Vaig descobrir per pur accident que la Terra havia estat envaïda per una forma de vida procedent d'un altre planeta . No obstant això, encara no he fet res, no se m'acut què. Vaig escriure al govern, i en resposta em van enviar un fullet sobre la reparació i manteniment de les cases de fusta. En qualsevol cas, és de coneixement general, no sóc el primer que ho ha descobert. Fins i tot és possible que la situació estigui controlada.

Estava assegut a la meva butaca, passant les pàgines d'un llibre de butxaca que algú havia oblidat a l'autobús, quan vaig topar amb la referència que em va posar a la pista. Per un moment, no vaig reaccionar. Vaig trigar una estona a comprendre la seva importància. Quan la vaig assimilar, em va semblar estrany que no hi hagués reparat en ella immediatament.

Era una clara referència a una espècie no humana, extraterrestre, d'increïbles característiques. Una espècie, m'apresso a assenyalar, que adopta l'aspecte d'éssers humans normals. No obstant això, les observacions de l'autor no van trigar a desemmascarar la seva autèntica naturalesa. Vaig comprendre de seguida que l'autor ho sabia tot. Ho sabia tot, però s'ho prenia amb extraordinària tranquil·litat. La frase (encara tremolo al recordar-la) deia: ... els seus ulls van passejar lentament per l'habitació.

Vagues calfreds em van assaltar. Vaig intentar imaginar-me els ulls. ¿Rodaven com monedes? El fragment indicava que no: donava la impressió que es movien per l'aire, no sobre la superfície. En aparença, amb certa rapidesa. Cap personatge del relat es mostrava sorprès. Això és el que més em va intrigar. Ni la menor senyal d'estupor davant una cosa tan atroç. Després, els detalls s'ampliaven... 'els seus ulls es van moure d'una persona a una altra'.

Lacònic, però definitiu. Els ulls s'havien separat del cos i tenien autonomia pròpia. El meu cor va bategar amb violència i em vaig quedar sense alè. Hi havia descobert per casualitat l'esment a una raça desconeguda. Extraterrestre, per descomptat. No obstant, tot resultava perfectament natural als personatges del llibre, la qual cosa suggeria que pertanyien a la mateixa espècie.

¿I l'autor? Una sospita va començar a formar-se en la meva ment. L'autor s'ho prenia amb massa tranquil·litat. Era evident que ho considerava d'allò més normal. En cap moment intentava ocultar el que sabia. El relat prosseguia: 'a continuació, els seus ulls van acariciar a Julia'.

Júlia, per ser una dama, va tenir el mínim decòrum d'experimentar indignació. La descripció revelava que envermellia i arquejava les celles en senyal d'irritació. Vaig sospirar alleujat. No tots eren extraterrestres. La narració continuava: els seus ulls , amb tota parsimònia, van examinar cada centímetre de la jove.

Sant Déu! En aquest punt, per sort, la noia feia mitja volta i se n'anava, posant fi a la situació . Em vaig reclinar a la butaca , horroritzat. La meva dona i la meva família em van mirar , sorpresos .

- Què passa , estimat ? -Va preguntar la meva dona .

No li podia dir. Revelacions com aquesta serien massa per a una persona corrent . Havia de guardar el secret .

- Res -vaig respondre , amb veu escanyada .

Em vaig aixecar, vaig tancar el llibre de cop i vaig sortir de la sala a corre-cuita. Vaig seguir llegint al garatge. Hi havia més. Vaig llegir el següent paràgraf, tremolant de cap a peus: el seu braç va envoltar a Julia. A l'instant, ella li va demanar que s'el tragués, cosa a la qual ell va accedir immediatament, somrient .

No consta què va ser del braç després que el tipus s'el tragués . Potser es va quedar recolzat a la paret, o el va llençar a les escombraries . Tant és en qualsevol cas, el significat era diàfan.

Era una raça d'éssers capaços de treure parts de la seva anatomia a voluntat. Ulls, braços..., i potser més. Sense parpellejar. En aquest punt, els meus coneixements de biologia em van resultar molt útils. Era obvi que es tractava d'éssers simples, unicel·lulars, una mena d'éssers primitius compostos per una sola cèl·lula. Éssers no més desenvolupats que una estrella de mar. Aquests animalons poden fer el mateix.

Vaig seguir amb la meva lectura. I llavors vaig topar amb aquesta increïble revelació, exposada amb tota fredor per l'autor, sense que la seva mà tremolés el més mínim: ens dividim davant el cinema . Una part va entrar, i l'altra es va dirigir al restaurant per sopar .

Fissió binària, sens dubte. Es dividien per la meitat i formaven dues entitats . Existia la possibilitat que les parts inferiors anessin al restaurant, ja que estava més lluny, i les superiors al cinema. Vaig continuar llegint , amb mans tremoloses . Hi havia descobert alguna cosa important. La meva ment va vacil·lar quan vaig llegir aquest paràgraf : Em temo que no hi ha cap dubte. El pobre Bibney ha tornat a perdre el cap .

I seguia : i Bob diu que no té entranyes .

Però Bibney se les enginyava tan bé com el següent personatge. Aquest, però, era igual d'estrany . No triga a ser descrit com: mancat per complet de cervell.

El següent paràgraf aclaria tot dubte. Júlia, que fins al moment m'havia semblat una persona normal es revela també com una forma de vida extraterrestre, similar a la resta: amb tota deliberació , Júlia havia lliurat el seu cor al jove.

No vaig descobrir a quin fi havia estat destinat l'òrgan, però era igual . Resultava evident que Júlia s'havia decidit a viure a la seva manera habitual, com els altres personatges del llibre. Sense cor, braços, ulls, cervell, vísceres, dividint-se en dos quan la situació ho requeria. Sense escrúpols.

... a continuació li va donar la mà .

Em vaig horroritzar. El molt canalla no es conformava amb el seu cor, també es quedava amb la seva mà . M'estremeixo en pensar en el que haurà fet amb tots dos, a hores d'ara.

... va prendre el seu braç .

Sense objecció ni consideració , havia passat a l'acció i procedia a desmembrarla sense més . Vermell com un tomàquet , vaig tancar el llibre i em vaig aixecar , però no a temps de defugir l'última referència a aquests fragments d' anatomia tan despreocupats , els viatges m'havien posat a la pista des d'un principi : ... els seus ulls van seguir per la carretera i mentre creuava el prat .

Vaig sortir com un llamp del garatge i em vaig ficar a la ben caldejada casa, com si aquelles detestables coses em perseguissin. La meva dona i els meus fills jugaven al monopoli a la cuina . Em vaig unir a la partida i vaig jugar amb frenètic entusiasme. Em sentia febril i les dents em petaven .

Ja n'havia tingut prou. No vull saber res més d'això. Que vinguin. Que envaeixin la Terra. No vull barrejar-me en aquest assumpte. No tinc estómac per a aquestes coses .


Philip K. Dick , a Science Fiction Stories 1, 1953