.

VERGES SOSPITOSES


Els consistoris del canvi s'aparten de les celebracions de Setmana Santa. Desapareix la presència institucional en els actes religiosos i en alguns casos s'han reduït les subvencions a les germandats o les han eliminat completament. Madrid ha rebaixat en 38.000 euros el pressupost de la Setmana Santa i destina 178.000 euros, que s'acosta a la xifra aportada per al Ramadà o l'Any Nou Xinès.

Sembla raonable, l'espectacle dels natzarens, amb els seus capirotes, i tota la posada en escena d'aquestes lamentables processons dóna molt yuyu i sona a ranci, a antic, a medieval, i ja que se'ls deixa perpetrar aquest grotesc espectacle almenys que se'l paguin ells.

Sembla inconcebible que en ple segle XXI es segueixin fomentant actes lamentables com aquests, en nom d'una fe fanàtica que adora histèricament a unes verges sospitoses i a un déu inexistent.
L'origen del 'capirote' cucurulla o caputxó, ve dels començaments de la Inquisició, quan a les persones que estaven castigades per motius religiosos se'ls imposava l'obligació d'usar una peça de tela que els cobrís el pit i l'esquena i una paperina de cartró en senyal de penitència. Durant els actes i processos del tribunal de la inquisició, a molts dels penitenciats se'ls imposava l'ús d'una peça de tela que cobria el pit i l'esquena, anomenada 'sanbenito' (mala fama), a més d'un cucurulla o cucurutxo de tela, cartró o un altre material , que havien de portar col·locat damunt del cap, en senyal de la penitència que els havia estat imposada. Amb aquestes peces penitencials veiem gran quantitat de processons i actes d'inquisició en obres pictòriques des de finals del segle XV (quan s'instituí la Inquisició) fins a finals del segle XIX. Per lògica transposició del sentit penitencial, va ser adoptat per algunes confraries de Setmana Santa i fins i tot per institucions i confraries que desenvolupen les seves actes en altres moments del cicle litúrgic. Un cas d'aquest segon aspecte és l'anomenada processó de la lagana, de Vilalba dels Arcs (Tarragona), en la qual diversos dels que prenen part en ella surten a rebre els pelegrins que tornen de l'ermita de Santa Maria Magdalena de Berrús, vestits de rigorós negre i coberts amb cucurulla del mateix color. 
Llavors, si ja no hi ha inquisició, ¿quin sentit té la cucurulla que al que més remet és al ku-Klux-klan?,  o potser ja es tracta d'això, pur atavisme ranci i fanàtic.....

5 comentaris:

  1. esa es una pregunta que me hago y no se responder...
    El KKK ¿ de donde sacó la idea de la caperucha ?...me apuesto que vió alguna procesión o algo así. No es posible que lleven el atuendo de los cucurucheros por pura casualidad...¡¡¡es idéntico ¡¡¡

    ResponElimina
  2. igual es varen inspirar en els gelats, pero segurament va ser amb els nazarenos, pensa que aixó del capirote ve dels temps de la inquisició.

    ResponElimina
  3. Pues si, esto es un anacronismo y como tal se debe tener en cuenta.

    ResponElimina
  4. Pues no,no es eso.En Andalucía en algunos pueblos,pongamos Baena,coexisten
    todas las formas evolutivas,en su Semana Santa.Que van desde el simple
    sudario sobre la cabeza,dejando dos agujeros para ver;pasando por ese
    mismo sudario colocado sobre un gorro de cartón,hasta capirotes de cartón
    que evolucionaron por simple estética.La misión en todos ellos,es la mis
    ma no dejarse ver,por la propia penitencia impuesta.Al elevar el sudario
    se respira mejor.Incluso algunos penitentes,no llevan ningún sudario.Son
    evoluciones hacia la forma de presentar la penitencia y pedir perdón.
    Muchas de los nazarenos,son personas conocidas de su entorno e importantes,
    se ha dado el caso incluso de NO creyentes,por eso ocultan todos su rostro,
    por respeto a los demás penitentes y sus motivos.No tiene nada que ver con
    la Inquisición.
    Saludos

    ResponElimina
  5. entiendo que si, o es una consecuencia de ella, de todos modos estos atavismos paganos de adorar iconos deberían irse eliminando, son atávicos e incongruentes, aparte de lo que puedan tener de atractivo turístico. estamos en el siglo XXI y todo esto son fanfarrias del XIX.

    ResponElimina