Manifestants palestins evacuen un jove ferit durant els enfrontaments amb tropes israelianes al llarg de la frontera amb Israel, a la Franja de Gaza, a l'est de Khan Youni. Fotografia del 30 de març. Aquesta és una de les millors fotografies del 2018 segons Asociated press. Sempre que veig aquestes fotografies no puc evitar tornar a aquest vídeo que he penjat ja tres o quatre vegades, però que resumeix cruament el que és la informació de conflictes armats. Penso pels qui no l'hagueu vist val la pena veure el vídeo. Anys més tard em segueix angoixant i estremint la consciència. Tracta del dilema del periodista gràfic en un conflicte, de si ha d'intervenir o captar l'horror de l'instant. L'impressionant vídeo, un curt abastament premiat parla per si sol i poc hi ha doncs a afegir o comentar. Ja en vaig parlar en una altra ocasió de com moltes vegades s'obtenien fotografies que assolien Pulitzer o altres premis de la foto de l'any retratant l'horror, buscant-lo, limitant-se a enregistrar-lo sense fer res, impassiblement sense intervenir. El triomf de l'estètica per damunt de l'ètica."
. "El suicidi moral de la humanitat en oblidar l'ética per pasar a l'estètica"...
Fa algun temps vaig veure una obra de teatre molt interessant sobre aquest tema, 'La Treva', de Donald Margulies. El tema dona per a un debat a fons, l'excusa és que els fotògrafs ens 'informen', com si no sabéssim que passen aquestes coses sense la necessitat d'haver de recórrer al morbo de mostrar-les. Es més fàcil ensenyar imatges terribles que no pas explicar els conflictes de forma seriosa i aprofundida. En tot cas, en general, veure aquestes fotos a les exposicions no aconsegueix pas que les coses no es repeteixin, em temo.
Es el dubte etic i moral del periodista, explicar-ho o intervenir. N'hi ha que diuen que es important fer aquestes fotos per ensenyar l'horror de la guerra.
el que m'angunieja més és quan són 'fotografies premiades', en alguns països s'ha promocionat que les fotografies les faci gent d'allà, al menys si hi ha beneficis i lloances, que siguin per als afectats.
Para foto la de Capa,del miliciano que cae de un tiro,muerto,pero que resultó ser un montaje.Se hizo al parecer en Espejo(Córdoba) en un lugar de pocos días de guerra,ya que cayó muy rápido de lado de los "nacionales".Esta guerra,la ha vivido nuestra generación,informativamente,primero en el franquismo que se puso de parte de los palestinos,tuve algunos compañeros en la universidad,parece ser becados.No teníamos relaciones con el estado de Israel.asi de chulo era,el que ahora no saben donde colocarlo.
Son reporteros de guerra. Cuentan lo que ven ya sea con palabras o a través de imágenes y no, no están en National Geographic. No se apostan en un lugar determinado esperando la mejor fotografía, la mejor luz y la mejor presa. Están con las personas en la calle y tienen a su alcance constantemente imágenes de muerte como la que nos enseñas o mucho peores. Una cosa son las películas. Otra bien distinta la guerra. Sus capturas a veces son obras maestras. Yo te pregunto: ¿Mostrar la crudeza de lo irracional es vulnerar la ética? Y también te pregunto: "Matar al mensajero", ¿no era eso una expresión metafórica fácil -cuando no te gustan las noticias- para esconder la cabeza?
ahí está la duda, al cabo del año mueren muchos reporteros en guerras, aunque sólo esten intentando informar. El vídeo lo que hace es plantearse esta disyuntiva, ¿retratar o intervenir?
«Respondiendo a Lu Ye», de Liang Yi
-
Versión de Juan Carlos VillavicencioEn un sueño escuché a la cascaday al
viento: no tengo nadamás que enviarte.La rueda afuera de la puerta es sólo
la luna...
CONFESIÓN PÚBLICA DE AMOR EN EL BAR
-
Foto: J.X.
Entró en el bar y, una vez más, se subió a una silla y anunció: “Me declaro
en fracaso total, pero debo seguir. La barca del amor se resquebr...
Serafín
-
No es, pero bien podría ser. (foto:Renfe)
Creo que podría afirmar, con seguridad, que el recuerdo de la figura de
Serafín, conjuntamente con la de mi madr...
ELS MORTS JA NO PATEIXEN, O AIXÒ SEMBLA
-
Amb el títol reinventat, -el molt més encertat original *The Dead Don't
Hurt*, reconvertit en *‘Fins a la fi del mon’- *ha arribat als cinemes
aquesta ...
