El 2006, la revista Time el va triar a vostè com a persona de l'any. A la portada mostrava un ordinador personal amb YouTube a la pantalla i un “Tu” enorme al mig. A sota, un text que deia: “Sí, tu. Tu controles l'era de la informació, benvingut al teu món.” Aquesta decisió reconeixia els milions de persones que, mitjançant plataformes com YouTube, MySpace, Facebook i Wikipedia, estàvem transformant la web. D'una web estàtica on el contingut era generat per uns quants a una web dinàmica on el contingut era generat per tothom; d'una web que connectava documents a una web que connectava persones; de la Web a la Web 2.0.
Aquest mateix any naixia una xarxa social que es diria Twitter on, divuit anys després, Elon Musk publicaria: “Vosaltres sou els mitjans ara”. S'havia complert la profecia. Sí? El concepte Web 2.0 el va intuir l'editor Tim O’Reilly cap al 2004. O’Reilly és una rara avis al panorama tecnològic. Irlandès de Cork, informàtic i graduat en literatura clàssica, va fundar el 1993 el primer portal d'internet i el primer lloc web de venda de llibres en línia. Actualment és el president de O’Reilly Media i és un defensor del programari lliure. Dic que va intuir el concepte de Web 2.0 perquè no podem parlar d'un canvi sobtat sinó més aviat una tendència. O’Reilly es va adonar que les webs amb més projecció tenien unes característiques en comú: eren fàcils d'utilitzar, fomentaven la participació, permetien compartir contingut i permetien que aquest fos republicable a webs de tercers.
Tornem a la portada de Time. YouTube era l'exemple paradigmàtic d'aquesta intuïció d'O'Reilly. Oberta al públic per Sant Jordi del 2005, YouTube sortia a competir en un mercat on ja hi havia gegants com Google amb el seu Google Video. YouTube va fer una cosa tan contraintuïtiva com definitiva: permetre que els vídeos que els usuaris pujaven es poguessin incrustar a webs de tercers i veure'ls sense necessitat d'haver d'anar a YouTube. De sobte el bloc més amateur podia tenir vídeos de la mateixa qualitat que 3Cat, la BBC o la CNN. A diferència de la resta de webs de vídeo a petició, YouTube era un servei de vídeo Web 2.0. El juny del 2006 superava Google Video i a l'octubre Google comprava YouTube per 1.650 milions en el que ha estat la seva adquisició més rendible.
El 2006 es parlava de Web 2.0, però ara la tendència és un oligopoli que busca erradicar els mitjans convencionals
Aquell 2006, al març, havia nascut Twitter (inicialment Twittr, ometent la vocal e), una xarxa social estranya que fins i tot als més entusiastes ens costava entendre i encara més explicar. Amb aquest esperit Web 2.0 –facilitat, participació i interoperabilitat– Twitter ens preguntava “Què fas?”. Ens convidava a compartir els nostres moments perquè els amics sabessin de nosaltres sense estar pendents. I també funcionava a la inversa; el títol de la línia de temps era “Què fan els teus amics”. Jack Dorsey, un dels seus creadors, la comparava amb la ràdio dels taxistes, que els permet saber què fan i on són els seus col·legues sense estar-hi permanentment en contacte. El concepte de propiocepció –la percepció de la posició del propi cos a l'espai– aplicat als nostres contactes, al nostre cos estès.
Sonava bé, era divertit i a més a més era gratis. Eren temps de preguntes planianes, de “tot això de YouTube, qui ho paga?” (canvieu YouTube per Twitter, Google, Facebook o Flickr). De fet, no importava; cap d'aquestes empreses guanyava diners, simplement cremaven els dels inversors. L'única mesura d'èxit era la taxa d'usuaris mensuals nous, uns usuaris que encara no sabíem que acabaríem pagant nosaltres. I car.
Avui Twitter ja no existeix, i la mutació X pregunta a la caixa de text “Què passa” i el seu eslògan és “X. És el que està passant”. El canvi no és només funcional, sinó que és filosòfic: ja no ens demana que compartim el que estem fent al món —prenent un cafè, veient un vídeo, llegint una notícia, escrivint un article d'opinió— sinó que ens demana que compartim el que passa. Per això el tuit de Musk que ara nosaltres som els mitjans, d'aquí i de la seva mania d'enterrar els mitjans tradicionals, els legacy media. I no és només a l'empresa.
