El que percebem amb els nostres ulls és la realitat material i física. Però la física treballa amb una realitat energètica més difusa, més deslocalitzada. Quan parlem d'aquest treball amb les persones, no el presentem com una cosa sobre l'espiritualitat, les aures o els conceptes esotèrics. Més aviat, els diem: “Mira, independentment del que creguis, del sistema de creences que tinguis, el model més important que tenim a la física teòrica ens diu que la nostra essència és, en realitat, una essència energètica. Però no la percebem amb els nostres ulls. Per veure aquest món energètic, necessitem instruments molt específics. I la física, juntament amb moltes branques de la ciència, ens proporciona aquests instruments. Però el fet que siguem éssers d'energia contínua, en comunicació i interacció constants amb el nostre entorn, és una realitat científica.”
Part de l'efectivitat del que hem fet és que hem adoptat un enfocament que no és controvertit per a la majoria de les persones. La mecànica quàntica no és un tema polèmic. Simplement diem: “Existeix una realitat i hi ha una altra realitat, i t'oferirem una manera d'imaginar aquesta altra realitat.”
P. Aquesta tècnica no podria ser útil per a persones sanes, per reduir l'ansietat davant de la mort?
R. Crec que tothom necessita reflexionar sobre aquestes coses, no només els que tenen un diagnòstic terminal, però moltes persones, quan estan sanes, no creuen que necessitin pensar-hi. Quan algú rep un diagnòstic de càncer sap que ha de començar a reflexionar sobre aquestes qüestions.
Necessitem una conversa cultural sobre què significa viure i què significa morir. Tenim totes aquestes eines científiques avançades, però moltes persones no tenen un llenguatge per parlar de la mort. No tenen bones maneres de pensar-hi. Vivim en una cultura que valora lexistència per sobre de tot. Tenim un sistema de salut que intenta mantenir les persones amb vida tant com sigui possible i, alhora, fa que la mort no existeix.
Estem en un punt de la nostra evolució tecnològica en què els nostres mètodes per estendre la vida han tingut tant d'èxit que gairebé hem oblidat la realitat de la mort. I ens cal recordar-la de nou. Aquest projecte forma part d'una conversa cultural més àmplia.
P. Què opina dels projectes transhumanistes, que volen ampliar l'esperança de vida als segles o, fins i tot, fer-nos immortals?
R. La idea de viure 500 anys m'espanta més que la mort, potser perquè vaig tenir aquesta experiència propera a la mort i va ser tan agradable. No tinc sentiments gaire forts sobre el transhumanisme, encara que molta gent a Silicon Valley està obsessionada a viure durant molt de temps.
P. Creu que la seva experiència propera a la mort va ser real o podria ser només una al·lucinació? Perquè no hi ha manera d'esbrinar-ho científicament.
R. Hi ha exemples de persones que han estat clínicament mortes durant cinc o deu minuts i han tornat a la vida, sense senyals cerebrals ni cardíacs. I hi ha moltes preguntes: són experiències reals o només al·lucinacions per la manca d'oxigen al cervell? Per mi, l'experiència va ser força real, però ara, òbviament, estic viu i parlant amb tu. Així que, vaig morir? Potser per un moment. Però normalment pensem en la mort com un estat de què no pots tornar. Així que, si la nostra definició de mort és la pèrdua irreversible de la identitat en una forma reconeixible, suposo que no vaig morir, perquè les persones encara poden reconèixer el meu patró en aquesta vida.
El que és interessant per a mi, si ho miro des d'una perspectiva purament perceptual, és que les visions i la fenomenologia de la meva experiència tenen molt en comú amb les experiències amb drogues psicodèliques i amb altres experiències properes a la mort. El que vaig experimentar no és una cosa que només m'hagi passat a mi. Moltes persones han passat per una cosa semblant.
Crec que, si sóc pràctic, el resultat d'aquesta experiència és que ara tinc molt poca por a la mort a la meva vida diària. Podem debatre si realment vaig morir o si això és el que realment és la mort, però si l'objectiu és reduir l'ansietat i la depressió, a qui importa? No tinc por de la mort i moltes persones que han tingut aquesta experiència ja no tenen por de la mort. Això és positiu. Científicament, és una pregunta molt interessant, però des d'una perspectiva pràctica, si el que volem és ajudar les persones a bregar amb la por, és una qüestió irrellevant. Intentem oferir a les persones l'oportunitat d'aprofundir en aquesta experiència. Aquesta és la lògica darrere aquest projecte.
P. Que hi hagi experiències comunes no vol dir que el que es vegi és real o que això provi que hi ha vida després de la mort. Pels científics, és molt difícil evitar aquestes preguntes. Potser alguns dirien el mateix sobre la religió: va ser molt reconfortant per a moltes persones, però la ciència va qüestionar i debilitar, incidint en els fets, moltes creences que eren útils per a la gent.
