El quocient intel·lectual ha anat augmentant de generació en generació fins ara, cosa que el llibre 'La fàbrica de cretins digitals' associa a l'ús dels dispositius tecnològics, mentre que altres experts neguen la major: no existeixen els nadius digitals, ni la tecnologia provoca un deteriorament cognitiu ni els tests de CI mesuren la intel·ligència de manera fiable. "Els nadius digitals no existeixen" i la Lomloe no va a corregir aquesta falta de competències, adverteixen els professors -
Mònica Zas Marcos - eldiario.es

A La fàbrica de cretins digitals, el neurocientífic francès Michel Desmurget defensa que les noves generacions són les primeres amb un quocient intel·lectual menor que el dels seus pares, en part, a causa de l'ús excessiu de la tecnologia i les pantalles. El provocatiu títol del llibre planteja que els dispositius digitals estan afectant el desenvolupament cognitiu dels nens i adolescents. L'actual director de l'Institut Nacional de Salut francès, que també ha col·laborat en prestigiosos centres de recerca com el Massachusetts Institute of Technology (MIT) o la Universitat de Califòrnia, escriu que "el quocient intel·lectual i el desenvolupament cognitiu disminueixen quan augmenta l'ús de la televisió i els videojocs".

Per establir la comparació amb la generació anterior, Desmurget acudeix a l'efecte Flynn, una teoria que es basa en la pujada anual de les puntuacions de quocient intel·lectual al llarg dels segles XX i XXI. En la seva investigació inicial, el psicòleg James Flynn, que li dóna nom, volia demostrar que les persones blanques no eren més intel·ligents que les negres en una època en què aquestes anàlisis esbiaixades estaven a l'ordre del dia. Pel camí, ha revelat un augment substancial i sostingut del quocient intel·lectual en països de diverses parts i cultures del món. Tot i que les implicacions de l'efecte Flynn han estat preses amb cautela per part de la comunitat científica, alguns han recorregut a ell per defensar el seu efecte invers en els últims anys.

"És veritat que el quocient intel·lectual està fortament afectat per la salut, l'escola o la nutrició. Però en països on els factors socioeconòmics s'han mantingut força estables durant dècades, l'efecte Flynn ha començat a reduir-se. En ells, els" nadius digitals "són els primers nens que presenten un CI més baix que el dels seus pares. És una tendència que s'ha documentat a Noruega, Dinamarca, Finlàndia, Països Baixos, França, etc.", defensava Michel Desmurget en una entrevista a la BBC. No obstant això, han aparegut altres estudis que demostren que aquesta baixada es registra des de 1975. I fins i tot si la teoria de Desmurget fos certa, ¿fins a quin punt se li pot atribuir a les noves tecnologies?

A debat: la demonització de la tecnologia - "Hi ha un doble extremisme amb les tecnologies i les investigacions han caigut en un limbe molt esbiaixat", defensa Jordi Martí, assessor tècnic a la Direcció General TIC de la Conselleria d'Educació valenciana. "Seria com dir que els cotxes són els culpables dels accidents, quan en realitat depèn de com els facis servir o de quin tipus de cotxe sigui. En el cas de la tecnologia, passa el mateix", compara. "Avui dia hi ha alumnat bo i dolent, igual que fa 20 o 50 anys, i en ell hi ha gent molt vàlida que juga molt a videojocs i altres que no la fan servir tant i obtenen pitjors resultats", explica. Segons la seva opinió, hi ha altres causes socioeconòmiques que repercuteixen en el fracàs escolar, com la pobresa o la contaminació.

Per ser justos, a 'La fàbrica de cretins digitals', Desmurget esbossa més raons i amplia l'efecte de la tecnologia en relació al seu ús, diferenciant l'educatiu del recreatiu. "El problema és que el món actual és digital i la realitat és digital. I tota competència que no sigui digital, és només un hobby", opina Ernesto Fernández, neurocientífic i CEO de IteNLearning, una xarxa de laboratoris d'implantació de la tecnologia en l'educació. "És fonamental que el seu ús sigui reflexiu i ètic, en lloc d'impulsiu", adverteix.