ÉSSERS INSIGNIFICANTS

La primera vegada que Pujol parla d'immigració és el 1958 –dos anys abans del seu ingrés a la presó–, al llibre La immigració, problema i esperança de Catalunya, a través d'unes opinions, que Pujol va qualificar, quatre dècades després, “d'un error garrafal”. El llibre al·ludeix a la immigració d'aquells anys, bàsicament andalusa, “homes la ignorància natural dels quals els porta a la misèria mental i espiritual”, “éssers insignificants, incapaços per al domini o la creació”, “la mostra de menor valor social i espiritual d'Espanya”. “Si per la força del nombre arribessin a dominar, sense haver superat la seva pròpia perplexitat, destruirien Catalunya” –tots aquests entre cometes són, fins aquí, punts de vista vuitcentistes; però, zas, apareix de cop i volta el segle XX a tutiplèn – “i introduirien la seva mentalitat anàrquica (…) és a dir, la manca de mentalitat”. L'última frase vincula Pujol amb el racisme conservador de l'últim tram de la Restauració i la II República, moment en què la dreta defensava que l'anarquisme –la tradició política viva i autòctona més longeva a Catalunya, si exceptuem, em sembla, el carlisme– era un estrangerisme, vingut a través de l'emigració, inculta, violenta i, a més, murciana. En realitat, des de la fundació de la CNT –1910– fins a la fi de la Guerra Civil, aquest sindicat va suposar –en absència d'institucions amb aquesta voluntat– la recepció, l'acolliment, el tracte dels migrants com a éssers humans iguals –rol que, posteriorment, van exercir CC.OO. i el PSUC, als seixanta i setanta–. Pujol, en tot cas, es retrotrau, en les frases, a mites dretans. Com la supremacia germànica, superior al caràcter semita espanyol, una mica vertebrat per Prat de la Riba. I a la relació CNT-emigració, a la ubicació de l'anarquisme, del conflicte social, com a element extern, aliè a la nació. El llibre, va ser reeditat el 1976. Un any després, Pujol es presenta a les eleccions –que van resultar constituents– del 1977. Per esborrar de pressa el record d'aquell llibre, escriu una sèrie d'articles a El País, als que apareix la màxima, molt inclusiva, del pujolisme davant del tema dels desplaçaments humans cap a Catalunya: “És català aquell que viu i treballa a Catalunya”. Pujol atorga la ciutadania plena als que accedeixen a la societat catalana des d'una altra. És més, sembla haver rebutjat el seu racisme inicial molt abans, als seixanta, després del seu empresonament. El 1964, de fet, apareix un llibre fonamental, que va suposar un canvi absolut davant el tema. Els altres catalans, de Paco Candel, un novel·lista a l'òrbita PSUC. Es tracta d'un volum on s'atorga carta de ciutadania i d'igualtat a l'emigració andalusa, en aquell temps i a un subjecte social, comunament marginat, i fonamental per a les mobilitzacions a les fàbriques i barris. El llibre explica l'emigració, i la necessitat cívica d'una societat oberta, que sàpiga acollir-la. Doncs bé, Pujol participa econòmicament en aquest èxit editorial, costejant el costós procés d'elaboració d'aquell llibre-reportatge. Pujol, aquell racista dels anys cinquanta, que es retrotreia als clàssics del gènere, havia caigut de la mula als seixanta? Sembla que no. El 2010 la campanya de Mas va girar sobre la idea d'introduir carnets per a immigrants, que guanyarien punts segons que s'anessin integrant. Convergència és la llista que, a les municipals del 1978, incorpora més alcaldes franquistes. El que no és dolent. És incorporar a la democràcia un col·lectiu que es podria haver quedat en un altre lloc. Aquesta incorporació suposa, però, la incorporació de més coses, de cosmologies anteriors, fins i tot de l'anomenat franquisme sociològic. Com la percepció racista del xarnego/murcià salvatge, incivilitzat, anarquista, esquerrà, violent, aliè a l'ordre cat. I Pujol no deixa d'incorporar aquesta amenaça, que va gestionant en el temps. Per exemple, a través de la seva esposa, que periòdicament parla contra els castellans i, posteriorment, contra els musulmans. Pujol, en aquest tràngol, defensava la seva dona, mentre emetia opinions, deia, molt esteses a Catalunya. Per afegir, després, que les polítiques de CiU sobre això eren més obertes.

