Imaginem un escenari gegantí. Desmesurat. Impossible d’abastar amb la vista. D’una immensitat tal que al damunt pogués escenificar-se una obra on milions d’actors improvisen els diàlegs. No es tracta d’un teatre convencional. La platea ha desaparegut. La trama és inaprehensible i nega qualsevol sentit a romandre escarxofat a la butaca com un simple espectador. Així que a la funció només s’admeten intèrprets. Cada comediant executa el seu paper sense més exigència que la seva voluntat. Ningú dirigeix. Així i tot, s’endevina un ordre, un sentit dramàtic que ni tan sols el crític més alabat aconseguiria adjectivar. Teatre de l’absurd? Realisme d’avantguarda? S’ignora quan es va aixecar el teló. Sí que sabem, en canvi, que mai ha caigut la cortina des de llavors. La funció és un contínuum sense principi ni final. Què és una gran ciutat sinó una permanent i inacabada representació d’allò humà?
Encara que l’obra no s’ajusti a cap guió, el temps d’estar-se en escena possibilitava fins fa un temps establir clares diferències entre protagonistes, secundaris i figurants. Els primers, els més, eren els cridats a donar solidesa i caràcter a la història que es representava a cada ciutat. Arrelats, per naixement o per voluntat, dotaven de personalitat pròpia l’espectacle. Els segons també participaven d’aquesta construcció d’una cosa cridada a ser única i diferent a cada lloc, encara que en el seu cas a través d’un permanent entrar i sortir d’escena. Els tercers, els figurants, eren simples observadors del que construïen els primers i els segons, sense alterar els fonaments del que s’hi representava, amb una narrativa que seguia desenvolupant-se quasi aliena a la seva presència.
Es presumia una jerarquia inalterable: indígenes, de naixement o adoptats, però amb voluntat de mantenir-se al lloc; secundaris, amb interessos vitals a l’urbs que també presumien seva, i figurants, que contemplaven l’espectacle i procuraven gaudir de quelcom que es considerava exclusiu i inimitable. Aquesta jerarquia va ensorrant-se. La gran urbs –triï’n una– com a parc temàtic continua prenent forma tossudament. La tendència és que la representació de Barcelona, per parlar de l’exemple més proper, acabi per no ser gaire diferent de la que es desenvolupa a la zona mediterrània de Port Aventura. Un lloc de cartró perdrà que permet als qui s’hi atansen creure’s part d’alguna cosa que en realitat va deixant d’existir. El cercle es tancarà quan l’única cosa indiscutiblement viva i real siguin ells mateixos i les seves targetes de crèdit. Una mentida molt viscuda que encaixa perfectament en un món que qualifica de realitat les coses virtuals, és a dir, tot allò que només és real de forma aparent.
El turisme de masses, els nòmades digitals, els fons d’inversió immobiliaris, les grans i mitjanes fortunes de cognoms il·lustres o no tant, i també vostè i jo, si l’herència o l’estalvi –per aquest ordre– ens han brindat l’oportunitat, som els qui hem alterat el transcurs de l’obra. Els que ahir eren protagonistes són forçats a abandonar l’escenari per fer lloc a un nombre cada vegada més gran de figurants. Desapareix així la voluntat d’arrelar-se i amb això el compromís de fer ciutat en el sentit més clàssic. Substituït pel desig de fruir de la taula només quan ja està parada. Arribarà el dia en què aquest gaudi podrà assimilar-se a la necrofília. S’estarà assaborint un mort. Perquè sense actors principals no hi ha vida possible, només experiències. Una pluja que no mulla.
La meta és la ciutat com a lloc de trobada del que no és, però tampoc no vol ser –i en això radica la diferència amb altres èpoques–, d’enlloc. Indolent davant del que pugui succeir demà perquè ell ja no hi serà. Sense cap incentiu per sumar-se al col·lectiu. Incapaç d’imaginar res que no tingui relació directa amb ell mateix. Els diners, és clar, que no coneixen més frontera que la rendibilitat, i concentrats en mans que desconeixen o renuncien a formar part de res que no càpiga al seu jardí. El nòmada digital, jugant a ser cosmopolita vivint avui al Poblenou, demà a Chelsea i demà passat en un carreró veí de Piazza Navona.
