LA NOVEL·LA EXPLICADA PER UN IDIOTA

El lector ideal és el personatge fundador de la novel·la. O invertint l'atributiu, el pare de la novel·la moderna és un lector que travessa la quarta paret, com el Quixot o Madame Bovary. Això va explicar aquesta nit l'escriptor Javier Cercas (Ibahernando, Cáceres, 1962) en el seu discurs d'ingrés a la Reial Acadèmia Espanyola, on va prendre possessió de la butaca erre majúscula, que ocupés Javier Marías fins a la seva mort ia la glossa de la qual Cercas va dedicar, en exercici de responsabilitat, va dir, la primera part d'un discurs que va girar després cap a un elogi del lector com el cap d´obra que converteix la idea de l´arquitecte novel·lista en edifici real per al món. “No em cansaré de repetir-ho: una novel·la és una partitura, i és el lector qui la interpreta”. Perquè Cercas va voler que el seu discurs girés entorn del que va anomenar “malentesos” o “supersticions” de la literatura i que bé podríem anomenar “llocs comuns” –o, amb coqueteria de frívols llogaters de la postmodernitat, “pensaments prêt-à- porter ”–. El primer d'aquests malentesos és el que situa l'escriptor com un habitant d'una torre d'ivori, una imatge mil·lenària la primera referència de la qual troba Cercas en el Cantar de los Cantares, és a dir, en aquest llibre llegendari dictat per Déu, però l'èxit del qual idea que tabula la comprensió literària pertany a les dues darreres centúries. Va triar l'escriptor per desmuntar l'equívoc la figura que encarna més bé aquest pretès egotisme, Marcel Proust, i encara que va recordar la repetida anècdota que va fer folrar de suro el seu estudi per aïllar-lo del fragor del món, també va adduir el seu compromís amb el contemporani expressat en la seva implicació en el cas Dreyfuss, “en suport de l'oficial difamat”, o en els seus esforços davant la I Guerra Mundial. Per desdir el mite també va citar el compromís de Kafka amb l'anarquisme o, en fi, de tants escrivans concentrats en el seu entorn. Cercas va recordar que l'aïllament de l'escriptor és la soledat del científic, de la concentració del qual pengen els béns que proveeixi el món. I va anar més lluny: “La paraula idiota procedeix del grec idiots, que significa persona que només s'ocupa del que és seu i es desentén del que és comú, és a dir del que és públic, és a dir de la política. Avui com sempre, un escriptor de debò pot ser qualsevol cosa, menys un idiota”. Un cop més i ja van... Cercas manipula la paraula idiota, aferrant-se al seu difús origen grec. Però a la vida quotidiana actual i al llenguatge corrent, moltes vegades la idiotesa remet a una manca d'intel·ligència o a un defecte del pensament. Es tracta d'una concepció que va aconseguir una gran precisió en la psiquiatria clàssica i que no és totalment absent de la filosofia contemporània. Tot i això, segons el parer de Deleuze i Guattari, l'idiota constitueix el personatge filosòfic per excel·lència. En quina mesura aquest personatge suposa o permet construir una concepció alternativa de la idiotesa? En realitat, hi ha tres tipus d'idiotes a l'obra de Deleuze: un que s'identifica amb el ximple, un altre que s'identifica amb el boig i un tercer que riu de la creença en aquest món. Intentarem oferir una resposta a l'interrogant anterior analitzant cadascun d'aquests tres personatges. En qualsevol cas, Cercas gosa contradir Shakespeare, quan aquest deia que la vida és un conte explicat per un idiota, ple d'ira i fúria, que no té cap sentit. Perquè Shakespeare està parlant de la cosa pública quan es refereix a aquest idiota. I finalment recordar a Cercas que hi ha molts escriptors idiotes. Quin dels idiotes seria Cercas per al lector dels tres tipus que defineix Deleuze?.