La fi del processisme sembla estar conduint a un apogeu de la identitat –és a dir, de l'expulsió dels diferents–, i cert aïllacionisme, la idea trumpista que el món no ens vol, agafa cada cop més força. - Guillem Martínez a ctxt.es

AH, SI EM FÉSSIU CAS!

Marx creia fermament que el vell món estava en agonia i que el nou, que s’anunciava amb dolors de part, es dirigia inexorablement cap al progrés. Per a l’intel·lectual progressista, l’ordre social és intel·ligible i mal·leable. Tot allò que va malament es pot eliminar adaptant la realitat als seus esquemes ideològics. - GreGorio Luri a ARA.CAT,

Aquest tarannà entra en crisi quan es pren consciència que el temps va rajant, però el vell continua en agonia i el nou no acaba de néixer. Aquest interregne que tan tossudament impugnava la racionalitat marxista abocava, segons Antonio Gramsci, a una inevitable crisi d’autoritat. Amb l’erosió del vell, les instàncies orientadores heretades perdien el seu prestigi i ja no actuaven com a guies, però pretenien continuar manant. Gramsci no es va adonar que una d’aquelles instàncies heretades era el mateix marxisme.
"Ara –reconeix Richard Rorty– no podem continuar sent leninistes i hem d'afrontar algunes qüestions que el leninisme ens ajudava a eludir: estem més interessats en alleujar la misèria o en crear un món on els intel·lectuals siguin els guardians del benestar públic?"
En realitat, el nou món ha engendrat un munt de criatures, però cap d’elles ha heretat la fesomia que l'optimisme progressista havia previst. Mentre l’intel·lectual marxista imaginava les meravelles d’un futur esplendorós, el futur es va anar capgirant cap a un destí inesperat. 
Avui hi ha intel·lectuals que ens alerten de la imminència d'una apocalipsi planetària. La filòsofa Deborah Danowski i l'antropòleg Eduardo Viveiros de Castro estan convençuts del declivi de l'aventura antropològica (The Ends of the World); Jean-Luc Nancy ens assegura que vivim en "el temps que sap que pot ser la fi dels temps", fins i tot podríem ser "els darrers humanoides"; els llibres del biòleg Paul R. Ehrlich no desmereixerien en la secció de terror d’una biblioteca (Extinció, L'explosió de la població, Un món ferit…); Bruno Latour se sent incapaç de gaudir d'un cafè mentre pensa en l'estat dels tròpics.
Steven Pinker parla de "progressofòbia" i l'ONU de "climate anxiety". Més del 50% dels nostres joves creuen que un desastre apocalíptic és imminent, a causa del canvi climàtic, l'esgotament i la degradació dels recursos naturals i els ecosistemes, el creixement de la població mundial, les pandèmies, un col·lapse econòmic, una guerra nuclear o biològica, la col·lisió d'un meteorit, etc.

Malgrat les evidents diferències, el progressisme dels nostres avis i el pessimisme dels nostres nets comparteixen el mateix menyspreu per l'home tal com és.

Una certa "histèria penitencial" (Steiner) forma part dels continguts curriculars de les escoles, on la ideologia del progrés ha estat substituïda per un difús sentiment de culpa per ser com som. Ronald Bailey, editor de ciències de Reason, només hi veu una sortida: el transhumanisme. Malgrat les evidents diferències, el progressisme dels nostres avis i el pessimisme dels nostres nets comparteixen el mateix menyspreu per l'home tal com és. No li perdonen que mentre el món s'enfonsa estigui pendent de la selecció espanyola de futbol o que s’estimi més una hamburguesa de carn que uns canelons de carbassó i quinoa.
Recordant la seva joventut revolucionària, escriu Victor Serge a les seves Memòries: "Sentia una aversió barrejada de ràbia i d'indignació cap als homes que veia instal·lar-se al món còmodament. Com podien ignorar el seu captiveri, com podien ignorar la seva iniquitat?"

El futur ja no és el que era, però els intel·lectuals "compromesos" d’ahir i d’avui ens asseguren que quan diem que estem bé ens enganyem, perquè en realitat estem malament. El benestar és l’opi del poble.  
Avui, com ahir, l'intel·lectual continua erigint-se en el mestre d'escola de la societat, com el sistema nerviós central de la moralitat pública. "Ah, si em fessin cas!", remuga amb la consciència moral satisfeta, que és l’opi dels intel·lectuals.

