Ningú recordaria aquesta fàbrica si s'hagués avançat el camió de les escombraries. La troballa, en un contenidor, d'una carpeta de 1938 amb fitxes de treballadors d'una empresa catalana serveix d'objecte d'estudi de la indústria tèxtil col·lectivitzada i el treball a la rereguarda en la Guerra Civil - Elena Cabrera - el diario.es
Carme Arbonès Sàrrias guanyava 400 pessetes com a mecanògrafa per a l'empresa tèxtil Corbera i Bertran, propietat de dos senyors portadors d'aquests cognoms, Jaume i Josep. Carme tenia 20 anys i estava ja casada. Estàvem en guerra. És 1938 i Barcelona està sent bombardejada contínua i sistemàticament per l'aviació feixista italiana i nazi. Més de 4.000 morts. Més de 2.700 ferits. Més de 300 edificis totalment destruïts. Més de 1.800 immobles amb desperfectes, inclosa la catedral. Més de 1.900 bombes.
Carme signa la seva fitxa de treball a Corbera i Bertran amb una lletra rodona i optimista que primer gira grans cercles cap enrere però que acaba com una fletxa, en decidida línia recta, cap a endavant. Viu al carrer Rosselló, número 300. Quan signa el seu Certificat de Treball és agost. Al març, durant els tres dies terribles en què els italians van destrossar el centre de la ciutat, va caure una bomba molt a prop de casa seva. Cada dia, Carme recorre els 15 minuts que separen a peu casa de la fàbrica, vorejant el barri de Gràcia, a la Dreta de l'Eixample, entre les actuals estacions de metro Verdaguer i Joanic. La mecanografista té la mirada àmplia i serena, una boca petita que sembla somriure sempre i els cabells recollits en rínxols, amb ratlla el costat, a l'estil dels anys 30.
Tot això, que no és res i és molt, va poder esbrinar Fran sobre Carme Arbonès Sàrrias fa deu mesos, quan es va trobar un arxivador a les escombraries. Era una carpeta amb anelles, de tapes de cartró, apaïsada i amb fundes plastificades. Dins d'elles, un tresor: les fitxes de tots els 206 empleats de Corbera i Bertran a l'agost de 1938. Estava en un contenidor al carrer València, al costat d'altres objectes d'alguna oficina que semblava que estava sent buidada i tot el que allí havia estava destinat a l'abocador. Fran forma part del grup de memòria històrica de l'Ateneu Llibertario de Gràcia, pel que més aviat sembla que va ser l'arxivador qui el va trobar a ell.
La força laboral en aquesta fàbrica estava composta majoritàriament per dones de l'Ateneu Llibertari de Gràcia. Tot succeeix al voltant del popular barri de Gràcia: la fàbrica, els domicilis dels treballadors, l'Ateneu, el contenidor en què es va trobar l'arxivador, però encara falten els fils que uneixin bé aquesta història. La resta de companys del grup de Fran treballa en això. Van llegir les fitxes, les van fer públiques, van començar a buscar els descendents i a preparar una exposició. Encara no saben molt, però això només és el principi.
Corbera i Bertran era una fàbrica que s'havia establert al barri el 1929, al número 1 del carrer Romans, on ara hi ha un edifici d'habitatges de maó vist sense res en particular, vulgar, lleig, on l'únic que destaca és una farmàcia en el local que fa cantonada. El 1936, Catalunya posseïa el 80% de la indústria tèxtil de país i era un dels sectors més potents. La CNT tenia una forta i majoritària implantació de manera que, quan s'inicia la revolució social que succeeix paral·lela a la Guerra Civil, la CNT-FAI inicia un procés de col·lectivització de les indústries que té gran èxit en la dels teixits. Corbera i Bertran és un dels negocis que entren en aquesta dinàmica d'autogestió però ni Jaume Corbera ni José Bertran són expulsats de l'empresa, com demostren les seves fitxes a l'arxivador, encara que mantenen els seus treballs com a directius i guanyen un major salari que la resta de treballadors. "La historiografia diu que en les col·lectivitzacions anarquistes es van carregar als patrons i aquest carpesano demostra que no és així", diu Xavi Bou, del grup de l'Ateneu.
Però les coses no anaven bé en el sector tèxtil: la guerra impedia l'accés als mercats, els magatzems s'omplien d'estoc, va deixar d'arribar cotó per la via de la importació, la pujada salarial va elevar els costos i reduir la competitivitat. Xavi i els seus companys es van posar a investigar sobre la fàbrica, de la qual mai havien sentit parlar. Submergits en l'hemeroteca, van descobrir que era un negoci particularment actiu i que es destacaven per la seva solidaritat amb el front, enviant als milicians tant robes d'abric com diners a través del Socors Roig.
