EL DESCUIT DEL SR.MINISTRE

Un micròfon obert al pati del Congrés va jugar abans-d'ahir una mala passada al ministre de Cultura, el català Ernest Urtasun, que va mantenir una conversa davant de l'aparell amb el diputat d'ERC Francesc-Marc Álvaro en què li va explicar com va saber la decisió de Junts de votar en contra de la reforma de la llei d'Estrangeria i el camí de dèficit, i que ahir es va fer pública. En aquesta xerrada es pot distingir perfectament com el ministre confessa al diputat que tenien assegurats els vots i que no s'esperaven la decisió de Junts. “M'ha dit Maria Jesús (Montero) aquest matí que el tenien lligat. Bolaños s'ha assabentat que no a la reunió en què estàvem. Ens hem quedat de pedra”, confessa. Fins i tot reconeix que “al Consell de Ministres ens han dit que el tenien lligat, i ara resulta que no”. “És una hòstia per al Govern”, lamenta. Curiosament, davant de tanta sinceritat, Urtasun demana a Álvaro que “això es quedi entre nosaltres”. Cosa que no ha estat possible per culpa d'un micròfon obert, que de fet és la única possibilitat que tenim de sentir als polítics dir realment el que pensen. Caldria obrir més sovint els micròfons.

JORDI PUJOL I EL MITE DE JONÀS

Uns mesos després de la confessió del 25 de juliol del 2014, de la qual avui fa una dècada, Jordi Pujol va escriure un article que no ha publicat però que al llarg dels anys ha anat actualitzant i repartint a qui ha passat pel seu petit despatx del carrer Calàbria de Barcelona: es titula una “història bíblica” i seguint les seves profundes conviccions religioses compara el seu auge i caiguda amb el passatge del Nou Testament del mite de Jonàs. La història que explica és la següent: "Jonàs era un profeta important. I estimat. Però va incomplir un encàrrec del Senyor. Va cometre un mancament greu per feblesa o confusió. I arran d’això va agafar un vaixell per fugir. La mar estava encalmada, però de sobte es va desencadenar una gran tempesta. I els mariners es preguntaven: «Qui és el culpable d’aquesta desgràcia?» I Jonàs digué: «Soc jo el qui ha pecat. El qui ha desobeït el Senyor. Tireu-me al mar, i el mar es calmarà»".  Jordi Pujol pensava en això després d’aquell comunicat el divendres 25 de juliol del 2014 en què va confessar haver amagat diners a l'estranger durant més de 30 anys. Pensava en la culpa, però també en la reparació i en l’expiació, perquè Jonàs, afegia, va tenir un “final feliç”. A Jonàs el van llançar al mar, sí, però segons el passatge el va engolir un peix i després de tres dies de penediment el va escopir a la platja. És a dir, va viure una mena de resurrecció després del càstig. Pujol està vivint una mica això a l’espera de si hi ha judici del seu cas: després d’anys d'ostracisme –“Jo ara estic molt al marge de la vida pública i així ho va ser, ho vaig reclamar”, escrivia ell mateix el 2017–, no només ha tornat a la vida civil sinó que ja torna a ser reivindicat públicament. Ja no és repudiat en els actes oficials, sinó que el conviden. I amb la fi del Procés, torna a aflorar la seva fórmula: un peix al cove actualitzat que practica Esquerra i ara torna a assumir Junts. També el PSC reconeix una part de la seva obra de govern, malgrat la distància ideològica i la rivalitat històrica. I és que els tres partits busquen el mateix: emular la fórmula de la Coca-Cola que li va permetre governar ininterrompudament durant vint-i-tres anys la Generalitat. Si Pujol és Jonàs, el vaixell seria Convergència i, en aquests termes, la nau sí que va acabar al fons del mar. No per decisió de Pujol, sinó perquè els capitans d’aquell moment, encapçalats per Artur Mas, van considerar que no podrien aguantar la tempesta que l'expresident havia desfermat pressionat per les informacions que sortien fruit de l'operació Catalunya. 

