La vida de Josephine Hamilton va fer un tomb el 2008 quan va ser acusada d'haver robat 36.000 lliures (43.000 euros) de la sucursal de correus que gestionava al comtat anglès de Hampshire. No havia sostret els diners, però els comptes no quadraven i van amenaçar d'enviar-la a la presó. Aquesta por la va portar a declarar-se culpable i hipotecar casa seva per pagar uns diners que no s'havia embutxacat. Molts anys més tard, la justícia reconeixeria la seva innocència. “Tenia 45 anys quan tot això va començar. S'ha endut un terç de la meva vida. Penses que mai no s'acabarà”, diu la que avui ja és àvia.
Josephine és una dels més de 700 administradors de la Post Office, el servei postal britànic, propietat de l'Estat, condemnats injustament per frau. L'escàndol més gran en la història judicial del Regne Unit està sent objecte d'una investigació pública donant veu per primera vegada a les víctimes d'un error informàtic que les autoritats van preferir ignorar. Les destrosses humanes i financeres van ser enormes. Hi va haver quatre suïcidis, alguns van acabar entre reixes per un delicte que no havien comès, altres es van arruïnar, van perdre la casa, la feina, les famílies es van trencar, divorcis, problemes psicològics, la càrrega dels antecedents penals i la vergonya de persones honrades de vistes com a deshonestes.
“Em vaig convertir en una reclusa, no sortia al carrer. Continuo sense ser la mateixa persona. No em refio de ningú. És difícil”, explica Lorraine Williams sentenciada a anar a la presó el 2012. La condemna va quedar en suspens, però només nou anys més tard es va reconèixer la seva innocència.
Els problemes es van incubar amb el canvi de la comptabilitat tradicional el 1999 pel sistema informàtic Horizon dissenyat per la japonesa Fujitsu per a la xarxa de sucursals del Post Office per tot el país. Moltes d'aquestes oficines són petites franquícies a localitats on fan múltiples funcions i formen part del teixit social de la comunitat. Alguns dels gestors van començar a veure errors constants en la comptabilitat del sistema i van avisar del que passava. Durant anys els màxims responsables del servei de Correus no es van donar per al·ludits. El sistema havia costat desenes de milions i “no podia cometre errors”. En lloc d'investigar i admetre el possible fiasco van començar a enviar cartes acusant els treballadors de robatori, frau i falsa comptabilitat. Després van arribar les demandes judicials. Els jutges van preferir creure en la infal·libilitat del sistema informàtic.
Baljit Sethi de 69 anys demana responsabilitats “al nivell més alt” de l'empresa governamental. Bethi va ser el primer testimoni en la investigació pública i va explicar com ell i la seva dona Anjana de 67 anys ho van perdre tot, després que li reclamessin 20.000 euros. "La gent que va fer això ha de ser investigada". Va arribar a pensar a treure's la vida, admet. “El Post Office té sang a les mans”, afirma Hamilton. El 2019 un grup de 555 víctimes va portar el cas als tribunals i van guanyar. Des de llavors hi ha hagut altres sentències favorables. El govern ha obert un fons de milers de milions de diners públics per compensar tots els que van ser condemnats. Les víctimes també volen veure que els responsables paguin pel que ha passat. “Vull que vagin a la presó”, afirma Williams. “Algú ha de pagar per una cosa així”. - elperiodico.com
Publica un comentari a l'entrada