MARIA GÁMEZ, UN MAL IRREPARABLE


María Gámez va ocupar el càrrec de Directora General de la Guàrdia Civil des del 17 de gener del 2020, fins al 22 de març del 2023. Amb el seu nomenament, a proposta del ministre de l'Interior, Fernando Grande-Marlaska, i acceptada per la ministra de Defensa, Margarita Robles, la política malaguenya es va convertir en la primera dona al capdavant d'aquesta institució amb 175 anys d'història. El 22 de març de l'any passat, Gámez va presentar la seva dimissió voluntària després de fer-se públic que el seu marit havia estat imputat en una causa judicial. Una imputació que ella sempre va qualificar d'injusta, però que va acatar sacrificant el càrrec per no danyar la família, el propi cos de la Guàrdia Civil i el Govern d'Espanya.

Ara, el temps li dona la raó quan defensava l'honestedat de la seva parella i la justícia declara innocent de manera contundent el marit. Cas tancat. Això sí, el mal de tota mena que aquest error judicial li ha comportat Qui ho repara? Qui i com se li elimina el mal reputacional, familiar i polític causat? Com es torna al seu estat una brillant i fulgurant carrera política truncada per una decisió judicial errònia? Aquestes preguntes i altres trufades de reflexions molt serioses sobre la política i aquests riscos són desgranades en una carta que María Gámez ha fet pública per defensar tant la seva trajectòria com la innocència qüestionada del seu marit.

Ja en el moment de la dimissió voluntària com a responsable de la Guàrdia Civil, el ministre de l'Interior, Fernando Grande-Marlaska, va qualificar la seva renúncia com un “exemple d'honestedat, de lleialtat a uns principis i de decència democràtica”… i no li faltava raó. A la missiva publicada a les seves xarxes socials, l'exdirectora general de la Guàrdia Civil planteja la seva anàlisi personal i el fet de la necessitat de buscar alternatives que evitin el que qualifica "d'experiències tan injustes" com les sofertes per ella i el seu entorn familiar. En aquest sentit, creu que “seria desitjable que tots féssim una seriosa reflexió col·lectiva sobre això, i explorem com evitar-ho. Ens hi va la democràcia”, a més del mal que ha generat aquesta situació tant en l'àmbit “personal, familiar, reputacional i professional al seu marit, ella i els seus fills, cosa que entén que “no tindrà mai reparació possible”. Gámez recorda a la carta que després de conèixer que el seu marit estava imputat en una causa judicial, sempre va confiar totalment en la seva honestedat i innocència. És aquí quan fa esment en el fet que encara que la causa no guardava cap relació amb la seva activitat ni amb les seves responsabilitats polítiques, va prendre “aquella decisió per no perjudicar la meva família ni a la mateixa Institució de la Guàrdia Civil, i també amb això govern d'Espanya”. “Era conscient que mantenir-me al càrrec en aquestes circumstàncies seria utilitzat en contra de tots ells. 15 mesos després d'aquesta imputació, la justícia ha dit que no hi ha res i ha acordat l'arxiu de la causa. És més, s'ha anul·lat la providència per la qual se'l va declarar imputat; és a dir, que mai se'l va haver d'imputar".

Subraya Gámez que s'ha pres un temps de reflexió abans d'escriure aquestes línies, “perquè lamentablement aquesta 'pràctica' o altres semblants, s'han fet servir abans que amb mi, amb altres persones de l'àmbit polític, i molt especialment amb companys del meu partit amb els que vaig compartir part de la meva vida política, a Andalusia, i que han patit més escarni que el que a mi m'ha passat, per enrojolar els que creuen en la democràcia. És lamentable que no sembli possible res més que fer que contemplar aquest escenari, atònits, davant de tot el que està passant. També sembla que continuarà passant, si res ni ningú ho impedeix”. Continua justificant la raó de la carta. “Però aquest temps de silenci per part meva necessita tancar-se amb aquestes meves lletres, perquè crec que he de contribuir a posar-ho en relleu, expressar-me en primera persona, i tancar per a mi i per als meus un capítol molt dolorós”.

