English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean

GAS MATALÀS, CASUM DENA


No hi ha res millor - a banda de la migdiada - els diumenges a la tarda, que una pel·lícula de catástrofes de la serie B. Avui n'hi havia una a Cuatro d'un gas metà que hi havia en unes muntanyes de gel, etc, etc. L'argument d'aquest tipus de pel·lícules sempre és el mateix, un lloc turistic, algú que avisa del que pot passar i ningú li fa cas (cientific sonat), el noi i la noia i el final feliç amb uns quants desperfectes pel camí. 
Per terres de l'Ebre i de Castelló, tenim una pel·lícula de serie B, d'un gas i un matalàs que es veu provoca terratremols. Les autoritats diuen que no ens hem de preocupar, que tot està sota control, i és en aquest moment, quan un comença a preocupar-se, CASUM DENA que ja ens coneixem, i l'ineptitud i ineficiència dels gestors públics - malauradament - és congènita, i acaba provocant danys col·laterals. Ho saben bé els qui s'han manifestat avui a Les Cases d'Alcanar. A veure si badant badant, haurem d'afegir la grogor dels Simpson al fet diferencial català.

BERLUSCONI


L'expulsió de Silvio Berlusconi del Senat seria un cop "al cor de la democràcia ", ha assenyalat el mateix exprimer ministre després de la recomanació d'una comissió del Senat que se li retiri el seu escó a la Cambra després de la seva condemna per evasió fiscal . "Aquesta indigna decisió no va ser resultat de l'aplicació correcta d'una llei , sinó de la voluntat d'eliminar per via judicial a un oponent polític que no es pot vèncer a les urnes amb mitjans democràtics , ha assenyalat el polític de 77 anys en un comunicat . la Comissió d'Immunitat del Senat va recomanar a la tarda de divendres la seva expulsió de la Cambra basant-se en una llei segons la qual els diputats condemnats en ferm han d'abandonar el seu mandat . Berlusconi va ser condemnat en ferm a quatre anys de presó per frau fiscal.

Personatges sinistres com aquest fan que un perdi la fé en els homes i en la democràcia. I el problema és que hi ha massa Berlusconi a la política. Mentider compulsiu, cínic, proxeneta, evasor fiscal, malfactor.... Berlusconi és això i més, és una xacra, una tara masclista i endogàmica i el pitjor és que encara hi ha gent que el vota i per tant creu en ell. No és l'ùnic, li ho deia ahir a la meva dona: el dia en que Carlos Fabra entri a la pressó començaré a creure en la justicia i la democràcia. Dic  Fabra, com podria dir Trillo pel cas Yak, o altres especímens sinistres que deambulen impunement malgrat les seves malifetes.

Suposo que sóc un utòpic innocent, però crec o voldria creure que quan algú ostenta un poder polític en representació del poble que l'ha escollit, es deu a ell i ho ha de donar tot per a ell.  Malauradament és aixó, utopia, pura utopia i aquí el personal a la que toca poder té com a fita més important  manyuclar el que es pugui. És el maleït factor humà que tot ho emmerda. Abomino d'ùna espècie que cada vegada sento menys com a meva i amb la que no m'hi puc identificar. En diuen classe política, però no té classe ni fa política. Nomès són brossa, pura brossa. O sia, exactament igual que nosaltres però amb poder.

AZATHOTH


Quan el món es va sumir en la vellesa, i la meravella va defugir la mort dels homes, quan ciutats grises van elevar cap cels vetllats pel fum torres altes, temibles i lletges, a l'ombra ningú podia somiar sobre el sol ni les praderies florides de la primavera, quan el coneixement va despullar a la terra del seu mantell de bellesa, i els poetes no van cantar sinó a distorsionats fantasmes, vistos a través d'ulls cansats i introspectius, quan tals coses van tenir lloc i els anhels infantils es van haver esfumat per sempre, hi va haver un home que va utilitzar la seva vida a la recerca dels espais cap als quals havien fugit els somnis del món.
Poc hi ha consignat sobre el nom i procedència d'aquest home, ja que això corresponia exclusivament al món despert, encara que es diu que tots dos eren foscos. Que sapigueu que vivia en una ciutat d'alts murs on hi regnava un estèril crepuscle, i que maldava tot el dia entre ombres i aldarulls, tornant a casa a la tarda, a una habitació la finestra no donava a camps i arbredes, sinó a un penumbrós pati cap al qual moltes altres finestres s'obrien en lúgubre desesperació. Des d'aquest ampit no s'albirava sinó murs i finestres, tret que un s'inclinés molt per escodrinyar cap amunt, cap a les petites estrelles que passaven. I atès que els murs nus i les finestres condueixen aviat a la bogeria l'home que somia i llegeix massa, el llogater d'aquest quart solia treure nit rere nit, escrutant a dalt per entreveure alguna fracció de coses que estaven més enllà del món despert i de la grisor de l'elevada ciutat. Amb el pas dels anys, va ser coneixent les estrelles de curs lent pel seu nom, ja seguir amb la fantasia quan, amb tot, lliscaven fora de la seva vista, fins que per fi la seva mirada es va obrir a la multitud de paisatges secrets l'existència no arriba a sospitar l'ull mundà. I una nit va salvar un gran abisme, i els cels plens de somnis es van abalançar cap a la finestra del solitari observador per barrejar amb l'aire viciat de la seva alcova i fer-lo partícip de la seva fabulosa meravella.