Aquesta setmana Meta ha sorprès amb una sèrie de mesures per afavorir la “llibertat d'expressió” a les seves plataformes Facebook i Instagram. La mesura estrella consisteix bàsicament a cancel·lar la verificació de fets. Zuckerberg les enumera en un vídeo surrealista que ha penjat al seu Instagram. Diu que, fins ara, per protegir els usuaris, han “censurat” massa, que els mitjans convencionals –una altra vegada els legacy media – els van demonitzar el 2016 (ja no ha de recordar l'escàndol de Cambridge Analytica) i que a partir de ara donaran suport al president Trump en la seva lluita contra aquells que volen censurar empreses nord-americanes. Com afirma que a Europa s'ha institucionalitzat la censura, un simple sil·logisme fa que Zuckerbeg anirà contra Europa. I no farà presoners.
Ho sabem perquè d'un temps ençà hi ha una nova manera de predir els propers passos de Meta: l'exegesi de les samarretes de Mark Zuckerberg. D'aquell pentinat romà, samarreta negra i dessuadora grisa ha passat als cabells arrissats, les ulleres de sol i les samarretes dissenyades per ell mateix que utilitza per enviar missatges al món. Si a l'octubre apareixia en un acte públic amb una samarreta que deia en alfabet grec “pathei mathos” (s'aprèn patint) al desembre ho feia amb una que portava el text “aut Zuck, aut nihil”, una adaptació del llatí “aut Caesar, aut nihil”, o sigui, “o César o res”.
No ho sé, però aquest “o jo o res” sembla tota una declaració d'intencions, que passa necessàriament per recuperar el seu legítim càrrec de broligarca disruptor en cap, ara a les mans de l'usurpador Musk. I que no farà presoners ho sabem per una altra samarreta: la del seu 40è aniversari que deia “Carthago delenda est”. Musk ha fet bo Zuckerberg i ara li toca el torn a Zuckerberg. Propera samarreta: “jo sóc els mitjans ara”. Josep Maria Ganyet.
Cuatro y el cabo se sacan un buen sueldo, pero el artículo no va de eso, sino de los tiranos superiores que están por encima de los medios. Estos se llevan el 90% del pastel i encima ningunean a los medios tradicionales. Saludos.
Un 90 no, que hay muchos gastos e impuestos. Personal cualificado, energía, logística. Estamos en lo de siempre cuando vemos que una empresa tiene éxito, no vemos los puestos de trabajo cualificados que generan, que es lo importante. Además la tecnología punta exige inversiones. Saludos
Ahí quería llegar. De como la IA quita puestos de trabajo por un lado, pero crea otros y muchos por otro. Pero eso tampoco tiene que ver con el artículo, en el que se habla de influencias, no de consecuencias ni confluencias. Saludos.
Las influencias es proporcional al volumen de dinero que mueve, al interés estratégico. No es lo mismo un Barcelona, que un Málaga. El Málaga incluso desapareció, impensable que eso ocurra con el Barça
no sólo llenar
-
*Colmo*: Porción de materia pastosa o árida, o de cosas de poco volumen,
que sobresale por encima de los bordes del vaso, jarra o cualquier
recipiente que ...
La tilde y el paisaje urbano
-
Una calle de Sevilla donde se pueden leer los nombres de varios
establecimientos. Lena Chert/ShutterstockNo es ‘cafeteria’, sino cafetería:
la importancia...
«Fin del camino», de Tao K'ai
-
Versión de Juan Carlos VillavicencioAquí estoy, de setenta y seis años,con
el karma de una vida a punto de partir,vivo, no tengo sed de Cielo;muerto,
no me...
Miquel Giménez (Cómo Sánchez destruye España)
-
España atraviesa una crisis inédita bajo el sanchismo. La mentira se ha
convertido en norma, la división en estrategia y, el futuro nacional es
rehén de ...
Unos minimalismos musicales
-
*Sin título. (2011) Marco Moreira*
*E*l minimalismo ocupa un lugar destacado dentro del panorama de la música
contemporánea. Se presenta como una reacci...
Los punto y coma que propone el escribiente
-
El escribiente, desde su perplejidad vital, pues dice seguir asombrándose
de cuanto le roza y le toca, aun pasando por él tanta abundancia de días,
m...
La sombra de Mohamed IV
-
Joan Santacana repasa los conflictos históricos entre España y Marruecos y
se pregunta si al actual monarca puede apetecerle emular a su ancestro
buscando ...
Robe
-
[image: Concierto de Robe]
------------------------------
Antes de aquella noche tenía una vaga idea de quién era. Después…
Fueron horas lluviosas, más pr...
Els misteris d'en Mac – Cas 035
-
035 - EL CAS DELS SOSPITOSOS GENS SOSPITOSOS Passaven pocs minuts de dos
quarts d’una quan el director de l’arxiu històric de la ciutat ha entrat al
meu de...
