EL DIA DEL WATUSI


«El 15 d'agost del 1971 és el dia més important de la meva vida. El dia del Watusi. L'arc que s'estén sobre la matinada en què Pepito i jo, arrecerats de la pluja per un plàstic blau, pesquem sobre un dic esfondrat, i acaba sense glòria l'alba també plujosa de l'endemà. Els esdeveniments ens han tornat al mateix lloc…»  Xavi Ayén.

El 15 d'agost, és el dia del Watusi, és a dir, la jornada de l'any 1971 en què transcorre una part decisiva de l'acció de 'El dia del Watusi' de Francisco Casavella (1963-2008). Els fans d'aquesta novel·la de culte realitzen cada any -no només a Barcelona, ​​sinó a altres ciutats, com per exemple León- actes de diversa índole per commemorar el llibre a la manera d'un Bloomsday 'barriobajero', amb activitats que van des de rutes pels escenaris, balls desenfrenats amb djs lisèrgics, lletres 'w' que apareixen pintades als carrers, animació a xarxes socials, pícnics i fins i tot tatuatges ad hoc.

Tot i que l'actual edició d'Anagrama es compon d'un sol volum, l'obra va ser publicada originalment en tres entregues, 'Los juegos feroces' (2002), 'Viento y joyas' (2002) i 'El idioma impossible' (2003), que van sortir al carrer amb només uns mesos de distància entre elles. En una carta que vam rebre alguns periodistes culturals el 3 de juliol del 2002, l'editor de la Literatura Mondadori, Claudio López de Lamadrid, ens advertia que es tractava d'“una novel·la monumental” . No era habitual rebre aquest tipus de cartes per part de Claudio, que, contagiat per l'entusiasme de l'agent Carmen Balcells, va ser l'autor també de la idea de separar-la en tres entregues –emulant el llançament d''Aléxandros' de Valerio Manfredi- i de llançar-la amb una campanya de cartelleria i anuncis de carrer que incloïa una enorme 'W', que va inundar Barcelona com el signe del ratpenat fa amb Gotham. Resulta impossible que un lector de Casavella no miri l'actual hotel Vela, coronat per una enorme W i situat just a la platja on es desenvolupen algunes escenes de la novel·la, com un senyal que confirma allò que s'hi narra. Després de guanyar el premi Nadal el 2008, l'obra també va ser publicada a Destino per primera vegada en un sol volum, una decisió de l'editora Silvia Sesé, bona amiga de l'autor.

Francisco Casavella, l'any 2009

La història, en realitat, no succeeix únicament el 15 d'agost esmentat, sinó que ens acompanya per l'evolució -o no- de Barcelona i el conjunt del país des del 1971 fins al 1995, quan Fernando Atienza explica el que ha passat, ja que li han encarregat un informe, que va redactant o llegint amb constants flashbacks i fast forwards dirigint-se a un anònim lector.

Poc té informe professional la narració d'Atienza, que s'implica en els fets amb tot luxe de detalls i emocions. Per començar, en aquell frenètic 15 d'agost del 1971, va recórrer tota la ciutat, als seus 13 anys, amb el seu amic Pepito el Ye Yé, gitano i coix, un murri contemporani, per avisar el mític Watusi que al barri li buscaven per fer-lo pagar per la violació i l'assassinat de Julia, la filla d'un dels caps dels baixos fons locals. Tot el que va viure aquell dia el perseguirà la resta de la vida.

El Watusi és un personatge misteriós i amb rivets mitològics. S'expliquen moltes històries sobre ell: que és un assassí a sou, que té la seva ètica, que es transforma quan balla desenfrenadament… López de Lamadrid s'hi referia com a “rei del ritme, mercenari, guardià de l'alegria i missatger de la mort ”.