DIA MUNDIAL CONTRA LA VIOLÈNCIA DE GÉNERE


Avui és el dia mundial contra la violència masclista, o violència de gènere, una violència que continua sent una xacra a la nostra societat Tot i els avenços en la conscienciació i les polítiques públiques, moltes dones continuen patint abusos físics, psicològics i sexuals, la violència masclista continua sent un problema greu i estès. Les xifres de feminicidis, agressions i assetjament sexual són alarmants i reflecteixen una realitat que no podem ignorar. Caldria destacar que no és que hagin augmentat els casos de violència masclista, sinó que el que ha augmentat són les denúncies. Les dones han perdut la por de denunciar i ja no es tallen ni suporten en silenci l'abús de la seva parella com passava abans. Hi ha mesures adoptades per l'administració per pal·liar els efectes d'aquesta violència com promoure la igualtat de gènere i la no-violència des de l'educació primerenca. Campanyes de conscienciació i programes educatius que poden ajudar a canviar actituds i comportaments Proveir serveis de suport, com ara refugis, assessorament legal i psicològic, i programes de reintegració laboral, és essencial per ajudar les víctimes a escapar de situacions abusives i reconstruir els seus vides. Reformes Legals, com enfortir les lleis i polítiques contra la violència de gènere, assegurant la seva implementació efectiva i la protecció de les víctimes, és crucial. Però no sembla que tinguin efecte o siguin suficients totes aquestes mesures per evitar els 53 feminicidis que es van produir a Espanya el 2023, o les 40 que ja portem aquest any. Tot i així seria millor no fer cas a l'activista estatunidenca Valerie Solanas que va publicar el 1967 el 'Manifest SCUM' instant a erradicar el gènere masculí, i que un any després va tractar de matar l'artista Andy Warhol. Potser aquest extremisme desmesurat de Solanas, que han dut a terme i autoimposat en alguns casos les activistes feministes del nostre país sigui més negatiu que positiu per a la causa feminista. Ajudar no ha ajudat.

CENSURA DE LLIBRES

És un tòpic: les dictadures es porten malament, molt malament amb els llibres, igual que els totalitarismes, fins i tot els arribats al poder de manera democràtica. Només cal que ens recordem de l'Alemanya nazi. El 10 de maig de 1933 a la berlinesa Opernplatz van cremar en una pira llibres considerats impurs, nocius o perniciosos. Això només va ser un preludi: on es cremen llibres, també s'acaba cremant persones”. Impurs eren, és clar, els d'autors jueus, com Franz Werfel, Max Brod o Stefan Zweig. Nocius, per poc addictes al nou règim, els de Thomas Mann. Perniciosos, els de diversos estrangers, com Hemingway o la pacifista nord-americana, Helen Keller, que demanava el vot per a les dones i condicions dignes per als obrers.

Cremes semblants es van organitzar a moltes altres ciutats alemanyes. Goebbels va felicitar, pel seu zel destructor de llibres considerats no alemanys, les joventuts hitlerianes, en aquest cas, estudiants universitaris, a qui els havien anat menjant el coco des de les aules, omplint-lo d'ideologia nacionalsocialista. Avui l'Opernplatz es diu Bebelplatz i un vidre sobre el terra, a través del qual es veuen uns prestatges buits, intenta recordar l'horror de la foguera que va acabar amb 20.000 exemplars. La inscripció d'una frase, anticipada el 1817, del gran poeta romàntic, Heine adverteix: “Des war ein Vorspiel nur, verbbrent, verbrennt man am Ende auch Menschen” (“Això només va ser un preludi: allà on es cremen llibres, s'acaba cremant també persones”). No cal més per sobrecollir-nos.

A Espanya, després de la victòria franquista, a imitació de l'Alemanya nazi, també es van cremar llibres. Els estudiants de la Complutense per estar a l'altura dels de la Humbolt, veïna d'Opernplatz, van organitzar una crema de llibres l'abril del 1939. El diari Ja va donar la notícia: “Auto de fe a la Universitat Central. Els enemics d'Espanya van ser condemnats al foc” i va recollir la intervenció del catedràtic de Dret i delegat provincial de Falange, Antonio Luna, que va qualificar els llibres cremats de “separatistes, liberals, marxistes, els de la llegenda negra, els anticatòlics, els del romanticisme malaltís, els pessimistes, els pornogràfics, els d'un modernisme extravagant, els cursis, els covards, els pseudocientífics, els textos dolents i els diaris xàfecs”.