A aquesta cambra van arribar estranys corrents de mitjanits violetes resplendint amb pols d'or; remolins d'or i foc arremolinant des dels més llunyans espais, quallats amb perfums de més enllà dels mons. Oceans opiacis es van vessar allà, enllumenats per sols que els ulls mai han contemplat, albergant entre els seus remolins estranys dofins i nimfes marines, de profunditats oblidades. La infinitud silenciosa girava al voltant del somiador, sense tocar tan sols el cos que treia el cap amb rigidesa a la solitària finestra, i durant dies no consignats pels calendaris de l'home, les marees de les llunyanes esferes el van transportar gentils a reunir-se amb els somnis pels que tant havia porfiat, els somnis que l'home havia perdut. I en el transcurs de multitud de cicles, tendrament, el van deixar dormint sobre una verda platja a l'alba, una ribera de verdor, fragant pels capolls de lotus i sembrat de vermelles calamitas...

FI

Azathoth [Conte.Text complet] H.P. Lovecraft

ALGUNES PECULIARITATS DE NESPRESSO


El conte que he publicat avui de Philip K.Dick m'ha obert els ulls, tan de temps i no me n'havia adonat, però avui, per fi, ho he vist clar. Aquest matí he agafat la bici i he baixat ciutat avall fins al centre per anar a buscar el Ristretto a Nespresso. Com sempre, he arribat abans que obrissin i he anat a donar un tomb.
A les 10 en punt han aixecat la persiana, era el primer client, i en el moment d'entrar a la botiga de la Rambla que té Nespresso a Sabadell, quasi m'han entrat ganes de fugir, de tornar esperitat enrere, tots aquells nois i noies excessivament ben vestits, excessivament ben pentinats, excessivament somrients, excessivament - a vegades - impertinents, o excessivament educats altres, estaven pendents només de mi, em volien abduir, perquè? us preguntareu. Doncs perquè estic segur que són extraterrestres, fins i tot Nespresso deu ser una empresa extraterrestre que ens ha envaït per on sap tenim més feblesa, el cafè.
M'han recordat també els dependents i dependentes de Nespresso, les posseïdes d'Stepford d'Ira Levin. No hi ha pel carrer gent tan estèticament perfecte, tan educada, tan amable, n'estic segur que són això, extraterrestres. Hi ha un altre tipus de personal que seria el dels Tallers MIDES, aquests són extraterrestres set-ciències que et tracten com si fossis el que de fet són ells, un idiota. Però aquests extraterrestres no m'interessen gens.
Demano que m'atengui una senyoreta mastegant xiclet amb la bona oberta i amb deixadesa que és com ha de ser, i que ni tan sols em miri als ulls quan em torni el canvi. Només faltaria.
La dependenta perfecta, la vaig trobar a Andorra a l'Avinguda Meritxell. Anava amb un amic que es volia comprar un bon rellotge, vàrem entrar a una botiga del ram, la dependenta estava asseguda en un racó pintant-se les ungles i en ser preguntada pel rellotge en qüestió, es va limitar a assenyalar amb el cap el taulell on hi havia molts rellotges. El meu amic es va enfadar i vàrem sortir de la botiga, i això no ho he entès mai, estàvem davant de la dependenta perfecta i ens en vàrem anar.

ALGUNES PECULIARITATS DELS ULLS


Vaig descobrir per pur accident que la Terra havia estat envaïda per una forma de vida procedent d'un altre planeta . No obstant això, encara no he fet res, no se m'acut què. Vaig escriure al govern, i en resposta em van enviar un fullet sobre la reparació i manteniment de les cases de fusta. En qualsevol cas, és de coneixement general, no sóc el primer que ho ha descobert. Fins i tot és possible que la situació estigui controlada.