El seu diagnòstic era que aquell partit fundat el 1974 a Montserrat no es podia deslligar ni de Pujol ni de la seva família. Extingir CDC era una condició necessària, a parer seu, per sobreviure arran dels efectes simbòlics que implicava el cas Pujol. Però també hi havia qüestions pràctiques: els calia un tallafoc per la responsabilitat penal dels casos de corrupció del Palau i el 3%, aquest darrer encara pendent de judici. “Es van atabalar”, ha diagnosticat alguna vegada Pujol en ser preguntat per la dissolució de CDC, a la qual sempre es va resistir. No en va al seu despatx encara guarda l’olivera, picada a pedra, del primer logo del partit. Això li genera, sovint, una relació d’estira-i-arronsa amb Junts: malgrat que va donar suport a Carles Puigdemont el 12-M, els juntaires encara parlen de CDC amb la boca petita, cosa que genera incomoditat a l’expresident i al seu entorn. Va passar durant la campanya: hi ha coses “massa convergents” per als exconvergents que piloten la cúpula de Junts. Un acomplexament, per a uns, i una manera de marcar distància amb el passat i el que comporta, per als altres. - 

Diari ARA. Article censurat per caradellibre.

HO RECLAMO TOT!

... Pels habitants del món feliç, la vellesa no és acceptada. Això es reflecteix quan Lenina observa de lluny un ancià a la reserva de salvatges, i quan decideixen que és preferible subministrar soma a Linda fins a matar-la perquè “no poden rejovenir-la”.

—Vell? —va repetir Lenina—. Però… també el director és vell; moltes persones són velles; però no són així.

—Perquè no els permetem ser així. Els preservem de les malalties. Mantenim les secrecions internes equilibrades artificialment de manera que conservin la joventut. No permetem que el seu equilibri de magnesi-calci baixi per sota del que era als trenta anys. Els donem transfusions de sang jove. Estimulem de manera permanent el seu metabolisme. Per això no tenen aquest aspecte. En part —va afegir— perquè la majoria moren abans d'assolir ledat d'aquest vell. Joventut gairebé perfecta fins als seixanta anys, i després, plas!, el final.

- Treballs, jocs... Als seixanta anys les nostres forces són exactament les mateixes que als disset. A l'antiguitat, els vells solien renunciar, retirar-se, lliurar-se a la religió, passar-se el temps llegint, pensant... Pensant!. En l'actualitat el progrés és tan gran que els ancians treballen, cooperen, no tenen temps que no puguin omplir amb el plaer, ni un sol moment per seure i pensar, i si per desgràcia s'obrís alguna escletxa de temps en la sòlida substància de les seves distraccions, sempre queda el soma, el deliciós soma, mig gram per a una tarda de festa, un gram per a un cap de setmana, dos grams per a un viatge al bell Orient, tres per a una fosca eternitat a la lluna, i tornen quan se senten ja a l'altra banda de l'esquerda, fora de perill a la terra ferma del treball, i la distracció quotidiana, passant de sensorama a sensorama, de noia a noia pneumàtica, de camp de golf electromagnètic a.... 

... La religió és el darrer sacrifici del vell món per assegurar la felicitat. Mustafà Mond, entén que els homes recorren a la religió tarda a la vida, quan temen a la mort. La religió és un substitut per la pèrdua de la joventut. Mond explica que des que la societat va erradicar la por a la mort i la ciència manté tots joves fins a la mort, la religió és innecessària. Llegeix a John passatges de La imitació de Crist de Thomas à Kempis i d'un treball del Cardenal John H. Newman per demostrar aquesta dependència amb Déu de la societat prèvia, afirmant que aquesta ja no és necessària. Mond també assenyala que les persones només creuen en Déu quan el seu condicionament ho suggereix. El Salvatge argumenta, per la seva banda, que la soledat portaria les persones a visualitzar un déu instintivament, però com que la societat ha eliminat la soledat, les persones no poden contemplar el món en els seus propis termes. John es queixa que la societat impedeix que les persones descobreixin la veritat per ells mateixos.