L'acció narrada és clarament policíaca: l'assassinat d'una noia, que porta a buscar el seu assassí en un ambient de barraquisme i delinqüència. Però la novel·la transcendeix això i es converteix en un retrat de la història de Barcelona i de tot el país des del tardofranquisme fins a l'estiu del 1995, amb els escàndols polítics i econòmics, la corrupció, la claudicació dels ideals i el contrast entre els grans canvis històrics i la vida miserable dels habitants dels barris, que conviuen amb el mite d'una ciutat prodigiosa que només veuen a la televisió. Aquest és un dels temes del llibre: la invenció de la realitat, en allò que és quotidià i gran, les fronteres entre la veritat i la mentida, l'omnipresència de la impostura. El que deia el lema que, deia Casavella, hauríem de penjar tots a la capçalera dels nostres llits: "Ves amb compte en com mires el món perquè el món serà com el miris". 'El dia del Watusi' va fer emergir, a més, uns barris que la literatura havia obviat. El relat de l'autor es contraposa clarament al de l'eufòria i l'apologia de la Transició i els Jocs Olímpics.

Els escenaris són múltiples: les muntanyes del Tibidabo i Montjuïc (aquesta, amb les barraques que van arribar a albergar 30.000 persones i amb el seu desaparegut parc d'atraccions), les platges, el port, l'escullera, el zoo, els bordells del Raval i de la zona alta, el Poble Sec… La gran majoria de les denominacions que apareixen a la novel·la són reals, encara que avui no tots les recordin: El Molí, La Terra Negra, Les Coves d'Alí Babà, Ciutat Sense Llei, Les Casetes… “És que com que Barcelona és tan petita –fa broma l'autor–, un dia ens vam reunir en secret tots els escriptors de la ciutat i ens repartim mafiosament les zones: per a Marsé el Guinardó, tu no escriguis del Carmel, xaval... i a mi em va tocar Montjuïc, amb totes les zones clàssiques: Casa Valero, Casa Antúnez, Los Tres Pinos...” Es mostrava “fascinat des de sempre per les històries del meu barri, del Xinès i del Poble Sec, m'arriben encara els seus ressons. Cossos flotant al port no he vist, no... només sabates. Són coses que t'expliquen... Perquè et passin directament a tu aquestes mogudes cal estar molt ficat als baixos fons i creure't la mítica d'aquests herois de l'hampa, com el Watusi. Si els he conegut? És clar, per exemple, el Botas, a ell se li adjudicaven totes les coses que succeïen. N'hi havia un altre que... però no ho posis, que encara és viu i jo també vull estar-ho. La joventut sent atracció pel món criminal, però els professionals no fan broma, com més lluny estiguis d'ells, millor.”

Barraques al Somorrostro a l'any 1967 - Frederic Balell, arxiu fotogtàfic de Barcelona.

Es tracta d'una sola novel·la, no tres que es puguin llegir en indistint ordre. "Compta com una perquè no l'he cobrada tres vegades", em va puntualitzar l'autor. La primera part, 'Els jocs ferotges', és la que ens condueix a aquella violenta jornada del 15 d'agost del 1971 que només podrà ser superada mitjançant la invenció dels fets, un relat que sigui digerible. 'Vent i joies' mostra un món, el de mitjans i finals dels anys 70, en què manen els diners i l'ambició política: el narrador entra a treballar en un banc (Casavella va ser 'botones' de La Caixa) “i es veu embolicat en la formació d'un partit polític que intenta entrar a la gran formació de centre que ja s'entreveu. Era una època en què cada dia passaven coses i la democràcia es mostrava de manera molt naïf, ens venien una pel·lícula molt llunyana a allò que realment s'estava forjant, el pas d'una burocràcia a una altra”. I, finalment, 'L'idioma impossible' narra l'ascensió social d'un Atienza que troba el seu refugi a la nit, i comprèn des del 1977 fins al 1995. “S'explica el pas d'un país dramàtic a un país imbècil –continuava l'autor–. El narrador s'ha convertit ara en un incansable grimpador social. En els primers anys vuitanta s'introdueix al món de la música, fins a acabar una altra vegada a la política, en aquests treballs que es fan a l'ombra. És el volum més reflexiu.” El 'Watusi' baixa a les mines i puja als palaus, mostra la Barcelona dels de dalt i dels de baix, els quinquis de les barraques però també a un empresari sospitosament semblant a Javier de la Rosa, que posseeix el parc de atraccions del Tibidabo i que s'ha de menjar un entrepà a la cel·la de la presó Model per Nadal.