Estava assegut a la meva butaca, passant les pàgines d'un llibre de butxaca que algú havia oblidat a l'autobús, quan vaig topar amb la referència que em va posar a la pista. Per un moment, no vaig reaccionar. Vaig trigar una estona a comprendre la seva importància. Quan la vaig assimilar, em va semblar estrany que no hi hagués reparat en ella immediatament.

Era una clara referència a una espècie no humana, extraterrestre, d'increïbles característiques. Una espècie, m'apresso a assenyalar, que adopta l'aspecte d'éssers humans normals. No obstant això, les observacions de l'autor no van trigar a desemmascarar la seva autèntica naturalesa. Vaig comprendre de seguida que l'autor ho sabia tot. Ho sabia tot, però s'ho prenia amb extraordinària tranquil·litat. La frase (encara tremolo al recordar-la) deia: ... els seus ulls van passejar lentament per l'habitació.

Vagues calfreds em van assaltar. Vaig intentar imaginar-me els ulls. ¿Rodaven com monedes? El fragment indicava que no: donava la impressió que es movien per l'aire, no sobre la superfície. En aparença, amb certa rapidesa. Cap personatge del relat es mostrava sorprès. Això és el que més em va intrigar. Ni la menor senyal d'estupor davant una cosa tan atroç. Després, els detalls s'ampliaven... 'els seus ulls es van moure d'una persona a una altra'.

Lacònic, però definitiu. Els ulls s'havien separat del cos i tenien autonomia pròpia. El meu cor va bategar amb violència i em vaig quedar sense alè. Hi havia descobert per casualitat l'esment a una raça desconeguda. Extraterrestre, per descomptat. No obstant, tot resultava perfectament natural als personatges del llibre, la qual cosa suggeria que pertanyien a la mateixa espècie.

¿I l'autor? Una sospita va començar a formar-se en la meva ment. L'autor s'ho prenia amb massa tranquil·litat. Era evident que ho considerava d'allò més normal. En cap moment intentava ocultar el que sabia. El relat prosseguia: 'a continuació, els seus ulls van acariciar a Julia'.

Júlia, per ser una dama, va tenir el mínim decòrum d'experimentar indignació. La descripció revelava que envermellia i arquejava les celles en senyal d'irritació. Vaig sospirar alleujat. No tots eren extraterrestres. La narració continuava: els seus ulls , amb tota parsimònia, van examinar cada centímetre de la jove.

Sant Déu! En aquest punt, per sort, la noia feia mitja volta i se n'anava, posant fi a la situació . Em vaig reclinar a la butaca , horroritzat. La meva dona i la meva família em van mirar , sorpresos .

- Què passa , estimat ? -Va preguntar la meva dona .

No li podia dir. Revelacions com aquesta serien massa per a una persona corrent . Havia de guardar el secret .

- Res -vaig respondre , amb veu escanyada .

Em vaig aixecar, vaig tancar el llibre de cop i vaig sortir de la sala a corre-cuita. Vaig seguir llegint al garatge. Hi havia més. Vaig llegir el següent paràgraf, tremolant de cap a peus: el seu braç va envoltar a Julia. A l'instant, ella li va demanar que s'el tragués, cosa a la qual ell va accedir immediatament, somrient .

No consta què va ser del braç després que el tipus s'el tragués . Potser es va quedar recolzat a la paret, o el va llençar a les escombraries . Tant és en qualsevol cas, el significat era diàfan.

Era una raça d'éssers capaços de treure parts de la seva anatomia a voluntat. Ulls, braços..., i potser més. Sense parpellejar. En aquest punt, els meus coneixements de biologia em van resultar molt útils. Era obvi que es tractava d'éssers simples, unicel·lulars, una mena d'éssers primitius compostos per una sola cèl·lula. Éssers no més desenvolupats que una estrella de mar. Aquests animalons poden fer el mateix.

Vaig seguir amb la meva lectura. I llavors vaig topar amb aquesta increïble revelació, exposada amb tota fredor per l'autor, sense que la seva mà tremolés el més mínim: ens dividim davant el cinema . Una part va entrar, i l'altra es va dirigir al restaurant per sopar .

Fissió binària, sens dubte. Es dividien per la meitat i formaven dues entitats . Existia la possibilitat que les parts inferiors anessin al restaurant, ja que estava més lluny, i les superiors al cinema. Vaig continuar llegint , amb mans tremoloses . Hi havia descobert alguna cosa important. La meva ment va vacil·lar quan vaig llegir aquest paràgraf : Em temo que no hi ha cap dubte. El pobre Bibney ha tornat a perdre el cap .

