Després de la capitulació de Barcelona l’11 de setembre del 1714, tothom va tornar a la seva feina per recuperar una normalitat sovint alterada per la guerra. A diferència d’altres capitulacions viscudes per la ciutat, aquesta va alterar més que cap d’anterior i que cap guerra la normalitat del país. Amb el Consell de Cent dissolt, el Consolat de Mar diluït, la universitat tocada de mort, el barri de la Ribera destruït i els defensors de Barcelona empresonats o executats, els Borbó van imposar a Catalunya un nou ordre centralitzat que quasi va ofegar el país. No obstant això, la societat barcelonina es va conjurar per aconseguir el progrés econòmic i va acabar assentant les bases de la indústria moderna. Entre el 1714 i la fi del segle XVIII, la ciutat només va viure dos moments d'inestabilitat.
Els «rebomboris del pa», «revoltes del pa» o motí del pa de 1789 a Barcelona i altres ciutats de Catalunya com Mataró, Vic o Sabadell es corresponen a revoltes similars que van ser comunes a l'Europa moderna fins al segle xix. Aquestes es produïen a partir d'una crisi de subsistències ocasionada per les males collites i que provocaven un augment en el preu del pa. S'ha de tenir en compte que el pa representava una part important de la dieta popular. Quan els proveïdors augmentaven els preus dels productes quotidians, i particularment del pa, la població se sentia amb el dret moral a rebel·lar-se. Les protestes també podien ser degudes a l'escassetat i alça de preus d'altres productes, com la carn o l'oli, tal com també es va veure en aquest cas. Eren protestes populars amb un caire polític, perquè hi havia una preocupació per la corrupció en els mercats i perquè la pressió social significava una reducció del preu i fins i tot podia significar una redistribució econòmica en la localitat. Es tracta de la política dels exclosos, on les dones van tenir un paper primordial.
Com en altres revoltes de tipus similar, als «rebomboris del pa» de 1789, les dones van tenir un paper decisiu, particularment en començar les mobilitzacions, l'esclat de les quals va ser espontani. Les dones van encoratjar els homes a afegir-se a la protesta, segons recull el Baró de Maldà, que descriu tota la revolta en el seu Calaix de sastre. La revolta va venir també a conseqüència de l'alliberament del comerç dels cereals (1765). El «pastim» municipal de Barcelona (la fleca central) va ser lliurat al gremi de flequers l'any 1768. La reserva pública només existiria com a provisió. L'ajuntament tenia menys marge de maniobra davant l'escassetat i la carestia tot i que fins llavors havia intervingut intentant passar el pes de les pujades als més acabalats, el que li produí tensions amb els grups de poder. La privatització del «pastim» es va completar uns dies abans de la revolta.
Els «rebomboris» van començar el dia 28 de febrer de 1789, dissabte, després de tres pujades relativament seguides del preu del pa, i que suposava un increment del 50% respecte del mes d'agost anterior, per la qual cosa ens trobem en un ambient previ d'agitació. Les classes populars eren, a més, les més afectades, perquè era el pa morè el que es veia més afectat pel que fa al preu i la qualitat pel nou edicte de la Real Audiència. L'edicte aprovava l'augment de preus i no s'utilitzava la reserva municipal per mantenir-los. Segons el Baró de Maldà, «s'alborotà de mala manera lo poble baix, passant a cremar a totes les barraques del pa i lo Pastim». També diu que el poble demanava la rebaixa del preu al de l'any anterior, és a dir, cinc sous la lliura. La revolta es va dirigir particularment contra el capità general, Comte de l'Asalto, i els arrendataris, particularment Torres i Companyia. Les persones revoltades tenien la intenció de cremar les seves cases. El Comte de l'Asalto va enviar tropes i va fer formar la cavalleria davant de casa seva, al Pla de Palau, fugint després cap a la Ciutadella. El diumenge la revolta va aplegar més gent. La manifestació, que demanava abaixar el preu del pa i alliberar els detinguts del dia anterior, es va trobar amb la cavalleria amb resultat de diversos ferits i morts pels sabres dels militars. L'escrit del capità general concedint la rebaixa del preu del pa, més la por de la població, van apaivagar la revolta. Però els aldarulls van continuar a la tarda i les protestes es van estendre contra l'augment dels preus de la carn, el vi i l'oli. Les dones i homes havien escapat del Pla de Palau es van dirigir cap a la catedral, amb ànims de continuar i estendre l'amotinament i alguns van tocar a sometent. Tanmateix s'aconsegueix calmar els ànims i es rebaixen els preus de la carn, el vi i l'oli. Més de vuit mil persones van intervenir en la revolta. Un cop es va acabar es va desfermar la repressió.
