El telèfon fix, considerat obsolet per a molts, abans era molt important. A casa encara el tenim, en una tauleta al passadis damunt d'un tapet brodat que va fer la mare. Bàsicament el tenim per si truquen familiars llunyans, que ja pocs en queden. Peró la finalitat actual del telèfon fix, és sobre tot, rebre trucades sovint a hores intempestives o de migdiada de companyies que perfectamewnt conscients que agafarà el teléfon algú de certa edat, probablement sol, despistat i vulnerable, i tot per vendre-li ves tu a saber, o cambiar-lo de companyia telefònica sense que ni tan sols se n'assabenti. Altres que truquen, despenges, i es talla, o et surt alguna gravació ininteligible. N'hi ha una també que és del Banc de Sabadell, que et diu: si vosté està en descovert pulsi 1, si no 2. I et demana el DNI. Segons el Banc ells mai demanen del DNI, pero em temo que darrere aquesta gravació hi ha alguna companyia externalitzada. També truquen sovint una empresa que et diuen que estan per Sabadell últimament i t'ofereixen un servei de massatges, però per les trucades fa més d'un any que estan per Sabadell.
Que lluny estem de quan per trucar a una altra població havies de demanar conferencia. Durant la postguerra i fins i tot més endavant, quan en aquest país encara no érem 2.0 ni whatssapejavem i altres foteses modernes, per trucar de Sabadell a Sant Feliu de Codines - per exemple - s'havia de despenjar el telèfon i demanar conferència (podien ser dues o tres hores) Aleshores, s'hi posava la telefonista - Conxita es deia - i li demanaves que et poses amb el 42 (els telèfons eren de dos dígits), o directament li demanaves que et poses amb el Dorsé que en aquest cas és amb qui volia parlar el meu pare. La Conxita qual una precursora de la Cia o 'las chicas del cable' escoltava totes les converses, i la prova la tenim en que un dia el Santiago, no recordava a quina hora havia quedat l'endemà amb el Dorsé (el meu oncle), i com aquest no contestava li ho va preguntar a la Conxita: a les 9 del matí heu quedat - li va dir -".Quedi constancia de la profesionalitat de la Conxita.
Cada vegada queden menys telèfons fixes a les cases, gairebé es podria considerar un acte romàntic tenir-los, però ja formen part del paisatge de la nostra vida i com la nostra ombra, moriran amb nosaltres. Aquests telèfons, només serveixen per rebre trucades perdudes, trucades inútils, trucades molestes.
El de la foto de dalt, vindria a ser un telèfon actual, amb més prestacions i aquest seria un clàssic de marcador circular de tota la vida de la generació silenciosa dels pre-boomers.
He pensado que el teléfono es la metáfora del "sistema", y que hemos ido cambiando a medida que el sistema nos ha ido introduciendo en su conglomerado.
ResponEliminaMe explicaré: En el principio de los tiempos telefónicos, uno tenía, como dice Francesc, que comunicarse con la centralita, allí te atendían personalmente. Cambió la cosa y se pusieron las cabinas, estas daban para colas y temas de conversación, y se enteraba uno de los problemas y vicisitudes del vecindario. Volvió a cambiar la cosa, se nos pusieron teléfonos fijos en casa, aparato que era para toda la familia y que estaba colocado en un lugar estratégico, muchas veces el pasillo, para tenerlo a mano en caso de llamadas. Era un aparato familiar e incluso muy poco privado, pues el resto de la familia participaba de aquella conversación en ocasiones íntimas, pero todo quedaba en casa. pero hete aquí que el sistema consideró que era mejor individualizar a las personas, controlarlas una a una e inventó un aparato para cada uno, dejando atrás la idea de comunidad.
Ahora, con la excusa del control parental, lo llevan los mochuelos de doce años y se comunican como jamás lo hubiéramos soñado. Sin embargo, como decía Ignatius, el menos necio de la conjura, el sistema nos ha ganado la partida, y los controlados somos nosotros, todos. Sin excepción.
Salut
amén.
