Poc després de finalitzar la Guerra Civil espanyola van començar a circular per les carreteres els últims i més cars models d'automòbil de la indústria estrangera, als quals la gent va anomenar haiga. Aquest nom va néixer a Madrid basat en una anècdota amb la qual es tractava de ridiculitzar la incultura i l'origen plebeu dels que, enriquits per la guerra, començaven a airejar els milions aconseguits gràcies a l'estraperlo i el mercat negre.
Aquells nous rics eren ignorants i toscos, i es deia que quan compraven un automòbil, no preguntaven ni pel preu ni per la marca, només exigien amb fatxenderia "el mejor que haiga". d'ací doncs l'expressió 'Haiga'.
He recuperat aquest escrit perquè avui recordava dues situacions curioses amb els rics i els vehicles que tenien.
Amancio Ortega va tenir durant molts anys un BMW de segona ma matrícula de Gran Canaria, fet que coneixent al personatge no sorpren, és l'austeritat absoluta, o ho era quan el vaig tractar durant uns anys.
En Josep Puigneró tenia un fort Taunus atronitat, per anar de Vic a Sant Bartomeu del Grau, a la inversa i poc més. Entre Josep Satorra i Rosendo el seu germà li varen comprar un BMW nou de trinca. Doncs en Josep el va tenir dos anys al garatge a Vic sense tocar-lo. ¿Que diran al poble si em veuen amb un cotxe tan car?, deia.
Sobre Amancio Ortega, només una pinzellada que vaig publicar fa temps:"És difícil parlar del tema sense caure en demagògia barata; però la realitat és que resulta que vivim en un món complex en què un pot estar assegut al sofà, lloant les meravelles del programa de Jordi Évole a Salvados, sense saber que els texans que porta posats en aquest mateix moment poden haver estat fets per un dels migrants salvats per l'Astral. Que els pantalons en qüestió poden haver passat per un taller d'Istanbul on els treballadors, alguns il·legals, cobren un euro a l'hora. Que potser el va tenyir aquest tipus que no pot evitar trencar en llàgrimes quan, en ple Mediterrani, un cooperant lo diu pel megàfon "Welcome to Europe!".
Diuen a Inditex que ells realitzen contínues inspeccions als seus proveïdors, també als turcs. Que fan el que poden, asseguren, però que no hi ha manera d'estar en tot. Que la nostra demanda de pantalons, faldilles, vestits, camises i samarretes barates és tan enorme que tenim a la indústria asfixiada de treball. I clar, al final se'ls colen dos o tres empreses díscoles, d'aquestes que exploten persones, refugiats inclosos, nens inclosos. Però l'esclavitud, sostenen ells, l'exerceix qui sosté el fuet, no qui el finança. El mateix o semblant diuen també les altres marques a les que la BBC ha tret els colors per aquest mateix tema: Mango, Marks&Spencer, Next i Asos.
I és cert, almenys Inditex vigila molt aquest aspecte, i Amancio Ortega ha erigit l'imperi d'Inditex, cop a cop vers a vers, a força de treball, esforç i imaginació, cosa que molesta molt en aquest país, i als ciutadans m'imagino que Amancio Ortega els diria que comprin la peça que comprin de la marca que sigui, haurà estat fabricada en les mateixes circumstàncies que les del seu grup, encara que potser amb menys control, i, no és cert que als ciutadans no els importi aquesta suposada explotació de mà d'obra barata, simplement la consideren normal. Algú diria que millor un euro a l'hora que res, pitjor estan en les maquiles de Mèxic, si no són explotats per aquestes empreses orientals ho seran per altres o pel seu propi Govern.
Tampoc podem comprar mòbils, portàtils, teles ni res on hi entri el coltan. Ni res fabricat a la Xina, i caldria no oblidar les condicions dels treballadors a Qatar, on havent-ne mort gairebé 1.500, acaben de reconèixer el primer mort d'accident laboral.
No podem donar-nos la culpa de tot i no estic d'acord en la demagògia de castigar les marques que sabem que anteposen el seu benefici econòmic al social, més que res per què aquestes són les regles del joc capitalista. Deixar de comprar els seus productes durant un temps i recordar als que segueixen fent-ho que aquests texans, aquestes camises representen el pitjor del nostre sistema és inútil. Intentar, en la mesura de les nostres possibilitats, que el consum adquireixi la dimensió ètica que mereix, és també inútil per més esforços que si dediquin, simplement per què no podríem comprar res, i a sobre aquest obrer sirià a Turquia o a no cobraría ni aquest euro a l'hora."
