Ja havia amitjanat la redacció d'aquesta nota quan em va arribar una invitació de la Universitat de Salamanca per assistir a un acte acadèmic en el qual el doctor José María Cerveró Santiago, catedràtic de Física Teòrica, disertaría precisament en defensa de l'inútil. Aquesta coincidència no ho és tant perquè també jo sóc físic teòric i, com el col·lega de Salamanca, sé que alguns dels resultats més bonics de la física, com ara la teoria d'Einstein del camp gravitatori i la teoria quàntica del camp electromagnètic, són gairebé inútils. És a dir, no serveixen, per ara, "només" que per entendre alguns aspectes de la realitat.
Fa poc, responent a la inevitable pregunta d'un estudiant, "per a què serveix això?", Li vaig contestar: "Per res. ¿No li sembla admirable que hi hagi gent que es doni el luxe de preferir coses belles i idees profundes a artefactes enginyosos però, fet i fet, superflus o fins i tot nocius, com ara els automòbils cuirassats? "
Els nostres cosins els micos antropoides no portaven joies. Tampoc les portaven els nostres avantpassats remots. Les primeres joies daten de fa menys de 50 mil anys. Les primeres pintures rupestres, com ara les d'Altamira i Lascaux, són encara més recents. Les dones no van començar a empolainar-se sinó fa uns pocs milers d'anys, especialment a l'antic Egipte. Els primers museus d'art i jardins botànics daten del Renaixement tardà. I els salons de bellesa van ser inventats fa poc més d'un segle. La tècnica precedeix a l'art, com la utilitat a la bellesa.
Per a què serveix saber que hi ha infinits nombres primers, que les distàncies entre les galàxies estan augmentant, que els homes de Neanderthal van ser reemplaçats pels de Cromanyó i que els caps d'aquests eren més grans que les nostres? Per res. Quina utilitat té una simfonia de Beethoven, una pintura de Velázquez o un relat de García Márquez? La mateixa que les joies, la roba elegants, els teoremes matemàtics o les troballes paleoantropològiques. És a dir, cap.
No es busca la veritat ni la bellesa per si mateixes llevat que s'hagi assegurat el suport: Primum vivere, deinde philosophari. Però no s'és plenament humà llevat que s'apreciïn la veritat i la bellesa per si mateixes. És a dir, llevat que s'estimi l'inútil que emociona o que fa pensar, sense esperar recompensa material.
No obstant això, la diferència entre l'útil i l'inútil pot ser transitòria. Fa mig segle, quan Francis Crick i James Watson van descobrir l'anomenat codi genètic, van saber que amb això la biologia molecular aconseguia la majoria d'edat i que a partir d'aquest moment es desenvoluparia amb el vigor i la rapidesa pròpies d'una ciència jove. Però no van sospitar que poques dècades després també naixeria tota una indústria fundada sobre aquesta ciència, ni que un d'ells, Watson, faria fortes inversions en aquesta indústria (Crick, en canvi, va seguir ocupant-se de temes inútils, com ara l'origen de la vida i la naturalesa de la psique).
Un altre dels meus exemples favorits és el de Apolonio, el primer a descriure les seccions còniques: el·lipse, paràbola i hipèrbola. Aquestes corbes són belles però no van ser utilitzades fins al segle XVII, quan Galileu es va servir de la paràbola per descriure la trajectòria d'una bala, i Kepler va usar l'el·lipse per descriure l'òrbita d'un planeta. L'efecte fotoelèctric, descobert fa poc més d'un segle, va encantar als físics perquè no depèn críticament de la intensitat lluminosa sinó de la freqüència. Durant molt no va servir sinó per despertar o satisfer la curiositat. Eventualment, a un enginyer se li va ocórrer utilitzar-lo per obrir i tancar circuits elèctrics al pas d'una persona. Des de llavors no hi ha ascensor, escala mecànica ni màquina-eina sense cèl·lula fotoelèctrica. A més, l'explicació de l'efecte li va valer a Einstein la meitat del seu Premi Nobel. Va obtenir l'altra meitat per explicar el moviment brownià com efecte de xocs moleculars. Aquesta va ser una altra gesta que no va tenir repercussions pràctiques sinó molts anys després.
Ahir, un estudiant em va anunciar que algú està pensant en privatitzar l'astronomia. Quina gran idea! Si algú comprés un observatori astronòmic aniria aviat a la fallida, de manera que mostraria al gran públic que hi ha objectes sagrats fora dels temples. Entre aquests objectes hi ha la ciència bàsica, les humanitats i les arts. Aquestes tres vestals són sagrades perquè són patrimoni de la humanitat i perquè qui intenta treure utilitat immediata d'elles les embruta i s'embruta.