Casavella, la mala vida nocturna del qual va ser gairebé tan llegendària com la del Watusi, es deia en realitat Francisco García Hortelano, i va morir als 45 anys mentre treballava en una altra novel·la protagonitzada per Fernando Atienza. Ell sabia que el Watusi era el millor que havia fet. “Almenys una vegada a la vida –em va comentar-, cal intentar fer un sacrifici i escriure una mica llarg. Aquesta novel·la vaig començar a escriure-la el 1998, després d'un penós calvari treballant en pel·lícules per a televisió, i així em vaig poder finançar els quatre anys posteriors tancat escrivint. He escrit al matí, a la tarda ia la nit. He fet el do de pit. He acabat molt idiota, m'he quedat buit, sense poder neuronal, si és que mai ho vaig tenir. Si em pregunta què ha passat aquests quatre anys, la resposta és: no ho sé”. Abans del Watusi havia publicat 'El triomf' (1990), 'Quedate' (1993), 'Un nan espanyol se suïcida a Las Vegas' (1997) i 'El secret de les festes' (1997). Després del Watusi, 'El que sé dels vampirs' (2008), una novel·la històrica que va guanyar el Nadal. Tant se val. Diuen que no tenia lectors, sinó seguidors, i això té una única explicació, que comença per W i que és una de les millors novel·les del segle XXI.

Fora de la seva obra, a Casavella el rodeja una mística que s’explica per “la fama d’agradar-li tant la festa com la feina”, com diu Zanón, un d’aquells escriptors que agraden als companys de professió. “Barcelona és una ciutat amb molt pocs mites, hi ha Serrat, Loquillo i també Casavella, una persona amb un carisma inabastable”, assegura Zanón. Otero, en qui es nota una gran petjada de Casavella en la seva obra, explica una anècdota que ensenya l’humor de l’escriptor: “El primer llibre que vaig llegir de Casavella va ser El triunfo, en què hi havia una biografia de l’autor que deia que havia treballat de xòfer d’una gran vedet. I quan vaig preguntar-ho als meus pares, fascinat, em van contestar que el Francis, com tothom l’anomenava, no tenia carnet de conduir”. Miqui Otero, Carlos Zanón i Marina Espasa són alguns dels hereus de Casavella. Espasa fins i tot situa una cita de 'El día del Watusi' al començament de la seva novel·la El dia del cérvol: “Se trataba de pintar W por toda la ciudad”. Quan va morir Francisco Casavella, Barcelona va llevar-se amb una W a cada cantonada, un homenatge dels carrers que ell va descriure a la seva millor obra. 

No seria mala idea pintar la W a les parets de la ciutat cada 15 d'agost i no nomès a Barcelona, pensem que sense anar més lluny, a Sabadell fa anys ja n'hi havia de Watusi, jo n'era un d'ells...

VIURE ÉS UN DRET, NO UNA OBLIGACIÓ


La titular del Jutjat Contenciós Administratiu 12 de Barcelona ha decidit mantenir la suspensió de l'eutanàsia a una noia de 23 anys en no apreciar “un patiment greu, crònic i impossibilitant”, segons la interlocutòria consultada per Europa Press. La jutgessa afegeix que no concorren les situacions que preveu aquesta llei, prevista per a situacions en què hi hagi limitacions que incideixin directament “sobre l'autonomia física i activitats de la vida diària” d'una persona, de manera que no li permeti valdre's per si mateixa i li provoqui un patiment físic o psíquic constant i intolErable, sense possibilitat d'una cura o d'una millora.