Els rostres d'algunes de les dones treballadores de la fàbrica Corbera i Bertran en 1938 Ateneu Llibertario de Gràcia
Al passar les pàgines amb totes aquestes fitxes, els va cridar l'atenció l'aclaparadora majoria de dones: són gairebé el 90% del total. L'arquitecte i urbanista José Luis Oyón també forma part del grup de l'Ateneu i, amb ell, estan estudiant què compten aquests papers, que història es pot extreure d'ells. "Les dones vivien molt a prop de la fàbrica perquè a més de treballar havien de tenir cura dels nens i fer les feines de casa. La dona estava condicionada a haver de treballar en un lloc proper. També veiem que treballen molts grups familiars, perquè porten a les filles i uns tiren d'altres", diu Bou. "A més de les fitxes dels empleats de la fàbrica, hi ha també les d'aquells que treballen a la seu on tenien les oficines, al número 21 del carrer Bruch, i aquí ja són majoritàriament homes i viuen més lluny del seu lloc de treball ", afegeix.
Si les famílies eren de barri, no hauria de ser molt difícil trobar a descendents. La història d'aquesta troballa va aparèixer en mitjans locals i el grup de memòria de l'Ateneu va fer el que va poder per captar l'atenció de qui pogués saber alguna cosa. Però només va aparèixer un familiar d'una de les treballadores. "És normal, la memòria femenina amb els cognoms desapareix al cap d'una generació", recorda.
La fàbrica va sobreviure a la guerra, a la postguerra, a la repressió, a la dictadura i a les crisis però no a la deslocalització. Fins i tot va superar el divorci, per dir-ho així, entre Corbera i Bertran en els anys 40. En la dècada dels 80 es va traslladar a Rubí i va tancar definitivament el 1990. Com va acabar aquest fitxer en un contenidor de l'Eixample de Barcelona i qui el tenia, és una cosa que encara no se sap. Xavi té la sospita que el podria haver guardat un interventor de la Generalitat, que era el que controlava l'empresa durant la col·lectivització. Quan acabin d'estudiar-ho i hagin realitzat l'exposició que planegen, donaran la carpeta a algun arxiu que el custodiï i quedi accessible per als historiadors de el futur, d'haver-los. "El major perill de la memòria no és que desapareguin les persones sinó que la gent es faci insensible a això", avisa.
La historiografia diu que en les col·lectivitzacions anarquistes es van carregar als patrons i aquest carpesano demostra que no és així", diu Xavi Bou, del grup de l'Ateneu.
ResponEliminaSan Tornem hi.
No se puede generalizar, porque esto nos lleva al error. Siempre dependía de la facción de la CNT/FAI y de quien capitaneaba el gremio. Incluso las chekas estaban "especializadas". Según a que gremio pertenecías ibas a una u a otra. Y de según que checas no salías nunca vivo.
Te podría contar un caso , el del Sr Guillem. El Sr Guillem ha muerto hace poco, victima colateral del Covid. Catalán de pro y dueño de una pequeña editorial en l´Eixample en tiempos de la guerra, a su padre se lo llevaron a una cheka, la de plaza Ramón Berenguer 1, que no era de la CNT, sino del POUM, y que, por lo que parece, eso habría que verse, fuera capitaneada por Grimau.
El padre del Sr Guillem no volvió a salir de allí.
A él , que era un crio pero sabía llevar la Heildenberg y la plana, lo obligaron a trabajar hasta el fin de la contienda.
Obvio poner nada más, pero se directamente de su boca, que les confiscaron sus bienes, el coche y la editorial, y que tuvo que trabajar el resto de la guerra haciendo funcionar las máquinas, sino se pelaban a su madre y a su hermana.
Pero esto es una historia dentro de las cientos que habrán sobre las colectivizaciones. Es por ello que no me creo una sola historia, sino que habrán tantas y de tantas maneras como formas de hacer las cosas.
PD: No entiendo como esos papeles fueron a parar a la basura. Es historia, y como tal debería estar resguardada.
Un abrazo
He pensat amb tu, una d'aquestes dones de la foto podia haver estat la teva mare.
ResponEliminaA Sant Feliu de Codines hi havia un terratinent que tenia u cotxe, un Fiat Balilla em sembla, només l'agafava de tan en tant, el varen assassinar els dela Fai, i anaven tot el dia amunt i avall amb el cotxe. A la guerra hi ha moltes histories diverses, però aquesta en concret l'he trobat interessant.
Salut.
Por eso, amic, lo digo con tanta seguridad. Porque mi madre me lo explicó al final de su existencia.
ResponEliminaHabía la facción FAI/CNT de los del gremio de "la fusta", que estaba en Poble Sec; la del metal, artes gráficas, sastres y modistas, la del ramo "del agua" (textil)...Habían checas comunistas estalinistas, Troskistas, habían libertarias,,Creue hasta 45 checas llegaron haber en Barcelona, contando las del los barcos, el Madrid, el Uruguay y otro que ahora no recuerdo , y cada uno comandado por un ¿militar?..
Es imprescindible la Memoria Histórica. Imprescindible, pero total, con los muertos fusilados en las cunetas y los del paredón, y con los desaparecidos de las checas.