Las inoportunas parálisis en la vida
-
No fui nunca excesivamente habilidoso. En el servicio militar no se me daba
mal ejercitar la carrera, subir por una maroma o tirarme cuerpo a tierra y...
Muralla
-
Almenas y barbacanas defienden la ciudad. La protegen del ataque del
invasor que llega del otro lado.
La muralla es alta, sus cimientos son de basal...
La diplomacia de Israel
-
La diplomacia de Israel. Viñeta del 11/05/2024 en CTXT La Asamblea de la
ONU aprobó una resolución para pedir que Palestina sea miembro de pleno
derecho de...
Las epidemias y la violencia
-
Leo en la terraza *1491* de *Charles C. Mann*, sobre el espinoso y
complejísimo tema de la población en el hemisferio occidental -América-
antes de la ll...
El suicida.
-
El ex Ministro de Sanidad se presenta como candidato a las elecciones
regionales en Cataluña.
En su favor tendrá que es una persona que se deja ase...
Paul Auster (1947-2024)
-
Ha mort* Pau Auster* i tothom reivindica l'impacte que li han causat els
seus llibres. Era un autor molt llegit a casa nostra. Curiosament, com
Woody All...
Evoluciones
-
Creo que los primeros síntomas fueron evidenciándose paulatinamente. El
primero de ellos, posiblemente, era aquella actitud dudosa en el momento de
salir d...
Any nou - Año nuevo - New Year
-
Video; imatges i musica; Gentlitesa de l'autor: * Guillem Albertson* des
d'Islandia
Video: imágenes y música: Gentileza del autor *Guillem Albertson* ...
Any Joan Fuster 2022
-
En motiu del centenari del naixement de l'assagista i escriptor Joan
Fuster aquest 2022 estarà dedicat a rememorar la seva figura i llegat.La
Generalitat ...
Fa algun temps vaig veure una obra de teatre molt interessant sobre aquest tema, 'La Treva', de Donald Margulies. El tema dona per a un debat a fons, l'excusa és que els fotògrafs ens 'informen', com si no sabéssim que passen aquestes coses sense la necessitat d'haver de recórrer al morbo de mostrar-les. Es més fàcil ensenyar imatges terribles que no pas explicar els conflictes de forma seriosa i aprofundida. En tot cas, en general, veure aquestes fotos a les exposicions no aconsegueix pas que les coses no es repeteixin, em temo.
ResponEliminaEs el dubte etic i moral del periodista, explicar-ho o intervenir. N'hi ha que diuen que es important fer aquestes fotos per ensenyar l'horror de la guerra.
Eliminael que m'angunieja més és quan són 'fotografies premiades', en alguns països s'ha promocionat que les fotografies les faci gent d'allà, al menys si hi ha beneficis i lloances, que siguin per als afectats.
ResponEliminaAmb la JÚLIA.
ResponEliminaPara foto la de Capa,del miliciano que cae de un tiro,muerto,pero que resultó ser un montaje.Se hizo al parecer en Espejo(Córdoba) en un lugar de pocos días de guerra,ya que cayó muy rápido de lado de los "nacionales".Esta guerra,la ha vivido nuestra generación,informativamente,primero en el franquismo que se puso de parte de los palestinos,tuve algunos compañeros en la universidad,parece ser becados.No teníamos relaciones con el estado de Israel.asi de chulo era,el que ahora no saben donde colocarlo.
ResponEliminaleí en algun sitio lo del montaje de Capa con la foto del miliciano, demasiado perfecta para que fuera real.
EliminaSon reporteros de guerra. Cuentan lo que ven ya sea con palabras o a través de imágenes y no, no están en National Geographic. No se apostan en un lugar determinado esperando la mejor fotografía, la mejor luz y la mejor presa. Están con las personas en la calle y tienen a su alcance constantemente imágenes de muerte como la que nos enseñas o mucho peores. Una cosa son las películas. Otra bien distinta la guerra. Sus capturas a veces son obras maestras. Yo te pregunto: ¿Mostrar la crudeza de lo irracional es vulnerar la ética? Y también te pregunto: "Matar al mensajero", ¿no era eso una expresión metafórica fácil -cuando no te gustan las noticias- para esconder la cabeza?
ResponEliminaahí está la duda, al cabo del año mueren muchos reporteros en guerras, aunque sólo esten intentando informar. El vídeo lo que hace es plantearse esta disyuntiva, ¿retratar o intervenir?
EliminaIntervenir
ResponEliminaesta es la duda y no se ponen los periodistas de acuerdo, creo que eso se decide en el instante en que te encuentras enmedio del fregado.
ResponElimina