Mustafà i John després discuteixen sobre el significat de la vida i la recerca de la felicitat. John afirma que la felicitat és un càstig per als homes perquè s'han excedit dels seus agradables vicis. Mustafà argumenta que, segons els estàndards de la seva societat, cada home és feliç i perfecte tal com és. La discussió continua, mentre Mustafà condemna l'abnegació com a dolenta per a l'economia i oposada a la felicitat, la castedat pel camí cap a la passió i la passió com a causant d'inestabilitat. Mustafà entén que la noblesa i l'heroisme només existeixen quan regna la inestabilitat política, i per això són innecessaris.

Doncs jo no vull comoditat. Jo vull Déu, vull poesia, perill real, llibertat, bondat, pecat... En suma. Contesta Mond - vostè reclama el dret a ser desgraciat, sense parlar del dret a envellir, a tornar lleig, a tenir sífilis i càncer, a passar fam, a ser polsós, a viure amb el temor constant del que pugui passar demà, el dret, en fi a ser un home turmentat. Reclamo tots aquests drets, ho reclamo tot, conclou el salvatge. Mustafà Mond, arronsa les espatlles, i li diu: Estan a la vostra disposició...

El món feliç - Aldous Huxley - fragment.

A PROPÒSIT DE L'EDATISME

Serà cosa de l'edat, però cada cop m'agrada més la gent amb bones maneres, la que no va per la vida gastant les seves energies a intentar aparentar una superioritat moral que mai no ha posseït. Per això, encara que hi ha poques possibilitats que jo voti el seu partit, confesso la meva simpatia per Xavier Trias, algú que fa que l'expressió senyor de Barcelona tingui tot el seu sentit. Trias ha deixat el càrrec a l'ajuntament, perquè està cansat de la política i també per raons d'edat. I a partir d'aquí entraríem en l'edatisme. 
El terme edatisme va ser introduït pel gerontòleg Robert N. Butler el 1969, i el va aplicar a la discriminació de les persones per motius d'edat. La mirada estava posada a la gent gran, però de vegades també la joventut és víctima de discriminació. No accés a un lloc de treball per manca d'experiència, recels davant de la mala premsa dedicada a nois i noies. Tot i això, no hi ha dubte que els que majoritàriament pateixen l'edatisme són els que van camí de l'ancianitat. Un efecte capaç d'induir que la gent gran es desvaloritzi a si mateixa, que menyspreï la suma d'anys, l'experiència. Quan es considera que només la joventut és un valor són les clíniques de cirurgia estètica, les fàbriques de cosmètics i els gimnasos els que fan agost. Hi ha un edatisme col·lateral basat en les dificultats que pateix la gent gran pel que fa a utilitzar les noves tecnologies. Però també hi ha edatismes expressos, com el provocat pel sistema bancari tancant oficines, obligant a comunicar-se en línia, a caminar lluny a la recerca d'una agència, desposseint de bancs algunes poblacions. Es produeix, per altra banda, una visió negativa en donar per fet que els treballadors madurs condueixen a la competència entre generacions, obviant factors autènticament decisius.  La digitalització, la robòtica, la intel·ligència artificial absorbeixen progressivament llocs de treball, no n'hi haurà per a tots els aspirants, de qualsevol edat. Yuval Noah Harari, l'autor de Sapiens, utilitza un terrible qualificatiu per a la massiva classe sense feina. En diu classe inútil, ja que l'economia ja no la necessita. I és que s'ha passat de venerar l'edat avançada a menysprear-la. Menyspreu del que puguin oferir i ensenyar la gent gran. A la societat tecnològica ja no serveixen, és la joventut la que els ha d'ensinistrar. Tot i això, l'edatisme no és unilateral, així ho demostra el mercat de treball. Els joves també ho pateixen, per la competència d'artefactes cada cop més intel·ligents i, a més, perdurables. I és que abans, el saber i l'experiència estaven en mans de la gent gran; però actualment s'han canviat els papers, l'experiència s'ha perdut sobrepassada per la tecnologia, el coneixement s'està esvaint i la gent gran ha perdut autoritat i s'ha perdut enmig de la velocitat a què es mouen les noves tecnologies. I els joves? Els joves són cada cop més vells. Per cert, la decisió de Biden de renunciar a la candidatura a la Presidència dels Estats Units no és edatisme, és deteriorament cognitiu prematur.

