Per què es va adoptar una mesura tan intensa que, a més, no té suport constitucional i desenvolupament legal?
L'actual situació penal que afecta els membres del Parlament i Govern de Catalunya no deixa de representar, com a mínim, una anomalia democràtica inacceptable des de la perspectiva de l'entorn en què Espanya es situa i és fruit, entre altres coses, d'una clara decisió política enquadrada en una bastida jurídica que dista molt de ser conforme, primer, al nostre text constitucional i, finalment, al conjunt del nostre ordenament jurídic. Dit en altres termes, s'ha utilitzat un instrument previst a la Constitució (l'article 155) per a dotar de pseudo legitimitat a una actuació judicial que, per a res, es compadeix ni amb la Constitució ni amb la resta de l'ordenament jurídic nacional... tampoc amb l'europeu.
A l'hora d'aplicar l'article 155 de la CE es va haver de tenir en consideració els límits que la mateixa norma estableix, per exemple en el seu apartat segon, la interpretació literal, la sistemàtica i, també, la teleològica del precepte. Anem a veure-ho. Quan l'apartat segon diu: "Per a l'execució de les mesures previstes en l'apartat anterior, el Govern podrà donar instruccions a totes les autoritats de les comunitats autònomes" el que està fent és assenyalar quina és la mesura més greu que es pot adoptar i que no és altra que la de "donar instruccions". Aquesta tesi ve avalada, igualment, pels treballs constituents on, fins i tot, Fraga va pretendre que es pogués intervenir i destituir un Govern autonòmic, esmena que va ser rebutjada.
Quan s'interpreta de manera sistemàtica una norma, per molt que estigui prevista en la Constitució, s'ha de fer de manera que resulti constitucional; l'aplicació realitzada l'article 155 vulnera un seguit de drets fonamental i, per això, no hi ha dubte que es requeria d'una Llei orgànica que el regulés. Finalment, en el mateix procés d'interpretació, també s'ha de tenir present la intenció amb la qual una determinada norma ha estat introduïda en l'ordenament i més encara si es tracta d'un precepte constitucional. Des d'aquesta perspectiva, i respectant l'Estat de les autonomies que preveu constitucionalment, no hi ha cap dubte que el recurs a la compulsió estatal només pot ser-ho dins dels límits que permetin reconduir-lo al seu "curs constitucional".
Tenint present tot l'anterior sorgeix la següent pregunta: Per què es va adoptar una mesura tan intensa que, a més, no té suport constitucional i desenvolupament legal?
Bàsicament, perquè el que es pretenia no era reconduir al Parlament ni el Govern a un "llit constitucional" sinó altres molt diferents com són: retallar qualsevol possibilitat de debat polític sobre la independència de Catalunya (el que implica, entre altres coses, un atemptat al dret a la llibertat d'expressió), destituir els membres del Parlament i del Govern per privar-los de la seva immunitat i inviolabilitat (el que representa una vulneració del dret a un procés amb les degudes garanties, al jutge Natural, etc.) i, finalment, per crear un marc jurídic d'impunitat respecte a les accions i mesures que es prenguessin contra els membres del Parlament i del Govern.
Destituint als parlamentaris i cessant al Govern se'ls ha privat de la possibilitat de continuar amb el debat i la implementació d'un programa electoral per i per al qual van ser votats per milions de catalans. Sens dubte això restringeix, si no s'elimina, el dret a la llibertat d'expressió, el de participació política i, fins i tot, el de debatre sobre noves formes de configurar l'Estat.
Amb l'aplicació, d'aquesta manera, de l'art. 155 s'ha buscant, igualment, privar als Parlamentaris i Concelleres de la immunitat reconeguda com a tals pels seus actes, dites i opinions polítiques i del fur que, arribat el cas, els corresponia portant-se, d'aquesta forma, la causa a l'Audiència Nacional. Aquest objectiu va íntimament relacionat amb el següent. Desproveïts de la immunitat i inviolabilitat que tenien i tenen reconegudes s'ha aconseguit un escenari d'impunitat per als que els estan perseguint i això no és una dada menor. Només cal analitzar el que preveuen els articles 499, 500 i 501 del Codi Penal per comprendre que no n'hi havia prou amb "donar instruccions a totes les autoritats de les Comunitats Autònomes", calia cessar-los i desprotegerles per poder "quebrantarles la inviolabilitat" (art. 499 ), "detenir" (art. 500) i "inculpar o procesar-los" (art. 501) so risc d'incórrer en conductes penalment reprotxables. És a dir, violentar un Parlament, mitjançant detencions, empresonaments i processos judicials està contemplat en el Codi Penal com a delictes.
Fiscalia, que en la seva querella es remunta a fets des de l'any 2013 fins a octubre de 2017, va esperar que fos aprovat i publicat en el B.O.E., l'acord d'aplicació del 155, per actuar en contra dels Parlamentaris i Concelleres. No podia fer-ho abans perquè no comptava amb el "vestit" jurídic per portar la causa a l'Audiència Nacional, ni per poder actuar en contra d'ells, ni per aconseguir que avui diversos d'ells es trobin a la presó. Aquesta, i no altra, és l'autèntica raó de tant anunci de querella, d'empresonament i que després es retardés tant... es va buscar crear un marc d'aparença legal per reprimir un plantejament polític que ve avalat per diversos milions de catalans.