ResponEliminaAún tengo el inalámbrico, pequeño que es el que usa mi mujer para disfrutar de las conversaciones largas(aunque también tiene el móvil).Soy el responsable técnico de la casa, bancos, comunidad, quejas ,compras, sólo uso para ello el whatssap, me va de maravilla. Es el mejor invento de todos los tiempos, en cuanto a comunicación. No te cabreas, puedes comunicar y a la misma vez mandar documentos legales, de lo que estás comunicando y si quieres hasta un registro de voz. Para colmo, si quieres tener sexo virtual, también te sirve. Todo gratis.
ResponEliminaEl móvil tiene sus pegas, un ejemplo: en la guerra de Ucrania, cada soldado de quinta ruso, lleva su móvil encima para ir llamando a la novia, mientras va matando civiles. Via satélite se localiza, se sabe cuantos rusos están en el lugar y más fácil, se acopla la frecuencia de emisión del móvil con la de un drown,de juguete, que lleva un "petardo" y plaf, impacto.!Para que no hables más con la novia, en horas de trabajo!
Yo tenia entendido que a los soldados rusos les habian requisado los móviles, precisamente para que no pudieran hablar con sus familiares.
ResponEliminaEn casa también tenemos un inalámbrico que funciona gracias a un palillo que tuve que introducir en la cajita de teléfonos para que funcionara.
Eso parece, pero muchos se espabilaron por su cuenta
ResponEliminahttps://www.infobae.com/america/wapo/2022/03/27/el-insolito-error-de-las-tropas-rusas-que-frustro-los-deseos-de-putin-de-una-invasion-rapida-a-ucrania/
Hasta donde he leído, se retiraba el móvil a los reclutas/soldados, no a los militares profesionales, y lo hacían para que sus familiares no supieran de ellos.
EliminaNo serveix per a molt, la veritat. Hi ha una qüestió que sembla passar desapercebuda per a molta gent i és el fet de que abans, el telèfon era un recurs vàlid quan per exemple, hi havia una apagada de llum. El telèfon es retroalimentava i no requeria estar connectat al fluid elèctric. Avui, la majoria de les companyies usen la tecnologia VOIP i el telèfon depèn del router que facilita el teu proveïdor de serveis. Això vol dir que si s'en va la llum, també et quedes sense telèfon.
ResponEliminaÉs un estalvi brutal per les companyies en manteniment de línies, però perd una efectivitat tradicional.
Justament jo el vaig donar de baixa el mes passat. M'estalvio poc, però almenys no em molesten amb trucades comercials a deshora.
Ben fet, però sap greu donar-lo de baixa, ha estat tan útil durant anys que costa de prendre la decisió, digueu-me romàntic, però de moment encara el mantinc. A més, encara hi ha algun familiar llunyà que de tan entant truca al fix.
ResponEliminaLos "boomers"( mierda de anglicismo ) fuimos la primera generación que creció con un uso mas o menos frecuente de la telefonía, tecnología que tuvo su expansión a partir de los años sesenta del pasado siglo.
ResponEliminaEn casa de mis padres, estaba colgado de la pared del pasillo, lugar equidistante en el piso del Eixample. Aún recuerdo la voz de mi madre diciéndome desde el comedor : "nene, que el teléfono cuesta dinero" cada vez que yo me explayaba mas de la cuenta con alguna de mis "novietas", con las que mantenía conversaciones en las que con la inexistencia de privacidad, recurríamos a hipérboles y circunloquios, cosa que "mosqueaba" en sobremanera a mi madre, una cotilla vocacional.
A su lado, colgando de un cordel, una pequeña agenda con los teléfonos de interés y los números de los familiares, prefijo provincial incluido.
Hoy, en casa, conservamos la línea fija, con dos aparatos inalámbricos, y que últimamente está infrautilizado, pero me resisto a dar la línea de baja después de mas de treinta años con el mismo número fijo.
Jo pertany a la generació silenciosa, O SILENT GENERATION, que va dels nascuts entre 1936 i 1945. Aixó que dius de tenir el telèfon amb una agenda penjant de la paret i un llapis, era a moltes cases.
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