Espejos
-
El escritor está sentado frente a su mesa, como cada mañana, con una taza
de café y una hoja inmaculadamente blanca en el centro. No es una blancura
cual...
EL NOVIAZGO DE LOS RESUCITADOS
-
Foto: J. X.
Cuentan los del lugar
que un invierno
fueron visitados
por una pareja
de viejos enamorados,
que, por tercera vez,
intentaban otro no...
Eternity: la vida más allá de la vida
-
* Eternity* dirigida por David Freyne (cineasta de Dating Amber) se ha
estrenado en cines españoles el día *5 de diciembre de 2025*. La cinta es
una com...
La fábrica de gelatina
-
Aunque el proceso fabril se desarrolla perticularmente ajeno al mercado
exterior, la acumulación de stocks pone en alerta al sistema. No fuera que
la mer...
M'agrada Tolouse perquè al riu hi veig el cel
-
M'agrada Tolouse perquè al riu hi veig el cel. M'agrada la gent, tan
diversa. M'agrada el ventall bigarrat de diferents gastronomies, l'ambient
dels es...
Para distraerme
-
Antes de abrir los ojos ya sentía mi cabeza latir como si hubiera vuelto a
quedarme dormido en la playa a mitad de la noche y el sol del amanecer me
despe...
Conversación con el alcalde Balmón
-
Hace unas semanas instauraron en Cornellà el sistema de apertura de
contenedores de basura con tarjeta. Nos la distribuyeron en el domicilio.
Parece que ...
De passeig per Leicester
-
Des de Ràdio Marina em van proposar participar en aquest project que es diu
Del poble al món, on els mitjans locals envien un creador de continguts a
par...
Aviso
-
A partir de hoy 5 de noviembre 2025, este blog ya no actualiza contenidos. Queda
así en una especie de hibernación o coma inducido (como prefieras). *Okan...
Huevos fritos
-
Un chico de Gamonal que quería aprender cosas se metió en la red hace ya
muchos años y aprendió muchas cosas.
Ese chico ya no es tan chico y entiende...
DESERTS ESTIVALS I D'ALTRES FACÈCIES
-
En general, i des de fa anys, els estius son una mena de deserts
informatius, fins i tot quan passen coses greus. Faré una excepció, lligada
a la meva ex...
Caer del pedestal (poema recitado por Auroratris)
-
Laura · Caer del pedestal (recitado por Auroratris)
No sé cómo agradecer tanto cariño sin sonar repetitiva y no encuentro las
palabras precisas para ...
Musa, Arte y Moda
-
Eugenia Silva, icono de belleza y estilo, ha sido la elegida para abrir
esta exposición que permanecerá abierta en el Thyssen hasta el 22 de
septiembre...
BARCELONA A CAU D'ORELLA (Ed. COMANEGRA)
-
Presentació el proper 12 de desembre a les 19'30 al CCCB, amb la presència
de Consuelo Bautista, Manuel Delgado i Xavier Theros. Us hi esperem!
Son los nuevos tiranos. les regalamos la información y ahora ya no se puede prescindir.
ResponEliminaCom sempre, Miquel, un cop has mossegat l'esquer, ja estàs atrapat.
EliminaPero cobran y algunos se sacan un buen sueldo, por la información que ponen
ResponEliminaSaludos
Cuatro y el cabo se sacan un buen sueldo, pero el artículo no va de eso, sino de los tiranos superiores que están por encima de los medios. Estos se llevan el 90% del pastel i encima ningunean a los medios tradicionales.
ResponEliminaSaludos.
Un 90 no, que hay muchos gastos e impuestos. Personal cualificado, energía, logística. Estamos en lo de siempre cuando vemos que una empresa tiene éxito, no vemos los puestos de trabajo cualificados que generan, que es lo importante. Además la tecnología punta exige inversiones.
ResponEliminaSaludos
Ahí quería llegar. De como la IA quita puestos de trabajo por un lado, pero crea otros y muchos por otro. Pero eso tampoco tiene que ver con el artículo, en el que se habla de influencias, no de consecuencias ni confluencias.
ResponEliminaSaludos.
Las influencias es proporcional al volumen de dinero que mueve, al interés estratégico. No es lo mismo un Barcelona, que un Málaga. El Málaga incluso desapareció, impensable que eso ocurra con el Barça
ResponEliminaEl Barcelona puede acabar en Sociedad anónima deportiva, lo que es una manera de desaparecer, como el Español o el Valencia, que mira por donde andan.
Elimina¿Jo sóc els mitjans ara? - Jo diria que més aviat,
ResponEliminaJo soc el fomentador de mentides ara.
No són mentides, són realitats alternatives
ResponEliminaJa
Elimina