Tot i tancar-se el cas, afirma que el dany causat ja és irreversible. “Com que és fàcilment imaginable, el mal que tot això ha comportat en el pla personal, familiar, reputacional i professional, el meu marit i a mi, i els nostres fills, no tindrà mai reparació possible. Aquesta imputació, ara anul·lada i arxivada, em va obligar a dimitir i abandonar la meva trajectòria política de què em sento molt orgullosa”. Prossegueix la seva carta amb una altra reflexió important “M'entristeix profundament que l'exercici de la política, i lamentablement més quan l'exerceix una dona, i tenint en compte que l'exercia com a primera dona al càrrec a la història de la Guàrdia Civil, hagi de comportar un cost tan elevat a partir de la imputació d'un familiar, ara anul·lada”. 

Mitjans de comunicació i informacions falses. Fa esment a un tema d'actualitat com són les falses notícies d'alguns mitjans de comunicació. “Sabem que, per desgràcia, aquesta informació que tanca per fi aquest penós episodi, no té ni tindrà la rellevància ni l'espai als mitjans de comunicació que van tenir les notícies que es van publicar arran de la imputació que mai no es va haver de produir. També ens temem per endavant que els que van difondre informacions falses i els que van menysprear completament la presumpció d'innocència que mereix qualsevol persona, ni rectificaran ni es desdiran mai. Lamentablement hem conegut altres casos semblants en què la manca de professionalitat i la mala fe s'han acarnissat amb persones que sempre han volgut exercir la política honestament”. Per a la qualitat democràtica d'un país, i perquè ningú no tema que l'exercici de la política pugui acabar amb experiències tan injustes com la que la meva família ha patit, i la que han suportat altres responsables polítics, seria desitjable que tots féssim una reflexió seriosa col·lectiva sobre això, i explorem com evitar-ho. Ens hi va la democràcia. 

La humanitat i l'amor a la seva família, a qui fa referència diverses vegades a la carta, ja l'esmentava María Gámez en una entrevista a ElPlural.com, realitzada poc després del seu nomenament, quan afirmava davant l'arribada de les vacances: “El que més desitjo és abraçar els meus i poder-ne gaudir. Ells són el meu far, en tot cas. No importa el lloc, qualsevol lloc de Màlaga serà bo per fer-ho. Les meves expectatives no són diferents de la de qualsevol altra persona que ara mateix està lluny dels seus, comprovar que tots estem bé i tornar a la normalitat”. elplural.com

¿EN QUE MOMENTO SE JODIÓ ESPAÑA?

Vox ha anunciat que es querellarà contra el president del Govern, Pedro Sánchez, el ministre de la Presidència, Justícia i Relacions amb les Corts, Félix Bolaños, i l'advocat general de l'Estat, David Vilas Álvarez. La formació ultradretana, que participa com a acusació popular en la investigació judicial a la dona del cap de l'Executiu, Begoña Gómez, respon a la demanda per prevaricació interposada per Advocacia de l'Estat contra el jutge que instrueix la causa, Juan Carlos Peinado.  'En que momento se jodió el Perú', es preguntava Mario Vargas Llosa. No ho sé, però si crec saber en quin moment es va fotre Espanya..., el dia en què primer el PP i després VOX van decidir judicialitzar la política, per intentar aconseguir així el que no podien aconseguir a les urnes. És cert que han comptat amb la connivència de l'alta magistratura del país, que s'ha apuntat a polititzar la justícia amb una celeritat i afany encomiables, i així ens va...