També a Barcelona, ​​després de l'entrada de les tropes franquistes, es van cremar llibres. El 27 de març de 1939 van cremar a la plaça Catalunya 72 tones, segons documenta la professora Ana Martínez Rus a La persecució del llibre. Fogueres, inferns i bones lectures (1936-1951) . Suposem que igual que a Madrid quan “les flames pujaven al cel amb alegre i purificador espurnejat” –s'adverteix a la crònica de Ja – es “cantaria braç enlaire, amb cremament i valentia l'himne Cara al sol”.

En altres llocs d'Espanya, com a Huelva, la crema de llibres s'acompanyava amb la lectura del passatge d'El Quixot de l'escrutini de llibres pel capellà i el barber i es concloïa amb l'opinió contundent de la neboda de Don Quixot: “No hi ha per què perdonar-ne cap perquè tots han estat els danyadors, millor serà llançar-los per les finestres i calar-los foc”.

Cervantes, amb la seva ironia soterrada, paròdia un tribunal inquisitorial del qual curiosament salva els llibres que per ell tenen interès, encara que hagin contribuït, com altres, a la bogeria del seu personatge. El Quixot, considerat encara aleshores, pels dos bàndols, vermells i blaus, el gran clàssic nacional, precisament perquè ho era, podia ser útil per a moltes causes. Fins i tot acabar amb els llibres “danyadors”, segons criteri dels franquistes. Així, després de les fogueres i els saquejos de l'exèrcit victoriós –val la pena llegir també El bibliocaust a l'Espanya de Franco (1936-1939) de Francesc Tur– van arribar els dies de la imposició de la censura. Diversos autors van ser prohibits després de la Guerra Civil. Lorca i Hernández, per exemple, entraven de manera clandestina, gràcies a l'argentina Editorial Losada, així com altres escriptors considerats nocius pels ideòlegs del règim. Encara molts pensem a Argentina amb agraïment pels llibres que venien de Buenos Aires.

Avui, en canvi, des d'allà, m'arriba la trista notícia que el règim de Milei també és procliu a la censura de llibres. Una desventura més entre tantes altres que li toca patir el gran país argentí. Carme Riera

L'ENÈSIMA APOCALIPSI

Hi ha quelcom de tràgic a la nostra generació. És com si estiguéssim predestinats a protagonitzar la fi del món. Des de petits hem viscut amb aquesta amenaça. L’accident a la central nuclear de Txernòbil en fou la primera alarma, i imagino que molts adults hagueren de triar entre sobreprotegir els fills i no explicar-los res, o fer-los partícips de la seva inquietud perquè prenguessin consciència del món en què vivim. Després arribà el temor pel forat a la capa d’ozó (a la mentalitat infantil, els esprais esdevingueren tan perillosos com la radioactivitat). Per sort es prengueren les mesures pertinents per frenar l’hecatombe. Llavors ens acostàrem a l’efecte 2000, segons el qual, el canvi de segle havia de suposar una apagada a escala mundial; es rectificà a temps. Però els maies havien vaticinat que l’any 2012 s’acabava tot, de manera que Roland Emmerich ens delectà amb un catàleg de catàstrofes a les seves pel·lícules que han estat menys exagerades del que ens pensàvem.

