l'excusa que Wagenknecht ha posat per fer aquest pas no em resulta desconeguda: “Quan falten set-centes mil vivendes al país, no podem rebre centenars de milers de migrants”. Un altre cop el vell pretext.
Comentari off tòpic: Tot un encert eliminar la doble columna a FameMag. Felicitats. Ara em sembla una interfície impecable.
ResponEliminasí, priva el més important, l'accés del visitant al text.
EliminaOpino como RICARD, así se ve todo mucho más despejado y claro ; )
ResponEliminaLa xenofobia tiene el mismo componente exclusivista y excluyente de los nacionalismos, puede sonar mal, pero es la realidad. Ambos consideran imprescindible proteger y primar a los suyos frente a los foráneos, a quienes ven como diferentes y por tanto sujetos, de cómo mínimo, de sospecha. Lo de fuera, di además es diferente, cultural, étnica o estéticamente genera rechazo, porque todo lo diferente asusta y despierta el instinto de autoprotección. ¿Por qué surge este sentimiento en la izquierda supuestamente solidaria y empática con los desfavorecidos? Porque las etiquetas son solo eso, sobre todo cuando tiene que compartir hábitat en barrios deprimidos, con altos índices de marginalidad, cuando tienes que competir por los mismos trabajos, cuando ves que al tener muchos hijos, los inmigrantes suelen recibir más subvenciones y ayudas que uno de “la casa” todo esto hace que nazca dentro sentimientos de animadversión y repulsa y los populistas demagogos alimentan todos estos sentimientos en lugar de colaborar a disiparlos y ayudar a la integración. .. que a veces es verdad, ni siquiera es deseada, ni existe colaboración por parte de los foráneos, de ahí que el enfrentamiento sea difícil de evitar.
Una abraçada i bon dia!
( esto ya me lo he aprendido.. poco a poco voy mejorando en el aprendizaje del catalán, en nada ya podo falarlo ; )
fala fala, como decia Fuster, lo importante es: Puix parla en català… vegem què ha dit. En cuanto a la xenofobia, todos somos xenófobos, se trata tan solo de intentar no ejercer. Por eso la izquierda es menos xenófoba que la derecha, pero solo en su ejercicio, no en el fondo de su pensamiento. Ignacio Martinez de Pisón es un gran escritor poco reconocido y difundido, y este artículo lo demuestra.
ResponEliminaUn abrazo.
En Irlanda se está liando,incluso se aconseja a estudiantes de inglés (españoles),que en el metro no hablen para que no distingan que son extranjeros.El odio hacía el de fuera se extiende por todas partes.
ResponEliminaSaludos
Sí, ha habido muchos disturbios últimamente, y no es la derecha, sino el conjunto de la sociedad.
ResponEliminaEste párrafo creo define muy bien a situación: En The Old Oak, un personaje se encara con uno de los xenófobos y le acusa de echar siempre la culpa a los de abajo, a los que tienen menos, y nunca a los de arriba, a los que tienen más. El problema, precisamente, es que la xenofobia se ha extendido entre las que solíamos conocer como clases trabajadoras, que están dando el salto de las organizaciones tradicionales de izquierda a los partidos de ultraderecha. Me pregunto qué explicación le encontraría a esto el materialismo histórico y, sobre todo, qué soluciones propondrían Karl Marx y los suyos. ¿Se puede ser de izquierdas y compartir los argumentos de los xenófobos?
Saludos.
Pues no, claro que no, ni siquiera desde el punto de vista cristianó.
EliminaSaludos
Abres una lata compleja, Francesc. Nadie, en Barcelona, va contra los chinos, es curioso, quizá porque vemos a los chinos siempre desde la óptica de propietarios de local (bares, restaurantes, almacenes, intermediarios....) nunca como peones , que es la antítesis del magrebí o el sudamericano, siempre en la obra y siempre repartiendo.
EliminaHay miles de chinos, en Badalona todo es suyo, y todos tienen piso seguro que habrá su mafia, pero la desconocemos, porque sólo vemos la imagen exterior, y esta dice que son propietarios de algo, y, por lo tanto, no son lo más débil.
Es un detalle en el que siempre me fijo: xenofobia contra todo lo débil, menos con los chinos, porque representan que son propietarios.
PD: En TdC no he visto jamás en muchísimos años, un solo chino/a en el comedor, será casualidad, no lo sé, será costumbre de comidas, no lo sé, pero jamás he visto uno .
Españoles, sudamericanos, marroquies, hindues, pakistanies, kosovares, albaneses, eslavos, rusos...los que quieras.
Salut
Tampoc hi ha xenofòbia contra italians i n'hi ha més que xinesos, i és per això, perquè tenen feina, i tots els altres no. Potser seria aquesta la diferència..., a tot això, els argentins i els pitjors de tot els italo-argentins, estan a banda, Són inclassificables.
ResponEliminaSalut