I seguia : i Bob diu que no té entranyes .

Però Bibney se les enginyava tan bé com el següent personatge. Aquest, però, era igual d'estrany . No triga a ser descrit com: mancat per complet de cervell.

El següent paràgraf aclaria tot dubte. Júlia, que fins al moment m'havia semblat una persona normal es revela també com una forma de vida extraterrestre, similar a la resta: amb tota deliberació , Júlia havia lliurat el seu cor al jove.

No vaig descobrir a quin fi havia estat destinat l'òrgan, però era igual . Resultava evident que Júlia s'havia decidit a viure a la seva manera habitual, com els altres personatges del llibre. Sense cor, braços, ulls, cervell, vísceres, dividint-se en dos quan la situació ho requeria. Sense escrúpols.

... a continuació li va donar la mà .

Em vaig horroritzar. El molt canalla no es conformava amb el seu cor, també es quedava amb la seva mà . M'estremeixo en pensar en el que haurà fet amb tots dos, a hores d'ara.

... va prendre el seu braç .

Sense objecció ni consideració , havia passat a l'acció i procedia a desmembrarla sense més . Vermell com un tomàquet , vaig tancar el llibre i em vaig aixecar , però no a temps de defugir l'última referència a aquests fragments d' anatomia tan despreocupats , els viatges m'havien posat a la pista des d'un principi : ... els seus ulls van seguir per la carretera i mentre creuava el prat .

Vaig sortir com un llamp del garatge i em vaig ficar a la ben caldejada casa, com si aquelles detestables coses em perseguissin. La meva dona i els meus fills jugaven al monopoli a la cuina . Em vaig unir a la partida i vaig jugar amb frenètic entusiasme. Em sentia febril i les dents em petaven .

Ja n'havia tingut prou. No vull saber res més d'això. Que vinguin. Que envaeixin la Terra. No vull barrejar-me en aquest assumpte. No tinc estómac per a aquestes coses .


Philip K. Dick , a Science Fiction Stories 1, 1953

QUI FILMA ALS CICLISTES?


El cas de la dona de Sant Fost de Campsentelles (Vallès Oriental) denunciada pels Mossos d'Esquadra per conduir temeràriament basant-se en un vídeo gravat per un ciclista ha animat molts usuaris d'aquest vehicle a filmar les seves rutes i descobrir infractors que els posin en perill. Han filmat - diuen a la Vanguaria més de 820 infraccions, però la meva pregunta és: Qui filma les infraccions dels ciclistes? 

Em pregunto perquè els ciclistes (hom ho és de tota la vida) són, a ciutat i a la carretera els més incívics de tots. Perquè són incapaços de respectar un semàfor en vermell?. Perquè es passen pel folre un Stop?, o es salten les barreres del tren. 

Perqué els ciclistes de carretera van per aquesta en doble i triple fila?(provocant) si! provocant als automovilistes, els he vist més d'un dissabte per la carretera de la Roca i altres, i aixó que la majoria deuen tenir carnet de conduïr, lo qual vol dir que són doblement incívics. I ja entenc que com amb als més debils s'ha d'anar am cura i respectar-los, però és que ells no respecten res, i si els dius alguna cosa els falta temps per dedicar-te una 'peineta'. I a sobre es queixen i es molesten. Els hi hauria de caure la cara de vergonya. I consti que els pitjors són els de carretera, els de mountain bike potser per inexperts van (per carretera) amb més cura, altra cosa és quan baixen esperitats pels camins, que aquí has d'anar amb molta cura perquè no se t'emportin per davant.

Diuen  que està permés circular per carretera en doble fila, si és així, no entenc com s'ha pogut autoritzar una mesura com aquesta, és un greu perill pels ciclistes i pels automobilistes, car sobretot en carreteres que facin pujada on la velocitat dels ciclistes obviàment és molt inferior a la dels vehícles de motor, si te'ls trobes a la sortida d'un revolt, com vingui un vehicle en sentit contrari, l'accident està servit, nomès cal triar si s'envesteixen als ciclistes o al vehicle que vingui en direcció contraria. 

Em sembla molt bé que els ciclistes filmin les imprudencies que es fan amb ells per part dels vehícles a motor - que hi són -, però: qui filma les seves imprudencies?

BLOC D'EN FRANCESC PUIGCARBÓ