El Govern ha decretat la gratuïtat temporal dels abonaments de transport per pal·liar els efectes de la crisi imminent. La ministra Raquel Sánchez ha fet estimacions públiques sobre quant s'estalviarà una parella treballadora, però, esperonada per un excés d'autoestima, no ha explicat la repercussió que tindrà per a l'Estat prescindir del pagament d'aquests abonaments. És el problema del concepte gratuït. És llaminer per als artífexs de la propaganda, però no és prou precís quan ho repercutim en els pressupostos.
En l'esforç per compensar l'apocalipsi que ens ve a sobre, se sol oblidar la importància d'explicar els mecanismes de distribució pública de recursos. Ja ho vivim en temps de José Luis Rodríguez Zapatero, amb balafiaments d'una frivolitat suïcida com el Pla E, que va precedir el retorn del PP i la coartada per imposar un calvari de retallades que no només no eren gratuïtes, sinó que encara els estem pagant .
Es diu que quan quelcom t'ho ofereixen grais, el que ho acaba pagant ets tu. Seria d'agrair i el correcte, que, quan es prenen decisions com aquesta, amb connotacions socials evidents, el Govern ho aprofiti per explicar el cost, fer pedagogia de la responsabilitat i estalviar-se el populisme que tan practiquen. Presumir de solucions que acabem pagant tots, ens distancia d'una realitat que, precisament perquè és complexa, convé diagnosticar amb cura d'entomòleg.
L'escriptor català Josep Pla va viatjar a Nova York el 1954. La visita formava part d'un projecte periodístic que li permetia recórrer el món per remetre les cròniques de les seves observacions a la revista Destino. A la capital econòmica dels Estats Units es va quedar bocabadat amb els gratacels, amb els llums de neó i amb els focus que il·luminaven els edificis. L'escriptor català es va dirigir a la guia i li va formular una pregunta tan senzilla com profunda: "Escolti, i tot això qui ho paga?". Doncs sembla clar que ho acabarem pagant els ciutadans, encara que com a servidor, no tinguin cotxe, i no agafin l'autobús o el tren. Se m'acut una idea, ja que no faig servir cap d'aquests tres mitjans de transport però si em acostumo a moure per la ciutat amb la bicicleta. El Govern o al seu lloc la ministra de transports em podria finançar una bicicleta elèctrica. Jo, aquí ho deixo, Sra Raquel Sánchez.
Creo, hay una serie de cosas que han de ir de la mano del estado y ser trasversales:
ResponEliminaLa sanidad y sus operaciones y servicios
La educación , y con ella la universidad
Los servicios policiales
Creo que los medicamentos deberían ser abonados en proporción lo que se cobra, ojo, un ejemplo: hasta 800 euros, el 0´5%; de 801 a 1200, el 1%, hasta 1.600 otra cantidad y así hasta 2600 euros que es el máximo. ¿Porqué?, porque ayudaríamos al sistema y su sostenibilidad.
Creo que los que utilizan las autopistas y carreteras deberían ayudar al costo de ellas, me dirán que ya lo hacen con la gasolina y el iva, pero no poseo vehículo alguno y sin embargo pago el mantenimiento del asfalto , las señales y la iluminación de quien si lo posee.
Así como que creo que los que tienen cualquier tipo de vehículo, patinete eléctrico y bicicleta incluida, deben pagar un seguro anual (no se cuanto, pero si un seguro obligatorio), para que los accidentes producidos no vayan al fondo común de las aseguradoras y de allí los desvien a costo de los impuestos.
No hay nada gratis. Nada. y como lo sabemos el costo se ha de repartir entre los que lo utilizan, salvo lo perentorio, sanidad, educación y vigilancia.
Aixóque dius dels medicaments és molt encertat, encara que de fet es paga molt poc, potser perque només consumin a casa les tres caixes de pastilles per la hipertensió de la Nuri, però quan vaig a la Farmacia cada tres setmanes em costa menys d'un d'euro.
EliminaQué quién paga la ronda, nosotros no, que somos clase pasiva, pensionistas. ¿Pagan los trabajadores?, que va, ya pagan demasiados impuestos. Lo cargamos a los que vengan detrás, a esos nietos tan cariñosos. El Estado emite deuda a 10 ,30 años que luego se va renovando, con más deuda. Y la bola se va haciendo cada vez más grande, más grande....Así que no ayudes pidiendo una bici eléctrica, hombre. Italia, es la que más se está endeudando, pero le sigue cerca España. Pero cuidado, que Japón es la primera de una gran lista, donde está China y muchos más.
ResponEliminaVamos tirando. Esperemos que no lleguemos a la situación que se vivió en tiempos de Zapatero.
Una pregunta: ¿porqué los pensionistas pagamos IRFPF?, a mi soplan cinco mil euros al año.
EliminaNo creo lleguemos al extremo de cuando Zapatero y sus brotes verdes, la situación es muy diferente, o sea que mi petición de la bici eléctrica sigue en pie.
ResponEliminaDe vez en cuando subvencionan la compra de bici eléctrica,hay que estar al tanto,pero luego en la declaración de la renta hay que ponerla como ingreso.Todos los ingresos,incluidos las pensiones hay que declararlos
ResponEliminaEstaré a l'aguait, les pujades se m'embarbussen....
ResponEliminaEn Norauto(mira si hay en Sabadell),las hay que están bien de precio y lo interesante es que las arreglan ,en el taller.Puedes mirar en la web.Los pichazos,cambio de frenos,me los arreglo,pero otras cosas hay que llevarlas al taller,aunque son muy fiables.La que tengo ahora ya le he hecho 5000 kilometros y como nueva.
ResponEliminaN'hi ha un a Sant Quirze, a l'Alcampo, hi paso sovint amb la bici, ja ho miraré. Gracies.
ResponEliminaTampoco se ha calculado la cantidad de personas que habiéndose hecho con el bono, no llegarán a hacer los 16 viajes y consecuentemente no les devolverán el déposito de 10 ó 20 euros según R o MD
ResponElimina