Els fenòmens extrems provocats per l’escalfament global, la pandèmia, les crisis econòmiques succes­sives i ara l’amenaça d’una tercera guerra mundial, amb armes nu­clears, donen credibilitat a la profecia de Nostradamus per la qual no arribarem al 2025. A sobre, segons el Doomsday Clock, rellotge simbòlic que des del 1947 calcula quant de temps li queda a la humanitat, som a 90 segons de la mitjanit des de l’any passat (encara no ha incorporat els darrers esdeveniments). La paraula apocalipsi surt a la premsa. Aquest cop va de debò, o és una figura retòrica? A Finlàndia, Suècia i Noruega es distribueixen manuals entre els ciutadans per aconsellar-los com preparar-se en cas de guerra o crisi inesperada. Saber que presenciaràs la fi de la humanitat et fa nihilista, i el nihilisme és tan desmobilitzador com paralitzadora és la por. Uns són negacionistes (no ens destruïren Txernòbil, ni l’efecte 2000, ni la pandèmia; prou de catastrofismes), d’altres estan desencisats, esgotats i són derrotistes (mira que ho sabíem, en teníem proves, ja no hi ha res a fer, és massa tard). Potser som davant d’una profecia autocomplerta. De tant dir que ve l’apocalipsi –ja sigui perquè no ens ho creim, escriu Llucía Ramis a la vanguardia, ja sigui perquè ens sentim sols intentant evitar-ho–, la inacció ens haurà portat efectivament a la fi del món. De fet, sempre he pensat que la nostra espècie no es mereix un final digne com a tal, res grandiloqüent com lluitar contra alienígenes que ens volen destruir, o contra fenòmens naturals com tsunamis, grans terratrèmols o apocalipsis per l'estil que cada dos per tres ens anuncien la fi del món. Sense anar més lluny ara tenim l'amenaça de l'emergència climàtica, que ja la coneixíem, però als grans dirigents de la humanitat els ha donat per reunir-se a Madrid a parlar, per no solucionar res, ni per decidir aplicar alguna solució eficaç per reduir el CO2. La fi perfecta de la humanitat hauria estat la que preveien els científics Walter Wagner i Luis Sancho nord-americà el primer i espanyol el segon, que deien que la posada en marxa del 'Gran Col·lisionador d'Hadrons CERN' a (Suïssa) tenia un 75% de possibilitats de generar un forat negre que s'engoliria la terra sencera. L'aparell aquest, és com una tuneladora d'aquestes del metro de Barcelona, però a lo bestia, molt a lo bèstia. Jo no hi entenc de totes aquestes coses i suposo que aquest parell de científics ho deien de bona fe, car si hagués succeït només els serviria per dir a última hora, ja ho dèiem!, però com que no va ser així hom diria que han quedat lleugerament desacreditats per una bona temporada. I és que l'accelerador fa ja temps que funciona i de moment no ha passat res, ni es preveu que  passi, a banda de costar uns dos mil milions d'euros.

De fet, seria el final perfecte i el que es mereixeria una espècie tan miserable i nociva com la nostra, uns espècimens que volen jugar a ser déu, que es creuen els amos de l'univers i en un acte de suprema inconsciència aconseguissin que se’ls empassi per sempre la seva pròpia obra, a ells i a la resta del planeta. Seria com una espècie de No creació o d'un big bang al revés, un digne final per a uns indignes. Pero no defallim que encara hi ha un lloc per l'esperança: Estan dissenyant el futur col·lisionador circular de CERN, un document amb les diferents opcions per construir aquest gegantí accelerador de partícules a la frontera franco-suïssa. La idea és que sigui un anell de 100 quilòmetres i que operi a energies de fins a 100 TeV, molt més que els 27 km i els 14 TeV de l'actual LHC. Potser aquest quan estigui acabat i en funcionament si que ens engolirà del tot. Si em deixessin triar, aquest seria el final que escolliria pels homínids, desaparèixer sense deixar el més mínim rastre, com si mai haguéssim existit, no quedaria absolutament res del nostre malpàs per ací baix, només les ones escampades per l’espai que hem anat llençant durant anys i que en el supòsit que algú les captes els durien enlloc. Només demanaria com a últim desig, escoltar les Valquíries de Wagner en el moment final de la desaparició total, llàstima que no ho pogués filmar Francis Ford Coppola. L'e-coli o un microbi així també estaria bé(*), com més petit millor, però el problema és que això deixaria rastre i la gràcia del forat negre és que no en deixaria cap, com si mai haguéssim existit, i, com diria José Saramago: l'Univers no sabria mai que Homer va escriure la Ilíada i un altre Homer, més important encara que l'altre, el Simpson, treballava a una Central Nuclear a Springfield.


CIORAN O EL DESIG DE LA LLIBERTAT

Cioran mai no va perdonar a Déu que no existís, deia Fernando Savater quan encara no havia embogit. «Sóc un estranger per a la policia, per a Déu, per a mi mateix». Aquest és potser el lapidari i fulgurant carnet d'identitat d'Emil Cioran, nascut el 8 d'abril del 1911 a Rasinari, a la Transilvània romanesa. Emil Cioran, l'ateu creient, segons el Cardenal Gianfranco Ravasi.

