L’informe 1997 de SOS Racisme, fet públic recentment, ens hauria de fer pensar. El que s’hi denuncia és la presència creixent d’ideologies i de pràctiques d’exclusió que tenen com a protagonistes no ja brutals skinheads, sinó pacífics i honrats ciutadans en els quals ha calat el discurs subtilment racista del sistema jurídic i policial. Manuel Delgado.
La conclusió lògica a què ens convida SOS Racisme és inapel·lable: no es pot esperar que la majoria social consideri iguals persones que les institucions no reconeixen com a tals, i a les quals, marcades com a immigrants, legalment s’acorrala, es vigila i es deporta, que són abordades per la policia a la via pública i que les autoritats mostren de manera sistemàtica com un problema d’ordre públic o de convivència.
Ara és el moment de recordar que el racisme no està en l’origen de les tensions socials, sinó que n’és un resultat. ¿Quina és la seva tasca? Racionalitzar, a posteriori, l’explotació, la marginació, l’expulsió o la negació que uns éssers humans poden imposar a altres. Això implica que el combat contra el racista està perdut tal com es planteja actualment, ja que, a l’atribuir al racisme mateix l’origen de les injustícies, escamoteja que són aquestes les que requereixen d’aquell una font d’explicacions que les legitimi i les justifiqui. Dit d’una altra manera: no es discrimina, se segrega o es margina aquells a qui es considera inferiors, sinó que es considera inferiors aquells a qui es discrimina, se segrega o es margina, de manera que la distribució de papers entre opressors i oprimits aparegui com a inevitable. El racisme serveix de coartada a les desigualtats i les asimetries que pateixen les relacions socials reals, que troben, per aquesta via, un vehicle per naturalitzar una distribució de privilegis que els principis democràtics que orienten presumptament la societat moderna no podrien legitimar mai.
És aquí on topem amb les fonts institucionals de l’exclusió social. I no es tracta només de les tantes vegades denunciada llei d’estrangeria, sinó d’una Constitució que consagra una separació radical entre persones amb drets i persones sense drets. Així doncs, a l’article 14 del capítol segon es pot llegir: “Els espanyols són iguals davant la llei”. Es tracta d’un principi incompatible amb l’article 1 de la Declaració Universal dels Drets Humans, ara que es compliran 50 anys de la se promulgació: “Tots els éssers humans neixen lliures i iguals en dignitat i drets”.
Dit d’una altra manera, una prerrogativa universal de la persona humana com és el dret a la justícia no gaudeix a Espanya de l’empara constitucional. I el mateix es podria dir de tots els estats europeus, on a les seves cartes magnes es recull aquest mateix axioma que permet escomotejar-li a algú drets bàsics pel fet d’haver estat considerat estranger.
¿Què es pot fer per vèncer aquest racisme magmàtic, dispers, que impregna la vida quotidiana i que en converteix a tots en discriminadors actius pel simple fet d’admetre l’existència entre nosaltres d’éssers oficialment indignes de ser com nosaltres? Aquest combat no passa per donar més voltes a la colossal estafa de la multiculturalitat, ni per defensar un dret a la diversitat que dona per bona la premissa racista que les diferències humanes són natural i irrevocables.
L’objectiu de l’antiracisme és revocar formes de vincle polític que impedeixen la generalització de la democràcia i exigir una distinció clara entre nacionalitat, relativa a la pertinença a una comunitat política donada, i ciutadania, estatut aplicable als que són destinataris de dreta i obligacions civils i que hauria de beneficiar a tots els membres de la societat, sense excepció. En relació amb els espais públics –el carrer, la llei, l’escola, la sanitat, el mercat-, només ha d’existir una identitat significativa i innegable, que tots els concurrents comparteixen; la de ciutadà. De la mateixa manera que s’entén que en un estat de dret ningú pot estar per sobre de la llei, cal acceptar que tampoc ningú hauria de ser col·locat per sota.
Que curiós. La proposta de modificació de la llei d’estrangeria que va presentar Iniciativa per Catalunya al Parlament espanyol –la més progressista de les plantejades fins ara- reclama que els immigrants vegin reconegut el dret a la residència una vegada hagin complert sis anys d’estada al nostre país. ¡Sis anys! L’article 4 de la constitució revolucionària de l’any 1793, relatiu a la condició del ciutadà, atorgava a tot estranger adult que hagués residit a França més d’un any no només tots els drets ciutadans, sinó també la plena nacionalitat jurídica i administrativa.
Que per què lluiten avui els antiracistes? ¿Per un món nou i utòpic? No. Els antiracistes lluiten avui per realitzar la moral que van concebre, ja fa més de 200 anys, Kant, Voltaire o Rousseau. Ells són els ideòlegs de la integració social a les acaballes del segle. L’objectiu no és canviar la visió del món que va fundar el món modern, sinó exigir-li que, d’una vegada, es faci carn entre nosaltres. Es lluita per veure complerts els principis que van il·luminar fa dos segles la nostra idea de llibertat i de justícia. Es lluita perquè les nacions que es proclamen democràtiques s’atreveixin a ser-ho de veritat, tal com van prometre un dia, al néixer.
Conec molts antiracistes de manual que si a l'escola dels fills entren massa 'moros' els canvien o que, ja d'entrada, els porten a escoles d'elitisme 'classe mitjana'. Malauradament el lloc on es viu també marca molt. I això no és d'ara.
