ELS SENSE SOSTRE/2, EL POSSIBLE


Sobre el tema dels sense sostre, una de les possibles solucions seria crear un paquet integrat d’intervencions centrades en l’accés a l’habitatge, la prevenció i l’atenció a la persona que redueix el risc d’“efecte crida” perquè es dissenya amb capacitat limitada, criteris de priorització i coordinació territorial. Les estratègies es podrien aplicar a escala municipal, però necessiten aliances amb altres administracions i entitats per tenir impacte sostingut. 
Part d'aquestes mesures ja s'estan duent a terme, sobretot per part d'ajuntaments com el de Barcelona i entitats com Arrels, però crec raonable deixar constància de les actuacions possibles a dur a terme, encara que dur-les a la pràctica entenc és complicat. Hi hauria de veure una enorme implicació conjunta d'administració de la Generalitat, administració, i ciutadania. Deixo per un altre escrit, la millor solució si no fos perquè és utòpica, o potser no tant....

Paquet de mesures concretes
1) Housing First i accés directe a l’habitatge permanent
Implantar un programa Housing First amb suport intensiu (treball social, salut mental, inserció laboral). L’evidència europea recomana aquest model per reduir sensellarisme crònic.
Prioritzar persones amb més vulnerabilitat i vinculades a la ciutat; coordinar l’assignació amb altres municipis per evitar derivacions massives.
2) Allotjaments temporals amb transició i controls de capacitat
Crear albergs de nit i pisos temporals de transició amb places limitades, protocols d’estada i plans personals de sortida.
Evitar obrir places sense una política de derivació; coordinar amb la xarxa d’entitats per controlar fluxos externs.
3) Prevenció i manteniment d’habitatge
Ajuts al lloguer, mediació amb propietaris i intervencions preventives per a famílies i persones en risc d’expulsió.
Integrar serveis socials municipals a la detecció primerenca (agents comunitaris, centre d’atenció primària) per actuar abans que aparegui el sensellarisme.
4) Equip d’extensió i intervenció de carrer
Equip d’outreach 24/7 que identifiqui persones al carrer, ofereixi atenció immediata i enllaci amb serveis de salut i habitatge. L’atenció al carrer facilita reinserció i prevé episodis greus.
5) Catalitzadors d’inserció sociolaboral i salut
Programes d’acompanyament cap a treballs amb contractes d’inserció, formació i suport en salut física i mental.
6) Coordinació institucional, dades i avaluació
Crear una taula municipal-regional que faci seguiment de dades (cadència mensual) sobre places, demandants i trajectòries per adaptar capacitat i evitar concentracions. Avaluacions independents i públicament accessibles per ajustar polítiques i tancar vies d’abús.

Suposant que aquests mesures s'apliquessin en una ciutat i funcionessin el problema següent seria l'efecte crida de sense sostre d'altres ciutats.

Mecanismes pràctics per reduir l’efecte crida:
Establir criteris d’adscripció (vincle amb la ciutat, temps mínim d’empadronament o justificants de vida prèvia) per a determinats recursos de llarga estada, aplicats amb flexibilitat per casos humanitaris.
Mantindre llistes d’espera regionals gestionades conjuntament per evitar competència entre ciutats.
Limitar comunicacions obertes sobre l’expansió de places i treballar per vies professionals (serveis socials, hospitals, ONGs) per a derivacions.
Programar obertures de recursos segons planificació prèvia i capacitat d’acompanyament per no generar pics d’entrada.

Implementació pràctica i cost inicial (orientatiu)
Fase 1 (0–6 mesos): constituir taula interadministrativa, definir protocols d’adscripció i desplegar equip d’extensió; prioritat: mitigació immediata al carrer.
Fase 2 (6–24 mesos): desplegament Housing First pilot, pisos de transició, programes d’inserció laboral i avaluació contínua.
Cost: depèn de nombre de places; combinar pressupost municipal, fons autonòmics/estatals i fons europeus; implicar entitats pot reduir costos i aportar know‑how.

Indicadors d’èxit i seguiment -Reducció de persones dormint al carrer en comptatges homologats. Percentatge de participants amb habitatge estable a 12 i 24 mesos.

Nombre de derivacions regionals i entrades directes. Satisfacció dels usuaris i dels serveis de salut i policia. Recursos i referències útils Experiències i xarxes de ciutats per compartir pràctiques (Eurocities) i plans municipals d’abordatge del sensellarisme. Entitats i serveis amb experiència local com Arrels i serveis socials municipals, que ofereixen protocols d’atenció al carrer i models comprovats.