La noia, de 23 anys, havia sol·licitat ajuda per morir a Barcelona, ​​però haurà d'esperar el pronunciament del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya per conèixer si pot rebre l'eutanàsia o no després que la jutgessa barcelonina suspengués a principis d'aquest mes la seva sol·licitud -avalada per tots els informes preceptius que exigeix ​​la llei d'eutanàsia- a petició del seu pare, que intenta revocar l'eutanàsia de la seva filla per via judicial, representat per Advocats Cristians. L'argument del pare de la noia i l'equip d'advocats per impedir l'eutanàsia de la noia —que està diagnosticada amb una malaltia mental greu i una discapacitat reconeguda del 76% després de patir una lesió medul·lar producte d'un intent autolític— és que la mateixa malaltia ennuvola la capacitat de decisió de la seva filla. “No està en ple ús de les facultats”, asseguren.  En aquest cas, la magistrada reconeix que la lesió medul·lar que pateix la noia des de l'octubre del 2022 afecta la seva mobilitat, però posa en dubte que sigui irreversible, ja que hi ha un vídeo aportat a la causa en què se la veu caminant amb crosses. Tampoc entén que la patologia psíquica que pateix sigui irreversible, atès que als informes sobre el tractament que està seguint hi ha “situacions canviants respecte al seu desig de morir”, segons la jutgessa. 

Reconeix en la seva resolució -que no és ferma i hi ha recurs- que “no hi ha dubte que es tracta d'un cas complex”, ja que la noia pateix una patologia mental que, en les seves paraules, li provoquen un sentiment d'incomprensió per part de la seva família, arribat a expressar sentir-se sola i buida, però sense que això suposi un pronòstic de vida limitat ni tampoc un context de fragilitat. Estava previst que la jove rebés l'eutanàsia el divendres 2 d'agost, però el seu pare, representat legalment per Advocats Cristians, va demanar a la jutgessa que decretés mesures cautelars i paralitzés el procés, després que la noia manifestés tenir dubtes sobre la decisió en una carta que va escriure del seu puny i la lletra el 29 de juliol. En declaracions de José María Fernández, advocat de la Fundació Espanyola d'Advocats Cristians, el 7 d'agost a la Ciutat de la Justícia de Barcelona, ​​la noia manifestava en aquest escrit “que volia 6 mesos més perquè es volia pensar la seva decisió perquè tenia projectes vitals al davant, com, per exemple, anar a viure amb un familiar”. Per aquest motiu, el pare va acudir als tribunals adduint, en paraules de l'advocat, que “el seu consentiment estava viciat” pels problemes de salut mental que pateix, que fan que tingui un control nul sobre els seus impulsos i que la seva percepció sigui canviant. 

Francament, no entenc que pinten en aquest cas, el pare, la jutgessa i els advocats presumptament cristians. Amb quin dret s'atreveixen a arrabassar el dret a una persona a llevar-se la vida. En nom de qui volen privar una persona d'un dret llargament adquirit i que és únicament seu, ja que com que no va ser consultada per portar-la fins a aquest món, té tot el dret a decidir quan abandonar-lo, a més la llei empara aquesta noia de 23 anys. Hòsties, una altra vegada la justícia ficant l'urpa on no deu... i van...., amb aquesta mania d'interpretar la llei al seu gust, en comptes de limitar-se a aplicar-la, que deixin de dir-ne justícia, perquè cada vegada és més un patètic i ominós oxímoron. Crec que aquest poema defineix clarament els drets que té una persona a decidir sobre la seva vida i la seva mort: MANIFEST

MIGRANYA I SEXE

Aquest acudit hegelià és un dels favorits de Žižek. 'Un home vol tenir sexe amb la seva dona i ella li contesta:" Ho sento, estimat. Tinc una terrible migranya. No puc fer-ho". Aquesta posició inicial ha estat negada/invertida amb el progrés del feminisme. Ara és la dona la que vol sexe i el pobre home esgotat replica que té una terrible migranya. Però a aquesta situació li passa la negació de la negació que inverteix de nou la lògica. Ara és la dona la que exclama: "Estimat, tinc unes terribles migranyes, així que tindrem una mica de sexe per refrescar-me". Però un pot imaginar-se un moment posterior encara més depressiu de radical negativitat: els dos tenen migranya i decideixen prendre una tassa de te.'

I el més bo, és el comentari que deixaren a aquest escrit: "If women are so bloody perfect at multitasking, how come they can't have a headache and sex at the same time?  Billy Connoll"
Que traduït al català, més o menys ve a dir:
"Si les dones són tan condemnadament perfectes en les multitasques, com és que no poden tenir migranya i sexe a la vegada?  Billy Connoll."

