Manifestació a favor de Dia Mundial sense Compres, Sant Francisco, novembre de 2000.

Tant què ens varen entabanar i intoxicar amb el Black Friday (dia en què servidor no va comprar res) i en canvi ningú ens ha informat del Dia Mundial sense Compres (per les seves sigles en anglès BND, Buy Nothing Day, "Dia de no Comprar Res"). Millor dit, ho fa avui - quan ja ha pasat - Juli Capella a el periódico.

El dia mundial sense compres, és una jornada de protesta en contra del consumisme duta a terme per activistes socials, majoritàriament altermundistes, el 25 de novembre de cada any.

Va ser fundat per l'artista de Vancouver Ted Dave i posteriorment promogut per la revista canadenca Adbusters. Els participants d'aquest moviment s'abstenen de comprar qualsevol cosa durant 24 hores com una exhibició concentrada del poder del consumidor.
Aquest esdeveniment intenta que la societat prengui consciència del que alguns veuen com els hàbits de consum malgastador en els països del primer món. Els activistes també poden participar en manifestacions per impedir visitar centres comercials i altres formes d'expressió radical. Així mateix, Adbusters ha aconseguit anunciar la jornada a la CNN, però altres cadenes, com la MTV, s'han negat a emetre els seus anuncis.

D'altra banda, en els últims anys, el moviment ha guanyat adeptes entre els moviments contra el canvi climàtic. Aquests argumenten que per aturar aquest fenomen el primer món ha de canviar els seus hàbits de consum. Als Estats Units i Canadà, els partidaris es manifesten el dia després del Dia d'Acció de Gràcies. Aquest dia, freqüentment anomenat «divendres negre», és als Estats Units un dels dies de l'any en què més es compra. A la resta del món, se celebra un dia després, dissabte.

Des que el "Dia Mundial sense Compres" se celebra després d'Acció de Gràcies, gràcies al seu significat (el de resistir el consumisme sense sentit), algunes persones han vist l'oportunitat d'exposar la hipocresia del cap de setmana posterior a Acció de Gràcies . Aquesta festa sempre s'ha centrat en l'amistat, la família i la comunitat, mentre que el dia següent només ho fa en el consumisme i les compres. Així doncs, alguns dels seus participants poden considerar-lo com un mitjà de reivindicar el missatge original de la celebració: animar els amics i les famílies a reunir-se, en comptes de a gastar diners.
El "dia mundial sense compres" es va celebrar per primera vegada a Vancouver, Canadà al setembre de 1992, però en 1997 va ser traslladat al dia després d'Acció de Gràcies als Estats Units i Canadà i al dia següent a la resta del món, com un crida contra el consumisme de l'època prenadalenca. fonts: Viquipèdia-elperiódico.cat

Tot això no deixa de ser un acte folklòric, un brindis al sol, no compres res el 25, ja ho faràs el 26 o el 27, i has quedat la mar de bé anant a la mani del dia 25. Aquest concepte que a casa practiquem des de fa temps els 365 dies de l'any, és comprar el que cal quan fa falt, que tampoc és tan difícil, ja ho he explicat alguna altra vegada. Aquesta manifestació del Dia sense compra és un no res enmig dels múltiples actes innocus que se celebren dia si dia també a tot el món per qualsevol qüestió o fotesa, amb un fons de reivindicació temporal i anecdòtica.