15 comentaris:

  1. Todo lo que dice el escrito se hace ya, el problema son los recursos, el crecimiento de la vulnerabilidad, por la migración continua. Un ejemplo, en Sitges ofrecen unos pisos de alquiler asequible, por el Ayuntamiento, son pocos y las solicitudes se desbordan. A quien le toca uno, le toca la lotería. Tal es la falta de viviendas para alquilar en las zonas tensionadas de Cataluña. El problema tiene difícil solución
    Saludos

    ResponElimina
    Respostes
    1. Ya sé que es lo que se hace, pero hay que hacer mucho más, y en este sentido hacen más los ayuntamientos que el gobierno, y es que en el fondo es cuestión de dinero.

      Elimina
  2. No sé la solución, es un trabajo para quien se presenta como político, o sea, en griego asunto de lo público, y que además cobra por ello del erario.
    Soluciones deben de haberlas. Que se pongan a trabajar en ellas.
    Un abrazo

    ResponElimina
    Respostes
    1. No sembla que estiguin molt per la feina els nostres dirigents. I Feijóo encara menys, ha dit avui que no pensa donar suport a Sánchez en res de res.
      Salut

      Elimina
  3. En el franquismo, que eran otros tiempos,con la ley de casas baratas, de los años 50,se construyeron barriadas de casitas, de una planta, en las afueras de Córdoba, en alquiler o compra, con muchas facilidades, se erradico completamente el chabolismo.
    Saludos

    ResponElimina
    Respostes
    1. Eran el equivalente e iguales al Buen Pastor, de Barcelona, edificadas por la misma ley de casas baratas de 1911

      Elimina
    2. De eso va el escrito siguiente a este, pongamos que hablo de Ciudad Badia. Actualmente Badia del Vallès.

      Elimina
  4. Pero una ley propia con sus recursos, no estaría mal, como pasó en 1911 con la ley de viviendas baratas. Ahora existe las VPO y sus variantes propias, pero la veo escasa de posibilidades

    ResponElimina
  5. Escasa de posibilidades y de recursos, porque en el fondo siempre es lo mismo, es cuestión de dinero y encima estos pobres no votan, y los que votan, muchos de ellos tienen también sus problemas, y no ven con buenos ojos que se destine mucho dinero a estos sin techo, un dinero que consideran se les podría destinar a ellos.

    ResponElimina
  6. En los 50,la pobreza era total, sueldos bajasimos, pero se hicieron cientos de casas baratas por toda España, por una buena ley, que puso los recursos de los ayuntamientos y privados en marcha.
    En los 80 los recursos fueron para la Perona se erradico su chabolismo.
    Hay soluciones

    ResponElimina
  7. Claro que hay soluciones, pero ¿hay voluntad de aplicarlas?

    ResponElimina
  8. Pues se tendrá qye hacer, no hay más remedio, por consecuencias de seguridad, solubridad, higiene y por justicia social. Nosotros, somos el producto de esas casas baratas de los 50 y ahora somos abuelos

    ResponElimina
  9. No parece que la administración esté por la labor, andan nuestros dirigentes peleándose entre ellos sin solucionar ninguno de los problemas que interesan y afectan a la gente.

    ResponElimina
  10. Es fantástico todo lo q se propone aquí , sin embargo además de la falta de voluntad y de medios para llevarlo acabo en la entidad q se necesita, es q el problema principal no ya de sólo de los sintecho , de todas la población en general frente a la imposibilidad de hacerse con una vivienda es que el mundo de los grandes tenedores inmobiliarios no están dispuestos a soltar todo el parque inmobiliario a acumulen y la administración no está dispuesta a meterles mano para impedir la especulación desaforada q es la q está inflando el mercado inmobiliario sobre todo en las grandes ciudades, haciéndolo solo accesible a las élites.

    Peeeero tú preséntate q te voto a ojos cerrados !! Un abrazo fuerte!

    ResponElimina
  11. De buenas intenciones están las sepulturas llenas, solo que en la política actual no hay ni un atisbo de buenas intenciones. Si tuvieran un mínimo de decencia, de interés real, de ganas, de solucionar este y otros problemas de a sociedad, se pondrían manos a la obra, pero no tiene tiempo para ello, andan enzarzados en vanas polémicas todo el santo día, y lo jodido del tema es que si en un momento dado, personas como tu o como yo llegáramos a ostentar el poder, nos comportaríamos como ellos, y es que el poder solo corrompe...

    ResponElimina

DESTACADES ALEATORIES
BLOC D'EN FRANCESC PUIGCARBÓ - NOTICIES 24/7