Quan a Josep Puigneró, només ressenyar que amb en Rosendo el seu germà feien carbonet al bosc. Un dia varen cobrar un deute amb un teler atrotinat que en Rosendo que era un manetes va reparar i varen començar a teixir. Al cap d'uns anys a Sant Bartomeu del Grau tenien més de 5 mil treballadors entre directes e indirectes i proveïen la roba a la majoria d'exercits del món. Un dia se li va presentar un inspector d'Hisenda a la fábrica i li volia clavar una multa exemplar sense massa motius ni coneixement, més aviat es tractava d'escarmentar-lo. En Josep li va dir, miri, truqui a aquest telèfon i li diran el que ha de fer. L'home va trucar, al telèfon: si va posar Manuel Fraga Iribarne. L'inspector d'Hisenda li va explicar el que hi havia al Ministre i Fraga li va dir: Miri, ell ja li dirà el que vol pagar, vosté ho accepta i no si acosti més. En Josep li va dir, miri, que li sembla si ho deixem en sis milions de pessetes. I l'altre clar, ho va acceptar.
Ja sé que aquesta anècdota no és massa exemplar, però en Josep Puigneró tenia l'empresa en una època en què el que es demanava als empresaris és que produïssin molt, que creessin molts llocs de treball i no tinguessin miraments amb temes fiscals o de contaminació. Uns problemes de contaminació que va tenir la seva Empresa, més que res per una denúncia d'un sindicalista acomiadat ressentit, a més, a la plana de Vic, ara no ho sé, però abans, quan plovia, els purins baixaven riera avall arreu.
A l'any 1983 Hilados y Tejidos Puigneró va suspendre pagaments per causes diverses, una d'elles és que com servia teixit a diversos exercits per compte del Govern espanyol, costava molt de cobrar i clar, la caixa se'n ressentia. Desconec si varen aixecar la suspensió de pagaments i varen seguir en un altre nivell, fa molt de temps que he perdut el contacte, però m'ha semblat recurrent explicar aquestes dues histories per, més que netejar l'imatge d'aquests dos empresaris, que no sóc ningú per fer-ho, si destacar que a vegades les persones no són com pensem o ens volen fer creure els nyé nyé de torn.
Amancio Ortega,posee uno de los pocos superyates(más que un yate),que existe en el mundo.Un avión privado,inmubles por valor de 3.500 millones para vivir en cualquier parte....No esta mal.Un patrimonio de 78 0000 millones.Todo ganado en una vida,no está mal.Eso si una vida,sólo una.Dios nos hizo a todos iguales,pero las oportunidades depende de nosotros.
ResponEliminaYo hablo de antes, seria en los 80 cuando ya tenia tiendas en toda Galicia y estaba empezando a expandirse por la cornisa cantábrica. Pero te aseguro que el BMW matrícula GC lo tuvo bastantes años. Además, aunque le critiquen ha hecho muchas donaciones y además importantes, de mucha pasta, y no para tranquilizar su conciencia como se dice, pues se supone que un empresario no tiene conciencia, y precisamente esto es lo que quería destacar tanto de él como de Puigneró, Papitu que le llamaban a Josep Puigneró.
EliminaLa envidia es un oficio muy nuestro. No te extrañe que no agrade a nadie lo del Sr Puigneró ni lo de Ortega, y aún cuando regalan máquinas para hospitales después de impuestos, son denostados. Seguro que nosotros, los que no somos ellos, haríamos más cosas y mejores si tuvieramos sus posibles.
ResponEliminaEstoy convencidísimo.
Semos ansí.
Afegiria que els que tant els critiquen si fossin com ells farien molts
Eliminamenys que ells.
Salut.
Es posible, dicen, que le gusta guardar coches, lo mismo tiene aún el que indicas. Hay muchos coleccionistas que lo hacen.
ResponEliminaNi me parece bien ni me parece mal, hace lo que cree conveniente con su dinero. En cuanto a las donaciones a instituciones ,desgravan al hacer la declaración de la renta, que la suya se irá por las nubes. En todo caso, está bien para ambas partes,algo que deberían aprender otros empresarios.
Los que más le critican por sus aportaciones son los de podemos, pero lee u veras que no son aportacioncitas precisamente...
Elimina"A principios de esta semana, la Fundación Amancio Ortega anunciaba una donación solidaria de 280 millones de euros al sistema público sanitario español. El Gobierno recibirá esta cantidad para comprar diez equipos de protonterapia, una novedosa técnica que emplea protones en lugar de rayos X para destruir las células tumorales ayudando a reducir los efectos secundarios posteriores al tratamiento en los pacientes de cáncer.
Pero el caso más mediático fue en 2015, cuando Ortega puso en marcha un programa dotado con más de 300 millones para la renovación del equipamiento tecnológico en los hospitales públicos, concretamente en el área de diagnóstico y tratamiento radioterápico del cáncer. La incorporación de estos nuevos aparatos, tales como mamógrafos digitales con tomosíntesis y aceleradores lineales avanzados, repercute directamente en la calidad de vida de los usuarios de la sanidad pública.
Además, y como publicaba recientemente Vozpópuli, donó el pasado año 60 millones para la adquisición de material sanitario con el que combatir el coronavirus."