"Monsenyor Ravasi té relativament clar que malgrat les seves múltiples declaracions d'ateisme, Cioran, sota aquesta increença, més que un posicionament a-teista, el que denotava era, per una banda, una profunda crítica al model occidental cansat i segur de si mateix, que s'havia fonamentat sobre un cristianisme -ni tan sols cultural des de la modernitat-, però encara àmpliament estès a tot el segle XX, molt en la línia de Niestzche.

Ciorán acusa Occident d'un delicte extrem, haver extenuat i dissecat la potència regeneradora de l'Evangeli: «Consumat fins als ossos, el cristianisme ha deixat de ser una font de meravella i d'escàndol, ha deixat de desencadenar vicis i fecundar intel·ligències i amors».

Però juntament amb aquest posicionament “sociològic”, Ravasi aprofundeix en una altra actitud molt més interessant i central per al nostre interès, que és entendre l'ateisme de Cioran com una certa impotència a creure en un Déu presentat com a excessivament conegut: Sempre he donat voltes al voltant de Déu com un delator: en no ser capaç d'invocar-lo, l'he espiat. A “De llàgrimes i sants”, escrivia: Quan escolteu Bach, veieu néixer Déu… Després d'un oratori, una cantata, o una 'Passió', Déu ha d'existir… I pensar que tants teòlegs i filòsofs han malbaratat nits i dies buscant proves de l'existència de Déu, oblidant l'única!

Ens compara Ravasi a Cioran amb un Qohelet-Ecclesiastès modern que realment seria una mena de «místic del Res», que en la seva obertura al no res el que deixaria entreveure és l'esgarrifança de les «nits de l'ànima» de certs grans místics, com Juan de la Cruz o Angelus Silesius, remuntant fins al desconcertant cantor del nexe Déu-Res, el famós Mestre Eckhart de l'Edat Mitjana. «Era encara nen, quan vaig conèixer per primera vegada el sentiment del no-res, després d'una il·luminació que no aconseguiria definir», ens cita l'autor al mateix Cioran.

El no-res com a experiència transcendent que es converteix en el nom d'un Déu, certament molt diferent del Déu cristià, i, tanmateix, disposat com ell a recollir el malestar existencial de la humanitat. Escrivia Cioran, evocant la «psicostasia» de l'antic Egipte, és a dir, el moment en què es pesaven les ànimes dels difunts per verificar la gravetat de les culpes: En el dia del judici només es pesaran les llàgrimes. En el temps de la desesperació, de fet, certes blasfèmies –declarava Cioran seguint Job– són «oracions negatives», la virulència de les quals és més acollida per Déu que la compassada lloança teològica.

La tesi de Ravasi és clara: Cioran és un ateu-creient sui generis. El seu pessimisme és més, el seu negacionisme es deu més aviat a la humanitat (…). L'home fa que perdis tota fe, és una mena de demostració de la no existència de Déu i des d'aquesta perspectiva s'explica el pessimisme radical de Cioran. I amb certs matisos ens sembla una postura molt vàlida.

Entendríem que Cioran és -mutatis mutandi…- una posició propera a la del nostre Unamuno, incapaç de creure no tant ja com el nostre don Miguel per un procés racional, sinó més aviat perquè la seva experiència de desassossec davant del sense sentit que troba quan existeix, obre a una consideració apofàtica de Déu, però no des de la fe, sinó des de la protesta.

Així es poden entendre les seves manifestacions contra Déu que disperses per la seva obra, són com el crit de qui culpa en definitiva una idea de Déu de com veu ell el món, la qual cosa el porta a rebutjar aquesta idea de Déu estesa i compresa generalment com a creador , provident, benèvol i bondadós.