Després de dies des que acabaren els aldarulls, es va destituir el capità general, comte de l'Asalto, que va ser substituït per Francisco Antonio de Lancy, comte de Lacy. Aquest va rebre l'ordre de no respectar les concessions donades als revoltats i es va convertir en l'artífex de la repressió. A Barcelona es van deportar unes 90 persones, moltes d'elles nouvingudes, i es va condemnar a mort cinc homes i una dona, que van ser executats el dia 28 de maig del 1789 a la Ciutadella. La sentència va ser considerada excessiva fins i tot pel Baró de Maldà. Aquell dia un percentatge considerable de la població barcelonina va sortir de la ciutat en senyal de protesta. La dona era Josepha Vilaret, de sobrenom «la negreta», casada amb un criat i mare de dues criatures. Segons el Baró de Maldà, una dona de l'aristocràcia va pagar un hàbit de monja per enterrar-la, i no va ser esquarterada com els altres reus. Al cap d'un any un particular va pagar un ofici solemne en memòria dels executats. - informació: wiquipedia/sapiens.
Ja ho veieu, no hi ha res de nou sota el sol que feia quinze dies no veiem, llevat dels fets antics que hem oblidat. Mateixos problemes, mateixes revoltes, mateixos rebomboris, mateixos resultats. Per aixó cal recordar, per comprobar que seguim sense avançar en la resolució dels problemes del dia a dia i dels de fa tres-cents anys.
Josepa Vilaret, coneguda popularment com La Negreta, és el símbol dels Rebomboris del Pa. Tot i que no es va provar mai el seu lideratge en la insurrecció, va ser executada durant la repressió militar que va esclafar aquest moviment popular. l·lustració: Marta Bellvehí Illustration per a la campanya del 25N del Consell Joventut de Barcelona.
Y como se dice por aquí: día que pasa...
ResponEliminaany empeny, y pan con pan, comida de tontos.
EliminaYa es un producto más, industrializado, en otras palabras globalizado, dependiendo del precio internacional del trigo, a su vez relacionado con el precio del petróleo. Como con el pollo, los huevos, la leche, hemos olvidado el sabor de cuando era un producto de cercanía, de cuando éramos niños. Pienso a veces , que si nos dieran un trozo de pan de aquellos de los cuarenta o cincuenta, de la España aislada, pero de pan auténtico lo rechazaríamos, por su contundencia. Nuestro estómago, la flora intestinal ,se ha acostumbrado al pan de hoy día y nos sabe bien.
ResponEliminaQue digas que el pan de las gasolineras, es de buena calidad, es un ejemplo de ello. Tendrías que decir, que el pan de las gasolineras, no está mal como pan industrial.
Una vez le baje de Hostalets d'En Bas a mi padre, un pan del de antes, no pudo con él, los alveolos eran inexistentes y la masa dura que no veas. Sucede que en la pràctica casi todo el pan es industrial, i añadiré que algunos panaderos, la baguette no se la hacen ellos, compran la industrial, hecha con harina de semifuerza de calidad, con agua de mar en vez de sal, i mejoran tes especiales para el frio. Se trata de saber cocerlas correctamente.
EliminaPues sí, esa es la verdad, es lo que hay. En los seis años que he vivido en Valencia(bueno entre Valencia y Barcelona),en esa capital la búsqueda de lo barato, dentro de lo industrial llega a extremos insólitos. Pan muy salado(parece que le ponen agua de mar),con una buena presentación estética, pero acostumbrado al de Barcelona o al de Córdoba, me resultaba imposible de comer..
EliminaPrefiero pagar más caro, un bien alimenticio, que tanta satisfacción da comerlo con un buen aceite de oliva.
¿Has encontrado en Barcelona alguna panadería que haga pan bueno de verdad?, alveolado, crujiente, que dure cuatro o cinco días.
EliminaTienes razón con lo del pan antiguo, apenas se dejaba fermentar y la miga era un mazacote sólido. Este tipo de pan lo conocí en Andalucía hace bastantes años.
ResponEliminaLa historia son ciclos con diferentes protagonistas, pero con los mismos trasfondos.
La primera crisis económica de que tenemos noticias la provocó el emperador Tiberio. Este, escandalizado por los prestamos entre particulares y los abusivos tipos de interés, ordenó que todos los prestamos tenían que cancelarse en el plazo de un mes.
Pues bien, resultó que no había dinero circulante suficiente en Roma, y quién mas o menos estaba endeudado con alguien.
Resultado : Tiberio tuvo que recurrir a la reserva, el banco del Imperio, para inyectar dinero en el mercado. Un pan como unas hostias, vaya.
Me parece que el TiberIo este era del Psoe de la época. El pan al que te refieres es el pan Candeal, y no es malo, es típico de Andalucia.
Elimina"""Pastas Gallo ha advertido este miércoles de que, en caso de que se mantenga el paro del transporte de mercancías por carretera, la compañía se vería "obligada a realizar un cese temporal de su actividad productiva" en las distintas factorías que tiene en el país, incluida su principal planta, en El Carpio, Córdoba, donde tiene su sede social el grupo, "ante la imposibilidad de dar salida al stock acumulado en los almacenes"."""
ResponEliminaNoticia del Dia de Córdoba ,periódico de la ciudad. Mis nietos, lo tienen duro ,con lo que comen de pasta.
Pastas Gallo fabrica en Portugal y Andalucía, por cierto unas pastas que cuestan demasiado de cocer, pero no te preocupes que no faltará pasta. Sánchez lo arreglará todo, todo y todo. Palabra de Snoopy.
Elimina