BOTIGUES FOSQUES 'DARK STORES'


💭El que més sorprèn després de travessar les portes del 'Maxi Dia' de l'avinguda d'Europa a Alcorcón (Madrid) és que la línia de caixes de la botiga ha desaparegut. Bona part d'aquest espai l'ocupen ara palets de llet i aigua (els productes més demandats en línia). No hi ha aparadors amb productes ganxo, ni els habituals cartells anunciant ofertes. I és que la botiga està tancada al públic. Aquí els únics que fan la compra són els empleats, equipats amb una tauleta i un escàner que els guien per la botiga i els ajuden a registrar amb rapidesa els productes amb què preparar les comandes. "Tot està pensant i organitzat per facilitar als empleats que completin les comandes amb la màxima rapidesa i atendre així la demanda, que durant el confinament es va triplicar", explica Diego Sebastià Erice, director d'e-commerce de Dia, sobre aquest concepte de magatzem que en l'argot de el sector es coneix com 'dark store'. Un terme anglosaxó que en definitiva fa referència a la reconversió de botigues en magatzems per satisfer en exclusiva la demanda de comandes en línia.

Dia ha estat la cadena de distribució que més ha apostat per aquest model amb la posada en marxa de 14 dark stores (tres d'elles a la província de Barcelona), 12 de les quals segueixen funcionant, amb capacitat per satisfer uns 400 comandes diàries. En menor mesura, altres grans cadenes com Bonpreu, Eroski o Consum van tirar també de dark stores per respondre a l'increment de la demanda. També El Corte Inglés va apostar per tancar la seva botiga Bricor a Alcalá d'Henares, un municipi als afores de Madrid capital, per en tot just dues setmanes transformar-la en una dark store amb capacitat per atendre 1.000 comandes diàries, seguint tots aquests negocis la manera operativa d'Amazon.

Apostar per aquest concepte no és fàcil: tancar una botiga a el públic exigeix ​​tenir una altra prou a prop com per no perdre la clientela que acudeix en persona habitualment. Per això la versió que més triomfa a Espanya és un híbrid entre botiga oberta a el públic i dark store. "En grans ciutats com Madrid o Barcelona, ​​els micro 'fulfillment center' (centre logístic) funcionen bé perquè amb uns pocs ben situats al voltant de la ciutat es poden cobrir àrees grans. Les 'dark stores' són una bona opció per a àrees de menor densitat, com capitals de província, on el volum de comandes és menor i no compensa fer inversions tecnològiques per a la preparació de comandes ", explica García Lombardero. En la seva opinió, "no hi haurà un model guanyador", sinó que conviuran diferents opcions en funció de la demanda.

La pandèmia, el confinament passat i el que està per venir han propiciat aquesta nova orientació del negoci, i de pas han beneficiat al supermercat de barri i botigues de pakistanesos. En canvi amb aquesta nova orientació comercial es certifica la desaparició dels Grans Centres Comercials a les afores de les grans urbs, que aquesta pandèmia ha deixat tocats de mort. A servidor, que més de 30 minuts en un centre comercial enorme d'aquests curull de gent, el posen dels nervis, pas previ a la histèria, ja li sembla bé. Llarga vida a el comerç de barri i a les Dark stores, que no sé perquè no se'ls diu 'Botigues fosques', sempre amb la mania de posar-li un nom en anglès a totes les novetats, i després es queixen que el castellà està amenaçat a Catalunya; si que ho està, però per l'anglès. Yes.

Publica un comentari a l'entrada

8 Comentaris

  1. El Dia está haciendo una de estas al lado de casa. He visto que han sacado las lineas de caja, junto a la vidriera, y ahora están poniendo como mesas y terminales digitales. Eso es para facturar directamente desde los palets.
    Está cambiando el panorama.
    salut

    ResponElimina
  2. Poc a poc anem entrant al segle XXI, la pandemia en alguns aspectes hi ha ajudat. La iaia Maria com no tenia nevera anava a comprar cada dia, actualment se sol anar a comprar un cop al mes tot el que és voluminos no de menjar, i el menjar fresc un cop a la setmana. La compra des de casa és el següent pas. De fet, Condis o Consum ja feien aquest tipus de venda, tu vas a comprar, carregues el carret, pagués i t'en vas a casa o a donar un tomb, i ells ja t'ho portaran més tard a casa.
    Es el que hi ha, són els nous temps. Salut

    ResponElimina
  3. Se impone, los métodos no presenciales, hace tiempo que utilizo El Corte Inglés y Mercadona online, me va muy bien en todos los sentidos.
    Salud

    ResponElimina
    Respostes
    1. Antes que nada es práctico, eso de ir a comprar lo cotidiano ya deberia estar superado. Ademas ahorras, compras justo lo que necesitas, y en nuestro caso que vamos una vez al més al Baricentro, encima gasto de combustible y comida.

      Elimina
  4. Y la banca también los utiliza de esa manera, ahora todo se hace desde casa...ayyyy quien no tenga internete, pasará por el retrete
    jejejeje...

    ResponElimina
    Respostes
    1. Desde luego, Miquel, qué haríamos sin papá Internet. Tengo un lío con hacienda, toda la relación la estoy haciendo por Internet, con código Pin, recomiendo que lo tengáis, es fácil de conseguir, es como un DNI electrónico,pero más seguro para cualquier gestion

      Elimina
    2. Doncs si, els pobres avis van de cul per treure els diners o fer tràmits pel caixer, sort dels fills o nets.

      Elimina
  5. Yo no tengo ni PIN ni PON, la declaración de la renta me la hace un amigo gestor desde siempre. Me cobra 30 euros. Ya ves tu, para una vez al año...

    ResponElimina