És inconcebible que aquest Déu de què es parla sigui com es diu, si tot el que existeix no és sinó un buit absolut de sentit. El crit ètic en certa manera, és el que porta a la negació d'un Déu massa controlat i manejat, massa comprès. Però el més interessant de tot és que malgrat tot això, no es pot apartar d'una obertura radical… Ravasi ho apunta amb aquesta indicació d'un Res que està fins i tot per sobre de Déu i que remet als místics cristians i jueus. S'uneix certament que va ser educat en el cristianisme ortodox –ja vam dir que el seu pare era un Pope romanès– però més enllà del seu rebuig també familiar, i de la seva educació òbviament, el crit transcendent de Cioran se'ns presenta com un crit apofàtic del qual li és impossible separar-se, encara que no ho comprengui, o encara es rebel·li contra ell mateix.

I no voldríem caure en un fàcil moviment d'atreure l'aigua al nostre molí, incorporant-lo en una mena de creient sense saber-ho, anònim, però és innegable per a qualsevol que llegeixi les seves obres allunyades d'una visió ideològica esbiaixada o partidista, que el crit de Cioran sobre Déu és un crit concret i a algú concret… un crit que parla de protesta, de desassossec, de pessimisme, de queixa profunda. Com Job".  

                      

                      Però què crida Cioran?                                                 


Un artícle de POSMODERNIA: Cioran o el Deseo de la Verdad. 

Cioran: EL NIHILISTA EN BICICLETA

L'INFERN ÉS BUIT I TOTS ELS DIMONIS SÓN AQUÍ

La nova versió del fulletó amb recomanacions per a casos de crisi o guerra distribuït a Suècia aquesta setmana. Claudio Bresciani/EFE-eldiario.es

Els països nòrdics distribueixen guies per preparar la població per a una guerra. Suècia i Noruega han enviat fulletons informatius amb recomanacions sobre com actuar i com preparar-se per a situacions de crisi o conflicte, mentre que a Finlàndia les pautes estan en una nova web. “Vivim en temps incerts. Actualment, s'estan lliurant conflictes armats al nostre racó del món. S'estan utilitzant el terrorisme, els atacs cibernètics i les campanyes de desinformació per soscavar-nos i influir-nos”. D'aquesta manera comença un fullet informatiu que el Govern de Suècia està distribuint aquesta setmana en cinc milions de llars. La guia porta per títol “En cas de crisi o de guerra” i a la primera pàgina fa una contundent advertència: “Els nivells d'amenaça militar estan augmentant. Hem d'estar preparats pel pitjor escenari possible: un atac armat contra Suècia”. Enmig de la creixent tensió amb Rússia, Suècia no és l'únic país nòrdic que està recordant la població com preparar-se en cas d'un escenari bèl·lic al seu territori. A Finlàndia les recomanacions que cal seguir sota un estat d'emergència o atac s'han recopilat en una pàgina web que el govern va publicar dilluns passat, on es pot llegir “Finlàndia sempre ha estat preparada per a la pitjor amenaça possible, la guerra”. Noruega també ha distribuït un fulletó que enumera una llista d'elements que els ciutadans haurien de tenir a casa en el “pitjor dels casos en què els actes de guerra podrien afectar el país”. A la llista, es recomana tenir espelmes, menjar enllaunat, medicines i pastilles de iode per si es produís un accident nuclear. Per part seva, a Dinamarca l'estiu passat el ministre de defensa va fer una crida a la població a emmagatzemar aigua i altres elements de supervivència amb l'objectiu que els ciutadans puguin ser autosuficients almenys durant tres dies.

Crec que Lluís Bosch l'encerta al seu article d'avui, i en seu diagnòstic, potser perquè viu de prop i treballa amb l'infern a terra. Aclarir que en Lluís es refereix als nens amb els qui com a mestre d'escola pública conviu cada dia en un barri marginal de Terrassa.

"Quizás ustedes hayan visto Sacrificio, para mi la mejor cinta de Andrei Tarkovsky. En esta película, un anciano sueco sueña con el holocausto nuclear y se dispone a realizar un extraño ritual que, mediante un sacrificio moral y material, salvará al mundo. El ritual incluye perderlo todo: la casa y la cordura. Es imposible imaginar un sacrificio mayor, un acto de generosidad tan enorme como este. Por todo esto me acuerdo de quienes no deben temer mucho al ataque nuclear ruso. A esas personas a quienes el infierno les pilla prevenidos y entrenados, acostumbrados a él, habituados a convivir con todos los demonios cada día. 