El que va passar amb l'art sota els règims autoritaris és eloqüent: va ser estatizat i, amb això, corromput. Per exemple, a la Unió Soviètica l'exigència d'atenir-se als preceptes de l'anomenat realisme socialista, que és una versió de l'utilitarisme, va limitar la imaginació dels escriptors, artistes plàstics i músics. Per cert que va seguir havent-hi artistes originals, però no van gaudir de suport estatal i les seves obres no es van incorporar al bé comú.
En resum, no exigim que tot el que fem tingui una utilitat immediata. Només cal que siguin bo, n'hi ha prou que ens ajudi a gaudir de la vida. Al cap i a la fi, la recerca i el gaudi de l'inútil distingeixen l'ésser humà dels seus parents d'altres espècies. Per això proposo aquest nou nom per a la nostra espècie: Homo inutilis.
(*) MARIO BUNGE - Argentina, juliol del 2006
El meu pare volia que fos arquitecte com ell, o almenys advocat. La meva mare volia que fos metge per curar-la. El meu pare em deia sempre que la literatura era anacrònica i que no servia de res. Això és precisament el que vaig triar, una disciplina, la filologia, a la branca d'història de la literatura, que no serviria per a res. I a això he dedicat la meva vida explicant durant diverses dècades una matèria l'objectiu de la qual és difícil d'explicar: es diu que la literatura, i l'art en general, desenvolupa la sensibilitat, produeix plaer estètic, diverteix, entreté, ajuda a comprendre el món i a un mateix, dóna cultura, té implicacions socials en el seu vessant social per canviar el món... Però això és massa eteri per donar-li forma davant de trenta alumnes inquiets i amb ganes de gresca a dos quarts de vuit del migdia, amb gana ja, i a una temperatura de trenta-dos graus. He dedicat la meva vida al cultiu del que és inútil, reconec que és molt difícil explicar per a què serveix llegir, hom pot viure perfectament sense fer-ho i desenes de milions de persones a Espanya ho fan. Saluts.
ResponEliminaMuy interesante ,claro, un alumno siempre está preguntando el porqué, el para qué
EliminaSi has conreat la inutilitat ja has fet d'arquitecte, aixecant paraules i d'advocat defensant idees
ResponEliminaYo diferenciaría el matiz entre conceptos como "inútil" o "superfluo".
ResponEliminaPara mi superfluo puede ser un conocimiento que no tenga aplicación práctica para mí, pero que satisface mi interés por el conocimiento. Su antónimo seria imprescindible
Para mi inútil es aquel mecanismo o cosa que no cumple la función para la que fue diseñado, o bien aquella persona que no cumple las funciones que le han sido asignadas, como, por ejemplo, la mayoría de nuestros políticos. Su antónimo seria útil.
La materia a la que ha dedicado su vida Joselu, puede que sea superflua para muchos, no la necesitas para sobrevivir en nuestra sociedad, pero si que es útil para los que queremos saber de dónde venimos y como hemos llegado hasta aquí, aunque el saberlo no nos garantice nada. Solo el aprender de los errores ajenos, y aunque no sepamos que hacer, saber muy bien que no hacer
Si los seres humanos solo nos hubiésemos dedicado exclusivamente a lo imprescindible, seguiríamos abriendo surcos en el campo con una azada de piedra para sembrar una incierta cosecha de cereales.
Si Fleming hubiese decidido que investigar porqué aquel moho mantenía a raya a unas bacterias era superfluo, no tendríamos antibióticos.
Lo inútil es un concepto bastante etéreo, salvo en casos muy, muy obvios.
A diferencia de Joselu ,cuando he trabajado de profe, lo que explicaba tenía utilidad inmediata, circuitos electrónicos, calculo, aplicaciones, los chicos sabían que podían ganarse la vida de inmediato. Tiene su mérito trabajar como profe de letras.
ResponEliminaEn el bachillerato teníamos literatura, E incluso en la academia del Sr, Vall., recuerdo nos hacían leer un trozo a cada uno de novelas de Julio Verne, James Oliver Curwood o Zane Grey,
EliminaEs dificil diferenciar entre inútil y superfluo. El rey Felipe seis que és ¿inútil o superfluo? Ya lo dijo Einstein todo es relativo.
ResponEliminaBueno, probemos a hacer un ejercicio de imaginación y cambiémosle por un presidente. . . .
EliminaMe habréis de perdonar, hoy me quedo con la entrada de JOSELU. Entiendo perfectamente lo que quiere decir. ¿Para que cojones vale un master ¿master? sobre Aristóteles y su libro Política?...pues para nada. Sin embargo, siempre estaré agradecido a quien me ayudó a perfilarlo.
ResponEliminaComo soy un antipositivista irredento, por metafísico redento, huyo de lo cuantificable, de todo aquello que se pueda medir y de todo lo que una máquina me pueda indicar el grado de felicidad.
Cuidaros mucho
Tan senzill com ensenyar literatura a la mainada, Això és el que fa un mestre de veritat, o com es deia abans el senyor Mestre.
ResponElimina