16 de juny de 2021

LA FÁBRICA DE CRETINS DIGITALS


El quocient intel·lectual ha anat augmentant de generació en generació fins ara, cosa que el llibre 'La fàbrica de cretins digitals' associa a l'ús dels dispositius tecnològics, mentre que altres experts neguen la major: no existeixen els nadius digitals, ni la tecnologia provoca un deteriorament cognitiu ni els tests de CI mesuren la intel·ligència de manera fiable. "Els nadius digitals no existeixen" i la Lomloe no va a corregir aquesta falta de competències, adverteixen els professors -
Mònica Zas Marcos - eldiario.es

A La fàbrica de cretins digitals, el neurocientífic francès Michel Desmurget defensa que les noves generacions són les primeres amb un quocient intel·lectual menor que el dels seus pares, en part, a causa de l'ús excessiu de la tecnologia i les pantalles. El provocatiu títol del llibre planteja que els dispositius digitals estan afectant el desenvolupament cognitiu dels nens i adolescents. L'actual director de l'Institut Nacional de Salut francès, que també ha col·laborat en prestigiosos centres de recerca com el Massachusetts Institute of Technology (MIT) o la Universitat de Califòrnia, escriu que "el quocient intel·lectual i el desenvolupament cognitiu disminueixen quan augmenta l'ús de la televisió i els videojocs".

Per establir la comparació amb la generació anterior, Desmurget acudeix a l'efecte Flynn, una teoria que es basa en la pujada anual de les puntuacions de quocient intel·lectual al llarg dels segles XX i XXI. En la seva investigació inicial, el psicòleg James Flynn, que li dóna nom, volia demostrar que les persones blanques no eren més intel·ligents que les negres en una època en què aquestes anàlisis esbiaixades estaven a l'ordre del dia. Pel camí, ha revelat un augment substancial i sostingut del quocient intel·lectual en països de diverses parts i cultures del món. Tot i que les implicacions de l'efecte Flynn han estat preses amb cautela per part de la comunitat científica, alguns han recorregut a ell per defensar el seu efecte invers en els últims anys.

"És veritat que el quocient intel·lectual està fortament afectat per la salut, l'escola o la nutrició. Però en països on els factors socioeconòmics s'han mantingut força estables durant dècades, l'efecte Flynn ha començat a reduir-se. En ells, els" nadius digitals "són els primers nens que presenten un CI més baix que el dels seus pares. És una tendència que s'ha documentat a Noruega, Dinamarca, Finlàndia, Països Baixos, França, etc.", defensava Michel Desmurget en una entrevista a la BBC. No obstant això, han aparegut altres estudis que demostren que aquesta baixada es registra des de 1975. I fins i tot si la teoria de Desmurget fos certa, ¿fins a quin punt se li pot atribuir a les noves tecnologies?

A debat: la demonització de la tecnologia - "Hi ha un doble extremisme amb les tecnologies i les investigacions han caigut en un limbe molt esbiaixat", defensa Jordi Martí, assessor tècnic a la Direcció General TIC de la Conselleria d'Educació valenciana. "Seria com dir que els cotxes són els culpables dels accidents, quan en realitat depèn de com els facis servir o de quin tipus de cotxe sigui. En el cas de la tecnologia, passa el mateix", compara. "Avui dia hi ha alumnat bo i dolent, igual que fa 20 o 50 anys, i en ell hi ha gent molt vàlida que juga molt a videojocs i altres que no la fan servir tant i obtenen pitjors resultats", explica. Segons la seva opinió, hi ha altres causes socioeconòmiques que repercuteixen en el fracàs escolar, com la pobresa o la contaminació.

Per ser justos, a 'La fàbrica de cretins digitals', Desmurget esbossa més raons i amplia l'efecte de la tecnologia en relació al seu ús, diferenciant l'educatiu del recreatiu. "El problema és que el món actual és digital i la realitat és digital. I tota competència que no sigui digital, és només un hobby", opina Ernesto Fernández, neurocientífic i CEO de IteNLearning, una xarxa de laboratoris d'implantació de la tecnologia en l'educació. "És fonamental que el seu ús sigui reflexiu i ètic, en lloc d'impulsiu", adverteix.


SHARE THIS

11 comentaris:

  1. Los juegos son , creo, todos de impulso.
    Todo es de batallas, guerras, conflictos, dominación, escape.
    Seguro que hay tipos de juegos instructivos (Fly Simuleitor), pero eso no es más que un simulador de vuelo.
    salut

    ResponElimina
    Respostes
    1. Aixó dels jocs és un territori que no conec gens.

      Elimina
  2. No estic gens d'acord en les condemnes apocaliptiques del tema digital ni en què 'abans' anés millor, son tòpics repetits des del temps dels romans, he conegut molts 'cretins intel·lectuals' amb carrera universitària tradicional i molt 'llegits', les coses son molt complexes i diverses, ben mirat. De jocs tontos n'hi ha hagut sempre, i això de 'matar' ja passa en el parxís i en els escacs, sobrevalorats avui.

    ResponElimina
    Respostes
    1. de fet, aixó que critica Desmurget es una mica com alló de el jovent d'avui en dia no val per a res. Jo crec que simplement el jovent apren una serie de coses diferents de les que varem aprendre nosaltres i d'una altra manera.
      El que passa ées que joves i grans tenim un excés d'informació diari que no podem païr ni analitzar.

      Elimina
  3. També penso que en els estudis i estadístiques surt el que convé que surti, en general. Pitjor que el fracàs escolar que encara no sé en què consisteix era que no fa tant de temps una gran majoria no anava a escola o hi anava pocs anys.

    ResponElimina
  4. Hi deu haver cretins digitals però n'hi ha molts d'analògics i 'tradicionals', en la meva generacio i en les ateriors.

    ResponElimina
  5. de cretins n'anem sobrats de sempre.

    ResponElimina
  6. No se puede comparar. Cómo comparar un bachillerato con dos revalidas, con el de ahora con dos años y ni una revalida. Ha ido bajando los contenidos, las exigencias, todo. Es lo que hay. Puede ser que no se necesite tantos conocimientos, para una vida profesional. A cambio los chicos/as de ahora dominan la utilización(la utilización),de los medios informáticos, pero lleva consigo, dejar de dominar o no progresar en el desarrollo intelectual.
    Si antes, por decir algo, para aprobar la revalida de cuarto en matemáticas tenías que comprar un libro que se llamaba algo así como los mil problemas de matemáticas, donde te daban problemas resueltos y otros con sólo el resultado final. Si los hacías todos, conseguías dos cosas, ibas seguro al examen y tu intelecto subía un par de grados, seguro. Eso con todo. El coeficiente irá bajando, pero ya digo lo mismo no se necesita que suba, para eso están los robots.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Andan ahora con la ley del mínimo esfuerzo, se trata de otra manera de aprender, ni mejor ni peor, diferente a la que tuvimos nosotros.

      Elimina
  7. Quizás habría que buscar el origen del problema en que con las nuevas tecnologías no es necesario ejercitar tanto la memoria.

    Y la memoria es como un músculo, si no se ejercita, se atrofia.

    Si a eso le añadimos los abusos del alcohol y algunas drogas, tenemos la fabrica de idiotas perfecta.

    ResponElimina
  8. La memoria actual es Google, és el nou Déu que ho sap tot, tot i tot.

    ResponElimina

BLOG DE FRANCESC PUIGCARBÓ