ÚLTIMS ESCRITS

8/recent/ticker-posts

VELLES FOTOGRAFIES

Catifa de flors al carrer de Vilarrubies a Sabadell (1955). amb motiu de Corpus Chirsti

- A casa tenim tres caixes de sabates plenes de fotografies, de velles fotografies dels pares, i nostres, moltes en blanc i negre, d'aquelles tan petites, i.... també de més grans i en colors. Però fa molt de temps que no n'incorporem a les capses, ja no les portem a revelar. ni les imprimim, totes són a la xarxa, la memòria física del passat ha acabat fa temps, ara, el passat més recent, el present i el futur romanen en un fràgil i esmunyedís núvol, que en qualsevol moment es pot dissoldre, com els núvols, sense deixar la llavor de l'aigua de la seva pluja.
A les nenes els hi agrada molt mirar les fotos antigues, ho fan sovint quan vénen a sopar a casa; s'ho passen pipa, però no sé si són conscients que als seus fills i nets quan siguin grans no els hi podran ensenyar més fotos que les que tenen a la xarxa, i no serà el mateix, ja no serà mai més el mateix, és com agafar un llibre vell de tapa dura i olor de rescumit i obrir-lo emocionat, o engegar una freda tauleta.
En Biel, que té dos anys i mig, té més fotos seves a la xarxa que jo en tota la meva vida, de fet, no sé si són conscients els pares que exposen impunement la vida, el dia a dia dels seus fills des que neixen i a mida que van creixent, fins que ells ja adolescents continuen penjant fotos seves; tota una vida a travès d'instagram, whatspp o facebook, una vida fràgil i nihilista que no té la consistencia de la foto revelada d'abantes, que de fet banalitza amb la seva promiscuitat el valor d'quella foto feta en l'instant precís, la foto que perdura en el temps, la foto que no sabies si havia sortit bé o no fins que no es prudouia el procès de revelat.
Hi ha una magia que es perd actualment vers les fotografies antigues, més artesanals i espontànies que captaven l'instant, el moment just, únic. Tant que m'agrada fer fotos de paisatges o de la naturalesa en general, en canvi, detesto (de fet en tinc molt poques) que em facin fotos, o fer-ne jo als altres, llevat que siguin desconeguts que em poden interessar des del punt de vista purament artístic. Sempre que em veig en una foto penso que té el problema que per una banda és provisional, però per l'altre perdurarà en el temps, per tant no deixa de ser una imprudència o una lleugeresa deixar-se retratar, car la visió posterior francament sol ser depriment. 
Recordo haver fet una foto a una nena a Ourika (Marroc) i la guia em va dir que no es podien fer fotos a la gent sense el seu permís, car els hi prenies l'ànima; no sé si es va quedar amb mi o és cert. 
De fet, si mai faig una fotografia a alguna persona que m'interessa, sempre demano permís; potser influenciat pel cas d'Ourika, o, simplement perquè entenc que en retratar a una persona si és cert que li robes la seva intimitat del moment, de l'instant. Ja vaig explicar fa temps, que no m'agradaven les velles fotografies, i segueixo pensant el mateix. I menys encara m'agrada la banalització actual, aquesta exposició pública i impúdica d'una persona sense el seu consentiment que el dia de demà por passar factura a l'infractor, mitjançant la reclamació pertinent de qui ha estat exposat al públic sense el seu permis. 


Publica un comentari a l'entrada

6 Comentaris

  1. Jo si que faig moltes fotos, básicament pensant en un possible quadre i com m'agrada una imatge humana i no em puc esperar a que passi una persona "interesant", faig fotos de persones sense que s'adonin, per després afegir-les al quadre. Jo crec que tothom que es a un espai públic se li pot fer una foto, o una càmara de vigilància pot erregistrar la seva image.
    A mi si m'agraden les fotos antigues, estic organitzant un album familiar que reculli des de les fotos dels avis a les mes modernas, les que ara tenim al mòbil. Faré varias copias i serà un bonic regal per germans i fills

    ResponElimina
  2. Si bé és cert que fa certa patxoca veure fotos antigues, algunes fan també prou vergonya i altres provoquen nostalgia. La meva de futbolista al safareig en seria un exemple.

    ResponElimina
  3. Hice una entrada en el bloc de Júlia hablando de esto de las fotos. Y es verdad, mis nietos tienen en un año más fotos que yo en toda la vida. Eso es banalizar. Tu y yo sabemos que los excesos no son buenos, y las fotos es una buena prueba de ello.
    Una abraçada
    Salut

    ResponElimina
  4. Precisament vaig recuperar aquest escrit en llegir el de Júlia Costa. De les poques fotos que tinc, una d'elles me la vares fer tu pels recónditos.

    ResponElimina
  5. A mis nietos les encanta buscar las fotos, en papel de sus padres y de los abuelos. También, por supuesto, hacer fotos con sus móviles, transformarlas, lógico, cuando se tienen que meter de lleno en el mundo digital que les espera. Hacen verdaderas virgerías. Digitalización, si no te adaptas obsoleto, pero en todos los trabajos y carreras.

    ResponElimina
  6. Ya decia Dylan que los tiempos estan cambiando, pero el encanto de las fotos antiguas físicas es insustituible por la digitalización. Como Júlia Costa explicaba en su escrito, yo también he visto revelar fotos de niño y era y sigue siendo aún fascinante.

    https://lapanxadelbou.blogspot.com/2022/03/vam-quedar-ben-retratats-i-retratades.html

    ResponElimina