El turista que som tots, amb l’aplicació d’Airbnb descarregada als nostres dispositius mòbils, vivint feliços en l’autoengany que només els altres acceleren l’expulsió de la ciutat dels qui fins fa poc hi vivien o aspiraven a fer-ho. Aquesta és l’obra a la qual assistim i protagonitzem. Amb llei d’habitatge o sense. - Josep Martí Blanch - lavanguardia.
Tal como lo dice.
ResponEliminaBarcelona expulsa a los ciudadanos que viven en ella. Sé, lo sé, pasa en todas las grandes ciudades, cierto, pero el problema es que uno no habita en las demás ciudades, y si en Barcelona.
El dinero puede con todo, y ya ha expulsado a miles de ciudadanos del centro de Barcelona, como lo ha hecho de Londres, Madrid o Tokio.
Hoy, hablo por la ciudad que conozco, Barcelona es invivible. Imposible pagar 1250 euros por vivir frente al Mdo de Sant Antoni y estar en la moda de las vermuterías. Si a esto le sumamos las grandes manzanas hechas para "la pacificación", que no es más que poder beber hasta las tres de la madrugada, a pie de acera, sin que pasen coches por la inexistencia de calle para transitar, todo se redondea.
Imposible vivir en el barrio de Gracia.
Imposible vivir en el barrio de Poble Sec
Imposible vivir en el barrio de Sant Antoni.
Imposible vivir en El Carmel.
Imposible vivir en Poble Nou/Les Rambles.
Imposible vivir en La Ribera
Imposible vivir en El Gótic
Inasumuble hacerlo en El Raval
Conozco Barcelona porque me la he pateado durante decenas de años, decenas, hoy no es lo que era, y lo que no era no bueno, pero se podía vivir, pero hoy es imposible, empezando por el alquiler y acabando por las ordenanzas, que haberlas haylas, pero se va a lo laxo.
Salut
Barcelona, Paris, Londres, (Berlín no) tenen el mateix problema. Pero recorda el que deia l'altre dia: Expliquen a la vanguardia, a propòsit de les properes eleccions municipals, que hi ha el rebuig gairebé unànime dels barcelonins al turisme de masses: en volen menys i de més qualitat. Segurament aquests barcelonins són els mateixos que inunden Lloret o Platja d'Aro per Setmana Santa, un cap de setmana qualsevol a l'estiu o per descomptat durant les vacances. És allò de la palla a l'ull aliè.
ResponEliminaDesde luego. Salou es imposible, pero Salou es ciudad dormitorio/escaparate de playa. Los dueños de pensiones, restaurantes, chiringuitos y demás no viven en Salou, ni en Lloret, ni en Toderrembarra, sino que tienen su trabajo allí dedicado al turismo. Hay mil una urbanización. Aquí, en Barcelona ciudad/barrio, está en el problema ciudadano del que tiene un piso en el barrio y nacido allí y allí ya tiene su vida, se encuentra encerrado en la ciudad.
EliminaMarcharse como he hecho yo, y a mi edad, no lo hace nadie, porque cuesta mucho desarraigarse, pagar plusvalías, traslado de muebles, adecuación de un piso nuevo y mil problemas que surgen y que todo es dinero a desembolsar.
Plusvalía 11.000. Notario 26.000. Mudanza 5.000. Cambios de nombre, de compañía, de bajas y de altas...marchas porque estarás con los tuyos, si no te has de aguantar y quedarte a vivir en un sitio donde cada vez es más complicado hacerlo.
Són els signes del temps, Miquel, la conseqüència del turisme massiu. La ciutat no és buida, canvien els seus ocupants, gent que es pot permetre el luxe de pagar aquests lloguers tan alts. La primera vegada que vàrem anar a Londres amb la Nuri (1975) el que més em va sorprendre, va ser que a la City no es veien nens. En preguntar ens varen dir: la gent no viu a la City només hi ha oficines y despatxos oficials, tots viuen als afores al country.
EliminaResponElimina
Estamos asistiendo al final de una época, de un lugar y de un modo de vida.
ResponEliminaSe ha cumplido aquello de morir de éxito.
Barcelona, descansa en paz.
Saludos.
No crec que es tracti de morir d'èxit, Sino de viure d'una altra manera, de mica en mica estem entrant en el segle XXI, encara que ens costa adaptar-nos-hi. Recorda, Barcelona com l'Havana, eternament viva.
ResponEliminaSalut.