SOMIEM MENTRE ENS AVORRIM



Ben mirat, dormir és també pensar, no és doncs com creuen alguns una pèrdua de temps o la necessitat pura de recuperar energies per aquest cos escadusser. Dormint somiem, i ho fem sense cap prejudici i en absoluta llibertat, creem històries sovint inversemblants de pur surrealisme oníric, i tot per deixar al cervell que vagi a la seva sense el nostre ferri i purità control. I suposant que no somiem, deixar de somiar, com deixar de pensar no deixa de ser una forma de pensament, el somni com la vida pot ser també avorrit, massa raó i lògica presideix la filosofia de la vida, i més avorrida com més raonable pretenem que sigui. No ens enganyem, la raó, la lògica, el sentit comú, no es caracteritzen precisament per cap mena de notòria amenitat. Somiem, doncs, adormits o desperts, possiblement és l'única manera de sobreviure a l'avorriment de la vida diària. Però en aquests moments, crec que necessitem una mica d'avorriment. Estem en un d'aquests moments en què el planeta està sotmès a tantes convulsions, que fa por conèixer la realitat. Abans l'arribada de l'estiu feia pujar la temperatura ambiental i disminuïa l'impacte de les notícies, teníem la cançó de l'estiu i les serps de l'estiu i així anàvem fent sense pressa. Però això és una cosa que va passar: ara, vivim a la societat de la instantaneïtat, amb les xarxes socials i els mitjans digitals informant-nos del que passa i del que no, del veritable i fals, sense solució de continuïtat. És difícil sostreure's en plena canícula al que passa, tenint dues guerres actives a les portes d'Europa, l'extrema dreta intentant imposar-nos un món de llibertat vigilada, l'amenaça que un delinqüent condemnat guanyi unes eleccions a una fiscal als Estats Units, la insuportable polarització de la política espanyola o el soroll de qui no ha paït que les eleccions catalanes no el van restituir. Precisament perquè la vida és plena d'emocions, de vegades és bo buscar un moment de solaç per relaxar-nos, meditar i retrobar-nos. I seria una gran notícia que l'actualitat es tornés més avorrida, encara que baixés l'audiència dels mitjans de comunicació. Avorrir-se al moment adequat és un signe d'intel·ligència. Si el planeta aconseguís avorrir-se durant uns dies, el món seria millor. Em quedo amb la frase de Bertrand Russell: “Una generació que no suporta l'avorriment serà una generació de valor escàs”. Intentem avorrir-nos una estona, i somien mentre ens avorrim, és compatible, i és sa, pel cos i per l'esperit.

PREPPERS I ALTRES MOVIMENTS SOCIALS DE LA XUSMA

El preparacionisme o survivalisme és un moviment social d'individus o grups, anomenats preparacionistes o survivalistes (preppers o survivalists en anglès),23 que es preparen activament per a les emergències, incloses les possibles pertorbacions de l'ordre social o polític, en escales que van des de la local fins a la internacional. Tal com s'estan començant a posar les coses, si fem cas als malastrucs, o rescatem el paper i el boli, (com han fet aquests dies tantes empreses i terminals de mig planeta) o ens fem tots preppers. Preppers o preparacionistes. Ens fem survivalistes com tots aquests milions!, són milions!, de persones de tot el món que s'entrenen diàriament per als desastres. I per a la Gran Apagada que al final, serà veritat?, ¿ja se'ns tira a sobre?, va pronosticar la ministra de Defensa austríaca Klaudia Tanner el 2021 per al 2025. No ens queda ni un any. Des de molt abans, però més des d'aleshores, els preparacionistes (als Estats Units són legió i estudien, difonen i venen els seus mètodes anticatàstrofe) aprofundeixen en la seva filosofia d'“esperar el millor, preparar-se pel pitjor”. No són d'anar cercant solucions sobre la marxa. Són homes dacció. Entossudits a reprendre les regnes de la seva pròpia subsistència.

I si ens fem tots 'preppers' per sobreviure sempre en el pitjor dels supòsits? Tots atresoren les seves alicates multieina. Encenedors antitempestes. Polseres de supervivència amb grillon. Pastilles potabilitzadores desinfectants daigua. Plànols i llibretes impermeables. Llanternes i ulleres de visió nocturna. Menjar tàctic fullpack , a escollir, hi ha fins i tot de carn amb patates... Saben de primers auxilis, com fer un foc. De flora i fauna i què poden menjar o no en drames extrems. Muntar el seu bivac. Tot el que se'ls acudeixi de supervivència. I tenen, és clar, la motxilla 72 hores sempre a punt, preparada, però sobretot tenen un pla. En el cas dels preppers espanyols, un PLA (protecció, localització, emmagatzematge i mai donar-se per vençut) que fins fa poc podria haver sonat a paranoia, a acudit. Però s'han vist coses més rares, i més rares que es veuran.

Es podria dir que els preppers entrarien dins l'ordre de la batalla política per la xusma (white trash), pels ignorants (hillbillies i rednecks) i pels pencaires (blue collars) que tornarà a ser decisiva a les eleccions dels Estats Units. Vocables ofensius però d'ús comú per referir-se de manera caricaturesca a un segment de població estereotipada i inculta, primària, gens sofisticada i fàcilment manipulable amb qualsevol mentida. I és aquí d'on es nodreix l'extrema dreta dels seus vots. 

más...
CRÒNIQUES DE GAZA - THE ELECTRONIC INTIFADA

DIGITALES
DESTACADES

B L O C S
COMENTARIS
-


24/7
ÚLTIMES NOTICIES 24/7