El infierno está vacío y todos los demonios están acá.  Hoy he comido una madalena al mediodía, dice Umaru, seis años, siempre con la barriga hinchada y las piernas muy delgaditas. Kawtar, ocho años, cuatro o cinco días con la misma ropa manchada. Malak, de nueve, paga los tres euros de la excursión de la escuela en varios plazos, un día 15 céntimos, otro 45, y pregunta cuánto falta. Vienen muchos hombres a mi casa, dice Keylor, de cinco, a mi no me gustan esos hombres que vienen y duermen con mi mamá y luego me pega para que no lo cuente. Mi padre se ha ido a trabajar a Bélgica, cuenta Suleimán, y cuando vuelva seremos ricos. En mi casa no hay luz ni agua, dice Francisco, estamos en un piso sin puerta. Mi papá llega tomado muchas noches, explica Adam, y se enfada mucho y nos pega a mis hermanos y a mi mamá. El mes que viene nos echan del piso, suelta Mohamed. En mi casa vivimos tres familias (Mariam, ocho años, en un piso de quizás 40 metros). Mi madre no quiere que diga cuando es mi cumpleaños porque no puede comprar cosas para celebrarlo. Mi desayuno de hoy es pan con aceite. Mi desayuno son dos dátiles. Los zapatos destrozados de Djenaba. Me he olvidado el bocata del desayuno en casa. ¿Cuánto vale un estuche para los lápices? Mamá está triste porque está embarazada. Mi papá trabaja con el hierro. Cuando papá salga de la cárcel. Mamá limpia pisos muy lejos y vuelve tarde. Se me han roto las gafas pero son muy caras. Ayer no pude venir porqué mi mamá se encontraba mal y tenía que dormir mucho. Ayer vino la policía.

POLSERES VERMELLES

Més enllà de la seva sintonia política i ara també institucional, entre Pedro Sánchez i Salvador Illa hi ha igualment una gran afinitat personal, que es va consolidar sobretot durant els pitjors moments de la gestió de la pandèmia del coronavirus. Després de la investidura del nou president de la Generalitat, el mes d'agost passat tots dos van compartir fins i tot uns dies de vacances a l'illa de Lanzarote, juntament amb les seves parelles respectives. I ahir, en el seu retrobament a la primera visita d'Illa al palau de la Moncloa, també va ressaltar un detall de la connexió personal amb Sánchez. Tots dos presidents llueixen al canell dret, des de fa algun temps, idèntica polsera de color vermell. Als seus respectius equips confirmen que la polsera és efectivament la mateixa, però eludeixen aclarir la incògnita del seu significat. Es tracta, al·leguen, d'una qüestió que prefereixen preservar en el terreny personal. En els seus dies de descans a Lanzarote, tots dos ja lluïen aquestes polseres. 
Llegeixo que Messi i altres famosos també llueixen aquesta polsera vermella. El significat d'aquesta polsera varia depenent de la cultura, però en general és un símbol de bona sort i protecció quan es fa servir al voltant del canell, per això mateix es creu que protegeix l'usuari i està lligat a creences espirituals. Aquest tipus de polseres tenen diferents orígens, ja que poden provenir de cultures com l'hinduisme, el budisme, el cristianisme, l'esoterisme i la tradició xinesa, mentre que al budisme tibetà és habitual posar-se un llistó vermell al canell durant les cerimònies. Pel que fa al cristianisme, té l'origen per dos personatges bíblics, Fares i Zara que apareixen a Gènesi 38 de la Bíblia, en aquest passatge el fil escarlata simbolitza la redempció. O potser s'han inspirat en la sèrie 'polseres vermelles' de TV3. Tampoc cal esperar res especial d'Illa o Sánchez, però si és curiós que comparteixin polsera, i una mica més, el seu idil·li és més que evident. Veurem fins on arriba.
24/7
BLOC D'EN FRANCESC PUIGCARBÓ - ÚLTIMES NOTICIES 24/7