BANKSY, HOMENATJA ALS 12 MICOS

Primer va ser una cabra. Després, dos elefants. I després, tres micos. Banksy està enviant un missatge als londinencs, que especulen sobre el rerefons polític: una defensa animal?, una metàfora del Govern? Els dies següents van arribar més animals: un llop udolador, dos alegres pelicans, un felí mandrós, una peixera, un rinoceront pujant a un cotxe i, finalment, un goril·la que a la mateixa xapa del zoo de Londres deixa escapar a una foca i diverses aus. El primer, la cabra, va aparèixer proveïda el 5 d'agost sobre un contrafort en un mur de Kew Bridge (Richmond). És una silueta dibuixada per l'artista urbà més rellevant del nostre temps, el misteriós Banksy, la identitat del qual mai no ha estat revelada. Unes pedretes s'estimben cap al buit, fruit de l'equilibri del mamífer banyut.

EN EL FONS FOSC DE L'ÀNIMA

En el fons fosc de la meva ànima, invisibles, forces desconegudes travaven una batalla en què el meu ésser era el terra, i tot jo tremolava amb l'embat desconegut. Fernando Pessoa.

Gaza representa els pobles pobres del planeta, els desheretats, els espoliats i explotats i després demonitzats, menyspreats i considerats d'un sol ús. La política d'extermini només és un model. Gaza no és només Gaza. Martiritzada i indomable, també és un símbol universal. Representa el món colonitzat. L'immigrant, l'oprimit, la dona, l'indi, el negre. El tracte que Gaza rebi és el mateix que rebrem els altres. “Gaza és el primer experiment per considerar-nos tots d'un sol ús”: frase de Gustavo Petro, replicada pel polític i escriptor grec Yanis Varoufakis. El genocidi a Gaza ha polaritzat la humanitat. D'una banda, creix globalment una consciència solidària i anticolonialista derivada del suport al poble palestí. D'altra banda, en contraposició i lligades als interessos d'Israel, s'afermen la intolerància, la xenofòbia, la islamofòbia i la posada en pràctica de mètodes extrems d'espoliació, invasió i extermini. Lligades als interessos d'Israel, es refermen la intolerància, la xenofòbia, la islamofòbia i la posada en pràctica de mètodes extrems d'espoliació.

Davant els horrors de la Segona Guerra Mundial, l'escriptor George Bataille va tenir una visió. Bataille va veure la Terra projectada a l'espai com una dona que crida amb el cap en flames. La imatge es desplega avui davant dels nostres ulls. Som testimonis del genocidi: aquesta serà la nostra empremta generacional.

La tolerància i la complicitat amb els crims de guerra d'Israel empeny Occident cap a l'abisme de l'inhumà. En permetre's a si mateix el que li ha tolerat a Israel, Occident assumirà la guerra com a mitjà i l'espoliació com a fi. No hi haurà iracúndia ni salvatgisme que no consideri lícits i no utilitzi en benefici propi.

La tolerància i la complicitat amb els crims de guerra d'Israel empeny Occident cap a l'abisme de l'inhumà. Nens trossejats; dones cremades vives; pobles condemnats a la set i la gana; tortura de presoners; nounats destinats a morir; violació de tot asil, sigui escola, hospital o camp de refugiats. Ni tan sols el Bosco, a la seva més delirant pintura de l'infern, va arribar a imaginar el que diàriament apareix avui en pantalla. Desautoritzant i menyspreant l'ONU, els Drets Humans, les organitzacions d'ajuda humanitària o els alts Tribunals Internacionals, i ja lliures del pes de l'ètica, del respecte i de la compassió, els imperis antics i l'imperi recent s'aniran convertint en maquinàries rabioses, desencadenades.

La distòpia occidental es va forjant i treu el cap. Podria predir-se que, així com la caiguda de Constantinoble va marcar la ruïna de l'Imperi Bizantí, de la mateixa manera, el genocidi de Gaza segella la fi de la civilització occidental.