Si el molino de cal/piedra de Montcada hablara, no pasaríamos por allí. Eso dicho por la Pepita.
Para no dejar huella los tiraban dentro el rotor.
Me guardo cosas que no deseo contar, pero me creo más a mi madre en sus últimos días como protagonista, que no a historiadores que han escuchado historias de otros.
E insisto, no se debería tirar nada a la basura de esta índole, forma parte de la historia del país y debería ser custodiado.
Una abraçada
Hi havia un caos de faccions a qual més esvalotada per dir-ho finament. De fet era un desori, un desastre: Terrible pero ja ho havia sentit a dir al meu pare: Para no dejar huella los tiraban dentro el rotor.
ResponEliminaAmén, Miquel.
ResponEliminaLa "memoria histórica" nunca estará completa si no se divulgan las barbaridades y las atrocidades cometidas por los dos bandos.
Había oído algo vagamente sobre la fábrica de cemento de Montcada, y hoy Miquél me lo ha confirmado.
Todavía es el momento en que alguien coloque una placa fúnebre en la carretera de la Arrabassada, a la memoria de aquellos que fueron asesinados allí.
UN amigo mío, hoy fallecido, me contó que su padre, activista de la CNT aquí, en Barcelona, cargaba en sus bolsillos un par de granadas de mano, por si era victima de alguna purga de sus "camaradas", llevarse a alguno de ellos por delante.
Una buena época para los que eran motivo de envidias o resentimientos, si señor.
En muchos de los encuentros que he tenido con Francesc a la sombra de un café, RODERICUS, le he explicado alguna historia por encima de las que en sus últimos días me explicaba mi madre, que falleció hace siete años.
EliminaSiempre fue reacia a hablar de la guerra, pero los años y el miedo a l "más allá" pasan factura. Así que se fue abriendo y me explicaba como miliciana de la CNT/FAI (tenía entonces 19 años) iban con un coche camioneta ( eso no lo se porque no se acordaba la marca) a buscar al muelle "de la fusta" los cadáveres que sacaban del Uruguay, que estaba en la bocana del puerto, por la parte de delante y los traían cada mañana en una barcaza dentro de sacos, sacos que se intercambiaban por otros de pan para llevar al barco.
Eso cada día.
Los llevaban a Montcada, al rotor de cal. Tal como suena . Ella hacia de copiloto y de vigilante, pues iban dos hombres y ella en medio. Por lo poco que se jamás vio como lo hacían, pero si vio todos los sacos y algunos manchados de sangre.
No es necesario poner más, pero puedes estar seguro de que aquello es cierto.
Un abrazo
I a banda d'aquests que expliques del rotor, a Montcada....
Eliminahttps://cat.elpais.com/cat/2019/08/14/cultura/1565800711_091336.html
Una época de barbarie, que tot i així no justifica l'alçament militar del Caudillo. Més que res perquè sota el seu jou va ser més del mateix. Pero estic amb tu, S'ha de recuperar la memoria de les barbaritats d'ambdós bàndols.
ResponEliminaNo, lo del alzamiento ni está justificado, ni por mucho que desgañiten ahora los nuevos derechistas, lo estará nunca.
ResponEliminaPero la violencia y el crimen en la retaguardia de los dos bandos siguió un patrón parecido : se delataba y asesinaba para robar y expoliar impunemente.
Como bien has explicado, poseer un Fiat "Balilla" era un síntoma de aburguesamiento, y podía costarte la vida. Ídem en el otro "lado", podían fusilarte si algún falangista se había encaprichado de tu casa, tus tierras o tu mujer, fuese un "rojo" o no.
Mi pobre madre emigró a Barcelona en los años cincuenta. Su casa en Porcuna ( Jaén ) fue destruida por un bombardeo, y mi abuelo, arruinado, murió de pena y un ictus en 1.939. Porcuna quedó en un momento dado de la guerra, en la primera línea de fuego. Las historias de la represión de los dos bandos que me contó en los últimos años de su vida, ponían el vello de punta.
Consiguió transmitirme la certeza de que una vez en guerra, no hubo "buenos y malos", sino que los demonios que llevamos dentro, la envidia, el resentimiento, las viejas rencillas acumuladas durante años, salieron a pasear y se cobraron la sangre de muchos inocentes lejos de los frentes de batalla.
Aún hemos de purgar toda esa porquería acumulada, sin sectarismos, y llamando a las cosas por su nombre.
A les guerres tots són dolents, no hi ha bons, i si n'hi ha, els maten. Als pobles va ser terrible, va sortir tota la rancunia, les envejes, va ser una guerra a part.
ResponEliminaSimplemente, por aportar algo a la Memoria Histórica, quiero recordaros el bombardeo sobre Cabra(Córdoba),por la aviación republicana, un día de mercado y con consecuencias sobre un colegio.
ResponEliminaEs historia, pero no se conoce mucho.
Pues no, es la primera vez que lo oigo, miraré a ver si encuentro información. Gracias.
ResponElimina