ResponEliminaPer això cal aplicar el final de l'escrit d'en Delgado:
ResponElimina" L’objectiu no és canviar la visió del món que va fundar el món modern, sinó exigir-li que, d’una vegada, es faci carn entre nosaltres. Es lluita per veure complerts els principis que van il·luminar fa dos segles la nostra idea de llibertat i de justícia. Es lluita perquè les nacions que es proclamen democràtiques s’atreveixin a ser-ho de veritat, tal com van prometre un dia, al néixer".
Si, ja sé que és teoria utòpica, però és el camí a seguir.
Salut.
Dons, dona la resposta, que crec, és bona:
ResponEliminarecordar que el racisme no està en l’origen de les tensions socials, sinó que n’és un resultat.
Manuel Delgado hi toca, és un vers lliure dins l'antropologia, pero jo subscric fil per randa el seu pensament.
ResponEliminaEs una total utopía,si un barrio se llena de " moros",el que puede se marcha a otro.Si es un cole (que habría que analizar y evitar el porqué),ocurre lo mismo.
ResponEliminaSiempre queda pensar que no somos racistas,pero lo somos.
Saludos
Todos somos racistas, los mismos negros, los gitanos o los moros son racistas, se trata de intentar no ejercer, esa es la diferencia y la solución, se llama tolerancia, pero tiene que ser mutua. Se trata de comprender al otro y que este nos comprenda.
ResponEliminaSaludos.
Muy bonito,pero no creo que todos tengamos esa comprensión, porque en la mayoría de los casos, si lo puedes evitar lo evitas,cambiando de cole.Mira hace años,en algunos coles de mi pueblo,se comenzó la prueba de la inmersión en catalán, como programa pionero,pues ya hubo discriminación. Ya no existe,porque todos los coles públicos son iguales.Te pongo este ejemplo sencillo.
ResponEliminaEn donde parece que han solucionado el problema es en la series americanas,antes todos los actores eran blancos,menos los criados que eran negros.Ahora salen de todos los colores,bien repartidos,pero claro son series y no la realidad,como si fuera una utopía,que sólo se puede dar en el cine.
Ya he comentado en más de una ocasión que en la clase de Biel de 4 años, de 24 niños, él es el único medio español. Y eso irá cada vez a mas. En cuanto a los EUA esa integración solo pasa en las series, en las que tambien salen lesbianas o homosexuales, pero en la vida real nasti de plasti.
ResponEliminaFrancesc, acabo
ResponEliminade escribir otro
comentario en
la entrada de
ayer, y espero
no tener que
volver a decir
lo que dije .
No se trata de eso, pero es un comentario que te lo podías ahorrar, el blog está en catalán, y me parece lógico que se comente en ese idioma, otra cosa sería si hubieras dejado el mismo comentario en el de castellano. Ricard creo que acierta en su respuesta, te guste o no, como digo seria diferente si fuera en el otro blog, como sería diferente si supiéramos de tu identidad.
EliminaPor mi parte puedes seguir pasando por aquí sin ningún problema, pero si creo debes entender las circunstancias.
Saludos.
Vale , gracias
ResponEliminaPersonalmente creo que la civilización occidental herencia de Grecia, Roma y el cristianismo es superior al Islam.
ResponEliminaEste hecho que puede ser discutible se ve confirmado cuando las masas de gente se van de países de cultura islámica a los nuestros y no al revés.
Pero no es que sea mejor para nosotros solos, es mejor para todos, incluido ellos.
Por eso creo que se debe regular muy bien el tema de inmigración musulmana, no creo en la multiculturalidad tal y como se pregona, bueno, ni yo, ni los que la pregonan. Si les ponen de vecinos a unos gitanos y a unos moros ya me gustaria ver como reaccionan, pero como ellos deciden desde sus altares y sus urbanizaciones privadas, pues no lo sufren y al resto que nos den.
Si me quieren llamar racista, pues que me lo llamen, es lo que pienso.
Un saludo.
Bueno, bueno, bueno, el Islam anduvo y se mantuvo 800 años por España, antes de que fuera España, Y en estos tiempos fueron más cultos y mas superiores a los castellanos. Por cierto, lo de Reconquista después de 80o años suena a chiste malo.
EliminaSaludos.
Y ahí se quedaron en 1.492 y asi siguen, hasta ahora. La Reconquista tal y como quieren describirla algunos es una gilipollez. No hay guerra que dure 781 años. Y en esos tiempos andaban unos con otros musulmanes con cristianos y al revés. El problema no era con los musulmanes de aquí, que más o menos, con las condiciones de la época convivían. El problema venia cuando los extremistas de Africa pasaban el estrecho y se dedicaban a "propagar la fe" entre los pobladores de la península sin distinción, el problema era con los que venían de vez en cuando de África.
EliminaUn saludo
De toda esta historia bien poco sabemos con certeza, como lo de la batalla de Covadonga Ronces valles, Don Pelayo o el Cid campeador que se ve campeaba a ratos con los moros y a ratos con los Cristianos. Lo único cierto es que cuando el Dinosaurio despertó, Gamonal ya estaba allí.
ResponEliminaDos saludos, uno para los moros y otro para los cristianos.
L'autor ha eliminat aquest comentari.
ResponEliminaEp! cuidao! Yo no soy racista. Me caen bien todos, incluso los de Sabadell.
ResponElimina