L'Imperi no assumeix passivament la crisi irreversible. Abans de perdre la seva hegemonia, voldrà arrossegar en la caiguda la resta de la humanitat. A mesura que veu qüestionats els seus privilegis, els defensa a mossegades cada cop més brutals. Implementa mesures draconianes contra la immigració, com arrabassar els nens als seus pares i retenir-los en gàbies. O com l'oprobiós asil offshore, que consisteix a aturar contingents d'indocumentats per deportar-los cap a zones desèrtiques i inhòspites del planeta, on els esperen l'aïllament, la inanició i la mort.

Davant d'una devastadora crisi ambiental, els països rics perfeccionen l'art del saqueig. Omplint els seus rebosts a costa de la resta del món. S'atrinxeren en fronteres militaritzades i acumulen arsenal. Aixequen economies internes basades en la indústria armamentista: desenvolupament al servei de la mort; tecnologia de punta per a l'Harmagedon; laboratoris farmacèutics, no en funció de la salut, sinó de les armes biològiques; bombes tàctiques i estratègiques; míssils hipersònics. Joguines atòmiques i altra parafernàlia de destrucció massiva.

Gaza representa els pobles pobres del planeta, els desheretats, els espoliats i explotats i després demonitzats, menyspreats i considerats d'un sol ús. La política d'extermini dissenyada per a Gaza només és un model. Un experiment del qual es pretén aplicar, i ja s'està aplicant, a les masses de migrants, les races no blanques, les religions no cristianes. Una Gaza alliberada trencaria la seqüència automàtica de la fatalitat. Simbolitzaria l'enterrament del vell ordre i l'accés a un espai de possibilitats enlluernadores i inesperades. Un miracle secular. - Laura Restrepo/Pedro Saboulard a ctxt.es

L'OPORTUNITAT ETERNA

Martin Buber, va ser un filòsof i escriptor jueu austríaco-israelià. Conegut per la seva filosofia del diàleg, advocava per ell per resoldre el conflicte entre Israel i Palestina i defensava la solució d'una terra per a dos pobles. Però no acudeix a aquest espai per aquesta guerra que sembla que no tingui fi, encara que tot, tard o d'hora, acaba tenint un final. Hi acudeix perquè, per a ell, la joventut és l'oportunitat eterna de què disposa la humanitat. I potser, afegeixo jo, estiguem matant aquesta oportunitat.

Vegem-ho. Els nostres joves ho estan passant malament. Una dada: el 60% dels catalans d'entre 16 i 24 anys sacrificarien llibertats per tenir més nivell de vida; abraçarien la banya de l'abundància a costa de principis democràtics. Una altra dada: els joves espanyols són un 25% més pobres; la riquesa neta dels menors de 35 anys es va desplomar entre el 2020 i el 2022. Aquest sector de la població ara té greus problemes per accedir a un habitatge en propietat: només un 31% té pis, quan fa una dècada la xifra fregava el 70%. Més dades: només el 15,9% dels joves han aconseguit emancipar-se, 7,3 punts menys que fa una dècada. I entre els 30 i els 34 anys la taxa d'emancipació també ha caigut 4,5 punts, fins al 69,8%. Així doncs, l'edat mitjana a què els joves abandonen la casa dels seus progenitors és de 29,5 anys. No crec que facin falta més dades per saber que tenim un problema greu. La nostra joventut, i la de la resta d'Europa, sent que el seu futur és ombrívol i que els seus governants no plantegen polítiques per corregir-ho. Tot just ara, Ursula von der Leyen prometia un pla europeu d'habitatge assequible per als joves en inaugurar el seu nou mandat com a presidenta de la Comissió. Esperem que es compleixi més aviat que tard. Perquè, si oferim als joves habitatges assequibles i feines de qualitat, no renunciaran a les seves llibertats, les nostres democràcies seran més robustes, i les nostres economies, més dinàmiques i innovadores, i l'oportunitat eterna de la humanitat seguirà viva. 

Álex Rodríguez a la vanguardia.com

más...
CRÒNIQUES DE GAZA - THE ELECTRONIC INTIFADA

DIGITALES
DESTACADES

B L O C S
COMENTARIS
-


24/7
ÚLTIMES NOTICIES 24/7
>