A Madrid avui dijous, 29 de gener, s'activarà el nivell 3 del protocol per alta contaminació i, per tant, només podran circular per la ciutat de Madrid (interior de la M-30) els vehicles amb matrícula senar. “Cal prendre mesures responsables”, subratlla la portaveu d l'ajuntament, Rita Maestre, ho expliquen a elperiodico.cat. És la primera vegada que es regula el trànsit en funció de la terminació de les matrícules: els dies parells poden circular els cotxes amb plaques parelles, i els dies senars, la resta. Els que tenen dret a circular amb independència de la matrícula són els taxis, els vehicles nets, les motos i els cotxes amb més de dos passatgers. Al novembre, es va estudiar aquesta possibilitat, però finalment es va descartar. Això sí, a última hora i amb massives crítiques per part dels usuaris, que van exigir més celeritat a l'hora de comunicar la notícia.

La mesura s'ha aplicat a altres grans ciutats europées, encara que allí a diferencia de Madrid, els transports públics, bicing i cotxes elèctris és gratuït i en canvi a Madrid, no. Amb aquesta mesura  no és tracta només de solucionar un tema de salut, sinó d’espai. Hi ha actualment nous vehicles que no existien al segle passat: motos per a persones amb mobilitat reduïda, cotxets, patinets i patins, carros i, és clar, bicicletes, autobusos, taxis, tramvies. Els carrers s’han d’adaptar a les noves circumstàncies i això significa que la meitat dels cotxes se n’han d’anar per deixar pas a tota la resta. El cotxe s’ha de quedar quiet durant més temps. No hi ha espai per a tant vehícle en moviment. S’han experimentat diferents estratègies per reduir el cotxe amb resultats variables: una taxa als vehicles que circulen com a Londres, taxes als aparcaments públics i privats, impedir que circulin els vehicles que més contaminen, la prohibició d’aparcar als no residents, limitar-ho a certs vehicles segons la matrícula. 

Mesures que tenen com a objectiu millorar la qualitat de l’aire, disminuir el soroll i ampliar l’espai de les voreres i calçades per a activitats públiques. A Barcelona circulen pel centre més cotxes que a Madrid i a més velocitat. Això ho fa més difícil encara. A l’Eixample, alguns carrers tenen més circulació que certes carreteres regionals. Per un costat, volem desplaçar-nos ràpidament; per l’altre, que carrers i voreres siguin espais de convivència. ¿S’imaginen que la velocitat del tramvia (i els nous tramvies que han de venir), de l’autobús (ampliat amb les velles línies i més conductors) o del taxi fos gaire superior a la del cotxe i la moto a tots els carrers?.
Hi ha veus que van contra aquestes mesures; no es pot destruir la industria de l'automòbil,  clamen irats...., quants llocs de treball es perdràn si es deixen de fabricar cotxes?. Em pregunto quantes persones moren per culpa de la contaminació a les ciutats i trobo la resposta: 450.000 persones a Europa a l'any, sense comptar els morts a la carretera. ja entenc que no es només l'automòbil qui contamina a les grans urbs, però és un dels factors més importants.
Madrid no és l'única gran ciutat europea que lluita contra la contaminació restringint el trànsit. Actualment, més urbs han delimitat zones on només els residents i els vehicles més ‘nets’ poden circular. París, Berlín, Londres i Roma també planten cara a l'aire tòxic amb mesures addicionals. El procés és imparable....