Per tancar el cercle de la impunitat, el que necessiten és la submissió i acatament de l'article 155 per part dels afectats i, així, dotar-lo d'una legitimitat que no té, raó per la qual s'ha posat dita submissió com a condició per a l'excarceració dels Consellers presos. Òbviament, crear una bastida jurídica no converteix en legal allò que és obertament il·legal i, per això, el que s'ha pretès és instal·lar un relat que permeti justificar, des d'una perspectiva totalitària però convincent, que l'aplicació de l'article 155 només ha pretès defensar la Constitució que, com diu el seu article 2, "es fonamenta en la indissoluble unitat de la Nació espanyola, pàtria comuna i indivisible de tots els espanyols" però oblidant de la resta de previsions constitucionals i legals, entre elles les restants previstes en aquest mateix article 2, que estableix que es: "reconeix i garanteix el dret a l'autonomia de les nacionalitats i regions que la integren".
El que està succeint amb Catalunya és un clar exemple de la pervivència d'una visió franquista de la realitat segons la qual qualsevol intent de discutir el marc constitucional pactat el 1978 serà aixafat, sense miraments, usant i abusant del Dret. Avui han anat a per els catalans... demà ens pot tocar a qualsevol i, per això, això ja no va del "Procés català" sinó, simplement, de drets fonamentals i de qualitat democràtica.
- Gonzalo Boye Tuset - Advocat dels consellers Comín i Serret - eldiario.es
Espero un Federación . Creo que es lo único que nos puede salvar, pero claro, ahora habrán dos comunidades que no querran , la Vasca y la Navarra. Viven muy, muy bien.
ResponEliminaAqui estem encallats que diria l'avi Pujol.
ResponEliminaBueno, se habrá quedado descansado y muy democratizado el señor que ha escrito esto. La democracia según este señor es que un parlamento regional apoyado con el 48% de los votos de su región quiera cambiar las fronteras de un país sin que el resto de los 45 millones de habitantes diga nada, eso es democracia para este señor. Y en democracia todos decidimos de lo que que hay que hablar, cuando y como, a sugerencia del personal, ¿porque no un debate sobre centralizar educación y sanidad para igualar derechos, por ejemplo? ¿no quieren debatir esto? estoy seguro que, si le damos la misma publicidad que a esto, la discusión estaria servida, no la misma, una décima parte de la publicidad... ojo al tema...
ResponEliminaDice a verdad y toda la verdad, guste o no. En cuanto a los 45 millones, no cuentan, la independencia siempre és escisión y decisión unilateral de quien quiere independizarse, siempre ha sido así, y si, es democracia, algo que por cierto el Gobierno de España ha abandonado. Sólo recordar que el Constitucional reconoce el derecho a la autodeterminación y su aplicación, siempre en ausencia de violencia, que por cierto sólo la ha usado el estado español, no la Generalitat, que con todos sus errores ha sido muy cuidadosa en este sentido. Asi de sencillo és, guste o no.
ResponEliminaPues España tiene derecho a su autodeterminación democrática y ya ha fijado sus fronteras de forma democrática, por un gobierno elegido democráticamente, (nos guste o no será otro tema), y con un sistema democrático similar al alemán o francés que lleva todo el reconocimiento internacional, nos guste o no. Es curioso como a algunos colectivos se les da poder para decidir Cataluña y a otros se les quiere quitar, España...
EliminaESPAÑA NO ÉS ACTUALMENTE UN ESTADO DEMOCRÁTICO, NI DE LEJOS, eso para empezar, el reconocimiento va en el lote y no cuenta. De hecho no conozco ningún Estado en el mundo qye sea democràtico, són como mucho pseudo-democráticos.
ResponEliminaNo se trata de quitar nada, simplemente si uno quiere irse, sólo cuentan los suyos en esta decisión, és como los divorcios, si una mujer se quiere ir, la decisión és unilateral, ya que sabe que el marido nunca la dejará marchar, menos si encima ella gana mas pasta que él.
Dos cosas
Elimina1. Para que exista el divorcio tiene que haber habido matrimonio y aquí nunca ha habido matrimonio de España y Cataluña (en el Reino Unido si)
2. Son las mujeres que se van las quieren el dinero de los maridos que abandonan, normalmente, se van pero se quieren llevar todo a cambio de nada.
Aquí lo que ha habido es derecho de conquista o de pernada, y por lo tanto en este sentido hay derecho a irse, i tal como se com portan estos, cagando leches, sólo que no puede ser, eso es lo que algunos de aquí no entienden, y ahora va el Puigdemont y se pone de culo a Europa. Que desastre, unos y otros.
EliminaY tienes razón el sistema democrático de España que es el que se emplea en Cataluña hace que unos tíos con el 48 % de los votos consigan mayoría parlamentaria y se autodenominen la "voz del pueblo", que hay que ser un poco fantasma, por lo menos...Un poco modestia no le viene mal a nadie
ResponEliminael 48% de los votos és el 72% de escaños, aunque no pienso discutir sobre esto porque yo tampoco estoy de acuerdo, aunque si pueden atribuirse la voz del pueblo, de la mitad de este o más a nivel parlamentario. No es cuestión de modestia, sino en este caso de imponer una realidad impostada, este ha sido uno de sus errores, con contar con el otro 52%, que de hecho somos un 52% con el que no cuenta nadie.
ResponElimina