¿Socialisme capitalista?. L'única cosa veritablement sorprenent sobre el col·lapse financer de 2008 és la facilitat amb què es va acceptar la idea que el fet que es produís era una sorpresa imprevisible que va sacsejar als mercats quan menys s'esperava. Cal recordar les manifestacions que durant la primera dècada del nou mil·lenni van acompanyar regularment a les reunions de l'FMI i del Banc Mundial: les queixes dels manifestants reflectien no només els habituals temes antiglobalització (la creixent explotació dels països del Tercer Món, etc. ), sinó també com els bancs estaven creant la il·lusió del creixement jugant amb diners ficticis, i com tot això havia de acabar en una crisi. 
No va ser només que economistes com Paul Krugman i Joseph Stiglitz haguessin advertit dels perills que s'acostaven i que haguessin deixat clar que aquells que prometien un creixement continu no entenien realment el que estava succeint sota els seus nassos. A Washington, el 2004, es va manifestar tanta gent al voltant del perill del col·lapse financer que la policia va haver de mobilitzar 8.000 membres de policies locals i portar a 6.000 homes més de Maryland i Virgínia. A continuació van venir els gasos lacrimògens, les pallisses i les detencions massives, tantes que la policia va haver d'utilitzar autobusos per transportar els detinguts. El missatge era alt i clar, i es va utilitzar a la policia per ofegar literalment la veritat.
Després d'aquest sostingut esforç de deliberada ignorància, no sorprèn que, quan finalment va esclatar la crisi, com un dels actors va assenyalar, «ningú sabia realment què fer». La raó era que les expectatives són part del joc: com reaccionarà el mercat depèn no només de fins a quin punt la gent confiï en aquesta o aquella intervenció, sinó, encara més, de fins a quin punt pensa que altres confiaran en elles; un no pot prendre en compte les conseqüències de les seves pròpies eleccions. Fa temps, John Maynard Keynes va interpretar amb precisió aquesta autoreferencialitat en comparar el mercat de valors amb un ridícul concurs en què els participants han d'escollir a diverses noies guapes entre un centenar de fotografies. El guanyador és el que tria a les noies que estan més a prop de l'opinió mitjana: «No es tracta de triar a aquelles que, segons el propi judici, són realment les més maques, ni tan sols aquelles que l'opinió mitjana genuïnament pensa que són les més guapes. 'Hem arribat al tercer grau, en què dediquem la nostra intel·ligència a anticipar quina opinió mitjana s'espera que sigui l'opinió mitjana'. D'aquesta manera, ens veiem obligats a triar sense tenir a la nostra disposició el coneixement que ens permetria una elecció qualificada, o, com diu John Gray: «Estem obligats a viure com si fóssim lliures».
Al cim del col·lapse, Joseph Stiglitz ha assenyalat que, tot i el creixent consens entre els economistes que qualsevol rescat basat en el pla del secretari del Tresor, Henry Paulson, no funcionaria, per als polítics és impossible fer res en semblant crisi. Per això hem de resar perquè un acord elaborat amb la tòxica barreja d'interessos especials, mesures econòmiques maldestres i ideologies dretanes que van produir la crisi pugui d'alguna manera produir un pla de rescat que funcioni; o que, si fracassa, no faci massa mal.
Stiglitz té raó perquè, de fet, els mercats estan basats en creences (fins i tot en creences sobre les creences d'altres gents). Per això, quan els mitjans de comunicació es preocupen per «com reaccionaran els mercats» al pla de rescat, aquesta és una pregunta no només sobre les conseqüències reals del pla, sinó sobre la creença dels mercats en l'eficàcia del pla. Per aquest motiu el rescat pugui funcionar fins i tot si és un disbarat econòmic.
La pressió per «fer alguna cosa» és com la compulsió supersticiosa per realitzar
algun gest quan estem observant un procés sobre el qual no tenim influència real. ¿No són els nostres actes sovint gestos com aquests? La vella dita «no et limitis a parlar, fes alguna cosa!» És una de les coses més estúpides que es poden dir, fins i tot considerant sota els mòdics paràmetres del sentit comú. Potser, per contra, el problema ha estat que últimament hem estat «fent» massa, com, per exemple, intervenir en la naturalesa, destruir el medi ambient, etc. Potser és el moment de fer un pas enrere, pensar i dir la cosa correcta. És cert que sovint parlem sobre alguna cosa en comptes de fer-ho; però algunes vegades també fem coses per evitar parlar i pensar sobre elles. Coses com llançar 700.000 milions de dòlars sobre un problema, en comptes de reflexionar, en primer lloc, sobre com va sorgir...


primer com a tragèdia, després com a farsa - Slavoj Žižek (pdf)