HI HA PARTIT


La vellesa, al cap i a la fi, si s'hi arriba, és el més real de l'existència humana, per més que els joves la ignorin per llunyana i els vells la silenciïn per la seva proximitat amb la mort. Oscar Wilde la va definir amb el seu geni habitual: “La desgràcia de la vellesa és que un encara és jove”. No crec que l'edat de Biden tingués gaire a veure amb la imatge de derrota que finalment va oferir. Cadascú envelleix com pot, no com vol, o com el deixa la vida. Cert  és que Biden tenia dies millors o pitjors, com tothom, però més enllà d'alguna relliscada ocasional a la seva retòrica o el seu afany per seure en cadires que només ell podia veure, no es pot dir que la seva presidència fos especialment incompetent. Perquè Biden era vell, però els seus anys al govern –si excloem la vergonyosa fugida de l'Afganistan amb què va començar el seu mandat– no van fer una impressió decrèpita dels Estats Units. A Trump i Biden els separen només tres anys, però en realitat Trump és molt més vell políticament que Biden. A més, ara se li ha girat la truita, el candidat vell és ell, un candidat que, per cert, també es confon sovint, i a sobre no sap riure amb la franquesa de Kamala. Ja es veurà, però l'efecte Kamala Harris pot sorprendre més d'un. Com ella mateixa ha dit: Com a fiscal, conec la gent de la mala mena com Trump. De moment, en un sol dia ha recaptat 80 milions de dòlars per a la candidatura. Hi ha partit.

LA CARA DE L'INSTANT

Mireu, no tinc rostre, el que exhibeixo és la cara de l'instant, afirmava Jabés. La vida és una successió d'instants i qui millor que una càmera fotogràfica per captar-los. Aquesta foto presa fa temps al racó del campanar capta instants d'una sèrie de gent, l'avi amb el cotxet del net en primer pla, una mare que ajupida fa una fotografia suposem que al seu fill que no veiem. 
Hi ha dos avis asseguts en un banc, mentre ell parla per telèfon, ella se'l mira. Una parella més jove acaba de passar pel seu davant i ell també està endollat al mòbil. Són instants de quotidianitat d'un matí quasi normal, en una ciutat quasi normal. Un seguit d'instants que donen sentit a la vida, clar, que no tots els instats són tan bucòlics...


LA CARA DE L'INSTANT  

Mireu, no tinc rostre
   el que exhibeixo és la cara de l'instant,
   és horrible, no us ha d'estranyar.
   Ha absorbit quan ha vist,
   polítics roïns i miserables,
   àrabs revoltats i massacrats,
   laics desconcertats, i més,
més de mil ofegats a la mar morta.
   Mort, desolació, guerra i misèria,
   mesquinesa i dolor, molt dolor.
   La meva cara de l'instant avui
   ho ha guardat tot i és a hores d'ara
   com la d'ahir o la de demà
   la cara d'impotència i horror.




más...
CRÒNIQUES DE GAZA - THE ELECTRONIC INTIFADA

DIGITALES
DESTACADES

B L O C S
COMENTARIS
-


24/7
ÚLTIMES NOTICIES 24/7