R. Hi ha molts científics que volen explicar l'experiència propera a la mort d'una altra manera. Però hi ha una cosa important per entendre sobre la ciència. La ciència intenta explicar fenòmens utilitzant un altre nivell d'anàlisi. La ciència és una eina per explicar el món, i jo sóc científic, però entenc la ciència com un mètode, sempre pren una cosa i ho explica en termes d'una altra. I així segueix, capa rere capa, cada cop amb nivells més petits i detallats d'explicació. Aleshores, per descomptat que la ciència intentarà explicar una experiència propera a la mort en aquests termes. Però també hi ha una limitació a la ciència. Si seguim descomponent i descomponent la realitat, en algun moment arribem a la gran pregunta: d'on ve tot? I aquesta és una pregunta que la ciència mai no podrà respondre, perquè la ciència només pot estudiar coses que ocorren una vegada i una altra, milions de vegades. Els experiments requereixen repetibilitat. Però fins on sabem, l´existència de la consciència i de l´univers mateix és un esdeveniment únic.
Tot el miracle de l'existència és completament fora de l'abast del mètode científic. I hem d'entendre això com a científics. Per això crec que moltes persones dins de la ciència volen desacreditar la religió. Però la religió i les tradicions espirituals han intentat respondre aquesta pregunta. Estan dient: “Bé, no podem explicar d'on va venir tot, però tot i així necessitem saber, necessitem un sentit de propòsit, necessitem un sentit d'ètica, necessitem una manera de comprendre'ns nosaltres mateixos en relació amb tota la resta”. Perquè la ciència no ens pot donar aquestes coses. I necessitem aquestes coses per viure vides sanes i productives, i per gaudir del món natural. Necessitem altres maneres de relacionar-nos amb la realitat, més enllà d'oferir només explicacions mecàniques de causa i efecte. És important reconèixer les limitacions de la ciència, però podem adoptar un enfocament científic per estudiar aquestes experiències. Podem induir experiències properes a la mort en persones, observar-ne els resultats, millorar-los i continuar treballant-hi. Però no estic segur que la ciència mai pugui dir alguna cosa definitiva sobre aquestes experiències, simplement per definició. Perquè si algú mor de veritat, lingüísticament significa que mai no podràs tornar a parlar amb aquesta persona. Així que, com podríem fer un estudi científic? És impossible.
Crec que allò que fa que l'estudi de la mort sigui tan incòmode per a la ciència és que representa un límit. És el punt on els límits del mètode científic es troben amb els misteris de l'existència. La ciència arriba fins a un punt i el misteri de l'existència comença just després. La mort és un d‟aquests punts d‟intersecció. Això és el més fascinant. Necessitem ser més filosòfics sobre el que realment és la ciència com a mètode. M'encanta la ciència, és poderosa, ha millorat les nostres vides. Però tampoc no pot resoldre absolutament tots els nostres problemes. Té límits i fronteres, i necessitem altres maneres de pensar sobre el món que ens ajudin quan la ciència arriba a aquests límits.
Con drogas sicodelicas,parece una broma,LSD.Lo más próximo que he estado es cuando de estudiante ,ante un examen fuerte,tomaba anfetamina que entonces te la vendían en las farmacias sin receta(totalmente prohibido hoy día).Recuerdo el pelotazo en el cerebro,el impacto de luz y toda la noche despierto para estudiar.
ResponEliminaNo sé lo del miedo a la muerte,si sabes que te tienes que ir,que ya has dado la lata mucho tiempo,toca descansar.
Ayer un partido de locos,para terminar en empate,ambos entrenadores con mal planteamiento.Pero espectáculo.
Saludos
La muerte es lo desconocido para la ciencia, lo de las drogas `ya lo había leído en alguna parte, es un tema que desconozco, aunque el científico parece un tipo serio.
EliminaAyer, fue un partido de los de antes, ha habido unos cuantos Barça-Atlético míticos, recuerdo uno con
Stoichkov sacando al campo a Pizzi por delante del entrenador, 4-3 quedaron si no recuerdo mal,
El seu nom ja ho diu tot: Properes a la mort. És una experiència que per molt “propera” que sigui, no té res a veure amb la mort definitiva. És com veure un documental de viatges, per exemple al Nepal i pensar que hi has estat. Res a veure. Això sí; una font de diners per als oportunistes del gènere
ResponEliminaNo sembla aquest un cas d'oportunisme, de fet sense experimentar-ho no hauríem d'opinar, no sabem les sensacions que es viuen en aquest experiment, que sembla bastant seriós.
ResponEliminaParlava de les ECM en general. En el seu moment vaig quedar molt impressionat pel llibre del Dr. Eben Alexander (La prueba del cielo) Però després tingué l'oportunitat d'anar creant el meu propi criteri amb els anys. Potser tothom hauria de fer el mateix i trobar el seu.
EliminaClar, per això com més opinions es puguin contrastar millor per fer-se una idea pròpia, que és el que has fet tu. Ah! ja se que tinc una dèria amb el tema, però el mar de Badalona fa baixada, i no he begut ni gota d'alcohol. Ei, pero t'estimo eh!
EliminaSalut.
PD. mira aquestes aquarel·les: https://www.elgabinetedelasmaravillas.com/acuarela/
Aviam, no sé què has pogut entendre, però el meu comentari vers la foto del post del Miquel, era una crítica sobre l'horitzó caigut. (M'he quedat molt tranquil al veure que no era seva). I l'he fet utilitzant unes paraules del Haas (fotògraf austríac nacionalitzat USA) que venen a dir que solament els piripis veuen l'horitzó tort (mar que fa baixada que dius tu) y que només tindria sentit si un bon fotògraf té un argument per a torçar-lo (cosa que és realment estranya). Jo hi tinc molta mania amb aixó.
EliminaAra em miraré les aquarel·les.Gràcies
Sobre les aquarel·les:
EliminaPunyetera enveja que em fa. Ja m'agradaria tenir aquest nivell, si més no, el tècnic. Soc un negat per qualsevol forma d'art pictòric, encara que alguna cosa he intentat. Sobre la Cristina: Noto que pinta, partint de fotografia (no és ni bo ni dolent) i sembla que si a la foto «el mar vessa», a l'aquarel·la també. Res a dir. Jo no ho faria.
Trobo que aquestes aquarel·les són diferents, molt bones, per cert, que en algunes el mar també fa baixada, i això ho trobo com a mínim estrany.
EliminaNo tengo ni idea, la verdad, ni idea del asunto. Por otra parte no puedo decir nada sobre drogas, lo máximo fueron los cigarrillos de rubio teñido "Tres carabelas".
ResponEliminaA la mili em vaig fumar un porro de maria, però ja ni recordo quin efecte em va fer.
ResponEliminaPuede ser Francesc,pero piensa que las probetas,son humanos con enfermedad como el cáncer, que ya toman medicamentos que son muy fuertes,si además le tienes que dar sicodelicos,es muy peligroso para la persona que se presta al ensayo.No sé si lo permitirían las autoridades sanitarias.
ResponEliminaEl País, lo tengo como serio,pero esto no lo acabo de entender.,si se persiguiera una cura posible,sería otra cosa.
Saludos
La noticia no la dan solo en el País, varios digitales gallegos, -quizás por la proximidad- comentan también la noticia. David Glowacki és investigador del Centre Singular de Recerca en Tecnologies Intel·ligents de la Universitat de Santiago de Compostel·la (CITIUS). Entiendo que esta experiencia se lleva a cabo aquí, en Santiago.
ResponEliminaSaludos.
Dice algo q yo creo absolutamente "el modelo más importante que tenemos en la física teórica nos dice que nuestra esencia es, en realidad, una esencia energética. Pero no la percibimos con nuestros ojos" y esto no lo dice uno, ni dos , la ciencia coincide en esto así pues si somos energía , ni se crea ni se destruyendo de trasforma ...q podamos ver el proceso en realidad virtual o no, pues está bien, si tienes miedo y compruebas q , ni duele, ni asusta ... Creo q la muerte es dura para los q se quedan , no para los q se van : ) Un abrazo fuerte!
ResponEliminaHola María: Perdón por meterme en conversación ajena. Estoy totalmente de acuerdo (lo cual no tiene ninguna importancia) en que somos esencialmente energía. Como el resto del universo, dicho sea de paso. Pero nuestra energía, diga lo que digan ciertos iluminatis, es básicamente energia bioquímica y depende de una fuente externa (se apaga el Sol, se apaga nuestra bioquímica molecular). Es decir, que nuestra energía vital cambie por otra forma energética al morir, me recuerda lo de las pilas. Cuando se agota la Duracell, el conejo se queda inmóvil. ¿En qué se ha convertido la energía de la pila? ¿En calor? ¿en alguna reacción química?.... Vale, pero el conejo no se mueve.
EliminaGran verdad tu frase final: Duro para los que se quedan; para los que se van, mucho menos, bueno la dureza del rigor mortis. Petonet.
Entonces, esta energía debe de ser el alma. Hay un poema muy hermoso de Pavese:
EliminaUn abrazo!
Vendrá la muerte y tendrá tus ojos
esta muerte que nos acompaña
desde el alba a la noche, insomne,
sorda, como un viejo remordimiento
o un absurdo defecto. Tus ojos
serán una palabra inútil,
un grito callado, un silencio.
Así los ves cada mañana
cuando sola te inclinas
ante el espejo. Oh, amada esperanza,
aquel día sabremos, también,
que eres la vida y eres la nada.
Para todos tiene la muerte una mirada.
Vendrá la muerte y tendrá tus ojos.
Será como dejar un vicio,
como ver en el espejo
asomar un rostro muerto,
como escuchar un labio ya cerrado.
Mudos, descenderemos al abismo.